2003
Den usigelige gave
Mai 2003


Den usigelige gave

Hvis [vi] ville åpne [vårt] hjerte for Den hellige ånds usigelige gaves foredlende innflytelse, ville [vi] oppdage en strålende ny åndelig dimensjon.

Det er et privilegium å være sammen med dere i dag. Jeg elsker å høre Herrens ord uttalt av våre ledere mens de veiledes av Den hellige ånds guddommelige gave. I dag ønsker jeg å si noen ord om denne store gaven.

Har dere noen gang tenkt over hvilken mengde lys og energi som genereres av solen? Mengden er nesten utenfor vår fatteevne. Likevel kommer varmen og lyset vi mottar, som en gratis gave fra Gud. Dette er enda et bevis på vår himmelske Faders godhet.1

Lyset fra solen baner seg vei gjennom verdensrommet og bader vår planet i livgivende varme og lys. Uten solen kunne det ikke eksistert liv på denne planeten. Den ville for alltid ha vært gold, kald og mørk.

Mens solen gir liv og lys til jorden, gir et åndelig lys næring til våre ånder. Vi kaller dette Kristi lys. Skriftene forteller oss at det «gir lys til hvert menneske som kommer til verden».2 Derved kan alle mennesker nyte dets velsignelser. Kristi lys er den guddommelige innflytelse som hjelper alle menn, kvinner og barn å skjelne mellom godt og ondt. Det oppmuntrer alle til å velge det rette, til å søke evig sannhet og til på nytt å lære de sannheter vi kjente i vår førjordiske tilværelse, men har glemt i jordelivet.

Kristi lys må ikke forveksles med Den hellige ånds person, for Kristi lys er ikke noen person i det hele tatt. Dets innflytelse kommer som innledning til og forberedelse for å motta Den hellige ånd. Kristi lys vil lede den ærlige sjel som «lytter til røsten»3, til det sanne evangelium og den sanne kirke, og dermed til å motta Den hellige ånd.

Den hellige ånd er en ånd i persons skikkelse, et separat og adskilt medlem av Guddommen.4 Han er et vitne om Guds kraft, Kristi guddommelighet og det gjenopprettede evangeliums sannhet. Mange har i historiens løp i alle land ivrig søkt å kommunisere med himlene og oppnå lyset fra evangeliets sannheter. De har følt Den hellige ånds innflytelse bekrefte evangeliets sannhet.

Profeten Joseph Smith forklarte: «Det er forskjell på Den hellige ånd og Den hellige ånds gave. Kornelius mottok Den hellige ånd før han ble døpt. Det var den kraft som overbeviste ham om evangeliets sannhet, men han kunne ikke motta Den hellige ånds gave før etter at han var døpt. Hadde han ikke påtatt seg denne … ordinansen, ville Den hellige ånd, som overbeviste ham om Guds realitet, ha forlatt ham.»5

Den hellige ånds gave, som er retten til å motta Den hellige ånd som en konstant ledsager, kan bare oppnås på betingelse av tro på Kristus, omvendelse, dåp ved nedsenkning og håndspåleggelse ved bemyndigede tjenere som er gitt Det melkisedekske prestedømme. Det er en ytterst verdifull gave, som bare er tilgjengelig for verdige medlemmer av Herrens kirke.

I Lære og pakter kaller Herren Den hellige ånds gave den «usigelige gave».6 Den er kilden til vitnesbyrd og åndelige gaver. Den opplyser vårt sinn, fyller vår sjel med glede,7 lærer oss alle ting og bringer glemt kunnskap til vår erindring.8 Den hellige ånd vil dessuten «vise [oss] alt [vi] skal gjøre».9

President James E. Faust tilføyde at Den hellige ånds gave «er den beste garanti for indre fred i vår ustabile verden».10

President Gordon B. Hinckley har sagt: «Hvilken velsignelse det er for oss å ha den betjenende innflytelse fra et medlem av Guddommen.»11 Tenk på hva dette betyr, evnen og retten til å motta betjening av et medlem av Guddommen, til å kommunisere med uendelig visdom, uendelig kunnskap og uendelig makt!

Som med alle gaver må denne gaven mottas og aksepteres for å kunne nytes. Da prestedømshender ble lagt på ditt hode for å bekrefte deg som medlem av Kirken, hørte du ordene: «Motta Den hellige ånd.» Dette betyr ikke at Den hellige ånd betingelsesløst ble din konstante ledsager. Skriftene advarer oss og sier at Herrens ånd «skal ikke til evig tid gå i rette med menneskene».12 Når vi blir bekreftet, mottar vi retten til å bli ledsaget av Den hellige ånd, men det er en rett vi stadig må gjøre oss fortjent til gjennom lydighet og verdighet. Vi kan ikke ta denne gaven for gitt.

