Presidenttien opetuksia
Luku 7: Pelastussuunnitelma


Luku 7

Pelastussuunnitelma

Profeettana ja pelastussuunnitelman opettajana presidentti Brigham Young opetti, että ”Ylimmän Hallitsijan suunnitelma ja tarkoitus” (DBY, s. 49) on antaa Hänen lapsilleen mahdollisuus nauttia iankaikkisesta onnesta. Tämän suuren ”autuudensuunnitelman” [Al. 42:16] mukaan meistä jokainen eli Jumalan lapsena Hänen luonaan ennen kuin tulimme kuolevaisuuteen, missä meille annetaan etuoikeus saada kuolevainen maja ja valita kuuliaisuus Jumalan käskyjä kohtaan. Jeesus Kristus johtaa meidät kirkkauden valtakuntaan uskollisuutemme mukaisesti.

Brigham Youngin opetuksia

Jumala haluaa meidän edistyvän valkeudessa, totuudessa ja onnessa ikuisesti

Tämä elämä, joka teillä ja minulla on, on iankaikkisuutta varten. Ajatelkaa sitä käsitystä, jonka mukaan olennot, joille on annettu kaikki ne kyvyt ja lahjat, jotka meillä on, raukeavat tyhjiin, siirtyvät pois olevaisuudesta, lakkaavat olemasta, ja yrittäkää sitten saattaa se sopimaan yhteen tunteidemme ja nykyisen elämämme kanssa. Kukaan järjellinen olento ei pysty sitä tekemään. Me emme kuitenkaan pysty ymmärtämään näitä asioita muuten kuin ilmoituksen Hengen kautta [ks. 1. Kor. 2:11]. Herran Jeesuksen ilmoitusten kautta me ymmärrämme asiat sellaisina kuin ne ovat olleet ja ne on tehty meille tiettäväksi; asiat, jotka kuuluvat nykyiseen elämäämme, ja asiat sellaisina kuin ne tulevat olemaan [LK 93:24]; emme täydessä laajuudessa vaan kaiken sen, mitä Herra tarkoittaa meidän ymmärtävän, jotta siitä olisi meille hyötyä, jotta Hän antaisi meille niitä tähän elämään kuuluvia välttämättömiä kokemuksia, jotka valmistavat meitä nauttimaan iankaikkisesta elämästä tämän jälkeen. (DBY, s. 47)

Jos me ymmärtäisimme tosi filosofiaa siten, että ymmärtäisimme oman luomisemme ja sen tarkoitukseen – mikä suunnitelma ja tarkoitus ylimmällä Hallitsijalla oli Hänen järjestäessään ainetta ja tuodessaan sen esiin siinä muodossa, jossa näen teidät täällä tänään, niin me ymmärtäisimme, että ainetta ei voi hävittää – että se on järjestettävissä ja hajotettavissa. Ja me voisimme ymmärtää, että ainetta voidaan järjestää ja liittää älyyn ja se voi saada lisää älyä ja se voi yhä enetä tuossa älyssä. Ja me voisimme oppia ne periaatteet, joiden mukaan aine järjestettiin eläimiksi, kasveiksi ja älyllisiksi olennoiksi. Ja me voisimme nähdä jumaluuden toimivan, käsittelevän ja vuodattavan periaatteita aineeseen älyllisten olentojen luomiseksi ja korottamiseksi. Mihin tilaan? Onnen tilaan. Eikö mikään vähempi täysin tyydytä meihin pantua henkeä? Ei. [Ks. LK 131:7.] (DBY, s. 49)

Me olemme Jumalan henkilapsia

Yhdelläkään ihmisolennolla ei ole ollut valtaa järjestää omaa olemassaoloaan. Niinpä on olemassa joku suurempi kuin me. Olemmeko me itsemme omat ruumiissamme? Olemmeko me itsemme omat hengessämme? Me emme ole itsemme omat. Me kuulumme kantaisillemme – Isällemme ja Jumalallemme [ks. Ap.t. 17:29]. (DBY, s. 50)

