2008
Pyhiä temppeleitä, pyhiä liittoja
Marraskuu 2008


Pyhiä temppeleitä, pyhiä liittoja

Temppelit ovat pyhiä paikkoja. Ne ovat hengellisen voiman ja vahvuuden lähde. Ne ovat ilmoituksen paikka.

Kuva
Silvia H. Allred

Sydämeni on täynnä iloa ja kiitollisuutta, kun mietin tätä ainutlaatuista naisten kokoontumista kautta maailman. Mikä etuoikeus onkaan kuulua tähän suurenmoiseen sisarjoukkoon, jota yhdistää halumme vahvistaa uskoamme Herraan Jeesukseen Kristukseen ja rakentaa Hänen valtakuntaansa. Rukoilen, että Henki voisi johdattaa minua puhuessani teille hyvin pyhästä aiheesta, temppelipalveluksesta.

Pyhimpiä paikkoja maan päällä ovat temppelit. Temppelissä kelvolliset kirkon jäsenet saavat suurimmat siunaukset, mitä kukaan voi tavoitella, kun me teemme pyhiä liittoja Jumalan kanssa. Me myös autamme viemään nuo samat siunaukset niiden esivanhempiemme ulottuville, jotka ovat kuolleet saamatta välttämättömiä pelastuksen toimituksia.

Puhun temppelien rakentamisen syvästä merkityksestä, siitä, miksi temppeleissä suoritettavat toimitukset ovat välttämättömiä pelastuksellemme, ja siitä, kuinka voimme valmistautua menemään temppeliin.

Olen nähnyt uhraukset, joita monet jäsenet kestävät päästäkseen temppeliin, ja ne ovat tehneet minuun suuren vaikutuksen. Saanen kertoa yhdestä sellaisesta.

Vuonna 1976, kun me asuimme Costa Ricassa, lähetysjohtaja pyysi miestäni auttamaan lähetyskentän ensimmäisen temppelimatkan järjestämisessä. Keski-Amerikan lähetyskenttään kuuluivat silloin Costa Rica, Panama, Nicaragua ja Honduras. Lähin temppeli oli silloin Mesan temppeli Arizonassa Yhdysvalloissa. Matkan takia meidän piti matkustaa viisi päivää kumpaankin suuntaan ja ylittää kuusi rajaa. Useimmille lähtijöille se oli suuri taloudellinen uhraus. He myivät televisionsa, polkupyöränsä, rullaluistimensa ja kaiken muun, mitä he pystyivät myymään. Me matkustimme kahdessa epämukavassa bussissa yötä päivää. Jotkut jäsenistä olivat käyttäneet kaikki rahansa bussimatkan maksamiseen ja olivat ottaneet eväikseen vain voileipäkeksejä ja margariinia.

Miksi kirkon jäsenet tekevät niin auliisti ja iloisesti sellaisia suuria uhrauksia päästäkseen temppeliin?

En ole koskaan unohtanut Hengen suurta vuodatusta, jota koimme niiden kolmen päivän aikana, jotka vietimme Mesan temppelissä. Olin syvästi liikuttunut katsellessani, kuinka perheenjäsenet syleilivät toisiaan kyynelten virratessa pitkin heidän poskiaan, kun heidät oli sinetöity yhteen iankaikkisuuksiksi.

24 vuotta myöhemmin San Joséssa Costa Ricassa vihittiin temppeli. Siinä istunnossa, jossa olin läsnä, oli monia niistä perheistä, jotka olivat olleet tuolla ensimmäisellä temppelimatkalla. He olivat odottaneet uskollisesti ja kelvollisina tätä pyhää hetkeä. Nyt he kaikki voivat käydä temppelissä usein, koska jokin aika sitten Panamassa vihittiin temppeli, ja temppelin rakentamisesta Hondurasiin on ilmoitettu.

Herra on pyytänyt aina kansaansa rakentamaan temppeleitä. Herra antoi Moosekselle käskyn: ”Tehtäköön minulle pyhäkkö, niin minä asun teidän keskellänne.”1 Israelilaisten rakentama kannettava telttamaja oli keskeisellä sijalla heidän jumalanpalveluksessaan heidän matkallaan luvattuun maahan. Herra ilmoitti Moosekselle sen mallin ja rakenteen. Sen oli määrä olla Herran pyhä huone.