Den hellige ånd vil advare oss mot farer, og den vil inspirere oss til å hjelpe andre i nød. President Thomas S. Monson har rådet oss: «Vi følger med. Vi venter. Vi lytter etter den stille, lave røsten. Når den taler, adlyder kloke menn og kvinner. Åndens tilskyndelser må ikke utsettes.»13

Jeg fikk en gang omvisning i en stor underjordisk hule. Mens vi var der, slo guiden av lyset et øyeblikk for å vise hvordan det var å befinne seg i absolutt mørke. Det var en forbløffende opplevelse. Jeg holdt hånden noen centimeter fra øynene, uten å kunne se den. Det var på en måte skremmende. Jeg ble lettet da lysene ble slått på igjen.

På samme måte som lys trenger gjennom mørket og gjør fysiske ting synlige, trenger Den hellige ånd gjennom det åndelige mørket som omslutter oss, og tydelig gjør åndelige ting som en gang var skjult. Apostelen Paulus sa at «et sjelelig menneske tar ikke imot det som hører Guds Ånd til. For det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, det kan bare bedømmes på åndelig vis.»14

Jeg er redd noen medlemmer av Herrens kirke lever «langt under våre privilegier» med hensyn til Den hellige ånds gave.15 Noen distraheres av det som hører verden til, som fortrenger Den hellige ånds innflytelse og hindrer dem i å gjenkjenne Åndens tilskyndelser. Vi lever i en larmende og travel verden. Husk at å være travel ikke nødvendigvis er det samme som å være åndelig. Er vi ikke forsiktige, kan denne verdens ting fortrenge det åndelige.

Noen er åndelig døde og følelsesløse fordi de velger å begå synd. Andre lever ganske enkelt i åndelig velbehag, uten noe ønske om å strekke seg ut over seg selv og kommunisere med Guddommen.

Hvis de ville åpne sine hjerter for Den hellige ånds usigelige gaves foredlende innflytelse, ville de oppdage en strålende ny åndelig dimensjon. De ville fått et perspektiv de knapt kunne ha forestilt seg. De kunne selv ha fått kjennskap til det som hører Ånden til, som er utsøkt, kostelig og i stand til å utvikle sjelen, utvide sinnet og fylle hjertet med usigelig glede.

President Brigham Young fortalte om en hellig opplevelse da den drepte profeten Joseph Smith viste seg i et syn for ham for å gi de hellige et siste budskap.

Det er et budskap de hellige trenger i dag mer enn noensinne: «Sørg for å be folket om å bevare Herrens ånd,» sa Joseph, «og den vil lede dem på rett vei. Vær forsiktig med å avvise den stille, lave røsten. Den vil lære dem hva de skal gjøre og hvor de skal gå. Den vil gi rikets frukter. Be brødrene om å holde sine hjerter åpne for overbevisning, slik at deres hjerter vil være mottakelige når Den hellige ånd kommer til dem.»16

Brødre og søstre, avviser vi den stille, lave røsten? Gjør vi ting som krenker Den hellige ånd? Slipper vi til innflytelser som jager Ånden bort fra våre hjem? Den slags underholdning som vi tillater i våre hjem, vil med sikkerhet ha innflytelse på Den hellige ånds kraft. Mye av verdens underholdning er støtende for Den hellige ånd. Vi bør selvsagt unngå filmer eller TV-programmer som er fulle av vold, vulgært språk og umoral.

Jeg oppfordrer dere til å tenke nøye etter, ydmykt og med en bønn i hjertet, og spørre dere selv: «Har jeg Ånden i mitt liv? Er jeg lykkelig? Gjør jeg noe i mitt liv som er støtende for Ånden og som hindrer Den hellige ånd i å være min konstante ledsager?» Ha mot til å omvende deg om nødvendig, så du igjen kan nyte Den hellige ånds veiledning.

«Har vi Den hellige ånds innflytelse i vårt hjem? Gjør vi noe som familie som er støtende for Ånden? Kan vi mer effektivt innby Den hellige ånd til vårt hjem?»

Våre hjem må være mer Kristus- rettet. Vi skulle tilbringe mer tid i templet og mindre tid med å jage etter fornøyelser. Vi skulle senke støynivået i våre hjem, slik at verdens larm ikke overdøver Den hellige ånds stille, lave røst. Ett av våre fremste mål som foreldre skulle være å nyte Den hellige ånds kraft og innflytelse i våre hjem. Vi skulle be og studere Skriftene. Vi skulle synge gjenopprettelsens salmer for å innby Den hellige ånd til våre hjem. Regelmessig familiens hjemmeaften vil også hjelpe.

