Presidenttien opetuksia
Luku 43: Totuuden etsintämme ja henkilökohtainen todistus


Luku 43

Totuuden etsintämme ja henkilökohtainen todistus

Presidentti Brigham Youngin pyrkimys saada tietää totuus Jumalasta toteutui viimein vilpittömän ja yksinkertaisen todistuksen avulla, jonka lausui ”mies, jossa ei ollut kaunopuheisuutta – – joka osasi sanoa vain: ’Tiedän Pyhän Hengen voiman kautta, että Mormonin Kirja on tosi, että Joseph Smith on Herran profeetta.’” Presidentti Young sanoi: ”Tuosta henkilöstä lähtenyt Pyhä Henki valaisi ymmärrykseni, ja valkeus, kirkkaus ja kuolemattomuus olivat edessäni.” (DNW, 9. helmikuuta 1854, s. 4) Hän yritti koko elämänsä ajan elää evankeliumin totuuksien mukaan ja julisti: ”Vuosieni karttuessa toivon, että todellinen Jumalan ja jumaluuden tuntemukseni karttuisi. Toivon saavani lisää Kaikkivaltiaan voimaa ja vaikutusta vakiinnuttaakseni rauhaa ja vanhurskautta maan päällä ja tuodakseni – – kaikki ne, jotka kuuntelevat, vanhurskauden periaatteiden ääreen, Jumalan ja jumaluuden tuntemisen todelliseen ymmärtämiseen, heidän itsensä ja sen suhteen ymmärtämiseen, jota he pitävät yllä taivaaseen ja taivaallisiin olentoihin. – – Rukoilen, että näin ei tapahtuisi vain itselleni vaan kaikille pyhille, niin että me kasvaisimme armossa ja totuuden tuntemisessa ja meidät tehtäisiin täydellisiksi Hänen edessään. ” (DNW, 10. kesäkuuta 1857, s. 3)

Brigham Youngin opetuksia

Monet haluavat löytää totuuden, mutta kaikki eivät ota sitä vastaan

Suurin osa maan asukkaista on taipuvaisia tekemään oikein. Se on totta. Jokaisessa ihmisessä on valvoja, joka hallitsisi voitokkaasti, jos sen sallittaisiin tehdä niin, ja johtaisi totuuteen ja hyveeseen [ks. Moro. 7:15–17]. (DBY, s. 423)

Rehelliset sydämet kaikkialla maailmassa halajavat tuntea oikean tien. He ovat sitä etsineet ja yhä etsivät sitä. Maan päällä on kaikkina aikoina ollut ihmisiä, jotka kaikesta sydämestään pyrkivät uutterasti tuntemaan Herran tiet. Nämä ihmiset ovat saaneet aikaan hyvää siinä määrin kuin kykenivät. (DBY, s. 421)

Siihen asti kunnes ihmiset hukkaavat synnissä armon päivän, heissä kaikissa on jotakin, mikä ilolla kohoaisi ja hylkäisi pahan ja omaksuisi totuuden. Maan päällä ei ole ainoatakaan niin turmeltunutta, ettei hän omaan sydämeensä katsoessaan kunnioittaisi Jumalan miestä ja Jumalan naista – hyveellistä ja pyhää – ja halveksisi jumalattomuudessa eläviä kumppaneitaan, jotka ovat hänen itsensä kaltaisia. Maan päällä ei ole yhtäkään pelastavan armon ulottuvissa olevaa ihmistä – ellei hän ole tehnyt siinä määrin syntiä, että Herran Henki on lakannut kiistelemästä hänen kanssaan ja valistamasta hänen mieltään – jolle ei hyvyys, totuus ja hyveellisyys tuottaisi iloa. (DBY, s. 421)

