Presidenttien opetuksia
Luku 10: Pyhän Hengen vaikutus


Luku 10

Pyhän Hengen vaikutus

Presidentti Young on sanonut: ”Kun näin miehen, jolla ei ollut kykyä kaunopuheisuuteen tai lahjoja puhua yleisön edessä ja joka osasi sanoa vain: ’Tiedän Pyhän Hengen avulla, että Mormonin Kirja on tosi ja että Joseph Smith on Herran profeetta’, niin Pyhä Henki, joka tuosta miehestä lähti, valaisi ymmärrykseni, ja valo, kirkkaus ja kuolemattomuus [olivat] edessäni.” Hän sanoi, että ne ympäröivät ja täyttivät hänet ja hän tiesi omakohtaisesti, että miehen todistus oli tosi (DNW, 9. helmikuuta 1854, s. 4). Presidentti Young opetti, että Pyhä Henki on ”Isän antama erityinen lahja” (DBY, s. 160), joka annetaan meidän uskollisuutemme mukaan ja joka voi opettaa meille kaiken ja johtaa meidät täydellisyyteen.

Brigham Youngin opetuksia

Pyhä Henki on Jumalalta saatu lahja, josta me voimme nauttia Jumalan viisauden ja oman uskollisuutemme mukaan

Evankeliumin periaatteiden ymmärtämiseksi, niiden ymmärtämiseksi oikein, ihmisellä täytyy olla ylhäältä tulevaa viisautta, hänen täytyy olla Pyhän Hengen valistama, hänen mielensä täytyy olla avoin näkemään. Hänen täytyy itse olla osallinen pelastuksen siunauksista voidakseen jakaa niitä toisille. (DBY, s. 152)

Mitä meiltä vaaditaan heti kun me tulemme vastuulliseen ikään? Meiltä vaaditaan – sillä sellainen on taivaan säädös, jonka alkuperää te ja minä emme pysty kertomaan siitä yksinkertaisesta syystä, ettei sillä ole alkua, vaan se on hamasta iankaikkisuudesta hamaan iankaikkisuuteen – meiltä vaaditaan, että astumme kasteen vesiin. Tässä meillä on allas tai oikeastaan ainetta, joka on vertauskuvana iankaikkisuuksien puhtaudesta. Astukaa veteen ja antakaa siinä kastaa itsenne syntien anteeksisaamiseksi ja sen jälkeen vastaanottakaa kätten päällepano teidän konfirmoimiseksenne Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseneksi. Sitten vastaanottakaa totuuden Henki eli Pyhä Henki. (DBY, s. 159)

Uudesta testamentista ja Mormonin Kirjasta tiedämme, että kun evankeliumia saarnataan, ihmisiä opetetaan uskomaan Herraan Jeesukseen Kristukseen, tekemään parannus synneistään, ottamaan kaste syntien anteeksisaamiseksi ja ottamaan vastaan Pyhä Henki kätten päällepanon kautta. Pyhä Henki on siis Isän antama erityinen lahja ja Hänen palvelijansa. Hän antaa myös ymmärrystä enkeleiden kautta samoin kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta ja avaamalla pyhien mielen näkemään näyssä asioita sellaisena kuin ne ovat iankaikkisuudessa. Kun tosi oppeja esitetään – vaikka ne olisivatkin uusia kuulijalle – niihin sisältyvät periaatteet ovat kuitenkin täysin luonnollisia ja helposti ymmärrettäviä, jopa siinä määrin, että kuulijat usein kuvittelevat tietäneensä ne aina. Tämä johtuu siitä vaikutuksesta, joka totuuden Hengellä on jokaisessa ihmisessä olevaan älyn henkeen [ks. LK 6:15]. Taivaasta tuleva vaikutus opettaa koko ajan ihmislapsia. (DBY, s. 160)

Evankeliumin lahjat annetaan uskovan uskon vahvistamiseksi. (DBY, s. l61)

Me uskomme olevamme oikeutetut Pyhän Hengen lahjaan Jumalan ohjauksen ja viisauden ja oman uskollisuutemme mukaisesti. Tämä lahja muistuttaa meitä kaikesta, sekä menneestä, nykyisestä että tulevasta, kaikesta, mikä meidän on välttämättä tiedettävä, ja siinä määrin kuin mielemme on valmis vastaanottamaan tietoa Jumalalta tämän kaikkiviisaan Hengen välittämänä. Pyhä Henki on Jumalan palvelija ja on saanut tehtäväksi palvella ihmislapsia. Kaikki tämän maan älylliset olennot saavat opetusta samasta lähteestä. (DBY, s. 169–161)

