Presidenttien opetuksia
Luku 6: Jumalan ja ihmisen välinen yhteydenpito


Luku 6

Jumalan ja ihmisen välinen yhteydenpito

Presidentti Brigham Young opetti, että meidän ”ensimmäinen ja tärkein velvollisuutemme [on] etsiä Herraa, kunnes me avaamme yhteydenpitokanavan Jumalalta omaan sieluumme.” Pian profeetta Joseph Smithin kuoleman jälkeen Brigham Young kertoi unesta, jossa Joseph kävi hänen luonaan ja antoi hänelle ohjeita: ”Joseph astui meitä kohti näyttäen hyvin vakavalta mutta sanoi kuitenkin miellyttävällä äänellä: ’Käske ihmisten olla nöyriä ja uskollisia ja kuuliaisia Herran Hengelle, ja se johtaa heidät oikeaan. Varokaa vaimentamasta hiljaista ääntä; se kertoo heille, mitä tehdä ja minne mennä; se saa aikaan valtakunnan hedelmät. – – Sano veljille, että jos he seuraavat Herran Henkeä, he kulkevat oikeaan suuntaan.”’ (JH) Kaikilla Jumalan lapsilla on oikeus tulla Kristuksen Hengen valistamiksi ja saada henkilökohtaista ilmoitusta Pyhän Hengen kautta, kun he etsivät Herraa hartaasti.

Brigham Youngin opetuksia

Kristuksen Henki on annettu kaikille Jumalan lapsille valistamaan heitä ja auttamaan heitä erottamaan hyvä pahasta

Herran Henki valistaa jokaisen ihmisen, joka tulee maailmaan. Maan päällä ei elä yhtäkään ihmistä, joka ei olisi enemmän tai vähemmän Herran Jeesuksen Hengen valistama. Hänestä on sanottu, että Hän on maailman valkeus. Hän valistaa jokaisen ihmisen, joka tulee maailmaan, ja totuuden hengen valkeus on aika ajoin jokaisen ihmisen yllä [ks. Joh. 1:9; 8:12; Moro. 7:16; LK 84:46]. (DBY, s. 32)

En usko hetkeäkään, että maan päällä Aadamin ajasta tähän päivään saakka on ollut yhtäkään miestä tai naista, jota Jeesuksen Kristuksen ilmoitukset eivät olisi valistaneet, ohjanneet ja opettaneet. ”Mitä? Tietämätöntä pakanaakin?” Kyllä, jokaista ihmisolentoa, jolla on ollut terve järki. En suinkaan usko, että ihmislapsilta olisi riistetty etuoikeus saada Herran Hengeltä opetusta siinä, mikä on oikein ja mikä väärin. (DBY, s. 32)

Uskon lujasti, että ilman Herran Jeesuksen Kristuksen ilmoitusta ei ole olemassa mitään tietoa, ei teologian, tieteen eikä taiteen alalla. (DBY, s. 38)

On olemassa ihmisiä, joilla on kykyjä, ymmärrystä, harkintaa ja tietoa kaikessa monimutkaisessa mekaniikassa; he ovat asiantuntijoita alallaan, vaikka eivät tiedäkään, mistä he saavat tietonsa. Herran Henki ei ole vielä tyystin [lakannut] kiistelemästä ihmisten kanssa, tarjoamasta heille tietoa ja ymmärrystä, niinpä se suo heille ilmoitusta, neuvoo heitä, opettaa heitä ja ohjaa heitä. (DBY, s. 33)

Jumala on täällä: Hänen vaikutuksensa täyttää äärettömyyden. Hänellä on sanansaattajansa kaikkialla kättensä tekojen keskuudessa. Hän valvoo jokaista luotuaan; heidän tekonsa, heidän tunteensa ja ajatuksensa ovat kaikki Hänen tiedossaan, sillä Hänen älynsä ja voimansa täyttävät äärettömyyden. Ei Hänen persoonansa, vaan Hänen Henkensä, ja Hän on täällä opettaen, ohjaten ja johtaen maan kansoja. (DBY, s. 32)

