Presidenttien opetuksia
Luku 5: Jeesuksen Kristuksen sovituksen vastaanottaminent


Luku 5

Jeesuksen Kristuksen sovituksen vastaanottaminen

Presidentti Young kirjoitti sovituksesta seuraavaa yhdelle pojistaan: ”Herramme ja Vapahtajamme aikaansaaman rajattoman sovituksen täyden hyödyn saaminen on meidän ulottuvillamme – on meidän – kokonaan ja täydellisenä mutta vain kuuliaisuutemme ehdolla pitäessämme liittomme ja täyttäessämme velvollisuutemme pitää meille annetut jumalalliset käskyt.” (LBY, s. 259) Presidentti Young opetti, että kaikki toivo pelastuksesta perustuu Vapahtajan, Jeesuksen Kristuksen, sovitukseen.

Brigham Youngin opetuksia

Jeesus Kristus tarjosi ihmiskunnalle äärettömän sovituksen

Myöhempien aikojen pyhät uskovat Vapahtajan sovitukseen, ja haluaisin Israelin vanhinten ymmärtävän mahdollisimman hyvin kaikki ihmissuvun lunastukseen liittyvät opinkohdat, jotta he tietäisivät, miten puhua niistä ja selittää ne. (DNSW, 18. elokuuta 1874, s. 2)

Jeesus tuli perustamaan hengellisen valtakuntansa eli antamaan moraalisäännöt, jotka korottaisivat ihmisten hengen jumalisuuteen ja Jumalan luokse, niin että he siten varmistaisivat itselleen kirkkauden ylösnousemuksen ja oikeuden hallita maan päällä, kun tämän maailman valtakunnista tulisi meidän Jumalamme ja Hänen Kristuksensa valtakuntia. Lisäksi Hän tuli esittelemään itsensä maailman Vapahtajana, vuodattamaan verensä sovituksen alttarilla ja avaamaan elämän tien kaikille uskoville. (DNW, 13. elokuuta 1862, s. 1)

Joseph [Smith] sanoi meille, että Jeesus oli Kristus – Välittäjä Jumalan ja ihmisen välillä – ja maailman Vapahtaja. Hän sanoi meille, ettei taivaissa eikä taivaiden alla ollut eikä voinut olla muuta nimeä, jonka kautta ihmiskunta voisi pelastua Isän tykö kuin Jeesuksen Kristuksen nimen ja palvelutyön kautta ja avulla sekä sovituksen kautta, jonka hän suoritti Pääkallon paikalla. Joseph sanoi meille myös, että Vapahtaja vaatii ehdotonta kuuliaisuutta kaikkia Hänen valtakuntaansa kuuluvia käskyjä, toimituksia ja lakeja kohtaan ja että jos me toimisimme niin, meistä tehtäisiin kaikkien Hänen evankeliumissaan luvattujen lupausten saajia. (DNW, 22. lokakuuta 1862, s. 1)

Sillä hetkellä, jolloin Vapahtajan sovitus raukeaa, sillä hetkellä, yhdellä pyyhkäisyllä, kristikunnan elättämä pelastustoivo tuhotaan, ihmisten uskon perusta riistetään pois, eikä heille jää mitään, minkä varassa he voivat pysyä. Kun se on mennyttä, niin kaikki ne ilmoitukset, joita Jumala on milloinkaan antanut juutalaisille, pakanoille ja meille, muuttuvat arvottomiksi, ja meiltä riistetään kaikki toivo yhdellä pyyhkäisyllä. (DBY, s. 27)

Sovituksen lahjan kautta, jonka vain Kristus voi antaa, Jumalan lapset voivat periä kirkkauden valtakunnan

Myöhempien aikojen pyhät uskovat Jumalan Pojan evankeliumiin yksinkertaisesti siitä syystä, että se on totta. He uskovat kasteeseen syntien anteeksisaamiseksi, henkilökohtaiseen ja sijaisen kautta suoritettuun. He uskovat, että Jeesus on maailman Vapahtaja. He uskovat, että kaikki, jotka saavuttavat minkä tahansa kirkkauden jossakin valtakunnassa, saavat sen, koska Jeesus on sen sovituksellaan maksanut. (DBY, s. 30)

