2003
Strev fremover og vær standhaftig
Mai 2003


Strev fremover og vær standhaftig

Dere kan streve fremover med fremsyn. Den hellige ånd vil hjelpe dere å forbli trofaste, og deres vitnesbyrd om Frelseren vil hjelpe dere å fortsette fremover med et fullkomment klart håp.

På en brygge i København står en bronsestatue av en ung kvinne som heter Kristina. Kristina står og ser utover sjøen mot sitt mål om å slutte seg til de hellige i Sion. Vinden blåser kraftig mot henne, men hun ser seg ikke tilbake. Hun er standhaftig og strever fremover med noe svært vanskelig, men som hun vet er riktig. Jeg elsker den statuen, for for meg representerer Kristina min egen danske tipp-oldemor som valgte å slutte seg til Kirken under stor motstand. Jeg er takknemlig for hennes mot og vitnesbyrd. På hennes valg den dagen hvilte ikke bare min evige fremtid, men også generasjoners fremtid.

I Mormons bok forteller Nephi oss at vi kan «streve fremover» (2. Nephi 31:20). Han sier at vi ikke bare kan, men vi MÅ. Kanskje Nephi, i likhet med Kristina, kunne se at de standhaftige valgene ett menneske foretar, kan påvirke generasjoner. Da Nephis far sendte ham tilbake til Jerusalem for å hente Labans plater, sa han: «Og se, Gud har en vis hensikt med at vi skulle få tak i disse opptegnelsene, for at vi kan bevare våre fedres språk for våre barn» (1. Nephi 3:19, uthevelse tilføyd). Nephi tenkte på sin fremtidige familie selv om han ikke hadde noen utsikter til ekteskap. Husk at hans familie var alene i villmarken! Nephi hadde ikke bare en visjon for hvordan han skulle vende tilbake til sitt himmelske hjem, men han hadde også en visjon for hva han ønsket i sitt jordiske hjem.

Frelseren vil hjelpe dere å se og forstå den visjonen han har for dere. Dere er hans elskede døtre. Han kjenner dere personlig og har en plan med deres liv. Han har lovet at hvis dere vil leve verdig, vil hans Ånd alltid være hos dere.

Akkurat som vinden blåste kraftig i motsatt retning av dit Kristina står vendt på bryggen i Danmark, vil hver av dere møte motstand fra verdslige krefter. Å «streve fremover» innebærer motstand. Skriftstedet sier ikke gå fremover, bevege deg fremover eller ganske enkelt fortsette fremover. Det sier streve fremover! For å kunne gjøre dette må du ha en visjon for hvor du skal. Den hellige ånd vil hjelpe deg å forbli standhaftig, og ditt vitnesbyrd om Frelseren vil hjelpe deg å fortsette fremover med et fullkomment klart håp.

For mange år siden kvalifiserte min mann og jeg oss for Boston maraton. Kvelden før konkurransen, for å prøve å se for oss hvordan det ville bli å gjennomføre løpet, gikk vi ned i sentrum av Boston et par kilometer fra målstreken. I kveldens fred og ro knyttet vi løpeskoene og løp de siste par kilometerne til mål. Idet vi krysset målstreken holdt vi hendene seierrikt høyt i luften og lot som vi hadde vunnet løpet! Vi forestilte oss tusenvis av tilskuere på tribunene som heiet oss frem. Neste dag gjennomførte vi løpet. 42 kilometer er en krevende distanse. Det finnes bakker kalt «Hjerteknuseren» av en svært god grunn. Hele tiden mens jeg løp opp de bakkene, tenkte jeg på den målstreken og hva jeg hadde følt kvelden før da jeg seirende krysset den. Den visjonen av målstreken hjalp meg å fullføre maratonløpet i det iskalde New England-regnet.

Din visjon av fremtiden vil hjelpe deg å streve fremover. Bruk noen få minutter på å se for deg hvor du vil være om ett, to eller fem år. Gå så til handling og forbered deg. Man løper ikke et maratonløp straks man har bestemt seg for det. Man må trene daglig, og sakte, men sikkert bygge opp styrke og utholdenhet til å løpe de 42 kilometerne. Slik er det også med livet. Det er daglig flid med bønn og skriftstudium som vil hjelpe deg å nå dine mål. Dine daglige avgjørelser vil påvirke generasjoner.

