2008
Koska isäni luki Mormonin kirjan
Marraskuu 2008


Koska isäni luki Mormonin kirjan

Pyydän kaikkia, jotka minua tänään kuulevat, lukemaan Mormonin kirjan ja toimimaan sen sisältämän lupauksen mukaisesti. Ne jotka tekevät niin, saavat tietää, että kirja on totta.

Kuva
Elder Marcos A. Aidukaitis

Hyvää huomenta, rakkaat veljet ja sisaret. Minulle tuottaa syvällistä iloa ja kunniaa saada puhua teille tänään. Rukoilen, että Jumala opastaisi sanojani ja että Hänen Henkensä olisi kanssamme, niin että ”se, joka saarnaa, ja se, joka ottaa vastaan, ymmärtävät toisiansa, ja molemmat rakentuvat ja riemuitsevat yhdessä” (OL 50:22).

Pidän kesäkuun 2. päivää vuonna 1940 hyvin tärkeänä päivänä sukuni historiassa. Sinä päivänä isäni kastettiin tämän kirkon jäseneksi.

Kirjoittaessaan omalle isälleen vanhin Jack McDonald, toinen lähetyssaarnaajista, jotka kastoivat isäni, kuvasi päivää näillä sanoilla:

”Viime sunnuntai oli erityisen kaunis päivä. Me lähetyssaarnaajat menimme syrjäiseen paikkaan joen rannalle maaseudulle, ja siellä vanhin Jones ja minä [vanhin McDonald] toimitimme ensimmäisen kasteemme. Antony Aidukaitis astui jääkylmään veteen, ja hänestä tuli kirkon jäsen. – – Kaikki oli täydellistä. Taivas niin sininen, maaseutu niin hiljainen, niin vihreä, niin ihana, ettei kukaan meistä voinut olla tuntematta jonkin suuren vaikutuksen läsnäoloa.

Kun kävelimme uuden jäsenemme kanssa, hän sanoi, ettei hän mitenkään pystynyt selittämään, kuinka ihmeellinen tämä päivä oli hänelle ollut, kuinka hän todella tunsi itsensä ikään kuin uudeksi ihmiseksi. – – Se oli ensimmäinen kasteemme – ei kunniaa minulle eikä kenellekään. Hän käännytti itse itsensä.”

Tuo tapahtuma muutti minun elämäni kulun. En ole varma, pystyikö isäni näkemään ennalta tekonsa viisauden, mutta minä rakastan häntä sen vuoksi, mitä hän teki tuona päivänä. Hän kuoli yli 30 vuotta sitten, mutta kunnioitan ja siunaan hänen nimeään ikuisesti.

Isäni oli liettualaisten vanhempien poika, mutta hän syntyi Skotlannissa. Hän muutti Brasiliaan ollessaan vielä nuori. Hänen englannin taitonsa oli avuksi hänen kääntymyksessään, koska hän pystyi lukemaan Mormonin kirjan englanniksi, kun luotettavaa portugalinkielistä käännöstä ei vielä ollut olemassa. Tuo kielimuuri esti äitiäni liittymästä kirkkoon ennen kuin vasta muutamaa vuotta myöhemmin, mutta kun hän liittyi, hänestä tuli voimallinen esimerkki toisille omistautumisesta ja Jumalan rakkaudesta perheessämme. Hän on nyt 92-vuotias, ja hän on täällä tänään. Minulle tuottaa suurta iloa sanoa, että minä rakastan häntä hänen suuren uskollisuutensa tähden. Minä kunnioitan ja siunaan myös hänen nimeään ikuisesti.

Ihailen isäni rohkeutta ottaa kaste ja tulla kirkon jäseneksi huolimatta olosuhteista, joissa hän silloin oli. Se ei ollut hänelle helppoa. Hänen vaimonsa ei mennyt kasteelle hänen kanssaan. Alkoholin juomisen ja tupakoimisen paheet olivat hänelle suuria kiusauksia. Hän oli köyhä. Hänen äitinsä vastusti isäni liittymistä kirkkoon ja sanoi tälle, että jos tämä kastettaisiin, hän ei enää pitäisi häntä poikanaan. Brasiliassa oli alle 300 jäsentä, eikä kirkolla ollut siellä yhtä ainoata kappelia. Isäni päättäväisyys ja rohkeus hämmästyttää minua todella.

Kuinka hän pystyi tekemään sellaisen päätöksen huolimatta niin monista epäsuotuisista olosuhteista? Vastaus on yksinkertainen: siksi että isäni luki Mormonin kirjan. Sen luettuaan hän tuli tuntemaan, että palautuksen sanoma oli totta. Mormonin kirja on todiste siitä, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on totta. Saarnatkaa minun evankeliumiani opettaa, että ”Mormonin kirja yhdessä Hengen kanssa on voimallisin [apuväline] kääntymisessä” (2005, s. 106).

Presidentti Gordon B. Hinckley on julistanut: ”Ne, jotka ovat lukeneet [Mormonin kirjan] rukoillen, ovat kasvaneet sen voimasta, olivatpa he rikkaita tai köyhiä, oppineita tai oppimattomia.

– – Lupaan teille varauksetta, että jos luette Mormonin kirjan rukoillen, riippumatta siitä, kuinka monta kertaa olette aikaisemmin lukeneet sen, [sydämessänne] tulee olemaan – – Herran Henkeä. Haluatte entistä päättäväisemmin vaeltaa kuuliaisina Hänen käskyilleen ja saatte lujemman todistuksen Jumalan Pojan elävästä todellisuudesta.” (Ks. ”Mormonin Kirja”, Valkeus, lokakuu 1988, s. 7.)

