Bibliotek
Hvordan kan jeg blive en bedre leder?


Hvordan kan jeg blive en bedre leder?

Jesus Kristus er det fuldkomne eksempel på retskaffen ledelse. Lederne i hans kirke følger hans eksempel ved at elske og tjene dem, de leder. Ved først at stræbe efter at blive trofaste disciple kan vi derpå hjælpe andre til at udvikle stærke vidnesbyrd og komme nærmere til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Billede

Forbered dig åndeligt

Tænk på en, du kender, som er en kristuslignende leder. Hvilke lederegenskaber besidder denne person? Hvordan har vedkommendes ledelse påvirket dig og andre?

Hvorfor har de unge brug for at lære, hvordan man er leder? Hvilke muligheder har de for at lede – i Kirken, derhjemme og i deres lokalsamfund?

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder, mens du forbereder dig. Hvad føler du dig inspireret til at fortælle de unge om?

2 Mos 18:13-26 (Moses får råd fra Jetro om, hvordan han kan blive en bedre leder)

Matt 20:20-28; 23:11; L&P 50:26 (Kristuslignende ledere tjener dem, de leder)

Joh 13:4-15; 3 Ne 18:16; 27:21, 27 (Jesus Kristus er vores eksempel på ledelse)

Mosi 2:11-19 (Kong Benjamin tjener sit folk)

L&P 121:34-46 (Principper ved retfærdig ledelse)

Stephen W. Owen, »De største ledere er de største disciple«, Liahona, maj 2016, s. 70-76

Thomas S. Monson, »Retskafne eksempler«, Liahona, maj 2008, s. 65-68

Tad R. Callister, »Præstedømmets kraft i drengen«, Liahona, maj 2013

»Ledelse i Jesu Kristi Kirke«, Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, 2010, s. 12-14

Undervisning på Frelserens måde

Brug et øjeblik på at tænke over, hvad du ved om Frelseren. Hvad lægger du mærke til ved hans måde at undervise og lede på? Hvordan hjalp han andre til at lære og udvikle sig? Hvordan kan du følge hans eksempel på at undervise og lede for at hjælpe de unge til at lære og udvikle sig? Hvordan kan du inspirere dem til at blive kristuslignende ledere?

Skab sammenhænge

Hjælp i de første få minutter i hver klasse de unge til at skabe sammenhæng mellem det, de lærer i forskellige situationer (som for eksempel personligt studium, seminar, andre klasser i Kirken eller oplevelser med deres venner). Hvordan kan du hjælpe dem til at se anvendeligheden af evangeliet i deres hverdag? Forslagene herunder kan eventuelt hjælpe dig:

  • Bed de unge om at fortælle om en oplevelse, som de har haft for nyligt, som mindede dem om noget, som de har lært om i deres klasser i Kirken.

  • Vis et billede af Frelseren (se for eksempel hæftet Evangelisk kunst), og skriv ordet leder på tavlen. Lad dem skrive andre ord på tavlen, der falder dem ind, når de tænker på Jesus Kristus som den fuldkomne leder.

Lær sammen

Af forslagene herunder kan de unge lære, hvordan de kan blive bedre ledere. Følg Åndens vejledning, og vælg den eller de, der vil virke bedst i din klasse:

  • Læs Matthæus 20:20-28 sammen i klassen. Hvad lærer Frelseren sine apostle om ledelse i Guds rige? Bed de unge om at lave en liste på tavlen med forskelle og ligheder mellem ledelse i Kirken og ledelse i verden. Hvordan bliver man leder i et firma eller i et land? Hvordan sker det i Kirken? Hvilke egenskaber bliver værdsat hos en leder ude i verden? I Kirken? Som en del af denne samtale kan du tilskynde de unge til at læse skriftsteder, der omhandler principperne for kristuslignende ledelse (såsom de, der er foreslået i dette oplæg). Hvorfor er det vigtigt, at de unge forstår disse principper? Hvordan kan de bruge dem i deres familie? I deres tjeneste i Kirken? I lokalsamfundet?