Kaikki luotiin ensin hengellisesti; henget sikisivät Isästä [ks. LK 76:24], ja ne syntyivät ja elivät Hänen tykönään. Sen jälkeen Hän aloitti heidän maallisten majojensa luomistyön aivan samoin kuin Hänet itse oli luotu tähän lihaan, siten, että Hän käytti muokkaamatonta ainetta, joka järjestettiin, ja muodosti tämän maan – – ja siten Hänen lastensa maalliset majat järjestettiin tämän maan muokkaamattomista aineista. (DBY, s. 50)

Olen kuullut, että maineikas Mr. [Henry Ward] Beecher Brooklynistä sanoi kerran, että suurin onnettomuus, mitä ihmiselle koskaan saattoi tapahtua, oli syntyä tähän maailmaan, mutta minä sanon, että suurin onni, mikä ihmisolentoja on koskaan kohdannut tai voi kohdata, on syntyä tänne maan päälle, sillä silloin heillä on edessään elämä ja pelastus. Silloin heillä on oikeus voittaa kuolema ja polkea synti ja jumalattomuus jalkoihinsa, soveltaa jokainen elämän ja pelastuksen periaate päivittäiseen elämäänsä ja asua iankaikkisesti jumalten tykönä. (DBY, s. 51)

Henget, jotka näissä maallisissa majoissa asuvat, olivat niihin tullessaan yhtä puhtaat kuin taivaat. Ne tulivat ihmisen lankeemuksen kautta lihan mukaan saastuneisiin majoihin. Psalmin laulaja sanoo: ”Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun.” [Ps. 51:7] Tämä kirjoitusten kohta on herättänyt joidenkin mielessä opin täydellisestä synnin turmeluksesta, jonka mukaan heidän on mahdotonta ajatella yhtään hyvää ajatusta, he ovat läpikotaisin syntisiä, heissä ei ole mitään hyvää, turmeltumatonta, ei hengellisesti tervettä. Tämä ei ole oikein, mutta meidän on kuitenkin käytävä sisäistä sotaa. Meidän on taisteltava pahoja himoja ja lihaan lankeemuksen kautta kylvettyjä jumalattomuuden siemeniä vastaan. Näissä majoissa olevat puhtaat henget ovat alttiit ulkopuolisille vaikutteille, ja Hän, joka lähetti henget näihin majoihin, on oikeutettu pysymään voitolla ja lähettämään totuuden Hengen alati vaikuttamaan ihmishenkiin, jotta se saisi voiton ja olisi majamme pysyvänä hallitsijana, jokaisen liikkeemme Jumalana ja Herrana. (DBY, s. 51–52)

Me olemme vapaita valitsemaan pahan sijasta hyvän, kurjuuden sijasta korotuksen

[Isä kysyi:] ”Kuka lunastaa maan, kuka menee ja tarjoaa uhrin maan ja kaiken siinä olevan puolesta?” Vanhin Poika sanoi: ”Tässä olen”, ja lisäsi sitten, ”lähetä minut”. Mutta toinen, joka oli Lusifer, aamuruskon poika, sanoi: ”Herra, tässä olen, lähetä minut. Minä lunastan Aadamin ja Eevan jokaisen pojan ja tyttären, joka elää maan päällä tai joka koskaan menee maan päälle.” ”Mutta”, Isä sanoi, ”se ei suinkaan ole mikään ratkaisu. Minä annan jokaiselle ihmiselle tahtonsa vapauden; kaikkien on käytettävä sitä saadakseen korotuksen valtakunnassani; koska heillä on valta valita, heidän on käytettävä tätä oikeuttaan. He ovat minun lapsiani; ne ominaisuudet, jotka näette minussa, ovat minun lapsissani, ja heidän on käytettävä vapaata tahtoaan. Jos aiot pelastaa kaikki, sinun on pelastettava heidät jumalattomuudessa ja turmeluksessa” [ks. KH Aabr. 3:23–28; KH Moos. 4:1–4]. (DBY, s. 53–54)

Kun taivaassa puhkesi kapina, oikeus pantiin mitaksi ja vanhurskaus luotilangaksi, ja jumalattomat karkotettiin. (DBY, s. 54)

Herra Kaikkivaltias salli tämän jakautumisen taivaassa nähdäkseen, mitä Hänen alaisensa tekisivät valmistautuessaan tulemaan tänne maan päälle. (DBY, s. 54)