Seminar hjalp Melissa til å se for seg hva slags ung kvinne hun ønsket å bli. Hun var ikke medlem av Kirken, men hun deltok i Seminar sammen med vennene sine. Da hun ble 18, ble hun undervist av misjonærene. Hun visste at de tingene de lærte henne, var sanne! Ånden var så sterk ved dåpen hennes. Det føltes som ikke bare alle hennes venner og familie var tilstede, men også hennes fremtidige familie. Biskopen sa han nesten kunne høre hennes fremtidige familie si: «Takk, mamma!»

I likhet med Melissa har dere inngått dåpspakter. Når dere holder disse paktene, vil dere kunne motta veiledning fra Den hellige ånd. Den hellige ånd vil beskytte og styrke dere og fortelle dere «alt dere skal gjøre» (2. Nephi 32:5). Denne gaven skiller dere ut fra verden.

Vi vet dere møter mye motstand mot deres normer. Unge kvinner i Tennessee og Arkansas har fortalt meg at de møter motstand på skolen på grunn av sin tro. De unge kvinnene jeg traff på Haiti, møter også daglig press med hensyn til å være med på ting som ikke passer seg for en ung kvinne som har inngått pakter. Likevel skinner deres øyne av evangeliets håp. De er standhaftige fordi de lytter til den «stille susen» (1. Kong. 19:12) fra Den hellige ånd og adlyder dens tilskyndelser.

Den hellige ånd vil også veilede dere i deres avgjørelser for fremtiden. En annen ung kvinne jeg kjenner, gikk ut med en høy og kjekk ung mann – stjernen på skolens basketballag og elevrådformann. Mens de snakket om sine fremtidsplaner, forklarte hun at hun for lenge siden hadde bestemt seg for å gifte seg med en hjemvendt misjonær i templet. En misjon var ikke med i hans planer, og intet mer ble sagt. Til jul ga han henne en liten gave. Da hun åpnet den, oppdaget hun at det var et brev fra en Guds profet med et kall til hennes venn om å reise på misjon. Hennes rettferdige innflytelse hjalp ham å ta denne viktige avgjørelsen.

Dere kan også påvirke de unge mennene dere omgås, til å «rage litt høyere, være litt bedre» (Gordon B. Hinckley: «Trakt etter det beste», Liahona, sept. 1999, s. 3). Dere kan hjelpe unge menn å forberede seg for og utføre ærefulle misjoner. Dere kan hjelpe dem å holde seg moralsk rene så de kan bære prestedømmet med ære. Din rettferdige innflytelse i en ung manns liv kan få evige konsekvenser, ikke bare i hans liv, men i generasjoners liv.

Da vår datter Emi var 15, fattet hun en beslutning. En morgen så jeg at hun hadde åpnet Mormons bok på Alma, kapittel 48. Hun hadde merket versene som beskriver kaptein Moroni:

«Moroni var en sterk og en mektig mann, han var en mann med en fullkommen forståelse … Ja, og han var en mann som var fast i troen på Kristus» (Alma 48: 11, 13).

I margen hadde hun skrevet: «Jeg vil gifte meg med en mann som Moroni.» Syv år senere gjorde hun nettopp det! Emi fikk sin visjon om sin fremtidige ektemann mens hun leste i Skriftene og lyttet til Den hellige ånds tilskyndelser. Hun lærte også å kjenne og forstå Frelseren og hans «lykkens store plan» (Alma 42:8).

Når dere leser Skriftene, vil dere forstå at Frelseren ikke bare er verdens lys og liv. Han er vårt eneste store håp. Gjennom ham kan dere håpe på å få vende tilbake for å bo hos deres himmelske Fader. Gjennom ham kan dere omvende dere og overvinne de tingene som vil hindre dere i å være trofaste. Gjennom ham kan dere finne styrke og mot til å streve fremover, selv når motstandens vinder blåser.

Dere må kanskje ikke stå på en brygge og foreta vanskelige valg som Kristina. Og dere vil kanskje aldri måtte presse dere opp bakkene i et maratonløp. Men dere vil møte valg som har evige konsekvenser. Dere kan streve fremover med fremsyn. Den hellige ånd vil hjelpe dere å forbli trofaste, og deres vitnesbyrd om Frelseren vil hjelpe dere å fortsette fremover med et fullkomment klart håp.

Det vil kanskje være bratte bakker på veien foran dere, men vår Herre og Frelser, Jesus Kristus, har lovet å gå dem sammen med dere. Det har aldri vært en viktigere tid å streve fremover og være standhaftig.

Derfor sier jeg med Nephi: «Derfor MÅ dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp … Hvis dere derfor strever fremover, … og holder ut til enden, … så sier Faderen: Dere skal få evig liv» (2. Nephi 31:20, uthevelse tilføyd), i Jesu Kristi navn, amen