Presidenttien opetuksia
Luku 23: Avioliiton uuden ja iankaikkisen liiton ymmärtäminen


Luku 23

Avioliiton uuden ja iankaikkisen liiton ymmärtäminen

Keväällä 1847 presidentti Brigham Young jätti perheensä Winter Quartersiin ja johti ensimmäisen pyhien komppanian länteen. Kirjeessään vaimolleen Mary Annille hän kuvasi komppanian ponnistuksia ”lähtövalmisteluissa” ja sanoi: ”Rakas toverini ja kumppanini koettelemuksissa – – kiitän sinua tuhannesti lempeistä kirjeistäsi minulle ja erityisesti lempeistä teoistasi ja vielä enemmän lempeästä sydämestäsi. Rukoilen alati sinun ja lasten puolesta ja kaikkien sukulaistemmepuolesta. Olen sitä mieltä, että Herra on siunannut minua parhaimmalla perheellä, mitä kukaan voi koskaan maan päällä saada.” (MAAY) Presidentti Youngille evankeliumi merkitsi pyhien valmistamista iankaikkiseen elämään, elämään, jonka lopullisena päämääränä on avioliitto ja perhe. Uusi ja iankaikkinen avioliitto laskee perustan ”maailmoille, enkeleille ja jumalille” (DBY, s. 195).

Brigham Youngin opetuksia

Avioliiton uusi ja iankaikkinen liitto laskee perustan iankaikkiselle elämälle

Se [iankaikkinen avioliitto] on ilman päivien alkua ja vuosien loppua. – Voimme sanoa siitä jotakin. Se laskee perustan maailmoille, enkeleille ja jumalille; älyllisille olennoille, jotka kruunataan kirkkaudella, kuolemattomuudella ja iankaikkisilla elämillä. Itse asiassa se on lanka, joka kulkee pyhän pelastuksen evankeliumin, Jumalan Pojan evankeliumin, alusta loppuun. Se on iankaikkisesta iankaikkiseen. (DBY, s. 195)

Ottakoot isä ja äiti, jotka ovat tämän kirkon ja valtakunnan jäseniä, vanhurskaan suunnan ja pyrkikööt kaikella voimallaan olemaan koskaan tekemättä vääryyttä ja tekemään sen sijaan hyvää koko elämänsä ajan. Olipa heillä yksi lapsi tai sata lasta, jos he käyttäytyvät lapsia kohtaan niin kuin heidän pitäisi ja sitovat heidät uskollaan ja rukouksillaan Herraan, niin menivätpä nämä lapset minne tahansa, he ovat iankaikkisin sinetein sidotut vanhempiinsa, eikä mikään mahti maan päällä eikä helvetissä voi erottaa heitä heidän vanhemmistaan iankaikkisuudessa. He palaavat sille lähteelle, mistä he ovat tulleet. (DBY, s. 208)

Olemme huomanneet, että on olemassa melko suuri joukko nuoria, jotka ovat tulleet avioliittoikään mutta pysyvät yhä naimattomina. – – Nuorten miestemme ja naistemme pitäisi ottaa huomioon velvollisuutensa toisiaan, Jumalaa, maailmaa, vanhempiaan ja tulevia sukupolvia kohtaan niiden pelastukseksi ja korotukseksi jumalten joukossa ja Hänen kunniakseen, jota me palvelemme. (DNSW, 25. lokakuuta 1870, s. 2)

Annan kaikille Israelin nuorille miehille, jotka ovat tulleet naimaikään, tehtävän mennä suoraa päätä naimisiin jonkun hyvän sisaren kanssa, aidata itselleen kaupunkitontti, istuttaa puutarha ja hedelmätarha ja perustaa koti. Tämä on tehtävä, jonka annan kaikille Israelin nuorille miehille. (DBY, s. 196)

