Presidenttien opetuksia
Luku 40: Pelastus Jeesuksen Kristuksen kautta


Luku 40

Pelastus Jeesuksen Kristuksen kautta

Presidentti Young kysyi: ”Eikö kukaan joudu kadotetuiksi? Eikö kukaan joudu kärsimään Kaikkivaltiaan vihaa? Voin ensi sijassa sanoa, kuten olen sanonut kaiken ikäni siellä, missä olen saarnannut: Minulla ei ole koskaan ollut henkeä saarnata ihmisille helvettiä ja kadotusta. Olen yrittänyt sangen monta kertaa – yritin viime sapattina, ja olen tänään yrittänyt tulla siihen asiaan – nimittäin jumalattomien kärsimyksiin. Ilmeisesti he joutuvat kärsimään, mutta en voi kiinnittää mieltäni mihinkään muuhun kuin ihmisten pelastukseen.” (DBY, s. 388) Presidentti Young opetti, että ”kaikki tulevat nousemaan ylös” (DBY, s. 391). Hän puhui pelastuksesta, joka ”kuuluu koko ihmissuvulle” (DBY, s. 389). Ja hän puhui iankaikkisesta elämästä, joka on tarkoitettu niille, jotka noudattavat tarkoin Jumalan [lain] vaatimuksia ja pysyvät uskollisina (ks. DBY, s. 387).

Brigham Youngin opetuksia

Jeesuksen Kristuksen tarjoama pelastus kuuluu koko ihmissuvulle

Katsokaa Isämme ja Jumalamme hyvyyttä, pitkämielisyyttä, laupeutta ja voimakasta isänrakkautta Hänen valmistaessaan tien ja varatessaan välikappaleet ihmislasten pelastamiseksi – ei ainoastaan myöhempien aikojen pyhien – ei ainoastaan niiden, joilla on etuoikeus tuntea selestisen lain ensimmäiset periaatteet, vaan kaikkien pelastamiseksi. Se on kaikkia koskeva pelastus – kaikkia koskeva lunastus. (DBY, s. 388)

Kuinka monet säästyvät? Kaikki, jotka eivät kiellä ja uhmaa Jumalan Pojan voimaa ja nimeä, kaikki, jotka eivät tee syntiä Pyhää Henkeä vastaan. (DBY, s. 387)

Kaikki kansat pääsevät näistä siunauksista osallisiksi, kaikki on sisällytetty Vapahtajan lunastukseen. Hän on kokenut kuoleman jokaisen ihmisen puolesta. He ovat kaikki Hänen vallassaan, ja Hän pelastaa heidät kaikki, kuten Hän sanoo, kadotuksen lapsia lukuun ottamatta, ja Isä on pannut kaiken luodun tämän maan päällä Hänen valtaansa. Itse maa ja sen päällä olevat ihmiset, eläimet, meren kalat ja taivaan linnut, hyönteiset ja kaikki matelijat, kaikki, mitä tähän maapalloon kuuluu; kaikki ovat Vapahtajan kädessä, ja Hän on lunastanut ne kaikki. (DBY, s. 388)

Aadamin jokaisen pojan ja tyttären nimi on jo kirjoitettu Karitsan elämän kirjaan. Poistetaanko niitä koskaan siitä? Kyllä, silloin kun heistä tulee kadotuksen lapsia, silloin ja vasta silloin. Jokaisella on oikeus säilyttää nimensä siellä alati. Jos he laiminlyövät tämän oikeutensa, niin heidän nimensä pyyhitään pois, mutta vasta silloin. Koko ihmissuvun nimet on kirjoitettu siihen, ja Herra säilyttää ne siinä, kunnes ihmiset tulevat tuntemaan totuuden ja voivat kapinoida Häntä vastaan ja tehdä syntiä Pyhää Henkeä vastaan. Silloin heidät heitetään helvettiin ja heidän nimensä pyyhitään pois Karitsan elämän kirjasta. (DBY, s. 387–388)