Myöhemmin kuningas Salomo rakensi temppelin Jerusalemiin käyttäen hienoimpia saatavissa olevia rakennusmateriaaleja.2

Maanpäällisen palvelutyönsä aikana Herra piti temppeliä pyhänä paikkana ja opetti kunnioitusta sitä kohtaan.

Nefiläisetkin rakensivat temppeleitä Herralle Amerikan mantereella. He kokoontuivat temppelin ympärille, kun Kristus ilmestyi heille ylösnousemuksensa jälkeen.3

Pian sen jälkeen kun kirkko oli palautettu tällä taloudenhoitokaudella, Herra käski pyhiä rakentamaan temppelin: ”Järjestäytykää; valmistakaa kaikki tarpeellinen; ja perustakaa huone, nimittäin rukoushuone, paastohuone, uskon huone, opin huone, kirkkauden huone, järjestyksen huone, Jumalan huone.”4

Vastauksenaan pyhät rakensivat Kirtlandin temppelin huomattavin uhrauksin. Tässä pyhässä temppelissä palautettiin tärkeitä pappeuden avaimia, ja itse Vapahtaja ilmestyi siellä.5

Nykyään eri puolilla maailmaa on toiminnassa 128 temppeliä, ja monia muita on rakenteilla.

Meidän on käsketty rakentaa temppeleitä, niin että pyhiä toimituksia voidaan suorittaa sekä eläville että kuolleiden puolesta. Näitä toimituksia ovat esitoimitukset, endaumentit, avioliittoon vihkimiset, sinetöimiset, kasteet kuolleiden puolesta ja pappeuteen asettamiset.

Esitoimitukset suovat meille erityisiä siunauksia heti ja tulevaisuudessa.

Endaumentti sisältää pyhiä liittoja. Siihen kuuluu opetuksen saamista, voimaa korkeudesta ja lupaus siunauksista sillä ehdolla, että olemme kuuliaisia niille liitoille, joita teemme.

Presidentti Brigham Young määritteli endaumentin seuraavalla tavalla:

”Teidän [endowmenttinne] tarkoittaa sitä, että te saatte Herran huoneessa kaikki ne toimitukset, jotka ovat teille välttämättömät lähdettyänne tästä elämästä, niin että voitte kulkea takaisin Isän kasvojen eteen – – ja saatte iankaikkisen korotuksenne.”6

Sinetöimistoimitukset, kuten temppeliavioliittoon vihkiminen, sitovat perheitä iankaikkisesti.

Tekemistämme liitoista niihin liittyvissä toimituksissa, jotka saamme temppelissä, tulee todisteita oikeudestamme päästä Jumalan eteen. Nuo liitot kohottavat meidät oman voimamme ja näkökykymme rajojen yläpuolelle. Me teemme liittoja osoittaaksemme omistautumisemme valtakunnan rakentamiseen. Meistä tulee liittokansaa, kun me solmimme liiton Jumalan kanssa. Kaikki luvatut siunaukset ovat meidän, kun olemme uskollisia näille liitoille.

Temppeli on opin huone. Suuri osa temppelissä annettavasta opetuksesta on vertauskuvallista ja opitaan Hengen avulla. Se merkitsee sitä, että saamme opetusta korkeudesta. Temppeliliitot ja -toimitukset ovat voimallinen vertauskuva Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan. Me kaikki saamme samaa opetusta, mutta ymmärryksemme toimitusten ja liittojen merkityksestä lisääntyy, kun palaamme temppeliin usein asennoituneina oppimaan ja pohtimaan opetettavia iankaikkisia totuuksia.

Temppelipalvelu tuo tilaisuuksia palvella kuolleita suorittamalla sijaistoimituksia heidän puolestaan. Sukututkimusta voi tehdä kuka tahansa temppelin seinien ulkopuolella, mutta pyhiä toimituksia, joita kuolleet esivanhempamme tarvitsevat saadakseen korotuksensa, voidaan toimittaa vain temppelissä.

Temppeli on Herran huone. Hän säätää olosuhteet, joissa sitä voidaan käyttää, toimitukset, jotka tulee suorittaa, ja ne tasovaatimukset, jotka tekevät meidät kelvollisiksi pääsemään temppeliin ja osallistumaan temppelipalvelukseen.