I denne farefulle tiden trenger vi denne usigelige gaven i våre liv. President Boyd K. Packer har sagt: «Vi trenger ikke å leve i frykt for fremtiden. Vi har all grunn til å fryde oss og liten grunn til å frykte. Hvis vi følger Åndens tilskyndelser, vil vi være på trygg grunn, uansett hva fremtiden måtte bringe. Vi vil bli vist hva vi må gjøre.»17

Profeten Joseph sa at de hellige kunne skjelne Den hellige ånds gave fra alle andre ånder, for «den vil gi deres sjel fred og glede, den vil fjerne ondskap, hat, strid og alt ondt fra deres hjerte, og de vil kun ønske å gjøre godt, frembringe rettferdighet og bygge opp Guds rike».18

En venn av meg fortalte meg hvordan han lærte å kjenne og forstå Den hellige ånds gave. Han hadde bedt ofte og lenge for å få vite om evangeliet var sant.

Selv om han følte fred med sin tro, hadde han aldri fått den sikre kunnskapen han lengtet etter. Han hadde forsonet seg med at han kanskje var en av dem som måtte vandre gjennom dette livet og sette sin lit til andres tro.

En morgen mens han grunnet over Skriftene, følte han noe strømme gjennom kroppen fra topp til tå. «Jeg ble omsluttet av en intens kjærlighet og ren glede,» forklarte han. «Jeg kan ikke fullt ut beskrive det jeg følte den gangen, annet enn å si at jeg var innhyllet i en glede så intens at den ikke etterlot rom for noen annen følelse.»

Selv mens han følte denne utgytelsen av Den hellige ånd, lurte han på om han bare innbilte seg det hele. «Jo mer jeg lurte,» sa han, «jo mer intense ble følelsene, helt til jeg ikke klarte annet enn å si med tårevåte øyne: “Det er nok”.»

Som gutt hadde min far en lignende opplevelse den dagen han ble døpt. Han fortalte: «Da biskopen la sine hender på mitt hode og sa: “Motta Den hellige ånd,” fikk jeg en eiendommelig følelse – noe jeg aldri hadde opplevd før, som kom til min sjel og ga meg en lykkefølelse, en følelse som fylte min sjel.»

Fra det øyeblikket av og resten av sitt liv visste han alltid at Jesus Kristus lever og leder sin kirke gjennom en levende profet.19

Det er mange i dag som har følt tilskyndelser fra Den hellige ånd mens de har studert Mormons bok eller lyttet til misjonærers og venners vitnesbyrd. Til disse sier jeg, som en herre Jesu Kristi apostel: Evangeliet i sin fylde er atter gjengitt på jorden! Joseph Smith var en sann profet som oversatte Mormons bok ved Guds gave og kraft. Jeg oppfordrer alle til å lese Mormons bok og prøve dens løfte: «Når dere mottar dette vil jeg be dere innstendig om å spørre Gud den evige Fader, i Kristi navn om ikke disse ting er sanne. Og hvis dere spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus, vil han åpenbare sannheten av det for dere ved Den Hellige Ånds kraft.»20

Dere som ikke er medlem av Kirken, ber jeg innstendig av hele mitt hjerte om ikke å motsette dere sannheten lenger. Gi plass i deres hjerte for dette himmelske lyset. Ha tro, omvend dere og la dere alle døpe i Jesu Kristi navn til syndenes forlatelse, så skal også dere få Den hellige ånds usigelige gave.

Vår himmelske Fader lever! Jesus er Kristus! Gjennom profeten Joseph Smith har Jesu Kristi evangelium blitt gjengitt i sin fylde. President Gordon B. Hinckley er profeten, seeren og åpenbareren for vår tid. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn, amen

Noter

  1. Eksperter i NASA anslår den samlede energien som utstråles [fra solen] hver dag, til 383 milliarder trillioner kilowatt, noe som tilsvarer energien fra 100 milliarder tonn TNT som eksploderer hvert sekund. NASAs avdeling for romforskning, ”Solar System Exploration”, Internet: http://solarsystem. nasa.gov/features/planets/sun/sun.html).

  2. Joh 1:9, se også Moroni 7:16,L&P 84:46, Moroni 7:16.

  3. L&P 84:46

  4. Se L&P 130:22.

  5. History of The Church 4:555.

  6. L&P 121:26.

  7. Se L&P 11:13.

  8. Se Johannes 14:26.

  9. 2. Nephi 32:5.

  10. «Den hellige ånds gave – et sikkert kompass», Lys over Norge, juli. 1989, s. 27.

  11. Teachings of Gordon B Hinkley, (1997), s.259.15. mai 1988.

  12. 1. Mos 6:3: se også 2. Nephi 26:11; L&P 1:33; Moses 8:17.

  13. Live the Good Life, [1988], s. 59.

  14. 1. Korinterbrev 2:14.

  15. Se Brigham Young, Discourses of Brigham Young red. John A. Widtsoe (1954), s. 32.

  16. Manuscript History of Brigham Young 1846-1847, red. Elden J. Watson (1971), s. 529.

  17. «Adskilte tunger som av ild», Liahona, juli 2000, s. 7.

  18. Manuscript History of Brigham Young, s. 529.

  19. Joseph L. Wirthlin: Conference Report, april 1956, s. 12.

  20. Moroni 10:4.