Mutta heidän [kapinoivien henkien] oli lähdettävä taivaasta; he eivät voineet asua siellä; heidät oli heitettävä maan päälle koettelemaan ihmislapsia ja suorittamaan työtänsä, muodostamaan vastakohta kaikelle, jotta maan asukkailla olisi tilaisuus kehittää heille annettua älyä, mahdollisuus voittaa paha ja oppia ne periaatteet, jotka hallitsevat iankaikkisuutta, jotta he voisivat tulla siinä korotetuiksi. (DBY, s. 54)

Keillekään ihmisille ei voida antaa heidän korotustaan, elleivät he tiedä, mitä paha on, mitä synti, murhe ja kurjuus ovat, sillä kukaan ei voisi käsittää ja arvostaa korotusta tai iloita siitä minkään muun periaatteen perusteella. (DBY, s. 55)

Luuletteko, että Herran silmä valvoo monia? – – En usko, että maan päällä on nyt ketään tai että ennen meitä eläneiden joukossa tai meidän jälkeemme tulevien joukossa olisi ketään, jota Hän ei olisi tuntenut. Hän tiesi, ketkä tulisivat olemaan Hänen voideltujaan. Hänen silmänsä valvoivat heitä kaiken aikaa, samoin kuin Moosesta, faraota, Abrahamia, Melkisedekiä ja Nooaa, joka oli valittu ase arkin rakentamiseksi ja jäännöksen pelastamiseksi vedenpaisumukselta. (DBY, s. 55)

Käsitys, että Jumala on määrännyt kaiken tapahtuvaksi siten kuin se tapahtuu, on erheellinen, sillä luotujen tahto on yhtä vapaa kuin ilma. Saatatte kysyä, uskommeko me ennalta-asettamiseen. Kyllä me uskomme, yhtä lujasti kuin ketkä tahansa ihmiset maailmassa. Me uskomme, että Jeesus asetettiin ennalta ennen kuin maailman perustukset rakennettiin, ja iankaikkisuudessa Hänen palvelustehtäväkseen asetettiin maailman Vapahtajan osa, mutta lihaan tultuaan Hänellä oli kuitenkin vapaus valita, totteleeko Hän Isäänsä vai ei. Jos Hän olisi kieltäytynyt tottelemasta Isäänsä, Hänestä olisi tullut kadotuksen lapsi. Meilläkin on vapaus valita iankaikkisen elämän periaatteet tai hylätä ne. Jumala on säätänyt ja ennalta asettanut monia asioita, joita on tapahtunut, ja niin Hän on edelleenkin tekevä, mutta kun Hän suo suuria siunauksia jollekin kansalle tai yksilölle, ne perustuvat tiettyihin ehtoihin. Kun suuret vitsaukset tai musertava hävitys Hänen säätäminään kohtaavat kansakuntia tai ihmisiä, se tapahtuu siksi, että nämä kansakunnat tai ihmiset eivät hylkää jumalattomuuttaan ja käänny Herran puoleen. Niiniven oli määrä joutua tuhon omaksi neljänkymmenen päivän kuluttua, mutta tätä säädöstä ei pantu toimeen, koska Niiniven asukkaat tekivät parannuksen. Jumala hallitsee ja vallitsee, ja Hän on tehnyt kaikki lapsensa yhtä vapaiksi kuin Hän itsekin on valitsemaan oikean ja väärän, ja sitten meidät tuomitaan tekojemme mukaan. (DBY, s. 55)

Jeesus Kristus johtaa meidät kirkkauden valtakuntaan uskollisuutemme mukaan

Tämä on pelastussuunnitelma. Jeesus ei lopeta työtään ennen kuin kaikki ovat päässeet johonkin valtakuntaan Hänen Isänsä asuinsijoille, missä on monia valtakuntia ja kirkkauksia, jotka soveltuvat kaikille maan päällä eläneille ihmisille heidän tekojensa ja uskollisuutensa mukaan. Jotkut ovat kuuliaisia selestiselle laille ja pääsevät osallisiksi sen kirkkaudesta, jotkut pysyvät terrestrisessä ja jotkut telestisessä laissa, ja jotkut eivät saa mitään kirkkautta. (DBY, s. 56)