Jumala puhuu lapsilleen ilmoituksen kautta

Tämä kansa uskoo ilmoitukseen. Tämä kansa on uskonut ja uskoo, että Herra on puhunut taivaista. Se on uskonut ja uskoo, että Jumala on lähettänyt enkeleitä julistamaan iankaikkista evankeliumia Johanneksen todistuksen mukaisesti [ks. Ilm. 14:6–7]. (DBY, s. 38)

Kuulemme usein sanottavan, että kirkossa pitää olla eläviä profeettoja, jotta Jumalan valtakunta voitaisiin perustaa maan päälle ja se voisi menestyä. Esitän toisen muunnelman tästä käsityksestä. Sanon, että Jumalan elävien profeettojen eli ilmoituksen Hengen pitää olla joka ikisessä, jotta he tuntisivat pelastussuunnitelman ja pysyisivät sillä polulla, joka johtaa heidät Jumalan kasvojen eteen. (DBY, s. 38)

Herra ei ole omassa persoonassaan kaikkialla läsnä, vaan Hänen palvelijansa puhuvat ja toimivat Hänen puolestaan. Hänen enkelinsä, Hänen sanansaattajansa, Hänen apostolinsa ja palvelijansa on asetettu ja valtuutettu toimimaan Hänen nimessään. Ja Hänen palvelijansa on valtuutettu neuvomaan ja ohjaamaan mitä suurimmissa ja näennäisesti ehkä kaikkein mitättömimmissä asioissa, Hänen pyhiensä opettamisessa, johtamisessa ja opastamisessa. (DBY, s. 41)

Tässä valtakunnassa ei kukaan voi saavuttaa vaikutusvaltaa ja ylläpitää sitä sekä pitää kutsumustaan kunniassa ilman, että Jumalan voima on hänen kanssaan. Ihmisten on elettävä niin, että heillä on Pyhän Hengen valkeus, tai muuten heillä ei ole luottamusta itseensä, uskontoonsa tai Jumalaansa, ja ennemmin tai myöhemmin he luopuvat uskosta. (DBY, s. 33)

Muuan herrasmies kysyi minulta, miten ohjaan tätä kansaa ilmoituksen kautta. Opetan sitä elämään siten, että ilmoituksen Henki voi päivästä päivään tehdä heille selväksi heidän velvollisuutensa, niin että he kykenevät itse opastamaan itseään. Tämän ilmoituksen saamiseksi on välttämätöntä, että ihmiset elävät siten, että heidän henkensä on yhtä puhdas ja tahraton kuin pöydällä [kirjoittajan] edessä oleva tyhjä paperiarkki, joka on valmis vastaanottamaan minkä tahansa merkin, jonka kirjoittaja saattaa siihen tehdä. (DBY, s. 41)

Mikään maallinen väite, mikään maallinen järkeily ei voi avata järjellisten olentojen mieltä ja näyttää heille taivaallisia; sen voi tehdä vain ilmoituksen Henki [ks. 1. Kor. 2:9–14]. (DBY, s. 37)

Herran Jeesuksen Kristuksen ilmoitukset, totuuden henki, huomaa kaiken, ja sen avulla kaikki ne, joilla se on, ymmärtävät, mikä on totta ja mikä erhettä, ja erottavat valkeuden pimeydestä; sen, mikä on Jumalasta, siitä, mikä ei ole Jumalasta. Ainoastaan sen avulla me voimme ymmärtää Jumalan Pojan evankeliumia, Jumalan tahtoa ja sitä, kuinka me voimme pelastua. Seuratkaa sitä, niin se johdattaa Jumalan, valkeuden lähteen, tykö, missä portti on oleva avoinna ja mieli valistuu niin, että me näemme, tiedämme ja ymmärrämme kaiken sellaisena kuin se on. (DBY, s. 34)

Kukaan ei voi tuntea Jeesusta Kristusta, ellei hänelle sitä taivaasta ilmoiteta [ks. 1. Kor. 12:3]. (DBY, s. 37)

Kukaan ei voi täysin ymmärtää pelastussuunnitelmaa ilman suoraan taivaasta tulevaa ilmoitusta. (DBY, s. 38)

Ilman Jumalan ilmoituksia me emme tiedä, keitä me olemme, mistä me tulemme, emmekä sitä, kuka loi maan, jonka päällä me elämme ja liikumme ja olemme. (DBY, s. 37)

