2003
Vis at du vet
Mai 2003


Vis at du vet

Hver dag får vi anledninger til å vise at vi vet hvordan vi kan ligne Jesus og følge ham i tro.

Kjære Primær-barn, i år markerer vi at det er 125 år siden Primær ble organisert. Den ble organisert av en Guds profet for å hjelpe barn å lære om og etterleve Jesu Kristi evangelium med glede. Primær er viktig, og vi skal feire og gjøre dette til et flott år. Det viktigste er at vi – deres foreldre, ledere og lærere – hedrer dere barn. Vi elsker dere. Vi fryder oss over hvem dere er og hvem dere kan bli.

Dere er Guds barn. Dere har en kjærlig himmelsk Fader som hører og besvarer deres bønner. Han ønsker at dere skal være verdige til å vende tilbake og bo sammen med ham en dag. Når dere vet dette, kan det hjelpe dere å planlegge deres jordiske og evige fremtid med et klart håp. Når dere ser mot fremtiden, så se mye lenger enn morgendagen. Skriftene, læresetninger fra siste-dagers profeter og til og med Primær-sangene kan hjelpe dere å forstå og forberede dere på å nå deres evige potensial. Jesus Kristus var et eksempel for oss på hvordan vi skulle leve verdig til å vende tilbake til vår himmelske Faders nærvær. Dere vil alle få anledning til å lære om Jesus Kristus og så følge ham i tro.

Vi viser at vi vet hvordan vi følger ham, ved å inngå og holde dåpspakter og ved å motta og lytte til Den hellige ånd. Vi viser at vi vet hvordan vi følger ham, hver gang vi verdig tar del i nadverden og minnes Jesus. Jeg vil snakke om en annen måte vi viser at vi vet på – ved å holde budene.

Herren erklærte: «Sannelig, sannelig sier jeg dere: Dette er mitt evangelium, og dere vet hva dere må gjøre i min kirke, for de gjerninger som dere har sett meg gjøre, de skal dere også gjøre.»1 Jeg elsker Primær-sangen «Jeg prøver å ligne Jesus»2, og jeg elsker det jeg føler når jeg synger den. Hver dag får vi anledninger til å vise at vi vet hvordan vi kan ligne Jesus og følge ham i tro.

Da 10 år gamle John kom med på svømmelaget, fortalte han treneren at han kunne konkurrere på stevnene som ble holdt på lørdag, men ikke på søndag. På sesongens siste stevne var Johns stafett satt opp på søndag. Han mintes en familiens hjemmeaften- leksjon om å ta avgjørelser på forhånd, for at det skulle bli lettere å gjøre det rette når tiden kom. John sa: «Jeg hadde tatt beslutningen om ikke å svømme på søndag før jeg kom på laget. Det gjorde det lettere for meg å fortelle treneren at jeg ikke kunne svømme stafetten. Jeg trodde treneren ville bli sint på meg. Men på årets avslutningsfest … fortalte han laget hvor stolt han var av meg fordi jeg hadde normer og holdt meg til dem.»3 John viser at han vet ved å holde sabbatsdagen hellig og være et eksempel på en som følger Jesu læresetninger. Hver gang dere holder sabbatsdagen hellig, viser dere at dere vet.

Kanskje dere har opplevd noe lignende som jeg gjorde da jeg var 11 år gammel. Jeg hadde en venninne som jeg beundret fordi hun lot til å vite så mye. En dag tilbød hun meg en sigarett. Hun sa hun ville lære meg å røyke, og hun presset meg med ord som «Det er ikke farlig – bare denne ene gangen.» Jeg ville ikke fornærme henne, men jeg hadde svært tidlig bestemt meg for at jeg aldri skulle røyke. Denne beslutningen gjorde det lettere å si nei. Vis at dere vet ved å holde Visdomsordet.