  • Vælg afsnit fra kapitel 3 i Håndbog 2, »Ledelse i Jesu Kristi Kirke«, hvori der undervises om principper, som Frelseren var et eksempel på (såsom afsnit 3.2.1, 3.3.3, 3.3.4, 3.3.5 og 3.3.6). Bed eleverne om hver især at læse et af disse afsnit og tænke på en historie fra Frelserens liv, der illustrerer det princip, som deres afsnit omhandler (de kan få inspiration ved at se i hæftet Evangelisk kunst, nr. 34-51). Du kan også få dem til at gennemse Stephen W. Owens tale »De største ledere er de største disciple« og se efter principper eller beretninger om kristuslignende ledelse. Bed de unge om at fortælle, hvad de lærte af håndbogen og beretningerne. Hvilke eksempler på disse principper har I set i jeres eget liv?

  • Læs 3 Nefi 27:21, 27 sammen i klassen. Bed de unge om at tænke på budskabet fra disse skriftsteder, mens du fortæller dem præsident Monsons beretning om at vrikke med ørerne fra talen »Retskafne eksempler« (eller vis denne del af hans tale på video). Hvad lærer de unge om ledelse af denne beretning? Lad dem overveje, hvilke budskaber de er et eksempel på ved deres levemåde. Tilskynd dem til at fortælle om oplevelser, hvor de blev velsignet på grund af eksemplet fra en anden elev i klassen. Hvilke andre lederegenskaber ser de hos hinanden?

  • Bed en elev om at tage en rygsæk på. Læg bøger og andre tunge genstande i rygsækken, så den bliver meget tung. Spørg de unge, hvordan denne rygsæk kan symbolisere en kaldelse til at være leder. Bed de unge om at læse 2 Mosebog 18:13-26 og finde det råd, som Jetro gav Moses om at blive en bedre leder. Hvad kunne der være sket, hvis Moses ikke havde fulgt dette råd? Bed de unge om at forestille sig, at de er blevet kaldet til at planlægge et ungdomsstævne i staven. Hvordan ville de anvende Jetros råd i denne situation? Afsæt tid til, at de kan planlægge et fiktivt ungdomsstævne. Hvem ville de bede om hjælp? Hvad ville de bede disse mennesker om at gøre?

  • Skriv adskillige af de ledelsesprincipper, som ældste Tad R. Callister underviser om i »Præstedømmets kraft i drengen« på hver sit stykke papir. Giv et stykke papir til hver elev, og bed dem om at gennemse artiklen for at lære mere om deres tildelte princip. Bed eleverne om at fortælle, hvad de lærer om ledelse af ældste Callister. Tilskynd dem til at fortælle om egne oplevelser med disse principper.

Bed de unge om at fortælle om det, de har lært i dag. Forstår de, hvordan de kan blive en bedre leder? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Ville det være værd at bruge mere tid på dette emne?

Skriftstudiumsmetoder

Find principper. Et princip er en evig sandhed, der vejleder vore handlinger. Nogle gange fremstilles principper åbenlyst i skrifterne eller profeternes ord, og andre gange er de underforståede i beretninger eller eksempler. Når du underviser de unge i principperne for kristuslignende ledelse, så hjælp dem til at lære, hvordan de kan finde disse principper ved at stille spørgsmål såsom disse: »Hvad lærer jeg af disse skriftsteder, der vil hjælpe mig til at blive en bedre leder? Lærer jeg her noget om, hvordan man bliver mere som Frelseren?« Tilskynd dem til at lede efter principper, når de studerer skrifterne.

Video:

Se mere

Opfordring til handling

Spørg de unge, hvad de føler sig inspireret til at gøre på grund af det, de har lært i dag. Tilskynd dem til at handle ifølge disse følelser. Overvej, hvordan du kan følge op på dem.