Presidenttien opetuksia
Luku 2: Evankeliumin määrittelyä


Luku 2

Evankeliumin määrittelyä

Maailma tuntee presidentti Brigham Youngin suurena asuttajana, joka johti villin erämaan muuttamista kauniiksi asuinpaikaksi. Mutta vielä merkittävämpää on, että hän oli syvällinen Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin opettaja, joka innoitti varhaisia pyhiä elämään tarkkaan määritellyn uskonnollisen opin mukaan, joka varmistaa jokaiselle mahdollisuuden palata Jumalan luokse.

Brigham Youngin opetuksia

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi sisältää lakien ja toimitusten järjestelmän, joka johtaa pelastukseen

Uskontomme ei ole sen enempää eikä vähempää kuin taivaan tosi järjestys – se on lakien järjestelmä, jolla jumalia ja enkeleitä hallitaan. Hallitaanko heitä lailla? Varmasti. Koko iankaikkisuudessa ei ole yhtäkään olentoa, jota ei hallittaisi lailla. (DBY, s. 1)

Ilmoitettu Jumalan Pojan evankeliumi on lakien ja toimitusten suunnitelma eli järjestelmä, jota tarkoin noudattamalla tämän maan asukkaat saavat varmuuden siitä, että he voivat palata Isän ja Pojan kasvojen eteen. Evankeliumin lait eivät ole enempää eikä vähempää kuin muutamia iankaikkisuuden periaatteita, jotka on ilmoitettu ihmisille ja joiden nojalla he voivat palata taivaaseen, mistä he ovat tulleetkin. (DBY, s. 1)

Kun me puhumme selestisestä laista, joka ilmoitetaan taivaasta, toisin sanoen pappeudesta, me puhumme pelastuksen periaatteesta, täydellisestä hallinnon, lakien ja toimitusten järjestelmästä, jonka avulla meidät voidaan valmistaa siirtymään portilta toiselle ja vartijalta toiselle, kunnes pääsemme Isämme ja Jumalamme kasvojen eteen. (DBY, s. 130)

Me voimme vastaanottaa totuuden ja sielumme jokaisessa sopukassa tietää, että evankeliumi on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen; että se on tie iankaikkiseen elämään. (DBY, s. 90)

Uskontomme, kuten kaikki, mikä on Jumalan aikaansaamaa, on lain ja järjestyksen järjestelmä. Hän on säätänyt lakeja ja toimituksia ihmislasten hallitsemiseksi ja heidän hyväkseen nähdäkseen, ovatko he niille kuuliaisia ja osoittautuvatko he selestisten maailmoiden lakien mukaisesti kelvollisiksi iankaikkiseen elämään. (DBY, s. 1)

Herra ei ole säätänyt lakeja, joiden mukaan minun on pakko teettää kenkäni määrätyn mallisiksi. Hän ei ole milloinkaan antanut lakia, joka määrää, pitääkö saappaani kärjen olla tylppä vai suippo, pitääkö takkini päättyä edestä vyötärölle ja liepeiden ulottua kantapäihin asti vai pitääkö takkini olla tällainen kuin minulla nyt on ylläni. Sekä pyhälle että syntiselle on annettu jossakin määrin älyä itsenäisesti käytettäväksi riippumatta siitä, onko heillä pappeuden laki vai ei tai ovatko he koskaan kuulleet siitä vai eivät. (DBY, s. 63)

Tiedätte, että yksi uskomme ja uskontomme erityispiirteistä on se, ettemme milloinkaan pyydä Herraa tekemään jotakin olematta halukkaat auttamaan Häntä parhaan kykymme mukaan, ja silloin Herra tekee loput. En pyydä Herraa tekemään sitä, mitä en ole itse halukas tekemään. (DBY, s. 43)

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi käsittää kaiken totuuden

Kaikki totuus on ihmislasten pelastukseksi, heidän hyödykseen ja opikseen, heidän edistämisekseen jumalallisen tiedon periaatteissa; ja jumalallista tietoa on jokainen tosiasia – totuus; ja kaikki totuus liittyy jumalallisuuteen. (DBY, s. 11)