Herra sanoi Moosekselle: ”Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä!”7 Psalmeista luemme: ”Kuka saa nousta Herran vuorelle, kuka astua pyhään paikkaan?

Se, jolla on viattomat kädet ja puhdas sydän, joka ei valheellisesti vetoa Herraan eikä vanno väärää valaa.”8 Hänen huoneensa on pyhä, eikä minkään epäpuhtaan sallita päästä sinne.9

Herra on määrännyt piispan ja vaarnanjohtajan olemaan vastuussa sen ratkaisemisesta, ketkä yksilöt ovat kelvollisia saamaan suosituksen päästä Hänen pyhään huoneeseensa. Meidän on oltava täysin rehellisiä piispallemme ja vaarnanjohtajallemme, kun he puhuttelevat meitä ennen temppelisuosituksen myöntämistä. Lahja, jonka tuomme alttarille, on puhdas sydän ja murtunut mieli. Henkilökohtainen kelvollisuus on välttämätön vaatimus, jotta voi nauttia temppelin siunauksista.

Me valmistaudumme olemalla kuuliaisia käskyille ja pyrkimällä tekemään Jumalan tahdon. Ellette ole käyneet temppelissä, alkakaa valmistautua nyt, niin että kun tilaisuus tulee, te olette valmiita ja kelvollisia.

Kun me menemme temppeliin, me puhdistamme mielemme ja sydämemme ajatuksista ja tunteista, jotka eivät kenties ole sopusoinnussa temppelin pyhien kokemusten kanssa. Me myös pukeudumme säädyllisesti, asianmukaisesti ja arvokkaasti. Tämän pyhän tilaisuuden mukainen pukeutumisemme ja ulkoinen olemuksemme ovat merkkejä kunnioituksesta ja arvonannosta Herraa ja Hänen pyhää huonettaan kohtaan. Kun olemme temppelissä, vaihdamme yllemme valkoiset vaatteet, jotka ovat vertauskuva puhtaudesta. Silloin olemme valmiita osallistumaan temppelipalvelun hiljaiseen kunnioitukseen. Tämä iankaikkinen siunaus on kaikkien niiden ulottuvilla, jotka ovat kelvollisia saamaan sen.

Mitä kirkon naiset voivat tehdä saadakseen itselleen temppelin siunaukset?

Profeettojensa välityksellä Herra kutsuu niitä, jotka eivät ole vielä saaneet temppelin siunauksia, tekemään kaiken, mikä saattaa olla tarpeen, ollakseen kelvollisia saamaan ne. Hän kutsuu niitä, jotka ovat jo saaneet nämä siunaukset, palaamaan mahdollisimman usein nauttimaan jälleen kokemuksesta, laajentamaan näkemystään ja ymmärrystään Hänen iankaikkisesta suunnitelmastaan.

Olkaamme kelvollisia pitämään hallussamme voimassaolevaa temppelisuositusta. Menkäämme temppeliin sinetöimään perheemme iankaikkisuudeksi. Palatkaamme temppeliin niin usein kuin olosuhteemme sallivat. Antakaamme kuolleille sukulaisillemme tilaisuus ottaa vastaan korotuksen toimitukset. Nauttikaamme hengellisestä voimasta ja ilmoituksesta, jota saamme käydessämme temppelissä säännöllisesti. Olkaamme uskollisia ja tehkäämme temppeliliittoja ja pitäkäämme ne saadaksemme sovituksen täydet siunaukset.

Todistan teille, että temppelit ovat pyhiä paikkoja. Ne ovat hengellisen voiman ja vahvuuden lähde. Ne ovat ilmoituksen paikka. Ne ovat Herran huone. Vapahtajamme ja Lunastajamme Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. 2. Moos. 25:8.

  2. Ks. 1. Kun. 5:5–18; 6.

  3. Ks. 3. Ne. 11:1.

  4. OL 88:119.

  5. Ks. OL 110.

  6. Discourses of Brigham Young, toim. John A. Widtsoe, 1971, s. 416; ks. myös Iankaikkinen avioliitto, oppilaan kirja, uskonto 234 ja 235, 2005, s. 324.

  7. 2. Moos. 3:5.

  8. Ps. 24:3–4.

  9. Ks. OL 109:20.