Yhdyskunnassamme ei ole yhtäkään nuorta miestä, joka, jos hän ymmärtäisi asiat sellaisina kuin ne ovat, ei olisi halukas matkustamaan täältä Englantiin solmiakseen avioliiton oikealla tavalla. Meidän yhdyskunnassamme ei ole sitä nuorta naista, joka rakastaa evankeliumia ja halajaa sen siunauksia, joka menisi naimisiin millään muulla tavalla. He eläisivät naimattomina, kunnes voisivat mennä naimisiin siten kuin heidän pitäisi, vaikka he eläisivät yhtä vanhoiksi kuin Saara ennen kuin hänelle syntyi Iisak [ks. 1. Moos. 17:17]. Monet veljistämme ovat naittaneet lapsensa ottamatta tätä huomioon ja ovat pitäneet sitä vähäpätöisenä seikkana. Toivon, että me kaikki ymmärtäisimme tämän siinä valossa kuin se ymmärretään taivaassa. (DBY, s. 195–196)

Yksi Israeliksi kutsutun heimon ensimmäisistä rikkomuksista oli se, että he valitsivat itselleen puolisoita muista heimoista tai kansoista. Tämä oli yksi niistä suurista erehdyksistä, jonka Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin lapset tekivät, sillä he menivät ja ottivat puolisoita muista heimoista, vaikka Herra oli kieltänyt heitä siitä ja antanut heille sitä koskevan hyvin ankaran ja ehdottoman lain [ks. 1. Moos. 28:1–2]. Hän kielsi heitä ottamasta puolisoita pakanakansojen keskuudesta, mutta he ottivat, vieläpä jatkuvasti [1. Moos. 24:3]. (DBY, s. 196)

Varokaa, oi Israelin äidit, älkääkä tulevaisuudessa opettako tyttäriänne kuten monia on opetettu, ottamaan puoliso Israelin ulkopuolelta. Voi teitä, jotka niin teette, sillä te menetätte kruununne yhtä varmasti kuin Jumala elää. (DBY, s. 196)

Lukemattomat puhtaat ja pyhät henget odottavat saavansa ruumiin. Mikä siis on meidän velvollisuutemme? – Jokaisen vanhurskaan miehen ja naisen velvollisuutena on valmistaa ruumis kaikille niille hengille, joille he voivat. (DBY, s. 197)

Isien pitäisi seurata Kristusta rakastaessaan perhettään, opettaessaan sitä ja pitäessään siitä huolta

Saanen nyt sanoa ensimmäiselle presidenttikunnalle, apostoleille, kaikille Israelin piispoille ja jokaiselle koorumille ja erityisesti niille, jotka ovat johtavia virkamiehiä: Olkaa [vaimollenne], lapsillenne, lähimmäisillenne ja tälle kansalle sellaisena esimerkkinä, että voitte sanoa: ”Seuratkaa minua niin kuin minä seuraan Kristusta.” Kun me teemme tämän, kaikki on hyvin ja meidän omatuntomme on puhdas. (DBY, s. 198)

Aviopuoliso ja isä oppikoon taivuttamaan tahtonsa Jumalansa tahtoon ja opettakoon sitten [vaimolleen] ja lapsilleen tämän itsehallinnan läksyn omalla esimerkillään samoin kuin opetuksillaan, ja myös lähimmäisilleen osoittaen heille, kuinka olla rohkea ja vakaa kapinallisen ja syntisen mielen nujertamisessa. Tällainen menettely nujertaa lopulta sen epäpyhän vaikutuksen, joka tekee työtään ihmissydämessä. (DBY, s. 198)

Älkää viettäkö yhtään elämänne päivää niin, ettei Pyhä Henki lepäisi päällänne, älkääkä isät milloinkaan lakatko rukoilemasta, että vaimonne voisi nauttia tästä siunauksesta, että heidän pienokaisensa voisivat saada Pyhän Hengen äitinsä kohdusta. Jos haluatte nähdä kansakunnan nousevan täynnä Pyhää Henkeä ja voimaa, niin näin se tapahtuu. (BYP, 8. huhtikuuta 1852)