Olkaa halukkaat vastaanottamaan totuutta tulkoon se keneltä tulkoonkin; sillä ei ole mitään väliä, ei rahtuakaan. Ottakaa evankeliumi vastaan aivan yhtä hyvin Joseph Smithiltä kuin Pietariltakin, joka eli Jeesuksen aikana. Ottakaa se vastaan yhdeltä yhtä hyvin kuin toiseltakin. Jos Jumala on kutsunut jonkun ja lähettänyt hänet saarnaamaan evankeliumia, se tieto riittää minulle. Ei merkitse mitään, kuka se on; minä en halua muuta kuin vain tietää totuuden. (DBY, s. 11)

Niin kutsuttu ”mormonismi” käsittää jokaisen elämään ja pelastukseen ajassa ja iankaikkisuudessa liittyvän periaatteen. Sillä ei ole väliä, kenellä se on. Jos epäuskoisella on totuus, se kuuluu ”mormonismiin”. Lahkolaismaailman hallussa oleva totuus ja terve oppi – sillä on sitä suuressa määrin – kuuluu kaikki tähän kirkkoon. Mitä tulee heidän moraaliinsa, niin monet heistä ovat moraalisesti aivan yhtä hyviä kuin me olemme. Kaikki se, mikä on hyveellistä, rakastettavaa ja kiitettävää, kuuluu tähän kirkkoon ja valtakuntaan. ”Mormonismi” käsittää kaiken totuuden. Ei ole olemassa muuta totuutta kuin se, mikä kuuluu evankeliumiin. Se on elämä, iankaikkinen elämä; se on autuus; se on kaiken täyteys jumalissa ja jumalten iankaikkisuuksissa. (DBY, s. 3)

Sanalla sanoen, ellei ”mormonismi” ole minun elämäni, en usko minulla mitään elämää olevankaan. En ymmärrä mitään muuta, sillä se käsittää kaiken, mikä on ihmisymmärryksen rajoissa. Ellei se sulje piiriinsä kaikkea, mikä on taivaassa ja maan päällä, se ei ole sitä, mitä se väittää olevansa. (DBY, s. 2)

Haluan sanoa ystävilleni, että me uskomme kaikkeen hyvään. Jos löydätte jonkin totuuden taivaasta, maan päältä tai helvetistä, se kuuluu meidän oppiimme. Me uskomme siihen; se on meidän; me väitämme sitä omaksemme. (DBY, s. 2)

[Evankeliumi] sulkee sisäänsä kaiken moraalisuuden, kaiken hyveen, kaiken valkeuden, kaiken älyn, kaiken suuruuden ja kaiken hyvyyden. Se tuo esiin lakien ja toimitusten järjestelmän. (DBY, s. 3)

Sellainen suunnitelma yhdistää kaikki tosi opin järjestelmät maan päällä, olivatpa ne hengellisiä, moraalisia, filosofisia tai yhteiskunnallisia. Se yhdistää kaikki hyvät lait, joita on laadittu aina Aadamin ajoista nykyhetkeen. Kansakuntien lait sulautuvat siihen, sillä se ylittää ne kaikki tiedossa ja puhtaudessa; se sulkee piiriinsä nykyajan opit ja poimii oikealta ja vasemmalta yhdistäen kaiken totuuden yhdeksi järjestelmäksi ja jättäen akanat hajotettaviksi sinne tänne. (DBY, s. 3–4)