Tulee tuottamaan suurta iloa, kun tiedämme pelastaneemme kaikki, jotka Isä antoi meidän haltuumme [huoneenhallitukseemme]. Jeesus sanoi, ettei Hän kadottanut ketään muita kuin kadotuksen lapset. Hän ei kadota ketään veljistään paitsi kadotuksen lapset. Pelastakaamme kaikki ne, jotka Isä antaa meidän haltuumme. (DBY, s. 388)

Uskontomme on sovellettu koko ihmissuvun kyvyn mukaisesti. Se ei passita osaa ihmisistä tilaan, jossa he parkuvat tuskissaan ikuisesti, vaan se etsii viimeisenkin Aadamin ja Eevan pojan ja tyttären ja tempaa heidät vankilasta, avaa lukitut ovat ja murtaa kahleet ja tuo esiin jokaisen sielun, joka vastaanottaa pelastuksen. (DBY, s. 389)

Koko taivas odottaa innolla, että ihmiset pelastuisivat. Taivaat itkevät ihmisten tähden, heidän kovasydämisyytensä ja epäuskonsa tähden ja sen tähden, että he ovat hitaat uskomaan ja toimimaan. (DBY, s. 388–389)

Kun Jumala ilmoitti Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille, että kaikille oli varattu paikka sen valkeuden mukaan, jonka he olivat vastaanottaneet, ja sen tähden, että he olivat hylänneet pahan ja tehneet hyvää, se muodostui monelle koettelemukseksi ja jotkut luopuivat, koska Jumala ei aikonut lähettää pakanoita ja pikkulapsia iankaikkiseen rangaistukseen, vaan Hänellä oli ajallaan pelastuksen sija kaikille ja Hän siunaisi rehellisiä ja hyveellisiä ja totuudellisia riippumatta siitä, kuuluivatko nämä koskaan mihinkään kirkkoon vai eivät. Se oli uusi oppi tälle sukupolvelle, ja monet kompastuivat siihen. (DBY, s. 390–391)

Eikö olekin ihana ajatus, että on olemassa valtakuntia, kirkkauden asuinsijoja ja asumuksia varattuna kaikille Aadamin pojille ja tyttärille kadotuksen lapsia lukuun ottamatta? Kaikilla ei ole osaa ensimmäisessä ylösnousemuksessa eivätkä monet ehkä tule esiin toisessakaan, mutta kaikki tulevat nousemaan ylös. (DBY, s. 391)

Kristuksen sovituksen kautta kaikki ne, jotka ovat kuuliaisia evankeliumin laeille ja toimituksille, pelastuvat selestiseen valtakuntaan

Niillä, jotka ovat eläneet, ja niillä, jotka nyt elävät, on mahdollisuus [korotukseen]. Evankeliumi on tullut. Totuutta ja valkeutta ja vanhurskautta on lähetetty maailmaan, ja ne, jotka ottavat ne vastaan, pelastuvat Jumalan selestiseen valtakuntaan. Ja monet niistä, jotka tietämättömyyden, perimätietojen, taikauskon tai isien erheellisten käsitysten vuoksi eivät ota niitä vastaan, perivät silti hyvän ja ihanan valtakunnan, ja he kokevat suurempaa iloa ja saavat enemmän kuin ihminen on milloinkaan voinut sydämessään aavistaa, ellei hän ole saanut asiasta ilmoitusta. (DBY, s. 389)