On kirjoitettu, että joillakuilla on silmät nähdä, eivätkä he näe, korvat kuulla, eivätkä he kuule; heillä on sydän, mutta he eivät ymmärrä. Te, jotka olette hengellisiä, joiden mielen näyt ovat avautuneet – – voitte ymmärtää, että se voima, joka suo teille fyysiset aistimuksenne, on saman Jumalan voima, joka antaa teille ymmärrystä totuudesta [ks. LK 88:11–13]. Tämä viimeksi mainittu voima on sisäinen. – – Tuhannet ja taas tuhannet tietävät sisäisten ja näkymättömien aistiensa avulla sellaista, mikä on ollut, mikä on ja mikä on tulevaisuudessa, yhtä hyvin kuin he ulkonaisen eli fyysisen näkönsä avulla tietävät kankaanpalasen värin. Kun tämä sisäinen valo otetaan heiltä pois, he joutuvat suurempaan pimeyteen kuin he ennen olivat; he eivät ymmärrä ja he kääntyvät pois siitä, mikä on Jumalan. (DBY, s. 421–422)

Henki, joka näissä majoissa asustaa, rakastaa luonnostaan totuutta, se rakastaa luonnostaan valkeutta ja älyä, se rakastaa luonnostaan hyvettä, Jumalaa ja jumalisuutta, mutta koska se on niin läheisesti yhdistetty lihaan, näiden kahden mieltymykset sekoittuvat, ja niiden yhteys on välttämätön, jotta molemmilla olisi ilon täyteys [ks. LK 93:33–34]. Henki on todella altis kuolevaisessa ruumiissa asustavan synnin vaikutukselle, ja tämä vaikutus ja paholaisen voima saattavat sen voittaa, ellei se henki, joka valistaa jokaisen maailmaan tulevan ihmisen, sekä evankeliumin kautta annettavan Pyhän Hengen voima jatkuvasti sitä valista. (DBY, s. 422–423)

Missä tahansa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia on saarnattu joko näinä aikoina tai menneisyydessä, on aina ollut ihmisiä, joista totuus on näyttänyt ihanalta ja jumalalliselta, ja heidän henkensä kehottaa heitä omaksumaan sen, mutta he huomaavat olevansa niin suotuisassa yhteydessä maailmaan ja niin monet heidän etunsa joutuisivat vaakalaudalle, jos he sen omaksuisivat, että he päättelevät, ettei se käy päinsä, ja tässä syntyy jälleen sodankäyntiä. Jotkut harvat voittavat lihan järkeilyn ja seuraavat hengen ohjausta, mutta alhaiset näkökohdat voittavat suurimman osan niistä ihmisistä, ja he riippuvat kiinni omissa epäjumalissaan. (DBY, s. 434)

Jokainen meistä on velvollinen etsimään tietoa ja todistusta totuudesta

Mitä varten me olemme täällä? Oppiaksemme iloitsemaan enemmän ja saadaksemme lisää tietoa ja kokemusta. (DNW, 27. syyskuuta 1871, s. 5)

Me emme koskaan lakkaa oppimasta, ellemme luovu pois. – – Voitteko ymmärtää sen? (DNW, 27. helmikuuta 1856, s. 2)

Tilaisuuden tullessa me rikastamme mielemme tiedolla täyttäen nämä kuolevaiset asumukset taivaallisen viisauden kalliilla aarteilla. (MS, lokakuu 1862, s. 630)

Kaikki koulutukselliset pyrkimyksemme ovat Jumalan palveluksessa, sillä koko tämä työ tähtää totuuden juurruttamiseen maan päälle ja siihen, että me saisimme lisää tietoa, viisautta ja ymmärrystä uskon voimassa ja Jumalan viisaudessa, niin että meistä tulisi sopivia asukkaita asumaan olemassaolon ja älyn korkeammalla tasolla kuin mistä nyt saamme nauttia. (DNSW, 25. lokakuuta 1870, s. 2)

Ihmisen, joka rakastaa maailmaa, on mahdollista voittaa se rakkaus ja saada tietoa ja ymmärrystä, kunnes hän näkee asiat niin kuin ne todella ovat. Silloin hän ei rakasta maailmaa vaan näkee sen sellaisena kuin se on. (DNW, 28. marraskuuta 1855, s. 2)

Etsikäämme Herraa kokosydämisesti, niin meidät vieroitetaan maailmasta. Kukaan ei rakasta sitä, tätä tai jotakin muuta paitsi tehdäkseen sillä jotakin hyvää; edistääkseen ihmiskunnan iankaikkisia etuja ja valmistaakseen heitä olemaan korotettuja kuolemattomuudessa. – – Teidän ja minun tehtäväni on ottaa vastaan viisautta valmistautuaksemme korotukseen ja iankaikkisiin elämiin valtakunnissa, jotka ovat nyt olemassa iankaikkisuudessa. (DNW, 14. toukokuuta 1853, s. 3)