Pyhän Hengen kuiskausten kuuleminen ja niiden mukaan toimiminen voi johtaa meidät täydellisyyteen

Minä tiedän, että jos te noudatatte Jeesuksen Kristuksen ja Hänen apostoliensa opetuksia sellaisina kuin ne ovat tallella Uudessa testamentissa, niin jokainen mies ja nainen saa Pyhän Hengen. – – He tietävät nykyiset, tulevaiset ja menneet. He ymmärtävät sen, mikä on taivaasta, sen mikä on maan päällä ja maan alla, sen, mikä liittyy ajalliseen ja sen, mikä liittyy iankaikkisuuteen, kukin oman kutsumuksensa ja kykyjensä mukaisesti. (DBY, s. 161)

Jos haluatte saada tietää Jumalan mielen ja tahdon – – niin ottakaa siitä selvää; se on aivan yhtä suuressa määrin teidän oikeutenne kuin kenen tahansa muun Jumalan valtakunnan ja kirkon jäsenen. Teidän oikeutenanne ja velvollisuutenanne on elää siten, että tiedätte, milloin teille puhutaan Herran sanaa ja milloin teille ilmoitetaan Herran tahto. Sanon teille, että velvollisuutenanne on elää siten, että tiedätte ja ymmärrätte kaiken tämän. (DBY, s. 163)

Eläkää sitten jokaisen sanan mukaisesti, joka lähtee Jumalan suusta niiden miesten välityksellä, jotka Hän on asettanut tänne maan päälle siihen asti, kunnes me olemme täydelliset. (DBY, s. 159)

Opiskeluehdotuksia

Pyhä Henki on Jumalalta saatu lahja, josta me voimme nauttia Jumalan viisauden ja oman uskollisuutemme mukaan

  • Mitä ihmisellä täytyy olla, jotta hän voi ymmärtää oikein evankeliumin ensimmäiset periaatteet? Miksi? (Ks. myös Jes. 55:8–9.)

  • Mitä presidentti Youngin mukaan ihmisille opetetaan, ”kun evankeliumia saarnataan”? Millainen merkitys näillä siunauksilla, jotka koituvat siitä, että saa opetusta evankeliumissa, on teidän elämässänne?

  • Millainen osa Pyhällä Hengellä on teidän elämässänne? Miksi Pyhän Hengen vaikutus saa uudet opit tuntumaan tutuilta? Kuinka voitte tietää, ovatko tunteet, ajatukset ja vaikutelmat peräisin omasta sydämestänne ja mielestänne vai Pyhältä Hengeltä?

  • Missä määrin me presidentti Youngin mukaan olemme ”oikeutetut Pyhän Hengen lahjaan”? Mitä vaaroja liittyy siihen, että me elämme ilman Pyhän Hengen vaikutusta tai jumalattomien tiedonlähteiden vaikutuksen alaisina?

  • Mitä asioita Pyhä Henki voi presidentti Youngin sanojen mukaan auttaa meitä tietämään? Mikä on meidän tehtävämme sellaisen tiedon saamisessa? Mikä on meidän velvollisuutemme sen jälkeen kun olemme saaneet tätä tietoa?

Pyhän Hengen kuiskausten kuuleminen ja niiden mukaan toimiminen voi johtaa meidät täydellisyyteen

  • Kuinka me voimme tietää ”Jumalan mielen ja tahdon”? Miksi sen tietäminen on tärkeää? Mitä siunauksia seuraa siitä, että me pyrimme saamaan innoitusta Pyhältä Hengeltä ja Jumalan kutsutuilta palvelijoilta ja noudatamme sitä?

  • Mitä sellaisia kokemuksia teillä tai muilla on ollut, jotka auttavat teitä uskomaan, että Pyhä Henki voi auttaa teitä ymmärtämään ja olemaan kuuliainen Jumalan mielelle ja tahdolle päivittäisessä elämässänne? (Ks. myös 1. Ne. 22:2 ja 2. Ne. 32:2–3.)

Kuva
woman receiving gift of Holy Ghost

Presidentti Young opetti, että Pyhän Hengen lahja ”muistuttaa meitä kaikesta – – mikä meidän on välttämättä tiedettävä (DBY, s. 160)” saavuttaaksemme pelastuksemme.