Nämä sanat [ks. LK 88:21–24] toivat esiin sen tosiasian, johon Jeesus viittasi sanoessaan: ”Minun Isäni kodissa on monta huonetta.” [ks. Joh. 14:2; LK 98:18]. Kuinka monta, sitä en ole valmis sanomaan, mutta kolmesta puhutaan selvästi: selestisestä, korkeimmasta; terrestrisestä, seuraavasta sitä alempana; ja telestisestä, kolmannesta. Jos me vaivautuisimme lukemaan, mitä Herra on sanonut kansalleen viimeisinä päivinä, me huomaisimme, että Hän on tehnyt valmisteluja kaikkien maan asukkaiden varalle. Jokainen luotu, joka halajaa ja joka vähimmässäkin määrin pyrkii voittamaan pahan ja alistamaan pahuuden itsessään ja elämään jonkin kirkkauden arvoisesti, tulee sen omistamaan. Me, jotka olemme vastaanottaneet Jumalan Pojan evankeliumin täyteyden eli taivasten valtakunnan, joka on tullut maan päälle, me omistamme nuo lait, toimitukset, käskyt ja ilmoitukset, jotka valmistavat meitä niitä tarkoin noudattaessamme perimään selestisen valtakunnan, astumaan Isän ja Pojan kasvojen eteen. (DBY, s. 391)

Olipa ulkoinen olemus millainen tahansa, jos varmuudella tiedän, että ihmisen sydän on täysin paneutunut tekemään hänen taivaallisen Isänsä tahdon, niin sanoisin, että vaikka hän saattaa horjua ja tehdä paljon ihmisluonteen heikkoudesta johtuvaa, niin hän kuitenkin pelastuu. (DBY, s. 389)

Ja jos me hyväksymme pelastuksen niillä ehdoilla, joilla se meille tarjotaan, meidän on oltava rehelliset jokaisessa ajatuksessamme, mietteissämme, mietiskelyssämme, ystäväpiirissämme, sopimuksissamme, julistuksissamme ja jokaisessa elämämme toimessa, pelkäämättä ja jokaisesta erheen periaatteesta, jokaisesta vääryyden periaatteesta huolimatta, joka saattaa tulla esiin. (DBY, s. 389)

Vaikka meidän pyrkimyksemme kansana onkin yhtä, on kuitenkin muistettava, että pelastus on omakohtaista työtä; jokaisen on se itse hankittava. Tarkoitan tällä enemmän kuin mitä minulla on aikaa täysin kertoa, mutta annan teille vihjeen. Tässä kirkossa on niitä, jotka arvelevat voivansa pelastua toisten vanhurskauden varassa. Siinä he ovat väärässä. He ovat niitä, jotka saapuvat juuri silloin kun portti suljetaan, joten saatatte siinä tapauksessa jäädä ulkopuolelle. Sitten te huudatte jotakuta, joka oman uskollisuutensa ja Jeesuksen Kristuksen armon kautta on astunut sisään selestisestä portista, tulemaan ja avaamaan sen teille, mutta se ei ole heidän vallassaan. Tällainen on niiden kohtalo, jotka turhaan toivovat pelastuvansa veli [tai sisar] Jonkun vanhurskauden ja vaikutusvallan avulla. Varoitan teitä siis ennakolta, jotta vaalisitte vanhurskautta ja uskollisuutta omassa itsessänne, mikä on ainoa passi selestisen onneen. (DBY, s. 390)

Jos veli Brigham lähtee väärälle polulle ja tulee suljetuksi pois taivasten valtakunnasta, niin syyttää voidaan vain veli Brighamia. Minä olen ainoa olento taivaassa, maan päällä tai helvetissä, jota siitä voidaan syyttää. (DBY, s. 390)

Tämä soveltuu yhtä hyvin jokaiseen myöhempien aikojen pyhään. Pelastus on omakohtaista toimintaa. Minä olen ainoa ihminen, jolle itseni pelastaminen on mahdollista. Kun pelastusta tarjotaan minulle, voin hylätä sen tai ottaa sen vastaan. Ottaessani sen vastaan sitoudun läpi elämäni olemaan ehdottoman kuuliainen ja alamainen sen suurelle Aikaansaajalle ja niille, jotka Hän määrää minua opettamaan. Hylätessäni sen seuraan omaa tahtoani mieluummin kuin Luojani tahtoa. (DBY, s. 390)