Miehen tai naisen, joka haluaa tietää totuuden sen jälkeen kun Jumalan Pojan evankeliumi on hänelle julistettu totuudessa ja yksinkertaisuudessa, tulee kysyä Isältä Jeesuksen nimessä, onko tämä totta. Elleivät he menettele näin, he luulottelevat olevansa yhtä rehellisiä kuin kuka tahansa mies tai nainen maan päällä, mutta sitä he eivät ole; he eivät välitä omasta edustaan. (DBY, s. 430)

Odottakaa, kunnes olette etsineet ja tutkineet ja saaneet viisautta ymmärtääksenne, mitä me saarnaamme. ‒ ‒ Jos se on Jumalan työtä, se pysyy [ks. Ap.t. 5:38–39]. (DBY, s. 435)

Myöhempien aikojen pyhillä on sekä velvollisuus ottaa selvää että oikeus saada tietää, että heidän uskontonsa on tosi. (DBY, s. 429)

Jokainen hankkikoon itselleen tiedon siitä, että tämä työ on tosi. Emme halua teidän sanovan, että se on tosi, ennen kuin tiedätte, että se on. Ja jos te sen tiedätte, niin tämä tieto on teille yhtä vakuuttava kuin jos Herra olisi tullut alas sanomaan sen teille. (DBY, s. 429)

Jokaisella tosi uskovalla on erityinen oikeus ja pyhän evankeliumin siunaus omakohtaisesti saada tietää totuus. (DBY, s. 429)

En halua, että ihmiset tulevat minun tai veljieni luo saadakseen todistuksen tämän työn totuudesta, vaan ottakoot esiin jumalallisesta totuudesta todistavat pyhät kirjoitukset, niin niissä heille osoitetaan tie yhtä selvästi kuin tienviitta milloinkaan on osoittanut oikean tien väsyneelle matkalaiselle. Niissä heitä opastetaan menemään ei – – kenenkään apostolin tai Israelin vanhimman luo, vaan Isän tykö Jeesuksen nimessä ja anomaan sitä tietoa, jota he tarvitsevat. Voivatko ne, jotka rehellisesti ja vilpittömästi valitsevat tämän suunnan, saada tietoa? Kääntääkö Jumala pois rehellisen, totuutta etsivän sydämen? Ei, sitä Hän ei tee; Hän todistaa heille Henkensä ilmoitusten kautta tapauksen tosiasiat. Ja kun ihmismieli on avoin Herran ilmoituksille, se käsittää ne nopeammin ja syvällisemmin kuin mitään, mitä se on nähnyt luonnollisin silmin. Ei se, minkä me näemme luonnollisin silmin, ole varmaa ja pysyvää – sillä silmämme saattavat pettää – vaan se, minkä Herra ilmoittaa taivaasta, ja se pysyy alati. (DBY, s. 429–430)

Meillä on oltava Herran Jeesuksen todistus kyetäksemme tekemään eron totuuden ja erheen, valkeuden ja pimeyden välillä, sen välillä, mikä on Jumalasta, ja sen, mikä ei ole Jumalasta, ja tietääksemme, miten asettaa kaikki kohdalleen. – – Ei ole olemassa mitään muuta tapaa tai menetelmää, joka todella kouluttaisi ihmistä, niin että hänestä voi tulla Jumalan pyhä, ja valmistaisi häntä selestiseen kirkkauteen; hänellä on oltava sisimmässään evankeliumin hengen todistus. (DBY, s. 429)

Teillä ja minulla on oltava Jeesuksen todistus sisimmässämme, muuten meidän ei hyödytä paljoakaan teeskennellä olevamme Jumalan palvelijoita. Meillä on oltava tämä elävä todistus sisimmässämme. (DBY, s. 430)