Kun Jumalasta lähtöisin oleva ilmoituksen Henki innoittaa ihmistä, hänen mielensä avautuu näkemään tämän maan luotujen ja sen asukkaiden kauneuden, järjestyksen ja kirkkauden, maan luomisen tarkoituksen ja sen mikä Luojan tavoitteena oli, kun Hän asutti sen lapsillaan. Silloin ihminen voi selvästi ymmärtää, että täällä olomme yksinomaisena tarkoituksena on korotus ja paluu Isämme ja Jumalamme kasvojen eteen. (DBY, s. 37)

Jotta ihmislapset tai ketkä tahansa taivaassa tai maan päällä ymmärtäisivät oikein Jumalan ilmoitusten jokaisen osan ja osuuden sellaisina, kuin ne on heille annettu, he tarvitsevat saman Hengen, jonka kautta ilmoitukset annettiin, Hengen, joka ilmoittaa sellaiset asiat ymmärrykselle ja saattaa ne tutuiksi mielelle. (DBY, s. 39)

Mutta meidän kaikkien tulisi elää siten, että ilmoituksen Henki voi sanella ja kirjoittaa sydämeemme ja sanoa meille, mitä meidän tulisi tehdä, sen sijaan, että vanhempiemme ja opettajiemme perimätieto sen tekisi. Mutta tähän päästäksemme meidän on tultava pienten lasten kaltaisiksi, ja Jeesus sanoo, että ellemme me tule sellaisiksi, me emme voi päästä taivasten valtakuntaan. Miten yksinkertaista se onkaan! Eläkäämme vapaana kateudesta, pahansuopuudesta, vihasta, kiistasta, katkeruudesta ja pahan puhumisesta perheessänne tai lähimmäistenne ja ystävienne ja kaikkien maan asukkaiden keskuudessa, missä sitten heitä tapaammekin. Eläkäämme siten, että omatuntomme on vapaa, puhdas ja kirkas. (DBY, s. 36)

Jos saisitte Kaikkivaltiaalta Herran teille antaman teitä itseänne tai tätä kansaa koskevan näyn tai ilmoituksen, mutta ette saisi ilmoittaa sitä, koska ette ole oikea henkilö sitä tekemään tai koska ihmisten ei ole tällä hetkellä lupa siitä tietää, niin teidän pitäisi sulkea se ja sinetöidä se yhtä huolellisesti ja lukita se yhtä lujasti kuin taivas on teitä lähellä, ja tehdä siitä salainen kuin hauta. Herralla ei ole luottamusta niihin, jotka paljastavat salaisuuksia, sillä Hän ei voi turvallisesti ilmoittaa itseään sellaisille ihmisille. (DBY, s. 40–41)

Kuinka me tiedämme, että profeetat kirjoittivat Herran sanaa? Ilmoituksen kautta. Kuinka me tiedämme, että Jumala kutsui Joseph Smithin perustamaan Hänen valtakuntansa maan päälle? Ilmoituksen kautta. Kuinka me tiedämme, että tämän kansan johtajat opettavat totuutta? Ilmoituksen kautta. (DBY, s. 38)

Kuinka te voitte tietää myöhempien aikojen työn olevan totta? Voitte tietää sen ainoastaan suoraan taivaasta tulevan ilmoituksen hengen kautta. Mikä osoitti teille tämän työn todeksi – – ? Eikö se ollut ilmoituksen henki, joka oli päällänne? – – Teidän tulee päivästä toiseen lisätä sitä; teidän tulee lisätä sitä siten kuin Herra suo vähän siellä, vähän täällä, ja vaalia totuutta uskossa ja ymmärryksessä, kunnes te tulette täydellisiksi Herran edessä ja olette valmiit saamaan lisää sitä, mikä kuluu Jumalan valtakuntaan. (DBY, s. 36)

