Bibliotek
Hvad kan jeg lære om evangelisk læring af Frelserens eksempel?


Hvad kan jeg lære om evangelisk læring af Frelserens eksempel?

Jesus Kristus er vores fuldkomne eksempel i evangelisk læring såvel som i alt andet. Eftersom han var fuldkommen lydig og underkastede sig sin Fader, »gik [han] frem i visdom og vækst og yndest hos Gud og mennesker« (Luk 2:52). Ligesom Frelseren modtog »nåde for nåde« (L&P 93:12), skal vi tålmodigt søge efter lys og kundskab fra Gud i vore bestræbelser på at lære om evangeliet.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvilke kristuslignende egenskaber føler du er vigtige for evangelisk læring? Hvordan har udviklingen af disse egenskaber hjulpet dig i dine bestræbelser på at studere og undervise om evangeliet?

Hvad kan de unge lære om Frelseren, der vil hjælpe dem til bedre at kunne studere evangeliet?

Studer bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder. Hvad vil inspirere de unge, du underviser?

Luk 2:40-52 (Jesus Kristus voksede i visdom og ånd som dreng)

Joh 5:30 (Jesus Kristus søgte altid sin Faders vilje)

1 Kor 2:14 (Det sjælelige eller naturlige menneske modtager ikke det, der kommer fra Ånden)

L&P 1:26-28; 112:10 (Hvis vi er villige og ydmyge, vil Herren undervise os)

L&P 93:11-20 (Vi kan modtage nåde for nåde, som Frelseren gjorde)

L&P 130:18-19 (Vi modtager kundskab og intelligens gennem flid og lydighed)

Richard G. Scott, »Opnå åndelig viden«, Liahona, jan. 1994, s. 86-88

Robert R. Steuer, »Vær lærevillig«, Liahona, juli 2002, s. 34-36

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren elskede dem, han underviste. Han bad for dem og tjente dem konstant. Hvordan kan det, at du beder for og tjener de unge, som du underviser, hjælpe dem til at føle din kærlighed til dem? Hvordan kan dette påvirke kvaliteten af din undervisning?

Billede

Video:

Se mere

Skab sammenhænge

Hjælp i de første minutter i hver klasse de unge til at skabe sammenhæng mellem det, de lærer i forskellige situationer (som fx personligt studium, seminar, andre klasser i Kirken eller oplevelser med deres venner). Hvordan kan du hjælpe dem til at se anvendeligheden af evangeliet i deres hverdag? Forslagene herunder kan eventuelt hjælpe:

  • Bed de unge om at fortælle om noget, som de har lært om Frelseren i deres personlige studium. Hvordan prøver de at blive mere som ham?

  • Bed de unge om på tavlen at lave en liste over Jesu Kristi karaktertræk (se Forkynd mit evangelium,s. 126, for at få ideer). Hvilke af disse karaktertræk, mener de unge, vil hjælpe os til at lære mere om evangeliet? Bed dem om at forklare deres svar og komme med eksempler på, hvordan Frelseren udviste disse karaktertræk.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge til at forstå, hvordan udvikling af kristuslignende egenskaber kan hjælpe dem til at lære mere om evangeliet. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Læs et eller flere af følgende skriftsteder sammen i klassen: Luk 2:40-52; Joh 5:30; L&P 93:11-20. Bed de unge om i disse vers at finde nogle af de karaktertræk ved gode elever, som Frelseren var et eksempel på. Bed dem om at fortælle, hvad de fandt frem til, samt andre karaktertræk ved gode elever, som de ønsker at udvikle selv.

  • Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: Joh 5:30; L&P 1:26-28; 112:10; 130:18-19. Bed de unge om hver især at vælge en af henvisningerne, læse den og finde et karaktertræk ved en god elev. Hvorfor er disse egenskaber vigtige for at lære om evangeliet? Bed de unge om at lægge planer for, hvordan de kan anvende disse egenskaber i deres studium af evangeliet.

  • Bed eleverne om hver især at læse om et af de fire principper bag at opnå åndelig vejledning i ældste Richard G. Scotts tale »Opnå åndelig viden«. Bed de unge om at fortælle, hvad ældste Scotts budskab lærte dem om læring. Hvordan var Frelseren et eksempel på disse principper? Bed dem om at fortælle, hvordan de kan anvende disse principper i deres eget studium af evangeliet.

  • Bed de unge om at læse ældste Richard R. Steuers tale »Vær lærevillig«. Bed dem om at vælge et eksempel fra skrifterne, som ældste Steuer benytter, der fanger deres interesse. Bed dem om at finde historien i skrifterne (benyt henvisningerne fra talen), lære mere om den og fortælle resten af klassen om det, de har læst. Hvad lærer disse beretninger dem om at være lærevillige? Hvilke lignende eksempler fra deres egen tilværelse kan de fortælle om? Hvordan kan de følge disse eksempler i deres eget studium af evangeliet?

Bed de unge om at fortælle om det, de har lært i dag. Forstår de, hvordan det at blive mere kristuslignende kan hjælpe dem til at lære mere om evangeliet? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Ville det være værd at bruge mere tid på dette emne?

Skriftstudiumsmetoder

Se efter Jesu Kristi egenskaber. I det første forslag i dette afsnit bliver de unge opfordret til at lede efter Kristi egenskaber i skrifterne. Tilskynd de unge til at gøre det, hver gang de læser i skrifterne. De kan stille sig selv spørgsmål såsom »Hvad lærer jeg om Jesus Kristus? Hvad er jeg nødt til at ændre i mit liv for at blive mere som ham?«

Opfordring til handling

Spørg de unge, hvad de føler sig inspireret til at gøre på grund af det, de har lært i dag. Tilskynd dem til at handle ifølge disse følelser. Overvej, hvordan du kan følge op på dem.