Ellemme näe vaivaa kasvattaaksemme lapsiamme, opettaaksemme heille näitä ilmoitettuja totuuksia ja ohjataksemme heitä, on tuomio oleva meidän, vanhempien, päällä ainakin jossakin määrin. (DBY, s. 207)

Isä olkoon perheen pää, oman perhekuntansa päämies; ja hän kohdelkoon heitä [perhettään] niin kuin enkeli heitä kohtelisi. (DBY, s. 197–198)

Aviomiehen tehtävä on oppia ympäröimään perheensä elämän mukavuuksilla, hillitsemään pyyteensä ja mielensä ja saavuttamaan paitsi oman perheensä kunnioitus myös kaikkien veljiensä, sisariensa ja ystäviensä kunnioitus. (DBY, s. 198)

Ystävälliset katseet, ystävälliset teot, ystävälliset sanat ja rakastava, pyhä käytös [lapsia] kohtaan sitoo lapsemme meihin sitein, joita ei voida helposti murtaa, kun taas väärinkäytökset ja epäystävällisyys karkottavat heidät luotamme ja katkaisevat kaikki pyhät siteet, joiden pitäisi sitoa heidät meihin ja siihen ikuiseen liittoon, johon me kaikki olemme astuneet. Jos minun perheeni – ei ole kuuliainen minua kohtaan vaikka olen ystävällinen ja elän kiitettävää elämää kaikkien ihmisten ja taivaiden edessä, niin hyvästit kaikelle vaikuttamiselle. (DNW, 7. joulukuuta 1864, s. 2)

Isän pitäisi – – pyrkiä tekemään äiti onnelliseksi ja iloiseksi, jotta äidin sydän olisi lohdutettu ja hänen rakkautensa kohdistuisi vähentymättömänä hänen maalliseen suojelijaansa, jotta hänen rakkautensa Jumalaa ja vanhurskautta kohtaan väreilisi läpi hänen koko olemuksensa, niin että hän voi saada ja synnyttää jälkeläisiä, jotka ovat synnyinlahjana ja esimerkin kautta saaneet kaikki ne ominaisuudet, jotka ovat tarpeen olennolle, jonka on määrä hallita kuningasten kuninkaana ja herrain herrana. (DBY, s. 199)

Ottakoon jokainen – mies tässä maassa vaimon ja tehköön sitten työtä käsillään ja viljelköön maata tai tehköön työtä jollakin teknillisellä alalla tai jossakin rehellisessä ammatissa ja hankkikoon kunniallisen elannon itselleen ja niille, jotka elantonsa suhteen ovat heistä riippuvaisia. Olkoon hän raitis, rakastakoon totuutta ja hyvettä. Tällä tavoin naisesta huolehditaan, hänet ruokitaan ja häntä kunnioitetaan ja siunataan, ja heistä tulee kunnioitettavia äitejä, ja he kasvattavat miehiä ja naisia, joiden ruumiillinen ja henkinen valmius ylittää suuresti heidän isiensä tason. Tämä aiheuttaisi vallankumouksen maassamme ja saisi aikaan tuloksia, jotka olisivat arvaamattoman hyviä. (DBY, s. 194–195)

Kohentakoon mies keittiötä, komeroa ja makuuhuoneita perheensä hyväksi ja parantakoon puutarhaansa, käytäviä jne. kaunistaen asuntojamme ja niiden ympäristöä ja laatoittakoon ja istuttakoon varjostavia puita. (DBY, s. 198)

Äitien pitäisi rakastaa ja opastaa perhettään ja saada hyvää aikaan ympäristössään

Ajatellessani niitä velvollisuuksia ja sitä vastuuta, joka on langennut äitiemme ja sisariemme osaksi, ja sitä vaikutusvaltaa, jota he käyttävät, minä pidän heitä meidän täällä olomme henkenä ja elämänä. On totta, että mies on ensin. Isä Aadam asetettiin tänne maan kuninkaaksi, saattamaan se itselleen alamaiseksi. Mutta kun äiti Eeva saapui, hänellä oli suurenmoinen vaikutus Aadamiin. Ylen monet eivät ole pitäneet sitä erityisen hyvänä; minun mielestäni se oli erinomainen. (DBY, s. 199)