Totuus vetoaa jokaiseen rehelliseen ihmiseen riippumatta siitä, miten yksinkertaisesti se esitetään, ja kun se vastaanotetaan, meistä tuntuu kuin olisimme tunteneet sen koko ikämme. Useimpien myöhempien aikojen pyhien todistuksena on, että kun he ensin kuulivat evankeliumia saarnattavan – – vaikka se olikin heille täysin uutta – heistä tuntui, että he ymmärsivät jo sen ja että heidän on täytynyt olla ”mormoneita” alusta alkaen [ks. Joh. 10:27]. (DBY, s. 432)

Pyhä Henki antaa meille tiedon totuudesta

Miehet nousevat täällä ylös ja sanovat tietävänsä, että tämä on Jumalan työtä, että Joseph oli profeetta, että Mormonin Kirja on tosi, että Joseph Smithin kautta saadut ilmoitukset ovat tosia ja tämä on viimeinen armotalous ja aikojen täyttyminen, jolloin Jumala on ojentanut kätensä kootakseen Israelin viimeisen kerran ja lunastaakseen ja vahvistaakseen Siionin. – – Kuinka he tietävät tämän? Ihmiset tietävät ja tulevat edelleenkin tietämään ja ymmärtämään Hengen ilmoitusten kautta monia sellaisia asioita, joita ruumiinrakenteen vuoksi muuten olisi mahdoton välittää. Paljon kaikkein tärkeintä tietoa saadaan vain siten, että se – – Pyhän Hengen voiman ja todistuksen kautta ilmoitetaan – –. Tämä on ainoa tapa välittää tietoa Jumalan näkymättömästä maailmasta [ks. 1. Kor. 2:9–14; 12:3]. (DBY, s. 430)

Ei mikään sen vähempi kuin – – Pyhä Henki voi todistaa teille, että tämä on Jumalan työtä. Jumalan Hengen vaikutusta vailla olevat ihmiset eivät voi maallisen viisautensa avulla todistaa sitä vääräksi tai kumota sitä, eivätkä he pelkän viisauden avulla voi todistaa sitä todeksi, eivät sen kummemmin itselleen kuin toisillekaan. Se, etteivät ihmiset pysty sitä kumoamaan, ei todista sitä Jumalan valtakunnaksi, sillä maan päällä on monia teorioita ja järjestelmiä, jotka maailman viisauden mukaan ovat erehtymättömiä ja jotka siitä huolimatta ovat vääriä. Ei mikään sen vähempi kuin Kaikkivaltiaan voima, joka valaisee ihmisten ymmärryksen, voi osoittaa tätä suurta totuutta ihmismielelle. (DBY, s. 430–431)

Kuinka meidän on määrä erottaa Hyvän paimenen ääni vieraan äänestä? Osaako kukaan vastata tähän kysymykseen? Minä osaan. Se on sangen helppoa. Sanon jokaiselle filosofille maan päällä, että teidän silmiänne voidaan pettää, samoin minun; teidän korvianne voidaan pettää, samoin minun, mutta Jumalan Hengestä, joka täyttää luodun ilmoituksella ja iankaikkisuuden valkeudella, ei voi erehtyä – Jumalalta tulleesta ilmoituksesta ei koskaan erehdytä. Kun joku täynnä Jumalan Henkeä julistaa taivaan totuutta, niin lampaat kuulevat sen [ks. LK 29:7], Herran Henki lävistää heidän sisimpänsä ja uppoaa syvälle heidän sydämeensä. Pyhän Hengen todistuksen kautta heidän sisimmässään puhkeaa valo ja he näkevät ja ymmärtävät itse. (DBY, s. 431)

On olemassa vain yksi todistaja, yksi todistus, joka koskee Jumalan Pojan evankeliumin totuutta, ja se on Henki, jonka Hän on vuodattanut opetuslastensa keskuuteen. Tehkää Hänen tahtonsa, niin me tulemme tietämään, puhuuko puhuja Isän valtuudella vai omiaan. Tehkää kuten Hän käskee meitä tekemään, niin me tulemme tietämään, onko jokin oppi Jumalasta vai ei [ks. Joh. 7:16–17]. Vain Hengen ilmoitusten kautta me voimme tietää siitä, mikä on Jumalan. (DBY, s. 431–432)

