2003
Troens oppholdende kraft i tider med usikkerhet og prøvelser
Mai 2003


Troens oppholdende kraft i tider med usikkerhet og prøvelser

Tro på Gud og på hans veiledning gjennom Den hellige ånd vil oppholde deg i en stadig vanskeligere verden.

Hvem har ikke behov for å bli beroliget i tider med usikkerhet og prøvelser? Hvem er så selvsikker at han aldri har behov for en stabiliserende innflytelse i livet? Et grunnleggende formål med jordelivet er personlig vekst og oppnåelse. Følgelig må vi ha tider med prøvelser og dilemmaer for å få anledning til slik utvikling. Hvilket barn kunne utvikle seg til å bli selvstendig i moden alder hvis alle avgjørende beslutninger ble tatt av foreldrene? Slik er det også med vår himmelske Fader. Hans plan for lykke er uttenkt slik at vi vil ha utfordringer, også vanskeligheter i forbindelse med at det må tas avgjørelser av stor betydning, så vi kan vokse, utvikle oss og lykkes i denne jordiske prøvestand.1 Heldigvis har han ved sin fullkomne kjærlighet sørget for en måte å løse disse utfordringene på, samtidig som vi vokser i styrke og evne. Jeg snakker om troens oppholdende kraft i tider med usikkerhet og prøvelser.

Gud har gitt oss evne til å utøve tro så vi kan finne fred, glede og mening med livet. Men for å ta i bruk troens kraft må den være fundert på noe. Det finnes ingen mer solid grunn enn troen på den kjærlighet vår himmelske Fader har til deg, tro på hans plan for lykke og tro på Jesu Kristi evne og villighet til å oppfylle alle sine løfter.

Noen har ingen forståelse av tro, og derfor blir den heller ikke anvendt fullt ut. Noen mener at enhver diskusjon av religion og den veiledning man kan få ved sterk tro, savner ethvert fornuftsgrunnlag. Men tro er hverken illusjon eller magi, det er en kraft som er rotfestet i evige prinsipper. Er du en som har prøvd å utøve tro og ikke synes du har hatt nytte av det? I så fall har du trolig ikke forstått de prinsipper tro er tuftet på. Et eksempel vil illustrere hva jeg mener.

For mange år siden var jeg med på å måle forskjellige materialers nukleære egenskaper. I denne prosessen ble det benyttet en eksperimentell kjernereaktor som var slik at høyhastighetspartikler strømmet fra et hull i midten av reaktoren. Disse partiklene ble ledet inn i et eksperimentellkammer hvor målingen ble gjort. Høyhastighetspartiklene kunne ikke sees, men de måtte kontrolleres omhyggelig for å unngå skade på andre. En dag kom en vaktmester inn mens vi eksperimenterte. Han sa foraktelig: «Dere er noen løgnhalser alle sammen, dere later som dere gjør noe viktig, men dere lurer ikke meg. Jeg vet at hvis dere ikke kan se, høre, lukte eller ta på det, eksisterer det heller ikke.» Denne holdningen fjernet enhver mulighet for ham til å lære at det fins mye verdifullt som ikke kan oppfattes av våre fem sanser. Hadde mannen vært villig til å åpne sitt sinn for å forstå hvordan nukleærpartiklers eksistens oppdages, ville han fått stadfestet deres eksistens. Derfor, tvil heller aldri på troens realitet. Du vil høste troens frukter når du følger de prinsipper Gud har fastlagt for dens anvendelse.

Noen av disse prinsippene er:

  • Stole på Gud og hans villighet til å sørge for hjelp når det trengs, uansett hvor vanskelige forholdene er.

  • Adlyde hans bud og leve slik at du viser at han kan stole på deg.

  • Være lydhør for Åndens stille tilskyndelser.

  • Modig handle ifølge tilskyndelsen.

  • Være tålmodig og forståelsesfull når Gud lar deg streve med å vokse og svarene kommer stykkevis over lengre tid.

Motiverende tro er det sentrale i tillit til Herren og hans villighet til å imøtekomme dine behov.

