Bibliotek
Jul: Hvordan kan jeg bære mit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er Guds Søn?


Jul: Hvordan kan jeg bære mit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er Guds Søn?

Julen er en tid til at mindes Frelserens fødsel og forny vores påskønnelse af den store gave i form af hans fuldkomne liv og sonoffer. I beretningerne i skrifterne om hans fødsel finder vi eksempler på trofaste disciple – fra lamanitten Samuel, der modigt profeterede om hans komme, til nefitterne, der standhaftigt så frem til tegnene på hans fødsel, til hyrderne, som gengav budskabet om, at Guds Søn var blevet født, til de vise mænd, der indså opfyldelsen af profeti og rejste langt for at se jødernes konge. Ligesom de trofaste hellige i fordums tid har vi også ønsket om at fortælle andre om vores vidnesbyrd om Jesus Kristus og »en stor glæde«, som vi har fundet i hans gengivne evangelium (Luk 2:10).

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke skriftsteder eller lærdomme fra de sidste dages profeter har styrket dit vidnesbyrd om Jesu Kristi guddommelighed? Hvordan har dette vidnesbyrd påvirket din tilværelse? Hvornår har du anvendt disse skriftsteder eller lærdomme for at hjælpe andre til at styrke deres vidnesbyrd?

Hvornår har du hørt de unge bære vidnesbyrd om Frelseren? Hvad kan du gøre for at opmuntre dem til at bære deres vidnesbyrd for andre?

Studér bønsomt hjælpekilderne herunder. Hvad mener du vil inspirere de unge til at bære vidnesbyrd om Frelseren?

Matthæus 2; Lukas 2 (Jesus Kristus er født)

Helaman 14 (Lamanitten Samuel profeterer om Jesu Kristi fødsel)

3 Nefi 1:4-22 (Nefitterne ser tegnet på Kristi fødsel)

Henry B. Eyring, »Den fuldkomne gave«, fra Det Første Præsidentskabs julebudskab 2012

»Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, Liahona, apr. 2000, s. 2-3.

Videoer: ; ;,  

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren anvendte skrifterne til at undervise og vidne om sin mission. Han lærte folk selv at tænke over skrifterne og anvende dem til at finde svar på deres egne spørgsmål. Hvordan kan du hjælpe de unge til at opdage de stærke vidnesbyrd, skrifterne indeholder?

Skab sammenhænge

Hjælp i de første få minutter i hver klasse de unge til at skabe sammenhæng mellem det, de lærer i forskellige situationer (som fx personligt studium, seminar, andre klasser i Kirken eller oplevelser med deres venner). Hvordan kan du hjælpe dem til at se betydningen af evangeliet i deres hverdag? Forslagene herunder kan eventuelt hjælpe dig:

  • Bed de unge om at fortælle, hvordan de i løbet af ugen har anvendt det, de lærte i klassen sidste uge.

  • Bed de unge om at fortælle, hvordan de fejrer Frelserens fødsel. Hvilke traditioner hjælper dem til at komme Kristus nærmere?

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil være en hjælp til at inspirere de unge til at bære deres vidnesbyrd om Jesus Kristus. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Vis en af videoerne foreslået i dette oplæg og bed de unge om at fortælle hinanden om deres tanker og følelser for Frelse- ren. Bær dit vidnesbyrd om Frelserens guddommelighed, og bed de unge om at gøre det samme. Tilskynd de unge til at vise en af disse videoer til en familieaften eller på de sociale medier. Bed dem om at fortælle om deres oplevelser med at fortælle andre om disse budskaber i en kommende klasse.

  • Gennemgå i klassen beretningerne om Frelserens fødsel, både i Det Nye Testamente og i Mormons Bog, ved sammen at læse nogle af skriftstederne, der står i dette oplæg. Hvad finder de unge i disse skriftsteder, der inspirerer dem til at bære deres vidnesbyrd for andre, ligesom lamanitten Samuel og hyrderne gjorde? Hvilke andre indblik får de? Bed de unge om at overveje og drøfte, hvordan de kan bære deres vidnesbyrd om Jesus Kristus i løbet af julen.

  • Syng åndelige julesange sammen og bed de unge om at tale om budskaberne i sangene, som de finder inspirerende. Hvilke skriftsteder kunne de fortælle om i forbindelse med disse salmer? I kan, hvis det er passende, prøve at finde muligheder for som klasse at synge julesange for personer i lokalsamfundet.

Bed de unge om at fortælle om det, de har lært i dag. Føler de sig inspirerede til at bære deres vidnesbyrd om Jesus Kristus for andre? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Ville det være værd at bruge mere tid på dette emne?

Undervisningstip

»Når vi underviser i evangeliet, bør vi ydmygt erkende, at Helligånden er den egentlige lærer. Vi har privilegiet at tjene som redskaber, hvorigennem Helligånden kan belære, vidne, oplive og inspirere« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 41).

Opfordring til handling

Spørg de unge, hvad de føler sig inspireret til at gøre på grund af det, de har lært i dag. Tilskynd dem til at handle på disse følelser. Overvej, hvordan du kan følge op på dem.