Andre ressourcer
Undervis i evangeliet


Undervis i evangeliet

Herren erklærede: »Og jeg befaler, at I skal undervise hinanden i rigets lære. Lær flittigt, og min nåde skal ledsage jer, så I kan blive mere fuldkomment undervist i evangeliets teori, principper, lære og lov og i alle ting, som tilhører Guds rige og er nyttigt for jer at forstå« (L&P 88:77-78).

Herren giver os i denne befaling et helligt ansvar. Han leder os også til utallige muligheder for meningsfyldt tjeneste. Få erfaringer kan sammenlignes den glæde at hjælpe andre med at lære og efterleve evangeliet.

Denne befaling om at undervise gælder for dig, selv om du ikke har en formel kaldelse som lærer. Du har muligheder for at undervise som et medlem af din familie, som hjemmelærer eller besøgslærerinde og endda som arbejdskollega, nabo og ven. Af og til underviser du med ord, som du har forberedt at sige. Af og til kan du drage nytte af korte uplanlagte øjeblikke, hvor du kan dele evangeliske sandheder med andre. Oftest underviser du ved eksempel.

Undervis som Frelseren underviste

I din indsats for at undervises i evangeliet, så se hen til Jesus Kristus som dit eksempel. Studér beretningerne om hans jordiske tjenestegerning og se efter måder at undervise på, som han underviste. Han viste ægte kærlighed og omsorg for dem, som han tjente. Han styrkede den enkelte og underviste i de evangeliske principper på en måde, som ville hjælpe dem med deres enestående behov. Han vakte hos nogen et ønske om at forstå og efterleve evangeliet. Til tider stillede han spørgsmål, som hjalp dem til at anvende det, som de havde lært. Han underviste i de frelsende sandheder i evangeliet og hjalp sine tilhørere forstå, hvad de havde behov for at vide, gøre og være for at kunne modtage det evige livs gave.

Når du følger Frelserens eksempel vil din undervisning nære og opløfte andre, opbygge deres tro og give dem tillid til at møde livets udfordringer. Det vil opmuntre dem til at forsage synd og adlyde befalingerne. Det vil hjælpe dem med at komme til Kristus og forblive i hans kærlighed.

Undervis ved Ånden

Herren har sagt: »Ånden skal gives jer ved troens bøn, og dersom I ikke modtager, skal I ikke undervise« (L&P 42:14). Ånden – eller Helligånden – er et medlem af Guddommen. Et af Åndens formål er at »åbenbare sandheden … i alle ting« (Moroni 10:4-5). Kun ved Åndens påvirkning kan evangelisk undervisning blive opbyggende og inspirerende.

Dit privilegium som underviser i evangeliet er at være et instrument, hvorved Helligånden kan undervise, vidne, trøste og inspirere. Som profeten Nephi sagde: »Thi når et menneske taler ved den Helligånds kraft, overfører denne kraft det til menneskehjertet« (2 Nephi 33:1).

Hvis du forbereder dig åndeligt, vil Helligånden hjælpe dig til at vide, hvad du skal gøre og sige i din undervisning. Du kan forberede dig ved at bede ofte, studere skrifterne, efterleve evangeliet og ved at være ydmyg.

Undervisningsmetoder

Din undervisning vil være mest effektiv, når du bruger en række relevante metoder. Du kan fx fortælle historier og eksempler for at fastholde menneskers opmærksomhed og vise, hvordan de evangeliske principper kan anvendes i det daglige liv. Du kan bruge billeder og genstande til at styrke andres forståelse af beretninger fra skriften og evangeliske principper. Gennem musik kan du og andre, som du underviser, indbyde Helligåndens indflydelse og udtrykke følelser, som kan være svære at udtrykke på andre måder. Du kan stille spørgsmål, som kan opmuntre til at lære og samtale med omtanke, hvilket igen kan føre til at dele personlige erfaringer med andre. Du kan med enkle aktiviteter hjælpe eleverne til at fokusere deres opmærksomhed.

Når du overvejer at bruge en specifik undervisningsmetode, så stil dig selv følgende spørgsmål: Vil denne metode indbyde Åndens tilstedeværelse? Passer den til helligheden af de principper, som jeg underviser i? Vil det opbygge og styrke dem, som jeg underviser?

Husk, at du som underviser i evangeliet repræsenterer Herren. Sørg for, at alt, hvad du gør og siger, er ærbødigt og i overensstemmelse med hans vilje.

Forslag til, hvordan man bruger disse og andre undervisningsmetoder, findes i Undervisning, Den største kaldelse (36123 110); Vejledning i undervisning (34595 110) og »Evangelisk undervisning og ledelse«, afsnit 16 i Kirkens instruktionshåndbog, Bog 2: Ledere i præstedømmet og hjælpeorganisationerne (35903 110).

Yderligere henvisninger: Mosiah 18:19; Alma 1:26; 17:2-3; 31:5; L&P 11:21