Presidenttien opetuksia
Luku 18: Pappeus


Luku 18

Pappeus

Presidentti Brigham Young asetettiin yhdeksi tämän armotalouden ensimmäisistä kahdestatoista apostolista. Hänen asettamissiunauksessaan hänelle kerrottiin, että ”pyhä pappeus annettiin hänelle, jotta hän voisi tehdä ihmeitä Jeesuksen nimessä; että hän voisi ajaa ulos riivaajia, parantaa sairaita, herättää henkiin kuolleita ja avata sokeiden silmät, kulkea maasta maahan ja mereltä merelle” (HC, osa 2, s. 188–189). Hän julisti, että hänelle annettu pappeus oli ”täydellinen hallinnon, lakien ja toimitusten järjestelmä”, joka, ”oikein ymmärrettynä” antaa vanhurskaille voimaa, niin että he ”voivat todella avata Herran aarrekammion” (DBY, s. 130, 131).

Brigham Youngin opetuksia

Herra johtaa työtään taivaassa ja maan päällä pappeuden avulla

Mikäli joku haluaa tietää, mitä Jumalan Pojan pappeus on, niin se on laki, jonka kautta maailmat ovat, ovat olleet ja ovat aina ja iankaikkisesti. Se on se järjestelmä, jonka kautta maailmat saatetaan olevaisuuteen ja jonka kautta ne asutetaan. Se suo niille niiden kiertoajat – niiden päivät, viikot, kuukaudet ja vuodet ja niiden aikakaudet ja määrähetket, ja sen kautta ne kääritään kokoon kuin kirjakäärö ja ne siirtyvät korkeamman olemassaolon tilaan. (DBY, s. 130)

Jumalan Pojan pappeus, joka meillä on keskuudessamme, on täydellinen hallintojärjestelmä ja -menetelmä, ja ainoastaan tämä voi vapauttaa ihmissuvun kaikesta siitä pahasta, joka nyt vaivaa sen jäseniä, ja voi taata heille tämänjälkeisen onnen ja autuuden. (DBY, s. 130)

Tämä pappeus on ollut maan päällä eri aikoina. Se oli Aadamilla, se oli Seetillä, se oli Henokilla, se oli Nooalla, se oli Abrahamilla ja Lootilla, ja se siirtyi sukupolvelta toiselle profeettojen aikaan asti, pitkälle muinoin eläneiden jälkeen. Tämä ylipappeus hallitsee, johtaa, vallitsee ja valvoo kaikkea pappeutta, koska se on kaikista ylin. (DBY, s. 131)

Kun me puhumme selestisestä laista, joka ilmoitetaan taivaasta, toisin sanoen pappeudesta, me puhumme pelastuksen periaatteesta, täydellisestä hallinnon, lakien ja toimitusten järjestelmästä, jonka kautta meidät valmistetaan siirtymään portilta toiselle ja vartijan luota toisen luo, kunnes pääsemme Isämme ja Jumalamme kasvojen eteen. (DBY, s. 130)

Se, sanotaanko minua kveekariksi, metodistiksi vai ”mormoniksi”, ei ole todellisena kiistan aiheena näiden kahden suuren vallan, Kristuksen ja Belialin [jumalattomien], välillä, vaan syynä on se tosiasia, että Jumala on perustanut valtakuntansa maan päälle ja palauttanut pyhän pappeuden, joka suo ihmisille valtuuden ja voiman toimia Hänen nimessään. (DBY, s. 76)

Evankeliumi on tuonut meille pyhän pappeuden, joka on jälleen palautettu ihmislapsille. Tämän pappeuden avaimet ovat keskuudessamme; ne ovat meidän hallussamme. Me voimme avata ja me voimme sulkea. Me voimme saavuttaa pelastuksen, ja me voimme palvella suodaksemme sen. (DBY, s. 130–131)