Saman pelastuksen ja evankeliumin palvelijoina meidän velvollisuutenamme ja kutsumuksenamme on koota jokainen totuuden jyvä ja hylätä kaikkinainen erhe. Jos jokin totuus löytyy julkipakanoilta, universalisteilta tai Rooman kirkosta tai metodisteilta, Englannin kirkosta, presbyteereiltä, baptisteilta, kveekareilta, shakereiltä tai mistä tahansa muusta eri lahkosta tai puolueesta, joita on niin lukuisia ja joilla kaikilla on enemmän tai vähemmän totuutta, niin tämän kirkon vanhinten (joiden johdossa on Jeesus, heidän vanhempi veljensä) tehtävänä on koota kaikki maailmassa olevat elämään ja pelastukseen liittyvät totuudet evankeliumiin, jota me saamaamme, – – tieteisiin ja filosofiaan, missä tahansa totuus on löydettävissä kunkin kansakunnan, suvun, kielen ja kansan keskuudessa, ja tuoda se Siioniin. (DBY, s. 248)

Kaikki tieto ja viisaus ja kaikki se hyvä, mitä ihmissydän saattaa halata, on sen uskon piirissä ja ulottuvilla, jonka me olemme ottaneet vastaan. (DBY, s. 446)

Se käsittää jokaisen taivaissa ja taivaiden taivaissa olevan tosiasian, jokaisen tosiasian maan pinnalla, maan uumenissa ja tähtitaivaissa, lyhyesti sanoen, se käsittää kaiken totuuden, mitä on olemassa jumalten koko iankaikkisuuksissa. (DBY, s. 448)

Uskontomme mittaa, punnitsee ja sulkee piiriinsä kaiken maailmassa olevan viisauden – kaiken, mitä Jumala on milloinkaan ihmiselle ilmoittanut. Jumala on ilmoittanut kaiken sen totuuden, joka maailmalla on nyt hallussaan, niin tieteellisen kuin uskonnollisenkin. Koko maailma on Hänelle velkaa sen, mitä se tietää ja mistä se saa nauttia. Ihmiset ovat siitä kaikesta Hänelle velkaa, ja minä tunnustan Hänet kaikessa. (DBY, s. 2)

Se käsittää kaiken ihmisen, enkelten ja jumalten tunteman tosi tieteen. On olemassa yksi tosi elämän järjestelmä ja tiede; kaikki muu johtaa kuolemaan. Tämä järjestelmä saa alkunsa Elämän lähteestä. (DBY, s. 2)

Totuus pysyy erheen väistyessä. Elämä säilyy yhä, kun kuolema korjaa ne, jotka ovat hylänneet iankaikkisen elämän sanat. Pidän totuudesta, koska se on tosi, koska se on rakastettava ja ilahduttava, koska se on luonteeltaan niin loistava ja kaikkien taivaassa tai maan päällä olevien älyllisten olentojen ihailun, uskon ja huomioon ottamisen arvoinen. (DBY, s. 9)

Tämä ilahduttaa minua, sillä totuus on suunniteltu tukemaan itseään; se perustuu iankaikkisiin tosiasioihin, ja se pysyy, kun kaikki muu ennemmin tai myöhemmin tuhoutuu. (DBY, s. 11)

Jokaisen, joka elää Herran kansalleen antamien lakien mukaan ja on saanut ne siunaukset, jotka Hän on uskollisille varannut, pitäisi kyetä erottamaan se, mikä on Jumalasta, siitä, mikä ei ole Jumalasta; valkeus pimeydestä; se, mikä on taivaasta, ja se, mikä tulee jostakin muualta. Tämä on tyydytys ja lohtu, jonka uskontonsa mukaan elävät myöhempien aikojen pyhät saavat. Tämä tieto on kaikkien niiden hallussa, jotka täten elävät. (DBY, s. 35)

Miten helppoa onkaan elää totuuden mukaan. Oletteko ajatelleet sitä koskaan, ystäväni? Oletteko ajatelleet sitä koskaan, veljeni ja sisareni? Kaikissa elämän tilanteissa, olimmepa sitten ylhäisten tai alhaisten keskuudessa, totuus on aina paras ohjenuora, ja sen mukaan on helpointa panna elämämme järjestykseen. (DBY, s. 11)

Uskontomme on yksinkertaisesti totuus. Tämä yksi ilmaisu kertoo kaiken – se pitää sisällään kaiken totuuden, mistä tahansa löydetyn, kaikissa Jumalan ja ihmisen teoissa, olivatpa ne kuolevaisen silmän nähtävissä tai sille näkymättömissä. (DBY, s. 2)