Jeesus asetettiin alusta alkaen kuolemaan meidän lunastukseksemme, ja Hän kärsi kiduttavan kuoleman ristillä. (DBY, s. 27)

Voin sanoa teille Jeesuksesta ja sovituksesta (tämä on kirjoitettu ja uskon siihen lujasti), että Kristus on kuollut kaikkien edestä. Hän on maksanut koko velan, otittepa te sitten lahjan vastaan tai ette. Mutta jos me jatkamme synnin tekemistä, valehtelemista, varastamista, väärän todistuksen sanomista, meidän on tehtävä parannus tästä synnistä ja hylättävä se, jotta Kristuksen veri täysin vaikuttaisi. Ilman tätä sillä ei ole mitään vaikutusta. Paran- nuksenteon on seurattava, jotta sovitus olisi meille hyödyksi. Lakatkoot kaikki väärintekijät tekemästä vääryyttä; älkää enää eläkö rikkomuksessa, ei minkäänlaisessa rikkomuksessa, vaan eläkää elämänne jokainen päivä annettujen ilmoitusten mukaisesti ja niin että, esimerkkinne olisi noudattamisen arvoinen. Muistakaamme, ettemme koskaan mene uskontomme ulottumattomiin – emme koskaan, koskaan! (DBY, s. 156–157)

Oman lunastuksensa kautta Jeesus tuo esiin Aadamin jokaisen pojan ja tyttären kadotuksen lapsia lukuun ottamatta, jotka heitetään helvettiin. – – On totta, että jokainen, joka ei synnissä eläen hukkaa armon päivää ja josta ei tule perkeleen enkeliä, tuodaan esiin jonkin kirkkauden valtakunnan perillisenä. (DBY, s. 382)

Jeesus on kuolleiden Esikoinen, kuten ymmärrätte. Ei Henok, Elia, Mooses tai kukaan muu ihminen, joka on koskaan elänyt maan päällä – olipa hänen elämänsä miten tinkimätöntä tahansa – kokenut ylösnousemusta ennen kuin sen jälkeen kun enkeli oli kutsunut Jeesuksen Kristuksen haudasta. Hän oli kuolleiden Esikoinen. Hän on ylösnousemuksen Herra, ensimmäinen liha, joka eli täällä saatuaan ylösnousemuksen kirkkauden. (DBY, s. 374)

Hänelle se ei ollut ihme. Elämän ja kuoleman lähteet olivat Hänen vallassaan; Hänellä oli valta antaa henkensä ja valta ottaa se takaisin. Näin Hän sanoo, ja meidän on uskottava tämä, jos uskomme Uuteen testamenttiin kirjoitettuun Vapahtajan historiaan ja apostolien sanoihin. Jeesuksella oli tämä valta itsessään ja itsestään; Isä lahjoitti sen Hänelle; se oli Hänen perintöosansa, ja Hänellä oli valta antaa henkensä ja ottaa se jälleen. (DBY, s. 340–341)

Kristuksen sovitus mahdollistaa anteeksiannon niille, jotka uskovat ja jotka tekevät parannuksen ja ovat kuuliaisia Jumalalle

Pimeyden ja synnin sallittiin tulla tämän maan päälle. Ihminen söi kiellettyä hedelmää sen suunnitelman mukaisesti, joka laadittiin iankaikkisuudessa, jotta ihmiset saatettaisiin kosketuksiin pimeyden periaatteiden ja voimien kanssa, niin että he voivat tuntea karvaan ja makean, hyvän ja pahan, ja kykenevät erottamaan valon ja pimeyden voidakseen jatkuvasti vastaanottaa valkeutta. (DBY, s. 61)

Tämä evankeliumi pelastaa koko ihmissuvun. Jeesuksen veri sovittaa syntimme, jos me hyväksymme ne ehdot, jotka Hän on asettanut. Meidän on kuitenkin hyväksyttävä nuo ehdot, muuten Hänen sovituksestaan ei ole meille mitään hyötyä. (DBY, s. 7–8)