For «Herren … velsigner og lar det bli vel med dem som setter sin lit til ham».2 Konsekvent, villig utøvelse av tro øker din selvtillit og evne til å anvende troens kraft.

Du kan lære å bruke troen mer effektivt ved å anvende det prinsippet Moroni gir oss: «Tro er det som håpes, men ikke sees. Derfor, protester ikke fordi dere ikke ser, for dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd3 Så hver gang du prøver din tro, det vil si handler i verdighet på en tilskyndelse, vil du motta bekreftelse fra Ånden. Disse følelsene vil befeste din tro. Når du gjentar dette mønsteret, vil din tro bli sterkere. Herren kjenner dine behov. Når du ber med oppriktighet og i ærlig hensikt, vil han tilskynde deg til å gjøre det som vil øke din evne til å handle i tro. Med vedvarende øvelse vil troen bli en levende, mektig, oppløftende, inspirerende kraft i ditt liv. Når du beveger deg til grensen for din forståelse og inn i usikkerhetens uklarhet, vil du ved å utøve tro bli ledet til å finne løsninger som du ellers ikke ville nå frem til. Jeg vitner om at jeg vet dette er sant.

Selv med den sterkeste tro vil ikke Gud alltid belønne deg umiddelbart i henhold til dine ønsker. Gud vil heller svare med det som ifølge hans evige plan er best for deg. Han elsker deg så inderlig og helhjertet at du ikke kan fatte det i din jordiske tilstand. Sant nok ville du, hvis du kjente hele hans plan, aldri be om noe som strider mot den, selv om du fristes til å gjøre det. Oppriktig tro gir forståelse og styrke til å akseptere vår himmelske Faders vilje selv når den ikke stemmer med vår egen. Vi kan akseptere hans vilje med fred og forvissning i tillit til at hans uendelige visdom overgår vår egen evne til fullt ut å forstå hans plan når den utfoldes for oss bit for bit.

Tro er ikke bare å trykke på en knapp og motta svar. Herren sier: «Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg. Derfor, ta det alvorlig og omvend deg!»4 Brigham Young har sagt: «Gud skjenker aldri sitt folk, eller noe individ, store velsignelser uten en vanskelig prøvelse for å prøve dem.»5 Personlig har jeg i forbindelse med noen svært viktige avgjørelser opplevd den ytterst vanskelige kval som går forut for et bekreftende svar. Likevel har disse vanskelige erfaringene vært berikende. Det er en trøst å vite at Gud aldri vil prøve deg utover det du kan klare med hans hjelp.

Gud bruker din tro til å forme din karakter. Karakter er stadfestelsen av det du blir. En sterk moralsk karakter følger av stadig riktige valg i livets prøvelser. Din tro kan lede deg til disse riktige valgene. Det er helt klart hva du gjør og hva du tenker på, som avgjør hva du er og hva du vil bli. Derfor trenger de valgene du tar å bli inspirert av Herren. Andre kan oppmuntre deg til å ta de riktige avgjørelsene, men valgene må ikke foreskrives av dem. Du trenger å tenke nøye gjennom, be og utøve tro til å ville ta valg i samsvar med Mesterens læresetninger. Slike valg tas med tillit til ting man har tro på, og som blir bekreftet når man handler ifølge dem. Det gis bare nok veiledning til å lede deg til å gjøre det rette og ikke svekke din økende karakter. Veiledningen vil befeste din tillit til vår himmelske Fader og til Frelseren.