Jos olette tunnossanne vakuuttuneita siitä, että Jumala on ilmoittanut pyhän pappeuden, perustanut valtakuntansa maan päälle, palauttanut evankeliumin täyteyden ja ojentanut kätensä kootakseen Israelin huoneen, niin tämä vastaa teidän tarpeitanne aivan yhtä hyvin kuin jos menisitte taivaaseen itse katsomaan. (DBY, s. 429)

Tämä laki ei ole ollut aina maan päällä, ja sen puuttuessa ihmislapsille on annettu muita lakeja heidän kasvukseen, heidän kasvatuksekseen, heidän hallitsemisekseen ja sen vuoksi, että heillä olisi mahdollisuus osoittaa, mitä he tekevät, kun heidät on jätetty itse hallitsemaan itseään. Se, mitä me nyt nimitämme perimätiedoksi, on saanut alkunsa näissä olosuhteissa. (DBY, s. 130)

Pappeuden ulkopuolella ja siitä riippumatta myöhempien aikojen pyhälle ei ole annettu mitään aikoja, eikä häneltä vaadita mitään tekoa tai velvollisuutta. Kaikki on sille alamaista, olkoon sitten kyseessä saarnaaminen, liiketoiminta tai mikä tahansa muu tämän elämän soveliaaseen käyttäytymiseen liittyvä. (DBY, s. 133)

Herra Kaikkivaltias ei salli pappeutensa jälleen joutua karkotetuksi maan päältä. (DBY, s. 131)

Kun uskolliset vanhimmat, joilla on tämä pappeus, menevät henkimaailmaan, heillä on mukanaan sama voima ja pappeus, joka heillä oli heidän ollessaan maallisissa majoissaan. (DBY, s. 132)

Paljon on sanottu myöhempien aikojen pyhien voimasta. Myöhempien aikojen pyhiksi sanotulla kansallako tämä voima on vai onko se pappeudella? Se on pappeudella, ja jos ihmiset elävät tämän pappeuden mukaisesti, he voivat aloittaa työnsä täällä ja saada monia voittoja, ja he voivat olla valmiit vastaanottamaan kirkkauden, kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän, niin että kun he menevät henkimaailmaan, heidän työnsä suuresti ylittää kenen tahansa muun ihmisen tai olennon työn, jota ei täällä ole siunattu pappeuden avaimilla. (DBY, s. 131–132)

Pappeuden avaimet avaavat Herran aarrekammion

Pappeus ja sen avaimet on annettu ihmisille, ja kun ne oikein ymmärretään, ihmiset voivat todella avata Herran aarrekammion ja saada siitä täydeksi tyydytyksekseen. Mutta meidän omat heikkoutemme ja ihmisluonnon vajavaisuus estävät meitä siitä. (DBY, s. 131)

Tuhosivatko he sen riistäessään Josephin hengen? Eivät. ”Mormonismi” on keskuudessamme; pappeus on keskuudessamme; valtakunnan avaimet ovat täällä maan päällä, eivätkä ne lähteneet pois, kun Joseph lähti. Ja jos jumalattomien onnistuisi riistää henkeni, niin valtakunnan avaimet jäävät kirkolle. (DBY, s. 134)

Jumalan huoneen toimitukset ovat ihmissuvun pelastukseksi. Me olemme tällä hetkellä tietääksemme ainoat ihmiset maan päällä, joilla on Herran Kaikkivaltiaan taivaista ihmislapsille antamat pelastuksen avaimet, ja koska on olemassa niitä, joilla on nämä avaimet, on tärkeätä, että niitä käytetään ihmissuvun pelastukseksi. Temppelien rakentaminen, paikkojen, joissa näitä pelastuksen toimituksia suoritetaan, on välttämätöntä lunastus- suunnitelman toimeenpanemiseksi, ja se on ihana aihe, josta puhua pyhille. (DBY, s. 396–397)