Kun olette vuosikausia uskollisesti tehneet työtä, te opitte tämän yksinkertaisen tosiasian, että jos sydämenne on oikeassa ja te pysytte uskollisina, palvelette jatkuvasti Jumalaa ja rukoilette jatkuvasti, niin ilmoituksen Henki on teissä kuin veden lähde, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään [ks. LK 19:38; 63:23]. Älköön kukaan lakatko rukoilemasta siitä syystä, että häneltä puuttuu rukouksen henki; älkää myöskään antako maallisten olosuhteiden kiirehtää teitä silloin, kun olette antautuneet suorittamaan tätä tärkeätä velvollisuutta. Kumartumalla Herran eteen pyytämään Hänen siunaustaan päädytte yksinkertaisesti seuraavaan tulokseen: Jumala moninkertaistaa siunauksenne sekä ajallisesti että hengellisesti. (DBY, s. 46)

Yksi tärkeimmistä tehtävistämme on etsiä Jumalan tahtoa päivittäisessä rukouksessa

Jos joutuisin tekemään eron kaikkien ihmislapsilta vaadittavien velvollisuuksien välillä, ensimmäisestä viimeiseen, niin asettaisin ensimmäiseksi ja etumaiseksi velvollisuuden etsiä Herraa, meidän Jumalaamme, kunnes olemme avanneet yhteydenpitokanavan taivaasta maan päälle – Jumalalta omaan sieluumme. Säilyttäkää sydämenne jokainen kulkuväylä puhtaana ja tahrattomana Hänen edessään. (DBY, s. 41)

Jos me lähestymme Häntä, Hän lähestyy meitä; jos me etsimme Häntä varhain, me löydämme Hänet; jos me uskollisesti ja uutterasti päivästä toiseen sovellamme mielemme tuntemaan ja ymmärtämään Jumalan mieltä ja tahtoa, niin se on yhtä helppoa tai sanoisin että helpompaa kuin toinen toisemme mielen tunteminen. (DBY, s. 42)

Olkaamme nöyriä, palavia, alistuvaisia, taipuvaisia Herran tahtoa kohtaan, niin ei ole mitään vaaraa siitä, ettei meillä olisi Hänen Henkeään meitä ohjaamassa. Jos me avaamme suumme ja huudamme avuksi taivaallista Isäämme Jeesuksen nimessä, meillä on rukouksen henki. (DBY, s. 44)

Herra sanoo: Kansani etsii minua saadakseen tarvitsemansa siunaukset. Sen sijaan, että luokittelisimme rukouksen niiden velvollisuuksien joukkoon, jotka meille myöhempien aikojen pyhinä lankeavat, meidän tulee elää siten, että arvostamme sitä yhtenä suurimmista etuoikeuksista, mitä meille on suotu, sillä mitä meistä sekä kansana että yksilöinä olisi tullut ilman rukouksen tehoa? (DBY, s. 43)

Myöhempien aikojen pyhien velvollisuus on rukoilla lakkaamatta ja kiittää joka tilassa, tunnustaa Herran käsi kaikessa ja olla alamainen Hänen vaatimuksilleen. (DBY, s. 42)

Huutakoon joka mies ja joka nainen Herran nimeä avukseen ja tehköön sen puhtaasta sydämestä työssä ollessaan yhtä hyvin kuin kammiossaan, julkisesti yhtä hyvin kuin salassa, ja pyytäköön Isää Jeesuksen nimessä siunaamaan ja varjelemaan häntä ja opettamaan hänelle elämän ja pelastuksen tie ja ohjaamaan sillä sekä auttamaan häntä elämään siten, että hän saavuttaisi tämän iankaikkisen pelastuksen, jota me tavoittelemme. (DBY, s. 43)

Ei sillä ole mitään väliä, tunnetteko te tai tunnenko minä halua rukoilla; kun on aika rukoilla, rukoilkaa. Ellei meillä ole halua rukoilla, meidän tulee rukoilla, kunnes haluamme sitä. (DBY, s. 44)