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi ollut liiaksi pelastunut. Kaikki, jotka on pelastettu tai jotka joskus tulevaisuudessa pelastuvat, ovat vain parahiksi pelastetut, eikä voittoa silloin saavuteta ilman sellaisia ponnisteluja, jotka vaativat sielun kaiken energian käyttämistä. (DBY, s. 387)

Se, missä Jumala ja Kristus asuvat, on oma valtakuntansa, selestinen valtakunta. (DBY, s. 388)

Miehet ja naiset, jotka halajavat saada sijan selestisessä valtakunnassa, havaitsevat, että heidän on kilvoiteltava joka päivä. (DBY, s. 392)

Mitä tulee siihen, että joku pelastuisi Jumalan selestiseen valtakuntaan ilman että hän olisi valmis asumaan puhtaassa ja pyhässä paikassa, se kaikki on järjetöntä ja naurettavaa. Ja jos joku arvelee voivansa päästä Isän ja Pojan kasvojen eteen taistelemalla uskontonsa puolesta sen sijaan että hän eläisi sen mukaan, hän erehtyy. Niinpä mitä pikemmin me päätämme elää uskontomme mukaan, sitä parempi se on meille. (DBY, s. 392)

Taivaan järjestykseen kuuluu kaikkien kokoaminen ja jokaisen pelastettavissa olevan pelastaminen. (DBY, s. 387)

Ihmisten tulisi ymmärtää, että maan päälle ei ole syntynyt yhtäkään ihmistä, jota ei voitaisi pelastaa Jumalan valtakuntaan, jos hän on siihen halukas. (DBY, s. 387)

Kaikilla, jotka ovat eläneet tai tulevat elämään tämän maan päällä, on oleva oikeus vastaanottaa evankeliumi. Heillä on siellä, kuten meillä täällä, apostoleita, profeettoja ja Herran palvelijoita ohjaamassa heitä totuuden ja vanhurskauden teille ja johtamassa heidät takaisin Jumalan tykö. Kaikki saavat mahdollisuuden pelastukseen ja iankaikkiseen elämään. (DBY, s. 387)

Jos meidän uskomme on yhtä ja jos me olemme liittyneet yhteen saavuttaaksemme yhden suuren tavoitteen ja jos minulle yksilönä on mahdollista päästä selestiseen valtakuntaan, niin te ja jokainen muu henkilö voi saman säännön mukaisesti myös päästä sinne. (DBY, s. 387)

Taivaallinen Isä korottaa uskolliset lapsensa elämään Hänen kanssaan voimassa ja kirkkaudessa ikuisesti

Onko kaikille hengille annettu samat lahjat? Ei, ei millään muotoa. Ovatko kaikki samanveroisia selestisessä valtakunnassa? Eivät. [Ks. LK 131:1–4.] Jotkut henget ovat jalompia kuin toiset; jotkut kykenevät vastaanottamaan enemmän kuin toiset. Henkimaailmassa on sama moninaisuus kuin näette täällä, ja kuitenkin he ovat peräisin samoista vanhemmista, yhdestä Isästä, yhdestä Jumalasta. (DBY, s. 391)

Herran suunnitelmana, toiveena, tahtona ja mielenä on, että maan asukkaat kykyjensä mukaisesti korotetaan valtaistuimille, valtakuntiin, hallituksiin ja voimiin. – – Heidän kaikkien on ensin jouduttava synnin ja kuolevaisen lihan onnettomuuksien alaisuuteen, jotta he voivat osoittautua kelvollisiksi. Sitten evankeliumi on valmiina tarttumaan heihin ja nostaman heidät, yhdistämään heidät, valistamaan heidän ymmärrystään ja tekemään heidät yhdeksi Herrassa Jeesuksessa, jotta heidän uskonsa, rukouksensa, toivonsa, kiintymyksensä ja kaikki heidän halajamisensa olisivat keskittyneet yhteen. (DBY, s. 391–392)

