Bibliotek
Hvordan kan jeg gøre nadveren mere betydningsfuld for mig selv?


Hvordan kan jeg gøre nadveren mere betydningsfuld for mig selv?

Vi bør hver uge under nadveren vurdere vores tilværelse, tænke på Frelserens forsoning og finde ud af, hvad vi skal gøre for at omvende os fra vore synder. Vi behøver ikke at være fuldkomne for at deltage i nadveren, men vi bør have en ånd af ydmyghed og omvendelse i vores hjerte. Nadveren kan være en kilde til styrke og en mulighed for igen at hellige os til at efterleve evangeliet.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvad gør du for at gøre nadveren mere betydningsfuld? Har du haft nogen oplevelser med nadveren, som du kan fortælle de unge om?

Hvilke velsignelser kan de unge modtage, når de forstår nadverens hellige natur? Hvilke ting kan distrahere de unge før og under nadveren? Hvordan kan de overvinde disse forstyrrelser?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder. Hvad kan du fortælle de unge, som kan hjælpe dem til at have en mere betydningsfuld oplevelse med nadveren?

Matt 26:26-28; 3 Ne 18:1-13 (Frelseren indstifter nadveren)

1 Kor 11:23-29; 3 Ne 9:20; L&P 20:37; 59:8-12 (Sådan forbereder vi os til værdigt at nyde nadveren)

Peter F. Meurs, »Nadveren kan hjælpe os til at blive hellige«, Liahona, nov. 2016, s. 85-87

Dale G. Renlund, »Så jeg … kunne drage alle mennesker til mig«, Liahona, maj 2016, s. 39-42.

Cheryl A. Esplin, »Nadveren – en fornyelse for sjælen«, Liahona, nov. 2014, s. 12-14

»Nadveren«, Tro mod sandheden, 2005, s. 104-106

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Jesus Kristus hjalp dem, som han underviste, til at se evangeliske lærdomme i deres egne oplevelser og i verden omkring dem. Han talte om fiskeri, barnefødsel og arbejde i markerne. Hvordan kan du bruge velkendte oplevelser til at hjælpe de unge til at forstå evangeliets principper?

Skab sammenhænge

Hjælp i de første få minutter i hver klasse de unge til at skabe sammenhæng mellem det, de lærer i forskellige situationer (som for eksempel personligt studium, seminar, andre klasser i Kirken eller oplevelser med deres venner). Hvordan kan du hjælpe dem til at se anvendeligheden af evangeliet i deres hverdag? Forslagene herunder kan eventuelt hjælpe:

  • Bed de unge om at fortælle om en situation, hvor en lærer effektivt underviste i et evangelisk princip.

  • Bed de unge om at færdiggøre sætningen: »Jeg kan gøre nadveren mere betydningsfuld for mig ved ___________.« Bed dem om at skrive deres svar på tavlen, og supplere listen i løbet af lektionen.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge til at lære, hvordan de kan gøre nadveren mere betydningsfuld for sig selv. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Bed de unge om at tænke på et tidspunkt, hvor én, de kender, gjorde noget kun for dem. Hvordan fik det dem til at føle? Du kan eventuelt hjælpe de unge til at forstå, at Frelseren udførte forsoningen for hver enkelt af dem personligt, ved at opfordre dem til sammen at læse afsnittet, der begynder med »Uagtet vores nuværende retning« fra ældste Dale G. Renlunds tale »Så jeg … kunne drage alle mennesker til mig«. Hvad erfarede kvinden i talen? Hvad kan de unge gøre for at gøre nadveren til en mere betydningsfuld oplevelse? Du kan eventuelt give hver elev et lille kort. Bed derpå eleverne om at nedskrive det, de tænkte på, sidste gang de modtog nadveren. De kan også skrive noget ned, som de ønsker at tænke på for at fokusere på Frelseren næste gang, de modtager nadveren. 

  • Vis et billede af Frelseren, der administrerer nadveren (se hæftet Evangelisk kunst, nr. 54). Læs Matthæus 26:26-28, og bed de unge om at se på billedet og forestille sig, hvordan det må have været at være til stede. Fortæl, hvordan nadveren har styrket din kærlighed til Frelseren og dit vidnesbyrd om forsoningen. Lad de unge bære deres vidnesbyrd. Tilskynd de unge til at tænke over det, de har drøftet i dag, når de næste gang tager nadveren. Hvilke andre begivenheder fra Frelserens liv kunne de tænke på under nadveren?

  • Lad de unge fortælle om deres yndlingsnadversalme (hvis det er nødvendigt, kan de slå op i emneregistret bagest i sangbogen) og forklare, hvorfor den har en særlig betydning for dem. Syng, lyt til eller læs en eller flere af disse sange, og læs skriftstederne, der står under salmen. Hvad lærer disse salmer os om nadveren? Hvordan kan salmer hjælpe os til at forberede os til nadveren?

  • Bed hver elev om at vælge et af skriftstederne fra dette oplæg og læse det, mens de leder efter det, Herren beder os om at gøre for at forberede os til nadveren. Bed de unge om at fortælle, hvad de har fundet frem til. Hvorfor ønsker Herren, at vi forbereder os til nadveren således? Lad dem fortælle om andre ting, som de gør, for at gøre nadveren til en mere betydningsfuld oplevelse. Bed de unge om at vælge noget, som de vil gøre, når de næste uge forbereder sig til at tage del i nadveren.

  • Bed de unge om at læseældste Peter F. Meurs tale »Nadveren kan hjælpe os til at blive hellige« eller historien om lederen i Unge Piger i søster Cheryl A. Esplins tale »Nadveren – en fornyelse for sjælen«. Bed dem om at finde svar på spørgsmålet: »Hvordan kan jeg gøre nadveren mere betydningsfuld for mig selv?« Bed dem om at skrive deres svar på tavlen og fortælle om noget, som de vil gøre for at anvende rådene i den tale, de har læst.

  • Gå som klasse om muligt hen for at se nadverbordet og det sted, hvor man forbereder nadveren. Bed aronske præstedømmebærere (lærere eller præster) eller biskoppen om at forklare, hvordan nadveren bliver forberedt, og bed dem om at bære vidnesbyrd om denne ordinances hellighed. Lad andre elever i klassen bære deres vidnesbyrd og fortælle om deres tanker omkring, hvad de kan gøre for at behandle nadveren med større ærbødighed.

Bed de unge om at fortælle om det, de har lært i dag. Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Forstår de, hvordan de kan gøre nadveren mere betydningsfuld for sig selv? Har de yderligere spørgsmål? Ville det være værd at bruge mere tid på dette emne?

Skriftstudiemetoder

Forestil sig begivenheder fra skrifterne. I den første aktivitet i dette afsnit bliver de unge bedt om at forestille sig, hvad de ville føle, eller hvad de ville gøre, hvis de havde været til stede, da en begivenhed fra skrifterne udspillede sig. Når de unge forestiller sig begivenheder fra skrifterne, kan det hjælpe dem til at anvende historierne på sig selv. Tilskynd dem til at gøre dette ofte i deres personlige skriftstudium.

Video:

Se mere

Opfordring til handling

Spørg de unge, hvad de føler sig inspireret til at gøre på grund af det, de har lært i dag. Tilskynd dem til at handle ifølge disse følelser. Søg Ånden, når du bønsomt overvejer, hvordan du kan følge op.