Jotkut veljistä tulevat luokseni ja sanovat: ”Veli Brigham, onko minun velvollisuuteni rukoilla, vaikka minussa ei ole rahtuakaan rukouksen henkeä?” On totta, että toisinaan ihmiset ovat ymmällään ja täynnä huolta ja murhetta, heidän auransa ja muut työvälineensä ovat epäkunnossa, eläimet ovat eksyksissä ja tuhannet asiat askarruttavat heitä. Arvostelukykymme opettaa meille kuitenkin, että velvollisuutemme on rukoilla, olimme me erityisesti rukouksen hengessä tai emme. Minun oppini on, että teidän velvollisuutenne on rukoilla, ja kun rukoilemisen aika koittaa, John sanokoon: ”Tässä on oikea paikka, ja nyt on oikea aika rukoilla; polvet, taipukaa lattialle, ja tehkää se oitis.” Mutta John sanoo: ”En halua rukoilla, ei minusta tunnu siltä!” Taipukaa, polvet, sanon minä, ja alas ne laskeutuvat, ja hän alkaa miettiä ja tuumailla. Voitko sanoa mitään? Etkö voi sanoa: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen? Kyllä, sen hän voi sanoa, jos hän voi nousta ylös ja kirota naapuriansa tämän pahoista teoista. No niin, John, avaa suusi ja sano: ”Herra, ole minulle armollinen.” ”Mutta en tunne rukouksen henkeä.” Ei se ole mikään puolustus, sillä sinä tiedät velvollisuutesi. (DBY, s. 45)

Jos perkele sanoo, että et voi rukoilla ollessasi vihainen, niin sano hänelle, ettei se hänelle kuulu, ja rukoile, kunnes tuo mielettömyyden laji on kaikonnut ja mielentyyneys palautunut. (DBY, s. 45)

Kun aamulla nousette niin ennen kuin sallitte suupalaakaan itsellenne, kutsukaa koolle vaimonne ja lapsenne ja kumartukaa Herran eteen, pyytäkää Häntä antamaan teidän syntinne anteeksi ja suojelemaan teitä päivän kuluessa, varjelemaan teitä kiusauksilta ja kaikelta pahalta, ohjaamaan askeleenne oikeaan, jotta voisitte sinä päivänä tehdä jotakin, mikä olisi hyödyksi Jumalan valtakunnalle maan päällä. Onko teillä aikaa tähän? Vanhimmat, sisaret, onko teillä aikaa rukoilla? (DBY, s. 44)

Rukoilkaa aina ennen kuin ryhdytte työhön. Älkää milloinkaan unohtako tätä. Isä – perheen pää – ei milloinkaan saisi jättää kutsumatta koolle perhettään ja pyhittämättä itseään ja perhettään Herralle Sebaotille; pyytämättä Hänen Pyhän Henkensä ohjausta ja johdatusta opastamaan heitä päivän aikana – juuri sen päivän. ”Johda meitä tänä päivänä, opasta meitä tänä päivänä, suojele meitä tänä päivänä, varjele meitä tänä päivänä tekemästä syntiä Sinua tai ketään olentoa vastaan taivaassa tai maan päällä.” Jos me teemme tämän joka päivä, me olemme elämämme viimeisenä päivänä valmiit pääsemään osallisiksi suuremmasta kirkkaudesta. (DBY, s. 44)

Tiedätte, että yksi uskomme ja uskontomme erityispiirteistä on se, ettemme milloinkaan pyydä Herraa tekemään jotakin olematta halukkaat auttamaan Häntä parhaan kykymme mukaan, ja silloin Herra tekee loput. (DBY, s. 43)

En pyydä Herraa tekemään sitä, mitä en ole itse halukas tekemään. (DBY, s. 43)

Jos minä pyydän Häntä suomaan minulle viisautta, joka liittyy mihin tahansa elämäni tarpeeseen tai elämäni suuntaan tai ystävieni, perheeni, lasteni tai niiden elämän suuntaan, joita johdan, enkä saa mitään vastausta Häneltä ja toimin sitten oman parhaan ymmärrykseni mukaisesti, niin Hän on sidottu hyväksymään tämän toimenpiteen ja pitämään sitä kunniassa. Ja sen Hän tekee kaikkien aikeiden ja tarkoitusten suhteen. (DBY, s. 43)

