Bibliotek
Hvordan kan jeg anvende de levende profeters og apostles ord til at styrke min tro på Jesu Kristi forsoning?


Hvordan kan jeg anvende de levende profeters og apostles ord til at styrke min tro på Jesu Kristi forsoning?

Vor tids profeter og apostle vidner, ligesom profeterne i fordums tid, om Jesus Kristus og indbyder alle til at tage del i hans forsoning. De er kaldet til at være »særlige vidner« om Jesus Kristus. Helligånden bærer vidnesbyrd for os, når levende profeter og apostle vidner om Kristus, og vi bliver velsignet, når vi efterlever det, de underviser i.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvordan har de levende profeters og apostles ord styrket din tro på Jesus Kristus? Hvilke af profeternes og apostlenes taler, bøger og artikler har hjulpet dig til at lære Jesus bedre at kende?

Hvilke nylige konferencetaler kan hjælpe til at styrke de unges tro på Jesus Kristus? Hvordan kan du opfordre de unge til at studere de levende profeters ord og anvende dem i deres tilværelse?

Når du bønsomt studerer profeternes og apostlenes ord, så overvej, hvad der vil styrke troen hos de unge, du underviser.

Jakob 7:11-12; Mosi 13:33-35; 15:11-12 (Alle profeterne vidner om Jesus Kristus)

L&P 27:12; 107:23 (Apostle er særlige vidner om Jesus Kristus)

L&P 76:22-24 (Joseph Smiths vidnesbyrd om Jesus Kristus)

Guide til Skrifterne, »Apostel«

David A. Bednar, »Udvalgt til at aflægge vidnesbyrd om mit navn«, Liahona, nov. 2015, s. 128-131

Jeffrey R. Holland, »Retfærdighed får evigt spil« Liahona, maj 2015, s. 104-106

Quentin L. Cook, »Vi følger Jesus Kristus«, Liahona, maj 2010, s. 83-86

»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, Liahona, apr. 2000, s. 2-3

Video:

Undervisning på Frelserens måde

Jesus kendte dem, han underviste, og han vidste, hvem de kunne blive. Han fandt unikke måder, hvorpå han kunne hjælpe dem til at lære og udvikle sig. Hvilke oplevelser kan du hjælpe de unge til at have, som vil inspirere dem til at påskønne og huske de levende profeters og apostles ord?

Skab sammenhænge

Hjælp i de første få minutter i hver klasse de unge til at skabe sammenhæng mellem det, de lærer i forskellige situationer (som for eksempel personligt studium, seminar, andre klasser i Kirken eller oplevelser med deres venner). Hvordan kan du hjælpe dem til at se betydningen af evangeliet i deres hverdag? Forslagene herunder kan eventuelt hjælpe dig:

  • Bed de unge om at fortælle om en lærings- eller undervisningsoplevelse, de har haft for nyligt, der ikke relaterer sig til denne klasse.

  • Bed de unge om at læse afsnittet »Apostel« i Guide til Skrifterne og finde udtryk, der beskriver en apostels rolle. Find og læs sammen skriftsteder (såsom de, der er foreslået i dette oplæg), der illustrerer, at profeter og apostle er særlige vidner om Jesus Kristus. Hvad lægger de unge mærke til ved disse skriftsteder?

Lær sammen

Alle forslagene herunder kan hjælpe de unge til at forstå, hvordan de levende profeters og apostles ord kan styrke deres tro på Jesus Kristus. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Giv de unge en kopi af afsnittet, der hedder »Endnu en observation« fra ældste David A. Bednars tale »Udvalgt til at aflægge vidnesbyrd om mit navn«. Bed dem om at vælge og fortælle de andre om et citat fra en nutidig profet eller apostel, der hjælper dem til at forstå Frelserens forsoning. Når de fortæller om det citat, som de har fundet, så tilskynd dem til at planlægge, hvordan de kan fortælle nogle andre, de kender, om disse tanker, såsom ved at skrive et brev, sende en sms eller ved at lægge det ud på de sociale medier.

  • Gennemgå sammen de nyeste generalkonferencetaler, og vær opmærksom på passager, hvor medlemmerne af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum underviser eller vidner om Jesus Kristus eller hans forsoning (du kan bruge emneregistret i generalkonferencenummeret af Liahona). Hvad gør indtryk på de unge ved profeternes og apostlenes vidnesbyrd? Overvej at fortælle, hvordan disse vidnesbyrd styrker din egen tro på Frelseren.

  • Skriv på tavlen: »Jesu Kristi forsoning«. Giv hver af de unge en kopi af enten ældste Jeffrey R. Hollands tale »Retfærdighed får evigt spil» eller ældste Quentin L. Cooks tale »Vi følger Jesus Kristus«. Bed de unge om at skrive en liste over ting, som de har lært af talerne om Frelserens forsoning. Lad dem opsummere det, de har lært af, og skrive det på tavlen med en enkelt sætning. Spørg de unge, hvorfor denne belæring gjorde indtryk på dem. 

  • Vis en eller flere af de videoer, der er foreslået i dette oplæg, eller bed eleverne om at skiftes til at læse dele af »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«. Bed de unge om at lytte efter eller være opmærksom på udtalelser, der styrker deres tro på Jesus Kristus. Bed de unge om at fortælle, hvordan disse budskaber kunne styrke deres venners og familiemedlemmers tro.

  • Lad de unge finde en sætning, der har særlig betydning for dem, og bed dem lære den udenad, fra »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd.« Bed de unge om at nedskrive, hvordan deres tro på Jesus Kristus ville være, hvis de ikke havde de levende profeters og apostles lærdomme. Giv dem tid til at gengive, hvad de har skrevet.

Bed de unge om at fortælle om det, de har lært i dag. Forstår de, hvordan de levende profeters ord kan styrke deres tro på forsoningen? Har de yderligere spørgsmål? Ville det være værd at bruge mere tid på dette emne?

Undervisningstip

»Du kan hjælpe dem, som du underviser, med at føle sig mere tillidsfulde med hensyn til deres evne til at deltage i en samtale, hvis du svarer positivt på [deres kommentarer]. Du kan for eksempel sige: ›Tak for dit svar. Det var meget eftertænksomt‹ … eller: ›Det er et godt eksempel‹ eller: ›Jeg sætter pris på det, som I alle sammen har sagt i dag‹« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 64).

Opfordring til handling

  • Lad de unge fortælle om eventuelle tilskyndelser, de har fået i løbet af klassen. Hvordan er deres tro på Jesus Kristus blevet styrket, når de har studeret de levende profeters og apostles ord? Hvordan kan du opmuntre dem til at handle ifølge det, de har lært?

  • Bær dit vidnesbyrd om, at de levende profeter og apostle er Kristi særlige vidner.