2003
Let, så skal dere finne
Mai 2003


Let, så skal dere finne

Når vi anvender vår tro og vår energi på å komme nærmere Jesus Kristus, begynner vi å få en dypere forståelse av hvem han egentlig er.

Mine kjære brødre og søstre, jeg ber om at Herrens ånd må veilede meg når jeg nå skal fortelle om mine personlige følelser og vitnesbyrd.

En av de mest bydende invitasjonene og et av de største løfter Frelseren har gitt, finnes i den enkle setningen «let, så skal dere finne».1

Selv om leteprosessen innbefatter bønn og påkallelse, går den mye dypere enn som så. Det å lete er mer en prosess enn en enkeltstående begivenhet. Jeg sammenligner det med å reise på en lang bilferie. Selv om vi vet hva vårt endelige mål er, kommer de rike erfaringene og ekte lærdommene dag for dag på vår vei mot målet.

Når vi søker de tingene som hører Gud til, må vi ydmyke oss for ham og huske at det er ved hans nåde vi får dem, og fokusere våre tanker og bønner, vår tro og våre ønsker, ja hele vårt hjertes styrke, om å motta lys og forståelse direkte fra en kjærlig himmelsk Fader.

Fremgangsmåten for å søke svar hos Gud er enkel å forklare, men mye mer personlig når den anvendes. For det første innbys vi til å studere i vårt sinn og grunne i vårt hjerte over de tingene vi ønsker sterkest av ham.2 Denne prosessen med ettertanke gir våre sjeler klarhet og inspirasjon. Vi blir så bedt om å presentere våre tanker og ønsker direkte for vår himmelske Fader i ydmyk bønn, med det løftet at om vi spør ham i Kristi navn om det vi søker er riktig, og hvis vi «spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av det for [oss] ved Den Hellige Ånds kraft». For det er «ved Den Hellige Ånds kraft» vi kan «vite sannheten i alle ting».3

Og hva skulle vi søke?

Skriftene lærer oss at vi skulle søke « … oppriktig etter de [aller] beste gaver»4, at vi skulle søke visdom og forståelse og «berede alt som er nødvendig».5 Vi formanes til å miste vårt liv i tjeneste for andre6 og å søke det som er «dydig, skjønt, prisverdig og godt».7

Samtidig advares vi mot å søke verdens urene ting.8 President Hinckley har sagt: «Det er så mye ondskap, forlokkende ondskap i verden. Avsky den, mine brødre og søstre. Unngå den. Den er en farlig sykdom. Den er en gift som vil ødelegge dere. Hold dere unna den.»9 I Amos’ bok leser vi: «Søk det gode og ikke det onde, så dere får leve. Da skal Herren, hærskarenes Gud, være med dere.»10

Det vi søker først og fremst og mer enn noe annet, er «Guds rike og hans rettferdighet».11 Vi søker å kjenne «den eneste sanne Gud, og [Jesus Kristus som han] utsendte».12

I en svært personlig versjon av invitasjonen til å lete og finne sa Frelseren: «Hold dere nær til meg, og jeg vil holde meg nær til dere; søk meg flittig og dere skal finne meg.»13

Og hva vil det si å finne ham?

Når vi anvender vår tro og vår energi på å komme nærmere Jesus Kristus, begynner vi å få en dypere forståelse av hvem han egentlig er. Når vi søker ham flittig, får vi et dypt og varig vitnesbyrd om hans uforlignelige kjærlighet, hans fullkomne liv og eksempel og velsignelsene av hans store sonoffer. Når vi nærmer oss ham, begynner vi i sannhet å finne ham og gjenkjenne ham som jordens Skaper, menneskenes Forløser, Faderens enbårne, kongenes Konge, Fredsfyrsten.

Jo mer vi leter, jo større forståelse får vi av hans rolle som den store Jehova i Det gamle testamente og den hellige Messias i Det nye testamente. Vi begynner å få en større forståelse av hans evige budskap om frelse og opphøyelse. Vi ser at han stadig kaller oss til å komme og følge ham, at hans læresetninger står fast og er like anvendelige i dag som de har vært gjennom alle tidligere generasjoner. Vi begynner å få større innsikt i og sette større pris på det som fant sted i Getsemane og på Golgata. Selv om han ble feilaktig dømt, ga han villig sitt liv, og som oppfyllelse av sine egne profetiske ord sto han opp igjen den tredje dagen. Denne uvurderlige gaven gir udødelighet til alle og evig liv til de lydige og trofaste.

Når vi begynner å forstå at hans budskap var og er til alle mennesker overalt, aksepterer vi med stor entusiasme opptegnelsen i Skriftene om hans besøk til de fordums innbyggerne på det amerikanske kontinent. Vi fryder oss over Mormons boks fremkomst som et annet vitne – og i sannhet et annet testamente – om hans messianske misjon som verdens Frelser og Forløser. Vi erkjenner at et menneske kan komme nærmere ham ved å undersøke og be om Mormons bok enn ved å studere noen annen bok.14

Når vi søker å finne ham, får vi et vitnesbyrd om hans personlige besøk sammen med sin Fader til den unge profeten Joseph Smith, som innledning til den lenge bebudede «husholdning i tidenes fylde».15

Når vi søker ham, forstår vi at han har gjenopprettet sin kirke på jorden, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, og at han i sin kirke har overdratt makt og myndighet til å utføre nødvendige ordinanser som vil gjøre det mulig for oss å vende tilbake for å bo hos ham igjen.

Når vi søker ham, ser vi at han fortsetter å veilede sin kirke gjennom sin levende profet, president Gordon B. Hinckley, og at hans kirkes organisasjon bygger på apostlenes og profetenes grunnvoll, «og hjørnestenen er Kristus Jesus selv».16

Når vi søker ham flittig, føler vi hans kjærlighet til oss og får en klarere forståelse av svarene på våre bønner. Vi aksepterer at gjennom hans Ånd kan vi finne «visdom og kunnskapens store skatter, ja, skjulte skatter»17, og få et større ønske om å leve vårt liv i henhold til hans bud og rettledning.

Når vi søker ham, oppdager vi at han er «verdens lys og liv».18 Når vi søker ham, brødre og søstre, skal vi i sannhet finne ham og oppleve den indre fred han har lovet oss. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn, amen

Noter

  1. Matteus 7:7; 3. Nephi 14:7.

  2. Se L&P 9:7-8; Moroni 10:3.

  3. Se Moroni 10:4-5.

  4. L&P 46:8.

  5. Se L&P 109:7-8.

  6. Se Lukas 17:33.

  7. 13. trosartikkel

  8. Se 3. Nephi 20:41; Joseph Smiths oversettelse, Matteus 6:38.

  9. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), s. 709.

  10. Amos 5:14.

  11. Se Matteus 6:33.

  12. Se Johannes 17:3.

  13. L&P 88:63.

  14. Se Profeten Joseph Smiths læresetninger, red. Joseph Fielding Smith [1976], s. 146.

  15. Efeserne 1:10.

  16. Se Efeserne 2:20.

  17. L&P 89:19.

  18. Se Mosiah 16:9.