Pyytäköön jokainen pyhä rukoillessaan Jumalalta sitä, mitä hän tarvitsee kyetäkseen edistämään vanhurskautta maan päällä. Ellette tiedä, mitä pyytää, niin kerron teille, kuinka rukoilla. Ellette tiedä, mitä pyytää, kun rukoilette salassa perheenne kanssa, niin luovuttakaa itsenne taivaallisen Isänne käyttöön ja anokaa Häntä ohjaamaan teitä Pyhän Hengen innoituksen kautta ja ohjaamaan tätä kansaa ja johtamaan Hänen valtakuntansa asioita maan päällä, ja se riittää. Pyytäkää Häntä asettamaan teidät juuri sinne, missä Hän haluaa teidän olevan, sekä sanomaan teille, mitä Hän haluaa teidän tekevän, ja olkaa valmiina tekemään se. (DBY, s. 45–46)

Olkoot kaikki palavia rukouksessa, kunnes he itse tuntevat sen, mikä on Jumalasta, ja saavat varmuuden siitä, että he vaeltavat polkua, joka johtaa iankaikkiseen elämään. Silloin kateus, tietämättömyyden lapsi, haihtuu, eikä kenelläkään ole mitään halua asettua toisen yläpuolelle, sillä sellainen tunne ei saa mitään tukea taivaan järjestyksessä. Jeesus Kristus ei koskaan halunnut olla erilainen kuin Hänen Isänsä. He olivat ja ovat yhtä. Jos Jeesuksen Kristuksen ilmoitukset johtavat ihmisiä ja he uskollisuutensa kautta tietävät tämän, ei ole mitään pelkoa, vaan he tulevat olemaan yhtä Jeesuksessa Kristuksessa ja näkemään silmästä silmään. (DBY, s. 42)

Opiskeluehdotuksia

Kristuksen Henki on annettu kaikille Jumalan lapsille valistamaan heitä ja auttamaan heitä erottamaan hyvä pahasta

  • Ajatelkaa Kristuksen valkeuden ja Herran Hengen vaikutusta. (Ks. myös LK 88:6–13; Moro. 7:12–19.) Mitä tarkoittaa olla ”Herran Jeesuksen Hengen valistama”?

  • Kuinka me voimme tuntea oikean ja väärän iankaikkiset mittapuut?

  • Millä tavoin Herran Henki presidentti Youngin mukaan yhä kiistelee ihmisten kanssa?

  • Millä äärettömyyden täyttävällä voimalla Herra vaikuttaa lapsiinsa? Missä mielessä Jumala ei ole meistä kenestäkään kaukana? (Ks. myös Ap.t. 17:27.) Mitä todisteita näette siitä, että Jumala vaikuttaa tapahtumiin kaikkialla maailmassa?

Jumala puhuu lapsilleen ilmoituksen kautta

  • Kenet Herra on valtuuttanut saamaan ilmoitusta koko kirkolle? (Ks. myös LK 21:4–5; 28:2; 43:3–4; 90:3–5.) Ketkä ovat ”eläviä profeettoja”? Mikä on meidän velvollisuutemme eläviä profeettoja kohtaan?

  • Presidentti Young sanoi, että pelastuksen opetukset voidaan tuntea vain ilmoituksen avulla. Mitä ilmoituksia Herra antaa meille yksityisinä ihmisinä? (Ks. myös 2. Ne. 32:5; 4. Moos. 11:29.)

  • Kuinka me presidentti Youngin mukaan voimme tietää, että meitä johdetaan Herran tahdon mukaisesti? Millä ehdoilla me voimme saada ”päivästä toiseen” opastavaa ilmoitusta elämässämme?

  • Millainen lupaus on annettu niille, jotka tekevät työtä ”vuosikausia uskollisesti” rukoillen, kuuliaisina ja palvellen? Millaisia kokemuksia teillä on ollut siitä, että rukous on auttanut teitä saamaan Hengen vaikutusta elämäänne?

Yksi tärkeimmistä tehtävistämme on etsiä Jumalan tahtoa päivittäisessä rukouksessa

  • Mikä on presidentti Youngin mukaan meidän ”ensimmäinen ja etumainen” velvollisuutemme kirkon jäseninä?

  • Millä ehdoilla Henki todennäköisesti ohjaa meitä? (Ks. myös 3. Ne. 19:9, 24.)

  • Millaisia rukousta koskevia täsmällisiä ohjeita presidentti Young antoi?

  • Millaisen voimakkaan kehotuksen presidentti Young esitti niille, jotka eivät tunne halua rukoilla?