Da Caitlin var seks år gammel, spurte hun danselæreren om hun kunne ha et mer sømmelig kostyme til dansefremføringen. Da læreren sa nei, visste Caitlin hva hun måtte gjøre. Hun fortalte læreren at hun måtte trekke seg, fordi hun måtte gjøre det Jesus ville ønsket at hun skulle gjøre. Caitlin sa: «Det var en svært vanskelig avgjørelse å ta, men det føltes godt etterpå.»4 Vi viser respekt for vårt legeme ved å kle oss sømmelig. Vi viser at vi vet hvordan vi skal holde budene og følge Frelseren.

Vi viser at vi vet ved å etterleve budet om å elske hverandre. Vår profet, president Gordon B. Hinckley, har sagt: «Kunnskapen om at du og jeg er Guds sønner og døtre gir oss stor styrke… En som har denne kunnskap og som lar den påvirke sitt liv, vil ikke gjøre noe som er simpelt.»5 Jesus befalte oss å elske vår neste som oss selv. Han illustrerte denne store læresetningen med historien om den barmhjertige samaritan, som viste omtanke og barmhjertighet når ingen andre ville hjelpe. Så sa Frelseren: «Gå du bort og gjør likeså!»6 Frelseren lærte oss at vi skulle elske og være gode mot hverandre – selv mot de som har andre normer. Disse forskjellene er ingen unnskyldning for å unngå andre eller være uvennlige.

En venn av åtte år gamle Chelsea sa at hun ikke likte en bestemt gutt fordi han ikke var medlem av vår kirke. Hva tror dere Chelsea gjorde? Hva ville dere ha gjort? Chelsea fortalte vennen sin at det er greit at han ikke er medlem av vår kirke, og at han likevel er et godt menneske.7 Vi viser at vi vet hvordan vi følger Frelseren, når vi behandler andre med vennlighet og respekt.

Hva med den vennligheten vi viser våre egne familiemedlemmer? Det viktigste og noen ganger vanskeligste stedet å vise vennlighet, er i våre egne hjem, overfor våre foreldre og våre brødre og søstre. Da vår sønn Mitch var 10 år gammel, ønsket han å hjelpe til i familien, særlig om han kunne ha det morsomt mens han gjorde det. Mens ingen så på, hengte han en bjelle rundt halsen og lot som han var en pikkolo mens han hjalp med oppgaver i hjemmet. Når noen la merke til at ting var blitt gjort, sa han bare: «Det må ha vært pikkoloen.» Mitch var til stor hjelp for oss og ga oss også mye moro og glede.

De guttene og pikene jeg har talt om, viser at de vet ved å holde sabbatsdagen hellig, adlyde Visdomsordet, kle seg sømmelig og være vennlige mot venner og familie. Dere kan også vise at dere vet ved å holde disse og de andre budene.

Å være medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige betyr at vi har fått anledning til å motta alle evangeliets velsignelser. Hver dag kan dere si med full tillit:

Jeg er Guds kjære barn.

Jeg vet at min himmelske Fader elsker meg, og jeg elsker ham.

Jeg kan be til min himmelske Fader når som helst, hvor som helst.

Jeg prøver å huske å følge Jesus Kristus.

Bestem deg i dag for å vise at du vet ved å følge Jesus Kristus i tro. Veien tilbake til vår himmelske Fader vil ikke være lett. Du vil trenge mot for å fortsette å følge Frelseren dag etter dag. Jeg bærer vitnesbyrd om at når du bestemmer deg for å vise at du vet ved å følge Jesus Kristus i tro, vil du oppleve fred og lykke nå og i all evighet. I Jesu Kristi navn, amen

Noter

  1. 3. Nephi 27:21.

  2. Barnas sangbok, s. 40.

  3. John S. Netherton: «Sticking to Standards», Friend, mai 2000, s. 47.

  4. Caitlin McGrath: «A Modest Choice», Friend, mai 2000, 3. omslagsside.

  5. «Gud gav oss ikke motløshets ånd», Lys over Norge, febr. 1985, s. 21.

  6. Lukas 10:37.

  7. Se Chelsea M. Bryant: «Creating Kindness», Friend, mars 2000, s. 35.