Evankeliumi on keino pelastaa kaikki Jumalan lapset pappeuden voiman avulla

Evankeliumi, jota me saarnaamme, on elämän ja pelastuksen evankeliumi. Kirkko, jota me edustamme, on Jumalan kirkko ja valtakunta, ja sillä on hallussaan ainoa usko, jonka avulla ihmislapset voidaan saattaa takaisin Isämme ja Jumalamme kasvojen eteen. Herra on ojentanut kätensä palauttaakseen kaiken sellaiseksi kuin se oli alussa ja pelastaakseen pyhän pappeutensa palveluksen kautta kaikki, jotka ovat pelastettavissa, puhdistaakseen lankeemuksen seuraukset maailmasta ja antaakseen sen pyhiensä käsiin. (DBY, s. 4)

Pappeus – – on täydellinen hallintojärjestelmä ja -menetelmä, ja vain se voi vapauttaa ihmissuvun kaikesta siitä pahasta, mikä nyt vaivaa sen jäseniä, ja voi taata heille onnen ja autuuden tämän jälkeen. (DBY, s. 130)

Evankeliumi ja pappeus ovat ne välikappaleet, joita Hän käyttää pelastaakseen ja korottaakseen kuuliaiset lapsensa omistamaan yhdessä Hänen kanssaan saman kirkkauden ja vallan tulla kruunatuiksi kirkkauden, kuolemattomuuden ja iankaikkisten elämäin kruunulla. (DBY, s. 5)

Pappeuden ohjauksen tulisi hallita kaikkia suorittamiamme tekoja. (DBY, s. 133)

Yksikään toimitus, jonka Jumala on julistanut omalla äänellään tai Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta tai jonkun profeettansa, apostolinsa tai evankelistansa suun kautta, ei ole tarpeeton. Jokainen toimitus, jokainen käsky ja vaatimus on tarpeen ihmissuvun pelastukseksi. (DBY, s. 152)

Mitä Jumalan toimituksiin tulee, niin voimme sanoa, että me olemme niille kuuliaiset, koska Hän sitä vaatii, ja jokaiseen piirtoon Hänen vaatimuksissaan liittyy järkevä filosofia. – – Tämä filosofia ulottuu kaikkeen iankaikkisuuteen, ja siihen filosofiaan myöhempien aikojen pyhät uskovat. Jokainen totuuden hiukkanen, jonka joku ihminen on saanut, on lahja Jumalalta. Me vastaanotamme nämä totuudet ja kuljemme kirkkaudesta kirkkauteen, iankaikkisista elämistä iankaikkisiin elämiin, saamme tietoa kaikesta ja meistä tulee jumalia, Jumalan poikia. (DBY, s. 152)

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on avautuva tie – avoin portti maasta taivaaseen johtavalla tiellä tai reitillä, jonka kautta suora ilmoitus saavuttaa ihmislapset heidän eri tehtävissään heidän kutsumustensa mukaisesti ja sen aseman mukaisesti, joka heillä on yhteiskunnassa, jossa he elävät. Pelastuksen evankeliumi on osa sitä lakia, joka kuuluu siihen valtakuntaan, jossa Jumala asuu, ja pyhän pappeuden toimitukset ovat välikappale, jonka avulla ihmislapset löytävät pääsyn elämän tielle, jota pitkin he voivat jatkaa kulkuaan, kunnes he palaavat Isänsä ja Jumalansa kasvojen eteen. (DBY, s. 6)

Ne lait ja toimitukset, jotka Herra on ilmoittanut näinä viimeisinä päivinä, on tarkoitettu pelastamaan kaikki Aadamin ja Eevan pojat ja tyttäret. (DBY, s. 1)

Me julistamme kaikille maan asukkaille näiden vuorten huipuilla olevista laaksoista, että me olemme Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko – ja meillä on elämän ja pelastuksen oppi kaikille sydämeltään vilpittömille kaikkialla maailmassa. (DBY, s. 7)

Opiskeluehdotuksia

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi sisältää lakien ja toimitusten järjestelmän, joka johtaa pelastukseen

  • Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on presidentti Youngin mukaan ”Jumalan voima ja se tuo pelastuksen”. Kuinka hänen sanansa ovat rinnastettavissa Vapahtajan kohdassa 3. Ne. 27:13–14 esittämään pelastuksen määritelmään?

