Bibliotek
Hvordan holder jeg min pagt om altid at erindre Frelseren?


Hvordan holder jeg min pagt om altid at erindre Frelseren?

Når vi tager del i nadveren, lover vi, at vi altid vil erindre Frelseren. Det betyder, at vi hele tiden benytter os af hans eksempel og lærdomme til at vejlede os i de valg, vi træffer. Vi sætter ham først og søger efter at lære ham at kende og gøre hans vilje. Når vi står overfor prøvelser, så vender vi os til ham for at få trøst og styrke. Vor himmelske Fader har lovet os, at hvis vi holder denne pagt, så vil vi altid have hans Ånd hos os.

Billede

Forbered dig åndeligt

Studér bønsomt disse skriftsteder og hjælpekilder, mens du forbereder dig. Hvad føler du dig inspireret til at fortælle de unge om?

Joh 8:29 (Jesus Kristus var et eksempel på altid at erindre sin Fader og søge at være ligesom ham)

Joh 14:26; 3 Ne 11:32 (Helligånden kan hjælpe os til at erindre Frelseren)

Alma 37:36-37 (Vi bør lade alle vore tanker og handlinger være rettet mod Herren)

Hel 12:1-5 (Menneskene er ofte langsomme til at erindre Herren)

L&P 6:36 (Se hen til Herren i alle tanker)

L&P 20:77, 79 (Nadverbønnerne)

Gerrit W. Gong, »Altid erindre ham«, Liahona, maj 2016, s. 108-111

Claudio R.M. Costa, »At de altid erindrer ham«, Liahona, nov. 2015, s. 101-103

D. Todd Christofferson, »Altid erindre ham«, Liahona, apr. 2011, s. 21-27

Skab sammenhænge

Hjælp i de første få minutter i hver klasse de unge til at skabe sammenhæng mellem det, de lærer i forskellige situationer (som for eksempel personligt studium, seminar, andre klasser i Kirken eller oplevelser med deres venner). Hvordan kan du hjælpe dem til at se anvendeligheden af evangeliet i deres hverdag? Forslagene herunder kan eventuelt hjælpe dig:

  • Bed de unge om at fortælle om en oplevelse, de har haft for nyligt, der mindede dem om noget, som de har lært i deres klasser i Kirken.

  • Vis et billede af Frelseren, der administrerer nadveren (se hæftet Evangelisk kunst, nr. 54). Bed de unge om at læse nadverbønnerne fra Lære og Pagter 20:77, 79 og lave en liste på tavlen over de løfter, som vi aflægger, når vi deltager i nadveren. Hvad kan de unge gøre for altid at erindre Frelseren?

Lær sammen

Alle forslagene herunder kan hjælpe de unge til at lære, hvordan de kan blive bedre til at erindre Frelseren i alt, hvad de gør. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Bed eleverne om hver især at læse et af de skriftsteder, der er foreslået i dette oplæg, og fortælle, hvad det lærer dem om altid at erindre Frelseren. Hvorfor er det vigtigt, at vi altid erindrer ham? Hvilken forskel gør det for os i hverdagen, at vi erindrer ham (for eksempel i de valg, vi træffer, eller de prøvelser, vi står overfor)? Bed de unge om at fortælle om oplevelser, hvor de blev velsignet, fordi de stræbte efter at erindre Jesus Kristus.

  • Bed de unge om at læse Helaman 12:1-5 og fortælle, hvorfor det ofte er let for mennesker at glemme Herren. Hvordan kan vi undgå fristelsen til at glemme Herren? Bed de unge om at fortælle, hvad de gør for at sikre sig, at Frelseren er en del af deres hverdag.

  • Skriv følgende på tavlen: »Hvordan kan jeg altid erindre Frelseren?« Giv hver elev til opgave at læse et af afsnittene i D. Todd Christoffersons artikel »Altid erindre ham« eller ældste Gerrit W. Gongs tale »Altid erindre ham« og se efter svar på spørgsmålet på tavlen. Bed dem om at komme med indsigt eller beretninger fra disse taler, som lærer os, hvordan vi erindrer Jesus Kristus. Hvad har de lært, der vil hjælpe dem til bedre at opfylde deres pagt om »altid [at] erindre ham«?

  • Bed de unge om at bruge et par minutter på at tænke over historier fra skrifterne, der omhandler Frelseren. (Du kan lade dem kigge på billede nr. 30-61 i hæftet Evangelisk kunst eller søge efter ideer ved at gennemgå begyndelsen af ældste Claudio R.M. Costas tale »At de altid erindrer ham«). Bed dem om at tænke over, hvordan en erindring af disse historier kan hjælpe dem i deres hverdag, og lad dem fortælle om deres tanker. Giv de unge en kopi af ældste Costas tale og bed dem om at læse hans liste med måder, hvorpå vi kan erindre Frelseren (se listen med punkter sidst i talen). Bed dem om at fortælle, hvad der gør indtryk på dem, og forklare, hvorfor det har en særlig betydning for dem. Foreslå, at de unge beholder talen, så den kan hjælpe dem til at tænke på Frelseren næste gang, de nyder nadveren. 

Bed de unge om at fortælle om det, de har lært i dag. Forstår de, hvordan de kan holde deres pagt om altid at erindre Frelseren? Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Har de yderligere spørgsmål? Ville det være værd at bruge mere tid på dette emne?

Opfordring til handling

Spørg de unge, hvad de føler sig inspireret til at gøre på grund af det, de har lært i dag. Tilskynd dem til at handle ifølge disse følelser. Søg Ånden, når du bønsomt overvejer, hvordan du kan følge op.