Troen vil utvikle karakterstyrke som du vil ha parat i tider med påtrengende behov. Slik karakter utvikles ikke under store utfordringer eller fristelse. Det er da den skal anvendes. Vår karakter veves tålmodig av tråder som prinsipp, lære og lydighet. I Jakobs brev leser vi: «Når troen blir prøvet, virker det tålmodighet. Men tålmodigheten må føre til fullkommen gjerning, så dere kan være fullkomne og hele, og ikke komme til kort i noe.»6 Karakterstyrkens grunnfjell er integritet. En verdig karakter vil styrke din evne til å reagere med lydighet på Åndens veiledning. Rettskaffen karakter er det du er i ferd med å utvikle deg til. Det er viktigere enn det du eier, enn det du har lært eller hvilke mål du har nådd. Den gjør at man kan stole på deg. Rettskaffen karakter danner grunnlaget for åndelig styrke. Den gjør deg i stand til i prøvelsens stund å treffe vanskelige, ytterst viktige beslutninger på riktig måte selv når de synes overveldende. Jeg vitner om at hverken Satan eller noen annen makt kan svekke eller ødelegge din økende karakter. Bare du selv kan gjøre det ved ulydighet.

Vår Faders plan er fantastisk. Du utøver tro og bygger karakter. Befestet karakter øker din evne til å utøve tro. Derved forøkes din tillit til å overvinne prøvelser i livet. Og forsterkningssyklusen fortsetter. Jo mer din karakter blir styrket, jo mer vil du være i stand til å utøve troens kraft.

Ordtaket «du få hva du betaler for» har sin riktighet også når det gjelder åndelige belønninger. Du får hva du betaler for i lydighet, i tro på Jesus Kristus, i flittig anvendelse av de sannheter du lærer. Det du får, er at din karakter formes, du får større evner og du vil lykkes i å oppfylle din hensikt her på jorden – å vokse gjennom å bli prøvet.

Uansett hva som skjer, uansett hvor forvirret verden blir, kan du alltid ha troens oppholdende kraft. Det vil aldri forandres. Din himmelske Faders fullkomne kjærlighet vil aldri forandres. Hans evangelieplan gir livet mening og kan sikre din lykke. Hans plan går ikke bare ut på at du skal bevise at du klarer deg her på jorden, men også at du kan oppnå den vekst som følger ved riktige beslutninger tilskyndet av tro og muliggjort ved din lydighet.

Hvorfor bekymre seg om fremtidige ulykker eller usikkerhet som du ikke har noen kontroll over? Din rettferdighet øker sannsynligheten for at du aldri vil måtte lide under dette. Når utfordringer og prøvelser likevel kommer, vil din tro lede deg til løsninger. Din indre fred, din forvissning om svar på ubehagelige problemer, din største glede avhenger av din tillit til vår himmelske Fader og hans Sønn, Jesus Kristus. Det som er rett, vil til sist seire. Det vil fremkalle velsignelser nå når du i tro adlyder Guds bud. Husk at en aldri sviktende, vedvarende, alltid nærværende kilde til fred og velvære er tilgjengelig for deg. Det er vissheten om at din Fader i himmelen elsker deg uansett hvordan din situasjon er, uansett prøvelser, forvirring og trengsler som råder omkring deg. Den vissheten vil aldri endre seg. Din evne til å trekke på denne støtten avhenger av styrken i din tro på Ham og på hans sikre villighet til å velsigne deg.

Jeg vitner om at tro på Gud og på hans veiledning gjennom Den hellige ånd vil oppholde deg i en stadig vanskeligere verden. Jeg vitner om at du ved å anvende de prinsipper vi har snakket om, vil få hjelp til å oppnå troens oppholdende kraft i tider med usikkerhet og prøvelser.

Det er mange i dine omgivelser som er forvirret og søker løsninger på livets vanskelige problemer. Vil du dele ditt vitnesbyrd om sannheten og om troens kraft med dem? Vil du hjelpe dem å forstå hvordan tro på Gud og hans læresetninger, som er gjengitt i sin fylde i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, kan velsigne deres liv nå i disse turbulente tider? Gjør det. Herren vil hjelpe deg. Din tro vil lede deg og støtte deg. I Jesu Kristi navn, amen

Noter

  1. Se Åp. 3:19.

  2. Hel. 12:1, se også Ordspr. 3:5-6.

  3. Ether 12:6, uthevelse tilføyet.

  4. Åp. 3:19.

  5. Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe (1954), s 338.

  6. Jak. brev 1:3-4.