Miljoonat [ihmiset] ovat kuolleet sekä kristillisessä maailmassa että pakanamaailmoissa aivan yhtä rehellisinä, hyveellisinä ja nuhteettomina kuin kuka tahansa nykyisin elävä. Kristikunta sanoo, että he ovat kadotettuja, mutta Herra pelastaa heidät, ainakin kaikki ne, jotka vastaanottavat evankeliumin. Pelastussuunnitelma, jonka Jeesus on ilmoittanut ja jota me saarnaamme, ulottuu koskemaan Aadamin kadotetun suvun halvinta ja alhaisintakin. (DBY, s. 60–61)

Opiskeluehdotuksia

Jumala haluaa meidän edistyvän valkeudessa, totuudessa ja onnessa ikuisesti

  • Kuinka me voimme tietää, että ”elämä, joka teillä ja minulla on, on iankaikkisuutta varten”? Mitä teille merkitsee tietää, että elämä on ikuista?

  • Mikä oli Jumalan ”suunnitelma ja tarkoitus”, kun Hän järjesti maailman?

  • Presidentti Young opetti, että elämän päätarkoitus on ”saada lisää älyä ja – – yhä enetä tuossa älyssä”. Miten älyssä eli valkeudessa ja totuudessa kasvaminen (ks. myös LK 93:36; 130:19) ja iankaikkisen onnen saaminen liittyvät toisiinsa? Kuinka se on toteutunut teidän omassa elämässänne?

Me olemme Jumalan henkilapsia

  • Miltä teistä tuntuu tietää, että te olette kirjaimellisesti taivaallisen Isämme henkilapsia? Millainen merkitys sillä on ollut teidän elämäänne?

  • Miksi ”suurin onni, mikä ihmisolentoja – – voi kohdata, on syntyä tänne maan päälle”? Lukekaa kohta LK 93:33 ja pohdiskelkaa sitä. Mitä siunauksia liittyy siihen, että teidän henkenne ja ruumiinne yhdistetään erottamattomasti?

  • Mikä on presidentti Youngin mukaan ihmisen lankeemuksen seuraus? Millaisen lankeemukseen liittyvän virheellisen johtopäätöksen jotkut ihmiset tekevät? Millainen osa totuuden hengellä on sisäisessä sodassamme hyvän ja pahan välillä? Kuinka me voimme tehdä totuuden hengestä hallitsevamman voiman elämässämme?

Me olemme vapaita valitsemaan pahan sijasta hyvän, kurjuuden sijasta korotuksen

  • Mikä osa presidentti Youngin mukaan meidän valinnanvapaudellamme on korotuksen saavuttamisessa? Miksi Isä Jumala ei hyväksynyt Lusiferin ehdotusta toimia meidän kaikkien puolesta? (Ks. myös 2. Ne. 2:15–16.)

  • Miksi Herra salli ”jakautumisen taivaassa”? Mikä on niiden ”työ”, jotka karkotettiin Isän luota? Miksi täytyy olla ”vastakohta kaikelle”? Miksi meidän täytyy ymmärtää, ”mitä paha on” ja ”mitä synti, murhe ja kurjuus ovat”, jotta voisimme saada korotuksen? (Ks. myös 2. Ne. 2:11.)

  • Mitä te voitte tehdä täyttääksenne Herran odotukset ja edistyäksenne niin korkealle kuin teillä on mahdollisuus?

  • Kuinka Jumala voi säätää tai suunnitella ennalta joitakin tapahtumia ja silti antaa meille vapauden valita?

Jeesus Kristus johtaa meidät kirkkauden valtakuntaan uskollisuutemme mukaan

  • Milloin Jeesuksen Kristuksen pelastava työ päättyy?

  • Kristuksen sovituksen kautta kaikki paitsi kadotuksen lapset ”pääsevät johonkin valtakuntaan Hänen Isänsä asuinsijoille”. Presidentti Young sanoi myös, että on olemassa ”monia valtakuntia ja monia kirkkauksia”. Miksi on olemassa niin monia valtakuntia? Kuka päättää, mihin valtakuntaan kukin joutuu?

  • Kuinka Vapahtajan sovitus ulottuu koskemaan ”halvinta ja alhaisinta” samoin kuin ”rehellisiä, hyveellisiä ja nuhteettomia”?

Kuva
Jesus teaching

Jeesus ei lopeta työtään ennen kuin kaikki ovat päässeet johonkin valtakuntaan Hänen Isänsä asuinsijoille.