Nämä lupaukset toteutuivat isäni kohdalla ja minun perheeni kohdalla. Sen mukaisesti, mitä meille on opetettu, me luemme pyhiä kirjoituksia perheessämme joka päivä. Olemme tehneet niin monta vuotta. Olemme lukeneet Mormonin kirjan monta kertaa kodissamme ja teemme niin jatkossakin. Kuten luvattu, Herran Henki on tullut perheemme sydämeen, ja olemme tunteneet päättäväisyytemme vaeltaa kuuliaisina Hänen käskyilleen vahvistuvan ja todistuksemme Jumalan Pojan elävästä todellisuudesta lujittuvan.

Kun tiedätte, että Mormonin kirja on totta, tiedätte, että Jumala kutsui Joseph Smithin palauttamaan Jeesuksen Kristuksen kirkon maan päälle. Tiedätte, että Joseph Smith näki Isän ja Pojan. Tiedätte, että on olemassa vain yksi usko ja yksi pätevä kaste. Tiedätte, että Jumalan profeetta elää maan päällä tänäkin päivänä ja että hänellä on kaikki pappeuden avaimet ja oikeus käyttää niitä, kuten Pietari teki muinoin. Tiedätte, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika, ainoa nimi, jossa voitte saada pelastuksen. Tiedätte, että Isä Jumala elää ja että Hän rakastaa meitä. Tiedätte, että Hänen pelastussuunnitelmansa on täydellinen, ja haluatte suorittaa toimituksia, elää käskyjen mukaan ja kestää loppuun asti.

Minua murehduttaa, että joku, joka on saanut Mormonin kirjan ja jolle nämä asiat on selitetty, yhä kieltäytyy lukemasta sitä. Minua murehduttaa, että jotkut ihmiset antavat muiden vaikuttaa itseensä, kieltäytyvät tutkimasta kirjaa ja panevat sen syrjään jonakin arvottomana osallistumatta milloinkaan sen tarjoamiin hengellisiin pitoihin. Minusta se on käsittämätöntä. Se on ikään kuin rakastamastaan isästä erossa oleva poika tai tytär kieltäytyisi lukemasta häneltä saamansa kirjeen edes avaamatta kirjekuorta. Sellaisen valinnan tekevät ihmiset ovat kuin hemmoteltuja lapsia, jotka kieltäytyvät edes maistamasta ruokaa, jonka heidän rakastava äitinsä on heille hellästi valmistanut.

Jumala ilmoittaa totuutensa, kun ihmiset noudattavat Moronin kehotuksia kohdassa Moroni 10:3–5. Julkaisussa Saarnatkaa minun evankeliumiani on seuraava yhteenveto Moronin opetuksista:

  • yksi, ”[lukekaa] Mormonin kirjaa ja [pohtikaa] sen sanomaa Jeesuksesta Kristuksesta”

  • kaksi, ”[rukoilkaa] Jeesukseen Kristukseen uskoen todistusta siitä, että Mormonin kirja on totta ja että Joseph Smith on palautuksen profeetta”

  • kolme, ”[rukoilkaa] vilpittömästi ja vakain aikein, mikä tarkoittaa sitä, että [aiotte] toimia Jumalalta [saamanne] vastauksen mukaan” (ks. s. 113).

Niille, jotka saattavat väittää, että me emme voi tietää näitä asioita, todistan, että me voimme, kun olemme riittävän nöyriä tekemään, kuten Jumala on opettanut meitä tämän maan päällä olevien profeettojensa kautta. Muuhun uskominen merkitsisi sellaisen mielettömän käsityksen hyväksymistä, ettei Jumala tietäisi, mistä totuus voi löytyä, tai ettei Hänellä olisi voimaa näyttää sitä meille. Ei se, että joku ei ole menetellyt tämän kirjan lupauksen mukaisesti, suinkaan merkitse sitä, etteivät muutkaan ole tehneet niin.

Miksi rakastan ja kunnioitan isäni nimeä? Koska isäni luki Mormonin kirjan ja toimi sen lupauksen mukaisesti. Miksi rakastan ja kunnioitan isäni nimeä? Koska hän ei kavahtanut saamaansa vastausta edes suurien haasteiden edessä. Miksi rakastan ja kunnioitan isäni nimeä? Koska hän siunasi elämäni jo ennen kuin synnyin tekemällä rohkeasti sen, mitä Jumala häneltä odotti.

Pyydän kaikkia, jotka minua tänään kuulevat, lukemaan Mormonin kirjan ja toimimaan sen sisältämän lupauksen mukaisesti. Ne jotka tekevät niin, saavat tietää, että kirja on totta.

Todistan, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa. Tiedän, että Joseph Smith on Jumalan profeetta. Tiedän, ettei hän kirjoittanut Mormonin kirjaa vaan käänsi sen Jumalan voiman avulla. Tämän vuoksi tiedän, että Thomas S. Monson on Jumalan profeetta maan päällä tänä aikana, ainoa mies maan päällä, jolla on kaikki pappeuden avaimet ja oikeus käyttää niitä. Tiedän, että Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme ja että Hän elää. Tiedän, että Jumala elää ja rakastaa meitä. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Tulosta