Äidin velvollisuutena on valvoa lapsiaan ja suoda heille heidän varhainen kasvatuksensa, sillä varhaislapsuudessa saadut vaikutteet ovat pysyviä. Tiedätte omasta kokemuksestanne, että kuolevaisen elämänne aamunkoitossa saamanne vaikutteet ovat vaikuttaneet mitä painokkaammin mieleenne tähän päivään asti. Lapsella on synnynnäinen luottamus äitiin. Lapsessa näkee luontaista kiintymystä, joka saa hänet ajattelemaan, olipa äidin ulkonäkö millainen tahansa, että hänen äitinsä on maailman paras ja kaunein äiti. Puhun omasta kokemuksestani. Lapsilla on rajaton luottamus äitiinsä, ja jos äidit tekevät parhaansa, he voivat juurruttaa lastensa sydämeen, mitä haluavat. (DBY, s. 201)

Muistatte epäilemättä lukeneenne Mormonin Kirjasta kahdestatuhannesta nuorukaisesta, jotka oli opetettu uskomaan, että jos he luottavat täysin Jumalaan ja palvelevat Häntä, niin mikään voima ei voi heitä voittaa. Muistanette myös lukeneenne siitä, kuinka he lähtivät sotimaan ja kuinka urhoollisia he olivat ja kuinka voimallinen heidän uskonsa oli, niin että heidän vihollisensa eivät voineet surmata heitä. Tämän uskon ja voiman he saivat äitiensä opetuksista. (DBY, s. 201)

Vaimon ja äidin kutsumuksena on tietää, mitä tehdä kaikella sillä, mitä kotiin tuodaan, työskennellä sen hyväksi, että koti olisi mieluinen paikka aviomiehelle ja lapsille, ja olla itse Eevana luomansa pikku paratiisin keskellä vahvistamalla aviomiehensä rakkautta ja luottamusta ja sitomalla jälkeläisensä itseensä iankaikkiseksi perinnöksi rakkaudella, joka on kuolemaa voimakkaampi. (DBY, s. 198)

Monet sisaret surevat sitä, ettei heitä ole siunattu jälkeläisillä. Teille koittaa aika, jolloin teillä on miljoonia lapsia ympärillänne. Jos olette uskolliset liitoillenne, teistä tulee kansojen äitejä. (DBY, s. 200)

Tapanani ei yleensä ole kehottaa sisaria olemaan tottelemattomia miehelleen, vaan neuvonani on: totelkaa miestänne; ja tähdennän tätä asiaa. Mutta en ole koskaan kehottanut naista seuraamaan miestään perkeleen luokse. (DBY, s. 200–201)

Äidit ovat Kaitselmuksen kädessä kansojen kohtaloita sääteleviä välikappaleita. – – Tästä huomaatte sen, mitä haluan teidän mieleenne teroittaa, että äidit ovat se järjestelmä, joka elähdyttää koko ihmistä ja joka ohjaa ihmisten kohtaloita ja elämää maan päällä. (DBY, s. 199–200)

Opiskeluehdotuksia

Avioliiton uusi ja iankaikkinen liitto laskee perustan iankaikkiselle elämälle

  • Presidentti Young sanoi, että iankaikkinen avioliitto ”laskee perustan maailmoille – älyllisille olennoille, jotka kruunataan kirkkaudella”. Kuinka me voimme omistaa avioliittomme tuota iankaikkista tarkoitusta varten? Mitä erityistä te voitte tehdä säilyttääksenne tuon näkökulman joka päivä?

  • Mikä presidentti Youngin sanojen mukaan on jokaisen nuoren miehen tehtävä? Kuinka se liittyy teihin?

  • Mihin presidentti Young viittasi neuvoessaan nuoria solmimaan avioliiton ”oikealla tavalla”? Mitä siunauksia saavat ne, jotka tekevät kaiken vaadittavan kasvattaakseen valtakunnan? (Ks. myös KH Aabr. 2:9–11.)