Vanhurskaan ja syntisen, iankaikkisen elämän ja kuoleman, onnen ja kurjuuden välinen ero on tämä: Korotettujen oikeuksilla ei ole mitään ääriä tai rajoja; heidän siunauksensa ovat jatkuvat eikä heidän valtakunnillaan, valtaistuimillaan tai herrauksillaan, hallituksillaan eikä valloillaan ole mitään loppua, vaan ne lisääntyvät iankaikkisesti. (DBY, s. 63)

Kuka pystyy määrittelemään ihmisen jumalallisuuden? Vain ne, jotka ymmärtävät iankaikkisuuden tosi periaatteet, ne periaatteet, jotka koskevat elämää ja pelastusta. Ihminen ei korotetuksi tultuaan menetä hänellä luonnostaan olevia voimia ja kykyjä, vaan päinvastoin, valitsemalla elämään johtavan tien hän saa lisää voimaa, lisää vaikutusvaltaa ja kykyjä jokaisella askeleella, jonka hän sillä tiellä ottaa. (DBY, s. 392)

Valtakunta, johon tämä kansa kuuluu, liittyy selestiseen valtakuntaan. Se on valtakunta, jossa me voimme valmistautua astumaan Isän ja Pojan kasvojen eteen. Eläkäämme siis periäksemme tuon kirkkauden. Jumala on luvannut teille, Jeesus on luvannut teille ja muinaiset ja meidän aikamme apostolit ja profeetat ovat luvanneet teille, että teidät palkitaan kaikella sillä, mitä te voitte haluta vanhurskaudessa Herran edessä, jos elätte sen palkinnon arvoisesti. (DNW, 31. lokakuuta 1860, s. 1)

Pelastus on ihmisen, enkeleiden ja jumalten koko olemassaolon tarkoitus. Se on iankaikkinen elämä – elämä, joka oli, joka on ja joka on tuleva. Ja me ihmisolennot olemme kaiken tämän elämän perilliset, jos me paneudumme tarkoin noudattamaan Jumalan lain vaatimuksia ja pysymme uskollisina. (DBY, s. 387)

Jos teillä on kultaa ja hopeaa, älkää antako sen tulla teidän ja teidän velvollisuutenne väliin. Minä kerron teille, mitä tehdä saadaksenne korotuksenne, jota ette voi saada, ellette kulje tähän suuntaan. Jos kiintymyksenne kohdistuu mihin tahansa, mikä vähimmässäkään määrin estää teitä omistamasta sitä Herralle, niin pyhittäkää se ensimmäiseksi, jotta kaiken pyhittäminen olisi täydellinen. – – Jos sydämeni ei ole täysin mukana tässä työssä, minä annan sille aikani, kykyni, käteni ja omaisuuteni, kunnes sydämeni suostuu alistumaan. Panen käteni työskentelemään Jumalan asialla, kunnes sydämeni alistuu siihen. – – Olen nyt kertonut teille, mihin suuntaan kulkea korotuksen saamiseksi. Herran täytyy olla kiintymyksemme kohteista ensimmäinen ja tärkein; Hänen asiansa ja valtakuntansa vahvistamisen täytyy olla mielessämme ensimmäisenä. (DNW, 5. tammikuuta 1854, s. 2)

Kukaan ihminen ei voi pelastua ja päästä Isän kasvojen eteen muutoin kuin Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kautta – tämä sama koskee niin yhtä kuin toistakin. Herralla on syynsä, tiensä, työnsä; Hän saattaa sen päätökseen. Jeesus toimii kaikin voimin pyhittääkseen ja lunastaakseen maan ja tuodakseen veljensä ja sisarensa takaisin Isän kasvojen eteen. Me teemme työtä yhdessä Hänen kanssaan koko ihmissuvun puhdistamiseksi, jotta me olisimme ja he olisivat valmiit asumaan Hänen kanssaan Hänen valtakunnassaan. (DBY, s. 389)