Ahkeroikaa ja rukoilkaa. Teidän oikeutenanne on tietää omakohtaisesti, että Jumala elää ja että Hän työskentelee näinä viimeisinä aikoina ja me olemme Hänen kunnioitettuja palvelijoitaan. Eläkää niin, että voitte saada tämän tiedon, ja te saatte sen. Muistakaa rukouksenne ja olkaa palavia hengessä. (LBY, s. 245)

Minun todistukseni pohjautuu kokemukseen, omaan kokemukseeni sekä siihen, mitä olen hankkinut tarkkaamalla toisia. – – Taivaallinen totuus vetoaa jokaisen ihmisen arvostelukykyyn ja uskoon, ja varsinkin niiden ihmisten, jotka haluavat olla rehellisiä itseään kohtaan, Jumalaansa kohtaan ja lähimmäisiään kohtaan. – – Jos ihmiset voivat vastaanottaa vähän, se todistaa, että he voivat vastaanottaa enemmänkin. Jos he pystyvät vastaanottamaan ensimmäisen ja toisen periaatteen rehellisin tuntein, he saattavat vastaanottaa enemmänkin. (DBY, s. 433)

Todistukseni on ehdoton. – – Tiedän, että aurinko paistaa, tiedän, että olen olemassa ja että minulla on oma olemukseni, ja todistan siitä, että on olemassa Jumala ja että Jeesus Kristus elää ja että Hän on maailman Vapahtaja. Oletteko te olleet taivaassa ja saaneet selville jotakin vastakkaista? Tiedän, että Joseph Smith oli Jumalan profeetta ja että hän sai monia ilmoituksia. Kuka voi osoittaa tämän todistuksen vääräksi? Kuka tahansa saattaa väittää sitä vastaan, mutta kukaan maailmassa ei voi osoittaa sitä vääräksi. Minä olen saanut monia ilmoituksia; olen itse nähnyt ja kuullut ja tiedän näiden asioiden olevan tosia, eikä kukaan maan päällä voi osoittaa niitä vääräksi. Silmää, korvaa, kättä, kaikkia aisteja voidaan pettää, mutta Jumalan Henkeä ei voida pettää. Ja kun ihminen on tämän Hengen vaikutuksen alainen, koko ihminen on täynnä tietoa, hän voi nähdä hengellisin silmin ja hän tietää sellaista, mitä kukaan ihminen ei kykene kiistämään. Sen, mitä minä tiedän Jumalasta, maasta, hallitusvallasta, sen olen saanut taivaista, enkä ole saanut sitä ainoastaan luonnollisten kykyjeni välityksellä; annan siitä kunnian ja ylistyksen Jumalalle. (DBY, s. 433)

Saatuamme todistuksen totuudesta meidän tulee tavoitella vanhurskautta Jumalan valtakunnassa

Yksi pelastuksen opin ensimmäisistä periaatteista on oppia tuntemaan meidän Isämme ja Jumalamme. Pyhät kirjoitukset opettavat, että iankaikkinen elämä on sitä, ”että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen” [ks. Joh. 17:3] Tämä tarkoittaa nimenomaan sitä, että kukaan ei voi saada iankaikkista elämää tai valmistautua siihen ilman tätä tuntemusta. (DNW, 18. helmikuuta 1857, s. 4)

Me olemme saaneet lupauksen, että jos etsimme ensin Jumalan valtakuntaa ja sen vanhurskautta, niin meille annetaan kaikki tarpeellinen [ks. 3. Ne. 13:33]. Meidän ei pitäisi olla epäileviä vaan pyrkiä ensiksi tietämään, miten olla mieliksi Isällemme ja Jumalallemme, pyrkiä tietämään, kuinka pelastaa itsemme maailmassa olevilta erheiltä, pimeydeltä ja epäuskolta, itserakkailta ja pettäviltä hengiltä, joita kulkee kaikkialla ihmislasten keskuudessa pettämässä, sekä oppia pelastamaan ja varjelemaan itsemme maailmassa saarnataksemme evankeliumia, vahvistaaksemme valtakuntaa ja lujittaaksemme Jumalamme Siionia. (DNW, 11. tammikuuta 1860, s. 1)