Ollakseen pyhiä heidän on todella tukahdutettava jokainen väärä vaikutin, joka heillä yksilöinä on sisimmässään, kunnes jokainen paha halu on kitketty pois ja jokainen sydämen tunne on saatettu Kristuksen tahdon alaisuuteen. (DBY, s. 91)

Päästäksemme eroon tästä sisimmässämme olevasta synnistä, niin että voimme siirtyä tästä maailmasta selestiseen valtakuntaan, tarvitsemme Kristuksen koko sovituksen, Isän laupeuden, enkelten säälin ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon alati olemaan kanssamme, ja sen lisäksi meidän on tehtävä kaikessa parhaamme, mihin suinkin kykenemme. (DBY, s. 60)

Opiskeluehdotuksia

Jeesus Kristus tarjosi ihmiskunnalle äärettömän sovituksen

  • Miksi Jeesus tuli maan päälle ja perusti ”hengellisen valtakuntansa”? Minkä muiden syiden vuoksi Hän tuli maan päälle? Kuinka Jeesus avasi ”elämän tien kaikille uskoville”? Kuinka me voimme opettaa perhettämme ”korottamaan henkensä – – jumalisuuteen ja Jumalan luokse”?

  • Kuinka me voimme ”pelastua Isän tykö” ja kuinka meistä ”tehtäisiin kaikkien Hänen evankeliumissaan luvattujen lupausten saajia”?

  • Mitä presidentti Youngin mukaan kristikunnalle tapahtuisi, jos Jeesuksen Kristuksen sovitus raukeaisi? (Ks. myös 2. Ne. 9:6–9.)

  • Kerratkaa seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat oppiaksenne tuntemaan sovituksen muita piirteitä: Moosia 13:28, 32–35; Al. 7:11–12; 34:9–12; Moro. 8:8–12; LK 88:6.

Sovituksen lahjan kautta, jonka vain Kristus voi antaa, Jumalan lapset voivat periä kirkkauden valtakunnan

  • Jeesus asetettiin kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa ”kuolemaan meidän lunastukseksemme”. Hän lunastaa meidät fyysisestä ja hengellisestä erostamme Jumalasta. Tätä kutsutaan sovitukseksi. Presidentti Young sanoi, että Kristuksen sovitus on ”maksanut koko velan, otittepa te sitten lahjan vastaan tai ette” (Ks. myös He. 14:15–18). Kuinka me saamme täyden hyödyn sovituksesta?

  • Presidentti Young opetti, että kaikki jotka saavuttavat minkä tahansa kirkkauden jossakin valtakunnassa, saavat sen siksi, että Jeesus on sen sovituksellaan maksanut. Kuinka Hän maksoi Aadamin velan? Kuinka Hän maksoi meidän velkamme? (Ks. myös 2. Ne. 2:8–10.)

  • Kuinka Jeesus saattoi olla ”ylösnousemuksen Herra”?

Kristuksen sovitus mahdollistaa anteeksiannon niille, jotka uskovat ja jotka tekevät parannuksen ja ovat kuuliaisia Jumalalle

  • Miksi ”pimeyden ja synnin sallittiin tulla tämän maan päälle”? Mitkä ovat Aadamin lankeemuksen seuraukset? (Ks. myös 2. Ne. 2:22–25.)

  • Sovitus tarjoaa lunastuksen synneistämme Lunastajamme asettamilla ehdoilla. Mitä nuo ehdot ovat? (Ks. 2. Ne. 2:26; LK 18:44.)

  • Millaiseen jumalalliseen apuun me voimme turvautua voidaksemme ”siirtyä tästä maailmasta selestiseen valtakuntaan”? Mitä meiltä vaaditaan?

Kuva
Jesus in Gethsemane

Presidentti Brigham Young opetti, että ’’kaikki jotka saavuttavat minkä tahansa kirkkauden jossakin valtakunnassa, saavat sen, koska Jeesus on sen sovituksellaan maksanut” (DBY, s. 30).