Me puhumme totuutta emmekä valehtele: joka ikinen, joka uskoo, että Joseph Smith nuorempi oli Jumalan lähettämä profeetta ja että Jumala oli asettanut hänet vastaanottamaan ja pitämään hallussaan sen pyhän pappeuden avaimet, joka on Jumalan Pojan järjestyksen mukainen ja voima rakentaa Jumalan valtakunta maan päälle, koota Israelin huone, ohjata lunastukseen kaikki, jotka uskovat ja ovat kuuliaiset, voima palauttaa se, mikä rikkomuksen kautta menetettiin – joka ikinen, joka uskoo tämän ja uskoo Herraan ja on kuuliainen Hänen käskyilleen elämänsä loppuun asti, hänen nimeään ei pyyhitä pois Karitsan elämän kirjasta, ja hän saa kirkkauden, kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän kruunun. (DBY, s. 5)

Pappeuden voiman saaminen ja käyttäminen vaatii henkilökohtaista vanhurskautta

Se, joka on osallinen pappeudesta ja pysyy uskollisena kutsumukselleen, joka saa jatkuvaa iloa sen tekemisestä, mitä Jumala vaatii hänen käsistään, ja joka halki elämänsä suorittaa jokaisen velvollisuutensa, ei varmista itselleen ainoastaan etuoikeutta vastaanottaa vaan myös tiedon siitä, kuinka vastaanottaa se, mikä on Jumalasta, niin että hän jatkuvasti saa tuntea Jumalan mielen. Ja hän kykenee erottaman oikean ja väärän, sen, mikä on Jumalasta, ja sen, mikä ei ole Jumalasta. Ja pappeus eli hänessä oleva Henki lisääntyy edelleen, kunnes siitä tulee kuin elävän veden lähde, kunnes se on kuin elämän puu, kunnes se on pysyvä tiedon ja opetuksen lähde tälle henkilölle. (DBY, s. 132)

Miesten, jotka ovat pyhän pappeuden valittuja astioita ja joiden vastuulle on sälytetty maailmalle julistettavaksi tarkoitetut iankaikkisen elämän sanat, tulisi jatkuvasti pyrkiä sanoissaan ja teoissaan ja päivittäisessä käytöksessään tuottamaan kunniaa suuriarvoiselle kutsumukselleen ja viralleen toimia Korkeimman palvelijoina ja edustajina. (DBY, s. 130)

Kun pyhä pappeus on maan päällä ja ihmiset ovat saaneet Jumalan valtakunnan täyteyden, heiltä vaaditaan ehdotonta kuuliaisuutta jokaista lain ja opin pykälää kohtaan ja jokaista Herran ilmoittamaa toimitusta kohtaan. (DBY, s. 132)

Jos teidän uskonne keskittyisi oikeaan kohteeseen, luottamuksenne olisi horjumaton, elämänne puhdasta ja pyhää, ja jos jokainen täyttäisi kutsumuksensa hänelle annetun pappeuden ja kyvyn mukaisesti, niin te täyttyisitte Pyhästä Hengestä, ja olisi yhtä mahdotonta, että kukaan teitä eksyttäisi tai johtaisi tuhoon, kuin höyhenen olisi säilyä vahingoittumattomana keskellä hehkuvaa kuumuutta. (DBY, s. 132)

Vasta sitten kun mielestämme on karkotettu itsekäs, henkilökohtainen edun tavoittelu ja me kiinnostumme yleisestä hyvinvoinnista, vasta silloin me kykenemme pitämään kunniassa pappeuttamme siten kuin meidän pitäisi. (DBY, s. 133)

Pyhä pappeus tuo pyhiä siunauksia yksilöille ja perheille

Tämä pappeus on jälleen palautettu, ja sen valtuuden nojalla meidät yhdistetään isiimme, sinetöimistoimituksen kautta, kunnes me muodostamme täydellisen ketjun isä Aadamista alkaen aina lopun tapahtumiin asti [ks. LK 128:18]. (DBY, s. 400)