  • Mikä tehtävä Jeesuksen Kristuksen evankeliumilla on ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttamisessa? (Ks. myös KH Moos. 1:39; KH Aabr. 3:25.) Miksi me tarvitsemme lakien ja toimitusten järjestelmän palataksemme Jumalan kasvojen eteen? Kuinka Jumalan lait ja toimitukset ovat ”ihmislasten hyväksi”? (Ks. myös 2. Ne. 2:13, 16.)

  • Presidentti Young opetti, että Jumalia ”hallitaan lain avulla”. Kuinka meitä voi auttaa tieto siitä, että Jumalia hallitaan lain avulla? (Ks. myös LK 82:10.)

  • Presidentti Young kuvasi evankeliumia säännönmukaiseksi järjestelmäksi. Missä asioissa Jumala odottaa meidän käyttävän tervettä järkeämme? (Ks. myös LK 58:26–29.)

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi käsittää kaiken totuuden

  • Presidentti Young antoi myöhempien aikojen pyhille haasteen olla totuuden etsijöitä. Miksi meidän on tarpeen ymmärtää, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi käsittää kaiken totuuden? Miksi meidän pitäisi ottaa vastaan totuutta kaikkialta, mistä sitä saattaa löytyä? Mitä me voimme oppia presidentti Youngin sanoista: ”Kaikki totuus liittyy jumalallisuuteen.”?

  • Mitä presidentti Youngin sanat opettavat muihin uskontokuntiin kuuluvien ihmisten hyväksymisestä ja rakastamisesta?

  • Miten me voimme erottaa totuuden erheestä? (Ks. myös 1. Kor. 2:11, 14; Moro. 7:12–17.) Miksi kyky ”koota jokainen totuuden jyvä ja hylätä kaikkinainen erhe” on niin tärkeää myöhempien aikojen pyhille?

  • Kuinka evankeliumin totuuksien tunteminen vaikuttaa meidän elämäntapaamme? Miksi totuus on aina ”paras ohjenuora ja sen mukaan on helpointa panna elämämme järjestykseen”? Millainen vaikutus valheilla ja petoksella on meidän elämäämme? (Ks. myös LK 88:86.)

Evankeliumi on keino pelastaa kaikki Jumalan lapset pappeuden voiman avulla

  • Kuinka pappeus ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumi liittyvät toisiinsa? Miksi pappeuden toimitukset ovat välttämättömiä evankeliumin suunnitelmalle?

  • Mikä osa paikallisilla pappeuskoorumeilla, pappeuden ryhmillä ja komiteoilla on evankeliumin palvelutyössä? Mikä sija Apuyhdistyksellä on totuuden opettamisessa ja uskon vahvistamisessa Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin? Millaisia kokemuksia teillä on siitä, että joku on tehnyt Kristuksen työn kaltaista palvelutyötä? Kuinka sellaiset kokemukset ovat vaikuttaneet teihin?

  • Presidentti Young opetti, että evankeliumi on ”avoin portti maasta taivaaseen johtavalla tiellä tai reitillä”. Millainen velvollisuus on niillä, jotka ovat ottaneet vastaan palautetun evankeliumin, kertoa muille todistuksestaan, joka heillä on evankeliumin laeista, toimituksista ja totuudellisuudesta? (Ks. myös Matt. 28:19–20; Sananl. 22:6.)

Kuva
Salt Lake Temple

Suolajärven temppeli 1880-luvulla. Pyhillä oli suuri halu rakentaa Jumalalleen temppeli.