  • ”Yksi niistä suurista erehdyksistä”, jonka jotkut Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin lapsista tekivät, oli se, että he solmivat avioliiton uuden ja ikuisen liiton ulkopuolelta. (Ks. myös 1. Moos. 28:1–2.) Mitä siunauksia evätään niiltä, jotka solmivat avioliiton uuden ja ikuisen liiton ulkopuolelta? Mitä te voitte tehdä varmistuaksenne siitä, että te pysytte kelvollisina tähän avioliittoon ja voitte jonakin päivänä saada sen siunaukset?

  • Mikä on ”jokaisen vanhurskaan miehen ja naisen velvollisuutena”? Miksi fyysisen ruumiin luominen Jumalan henkilapsille on niin tärkeä tehtävä avioliiton uudessa ja iankaikkisessa liitossa? Kuinka aviopari voi tietää, milloin he ovat täyttäneet tämän velvollisuutensa sen tahdon mukaisesti, joka Jumalalla on heitä kohtaan? (Kysykää myös piispaltanne tai seurakunnanjohtajaltanne, mitä ohjeita Yleiskäsikirjassa annetaan.)

Isien pitäisi seurata Kristusta rakastaessaan perhettään, opettaessaan sitä ja pitäessään siitä huolta

  • Millaisena esimerkkinä jokaisen isän pitäisi olla vaimolleen ja lapsilleen? Mitä tarkoittaa se, että miehen tulee seurata Kristusta? Kuinka mies voi oppia ”taivuttamaan tahtonsa Jumalansa tahtoon”? Mitä te olette oppineet isiltä, jota ovat alistuneet tekemään Jumalan tahdon?

  • Mitä totuuksia vanhempien tulee opettaa lapsilleen? (Ks. myös LK 68:25.)

  • Kuinka isän pitäisi presidentti Youngin mukaan johtaa perhettään? (Ks. myös LK 121:41–46.) Kuinka miehen tulee kohdella perhettään? Millainen käytös katkaisee ”kaikki pyhät siteet, joiden pitäisi sitoa heidät meihin ja siihen ikuiseen liittoon”? Kuinka ystävällisyyden ja Hengen täyttämä mies antaa vaimolleen ja lapsilleen mahdollisuuden tehdä osansa?

  • Mitä presidentti Youngin mukaan on seurauksena, jos aviomies hankkii uskollisesti elannon perheelleen? (Ks. myös LK 83:1–2.) Kuinka se ”aiheuttaisi vallankumouksen”?

Äitien pitäisi rakastaa ja opastaa perhettään ja saada hyvää aikaan ympäristössään

  • Mitkä ovat presidentti Youngin mukaan vaimon ja äidin tehtävät ja kutsumukset?

  • Mitä lohtua presidentti Young antaa niille, joilla ei ole tai jotka eivät voi saada lapsia?

  • Kuinka myöhempien aikojen pyhiin kuuluneet naiset ovat vaikuttaneet teihin, perheeseenne ja asuinyhteisöönne? Kuinka he voivat vaikuttaa tulevaisuudessa?

  • Mitä presidentti Young tarkoitti sanoessaan: ”En ole koskaan kehottanut naista seuraamaan miestään perkeleen luokse”? Kuinka aviovaimo voi tietää, seuraako hänen miehensä Kristusta? Mitä siunauksia saavat miehet ja naiset, jotka yhdessä alistuvat Jumalan tahtoon?

  • Presidentti Young sanoi, että äidit säätelevät kansojen kohtaloita. Kuinka naiset voivat toteuttaa tämän lupauksen?

Kuva
pioneer newlyweds

Vasta-avioituneet pioneerit Sarah Farr Smith ja John Henry Smith vuonna 1866. Presidentti Young opetti, että iankaikkinen avioliitto ”on lanka, joka kulkee pyhän pelastuksen evankeliumin – alusta loppuun; se on iankaikkisesta iankaikkiseen.” (DBY, s. 195)