Päivästä toiseen, aina kun minulla on siihen tilaisuus, minä vetoan Israelin vanhimpiin, että he eläisivät uskontonsa mukaisesti, eläisivät siten, että Pyhä Henki jatkuvasti on heidän toverinaan. Silloin he ovat kelvolliset olemaan Israelin tuomareita, johtamaan piispoina, johtavina vanhimpina ja korkean neuvoston jäseninä, ja Jumalan miehinä he voivat ottaa kädestä perhettään ja ystäviään ja johdattaa heitä totuuden ja hyveen polkua ja lopulta Jumalan valtakuntaan. (DBY, s. 136–137)

Opiskeluehdotuksia

Herra johtaa työtään taivaassa ja maan päällä pappeuden avulla

  • Mikä pappeus on presidentti Youngin mukaan? (Ks. myös LK 84:17–22.)

  • Millä tavalla kaiken sen, mitä me teemme ”tämän elämän soveliaaseen käyttäytymiseen liitty[en]”, pitäisi kuulua pappeuden alaisuuteen? Kuinka se vaikuttaisi toimintaanne kotona, kirkossa, koulussa ja työssä?

  • Minkä tekemiseen pappeus antaa uskollisille vanhimmille mahdollisuuden henkimaailmassa?

  • Kuinka me kirkon jäseninä elämme pappeuden periaatteiden ja järjestyksen mukaan? (Ks. myös LK 20:38–60.) Millainen vaikutus pappeudella on ollut teidän elämäänne? Kuinka te voitte saada pappeuden vaikutuksen ja voiman tehokkaammaksi elämässänne ja perheenne elämässä?

Pappeuden avaimet avaavat Herran aarrekammion

  • Miksi pappeuden avaimet eivät poistuneet kirkosta profeetta Joseph Smithin kuollessa?

  • Kuinka pappeuden avaimet avaavat Herran aarrekammion ja tuovat pelastuksen ihmiskunnalle?

  • Mitä presidentti Young opetti pappeuden avaimista? (Ks. myös LK 107:18–20, 35; 132:7.) Mitä nuo avaimet valtuuttavat Herran palvelijat tekemään?

Pappeuden voiman saaminen ja käyttäminen vaatii henkilökohtaista vanhurskautta

  • Kuinka pappeudenhaltijan henkilökohtainen elämä vaikuttaa hänen kykyynsä toimia Herran puolesta? Miksi henkilökohtainen vanhurskaus on erittäin tärkeää? (Ks. myös LK 107:99–100; 121:41–46.)

  • Kuinka miehet, ”jotka ovat pyhän pappeuden valittuja astioita”, voivat tuottaa kunniaa viralleen ja kutsumukselleen? Mitä siunauksia koituu jäsenille, jotka suorittavat kutsumukseensa kuuluvat tehtävät?

  • Millä tavalla itsekkyys ja pappeuden voima ovat ristiriidassa? Miksi meidän täytyy päästä eroon itsekkyydestä, jos aiomme pitää pappeuden kunniassa? (Ks. myös LK 121:37.) Millä tavoin itsekkyys muodostaa ongelman meidän keskuudessamme tänä aikana? Miten me voimme voittaa itsekkyyden?

Pyhä pappeus tuo pyhiä siunauksia yksilöille ja perheille

  • Millä tavoin pappeus on siunannut ja vahvistanut teidän perhettänne? Miksi pappeuden valtuus on niin tärkeä iankaikkisten perheiden muodostamisessa? (Ks. LK 128:18; 131:1–4; 132:19.)

  • Mitä pappeudenhaltijat voivat tehdä ”ottaa[kseen] kädestä perhettään ja ystäviään ja johdattaa[kseen] heitä totuuden ja hyveen polkua”?

Kuva
leadership of the Church in 1853

Ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi vuonna 1853.