2003
Følg instruksene
Mai 2003


Følg instruksene

Når du åpner ditt hjerte og sinn for å føle Ånden, vil Herren i sin egen tid og på sin egen måte gi deg de instruksjonene som vil velsigne deg.

For noen år siden mens jeg var menighetssekretær, kom menighetens undervisningsmateriell for det nye året hjem til meg. Blant de mange kartongene var det én som var adressert til menighetssekretæren som fanget min oppmerksomhet. Festet til esken var en merkelapp med fet skrift:

«Hvis alt annet går galt – vær så snill å følge instruksjonene.»

Jeg anså ikke dette som en generell melding, og jeg var sikker på at noen ved Kirkens hovedkvarter kjente meg personlig.

Selv om det var morsomt den gangen, har bildet av denne lille merkelappen og dens budskap satt seg fast i mitt sinn: «Hvis alt annet går galt – vær så snill å følge instruksjonene.»

Alle opplever vi mange utfordringer i dette jordelivet. Vi har alle handlefrihet til å foreta valg som påvirker egen fremgang. Gode valg medfører lovede velsignelser, mens gale valg alltid medfører uønskede konsekvenser.

Livet er usikkert. Livet er kort. Vår tid er dyrebar. Dette er tiden til å «berede seg til å møte Gud» (Alma 34:32). Det er ingen tid å miste på personlig eksperimentering eller omgang med ting som er påvist å være skadelige for kropp og sjel.

Ingen av oss er fullkomne, og vi trenger alle hjelp. Men vi står ikke alene hvis vi er lærevillige, med følsomme hjerter og åpne ører.

«Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte, og stol ikke på din forstand! Kjenn ham på alle dine veier! Så skal han gjøre dine stier rette» (Ordspr. 3:5-6).

Hvordan mottar vi instruksjoner?

Først og fremst må vi ha et oppriktig ønske.

For det annet må vi ha tro – tro på at Herren kjenner oss, at han elsker oss og at han vil gi oss svar på våre bønner.

En gang Joseph Smith leste i Bibelen, leste han i Jakobs brev 1:5:

«Men om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud, han som gir alle villig og uten bebreidelse – og så skal han få den. Men han må be i tro, uten å tvile.»

Joseph fulgte instruksjoner og fikk svar på sin bønn. Vi vil også få svar på våre bønner.

Mesteparten av livet har jeg vært bonde og far i en stor familie. Selv om personlig bønn og familiebønn alltid har vært en del av hverdagen, har jeg til tider følt et overveldende behov for å gå ut på jordet om kvelden, eller til å knele ved høystakken, se opp mot himmelen og snakke høyt til min himmelske Fader. Jeg har følt hans varme og fått vite, den gang som nå, at han lytter til meg og vil besvare mine bønner i sin visdom til mitt eget beste.

Til alle – hvor enn dere er, til dere som trenger håp, til dere som trenger trøst, til dere som er ulykkelige, til dere som trenger veiledning og å føle at deres liv har mål og mening – mine kjære venner, jeg oppfordrer dere, jeg ber dere innstendig om å bøye hodet eller falle ned på deres knær! Takk din himmelske Fader med deres egne ord for hans Sønns sonoffer på dine vegne, og for alle velsignelsene han har gitt deg. Tårer vil fukte dine øyne, og Åndens varme vil komme til ditt hjerte.

Snakk så til Herren og be ham om trøst, veiledning og forståelse. Når du åpner ditt hjerte og sinn for å føle Ånden, vil Herren i sin egen tid og på sin egen måte gi deg de instruksjonene som vil velsigne deg.

Skriftene inneholder også instruksjoner fra fordums og nyere tids profeter. «Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra i rettferd» (2. Tim. 3:16).

I denne evangelieutdelingen har Herren gitt oss følgende trøst: «Vær derfor ikke redd for deres fiender, for jeg har besluttet i mitt hjerte, sier Herren, at jeg vil prøve dere i alle ting, om dere vil holde fast ved min pakt, ja, endog til døden, så dere kan finnes verdige» (L&P 98:14).

Å følge instruksjoner krever hardt arbeid, engasjement og at man holder ut til enden.

«Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv» (2. Nephi 31:20).

«Og ennvidere sier jeg dere, hvis dere gir akt og gjør hva som helst jeg befaler dere, vil jeg, Herren, ta bort all vrede og harme fra dere, og helvetes porter skal ikke få makt over dere» (L&P 98:22).

«Hvis dere er beredt, skal dere ikke frykte» (L&P 38:30).

Som i tidligere tider, får vi instruksjoner fra Herrens levende profet. Jeg vitner for dere at jeg vet at president Gordon B. Hinckley er Herrens profet i dag. Han gir oss inspirert rettledning for vår tid.

På generalkonferansen i oktober 2001, sa han:

«I dag står vi overfor helt spesielle problemer, alvorlige, altoppslukende og vanskelige problemer som vekker stor bekymring hos oss. Vi har i sannhet behov for Herren…

Vår sikkerhet ligger i vår moral. Vår styrke ligger i vår rettskaffenhet. Gud har gjort det klart at hvis vi ikke gir slipp på ham, vil ikke han gi slipp på oss.» («Til vi ses igjen», Liahona, jan. 2002, s. 104.)

Etter å ha mottatt instruksjoner må vi være lydige og lytte til de rådene vi får. Vi må lytte til og følge våre utnevnte ledere.

Ved en anledning så Frelseren på folkemengden som får uten hyrde (se Matteus 9:36). Ethvert medlem i denne Kirken har hyrder. Vi kaller dem quorumsledere, biskoper og stavspresidenter.

Herren formaner oss til å studere Skriftene og følge budene.

Han har lovet at alle hans ord skal bli oppfylt «enten ved min egen røst eller ved mine tjeneres røst, det er det samme» (L&P 1:37-38).

Herren erklærte at «hva som helst de taler når de er drevet av Den hellige ånd, skal være hellig skrift, skal være Herrens vilje, skal være Herrens sinn, skal være Herrens ord, skal være Herrens røst og Guds kraft til frelse» (L&P 68:3-4).

«Hvis alt annet går galt – vær så snill å følge instruksjonene!.»

Jeg ber om at vi må gjøre dette, i Jesu Kristi navn, amen