Opiskeluehdotuksia

Jeesuksen Kristuksen tarjoama pelastus kuuluu koko ihmissuvulle

  • Missä mielessä Jeesuksen Kristuksen tarjoama pelastus on ”kaikkia koskeva pelastus – kaikkia koskeva lunastus”? Millä tavalla tämä kaikkia koskeva pelastus osoittaa sitä ”voimakasta isänrakkautta”, jota meidän taivaallisella Isällämme on lapsiaan kohtaan? Millä tavalla tieto siitä tuo teille iloa?

  • Presidentti Young sanoi, että monet luopuivat, kun Jumala ilmoitti Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille, että kaikki ihmiset voivat saada pelastuksen. Minkähän vuoksi joidenkin ihmisten oli vaikeaa hyväksyä tätä opetusta? Kuinka me voimme välttää samankaltaiset ongelmat tänä aikana nykyajan profeettojen ja apostolien opetusten kohdalla?

Kristuksen sovituksen kautta kaikki ne, jotka ovat kuuliaisia evankeliumin laeille ja toimituksille, pelastuvat selestiseen valtakuntaan

  • Mitä arvelette presidentti Youngin tarkoittaneen, kun hän sanoi, että ”pelastus on omakohtaista työtä”? Miksi pelastus vaatii ”sielun kaiken energian käyttämistä”? (Ks. myös 2. Ne. 25:23.)

  • Vertaa presidentti Youngin sanoja niille, ”jotka arvelevat voivansa pelastua toisten vanhurskauden varassa”, Vapahtajan vertaukseen viisaista ja tyhmistä morsiusneidoista. (Ks. myös Matt. 25:1–13; LK 33:17; 45:56–57.) Presidentti Young sanoi myös, että ”me työskentelemme yhdessä [Jeesuksen] kanssa koko ihmissuvun puhdistamiseksi”. Ottaen huomioon, että ”pelastus on omakohtaista työtä”, kuinka me voimme auttaa toisia heidän pyrkimyksessään tulla Kristuksen tykö ja saada iankaikkinen elämä?

  • Miksi uskollisimmatkin pyhät tarvitsevat Jeesuksen Kristuksen armoa päästäkseen selestiseen valtakuntaan?

  • Mitä presidentti Youngin mukaan tarkoittaa ottaa vastaan meille tarjottu pelastus? Mitä pelastuksen hylkääminen tarkoittaa? Millaiset kokemukset ovat auttaneet teitä oppimaan, miten tärkeää on alistua Jumalan tahtoon?

  • Miksi on ”järjetöntä ja naurettavaa” ajatella, että me voisimme asua Jumalan kasvojen edessä valmistautumatta siihen? (Ks. myös Morm. 9:4.) Miten uskollinen palveleminen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa auttaa meitä pääsemään selestiseen valtakuntaan? Miksi meidän on valmistautuessamme ”kilvoiteltava joka päivä”?

Taivaallinen Isä korottaa uskolliset lapsensa elämään Hänen kanssaan voimassa ja kirkkaudessa ikuisesti

  • Mitä presidentti Young tarkoitti sanoessaan, että evankeliumi voi tehdä meidät ”yhdeksi Herrassa Jeesuksessa”? (Ks. myös Joh. 17; 4. Ne. 1:15–17; LK 38:27.)

  • Presidentti Young opetti, että ”Jeesus toimii kaikin voimin – – tuodakseen veljensä ja sisarensa takaisin Isän kasvojen eteen. Me teemme työtä yhdessä Hänen kanssaan”. Millä tavoin me voimme tehdä työtä Hänen kanssaan ”koko ihmissuvun puhdistamiseksi”?