Minä – – rakastan iankaikkisten periaatteiden pohtimista ja niistä puhumista. Meidän pelastuksemme koostuu niiden tuntemisesta, ja ne on suunniteltu luonteeltaan sellaisiksi, että ne tekevät meidät iloisiksi ja lohduttavat meitä. Onko se minussa oleva iankaikkinen olemassaolo, joka saa ravintonsa iankaikkisesta totuudesta, suunniteltu tuhoutumaan? Onko sen organismin koskaan tarkoitus tulla tiensä päähän niin kauan kuin se elää iankaikkisesta totuudesta? Ei. – – Pyrkikää taukoamattomin ponnistuksin Herran tykö saadaksenne Hänen Henkensä, kunnes Hänen Henkensä asuu teissä iankaikkisen tulen kaltaisena. Syttyköön teissä Herran valo, niin kaikki on hyvin. (DNW, 11. tammikuuta 1860, s. 2)

Meillä on iankaikkisen elämän sanat, meillä on oikeus saada kirkkaus, kuolemattomuus ja iankaikkiset elämät; otatteko siis vastaan nämä siunaukset? Elättekö elämänne saadaksenne paikan Jumalan valtakunnassa vai lekotteletteko ja torkutte ja menette helvettiin? (DNW, 1. lokakuuta 1856, s. 3)

Pyrkikää olemaan vanhurskaita; ei mitenkään keinotellen, vaan siksi, että vanhurskaus on ihanaa, puhdasta, pyhää, kaunista ja korottavaa. Sen tarkoituksena on tehdä sielu onnelliseksi, niin että se on tulvillaan iloa, sikäli kuin ihminen suinkin siihen kykenee, täyttäen hänet valolla, kirkkaudella ja älyllä. (DBY, s. 428)

Opiskeluehdotuksia

Monet haluavat löytää totuuden, mutta kaikki eivät ota sitä vastaan

  • Mikä presidentti Youngin mukaan johtaa suurinta osaa maan asukkaista tekemään oikein ja etsimään totuutta?

  • Miksi monet ihmiset eivät pysty elämään vanhurskaasti senkään jälkeen kun he ovat saaneet todistuksen totuudesta? Mikä on auttanut teitä eniten elämään saamanne todistuksen mukaan?

Jokainen meistä on velvollinen etsimään tietoa ja todistusta totuudesta

  • Millaisia päämääriä kouluttautumisellamme tulisi olla? Mitä me voimme tehdä voittaaksemme rakkauden maailmallisia asioita kohtaan?

  • Kuinka me voimme tuntea Jumalan totuudet omakohtaisesti? Kuinka todistus Jeesuksesta Kristuksesta auttaa meitä erottamaan totuuden erheestä?

Pyhä Henki antaa meille tiedon totuudesta

  • Mikä on ainoa tapa saada tietää, että evankeliumi on totta, että Jeesus on Kristus ja että me olemme mukana Herran työssä? Millaiset kokemukset ovat opettaneet teille, että Pyhä Henki voi vaikuttaa ja tulee vaikuttamaan teidän elämässänne, jos sallitte Hänen tehdä niin?

  • Miksi maailmallisen viisauden avulla ei voi todistaa paikkansapitäväksi tai paikkansapitämättömäksi sitä, että Jumala on olemassa ja evankeliumi on totta? Vaikka meidän fyysisiä aistejamme voidaan pettää totuuden etsinnässä, niin mikä presidentti Youngin sanojen mukaan ”ei voi erehtyä”?

  • Miksi presidentti Young pystyi todistamaan niin voimallisesti? Kuinka me voimme vahvistaa todistustamme? Mitä te voitte tehdä tullaksenne voimallisemmiksi Jumalan totuuden todistajiksi?

Saatuamme todistuksen totuudesta meidän tulee tavoitella vanhurskautta Jumalan valtakunnassa

  • Millaisen lupauksen Herra antaa niille, jotka etsivät ensin Jumalan valtakuntaa ja sen vanhurskautta?

  • Kuinka sen tunteminen, mikä on Jumalasta, auttaa meitä saamaan pelastuksen? Kuinka me voimme ”saada paikan Jumalan valtakunnassa”?

Kuva
Joseph Smith reading

Joseph Smith, joka oli huolellinen Raamatun lukija, pyysi Jumalalta opastusta.