Andre ressourcer
Gud Faderen


Gud Faderen

Gud Faderen er det allerhøjeste væsen, som vi tror på, og som vi tilbeder. Han er den endelige Skaber, Hersker og Bevarer af alt. Han er fuldkommen, har al magt og ved alt. Han »har et legeme af kød og ben, lige så følbart som et menneskes« (L&P 130:22).

Vor himmelske Fader er en Gud fuld af dom, styrke, viden og magt, men han er også en Gud fuld af fuldkommen barmhjertighed, venlighed og kærlighed. Selv om vi ikke »fatter … alle tings betydning« kan vi finde fred i den sikre viden, at vi ved, at han elsker os (se 1 Nephi 11:17).

Fader til vores ånd

Et af livets store spørgsmål er »Hvem er jeg?« En elsket primarysang hjælper selv små børn med at besvare dette spørgsmål. Vi synger: »Jeg er Guds kære barn, og han har sendt mig her.« Den viden, at vi er Guds børn, giver os styrke, trøst og håb.

Du er bogstavelig taget et barn af Gud og åndeligt undfanget i forudtilværelsen. Som hans barn kan du være forsikret om, at du har et guddommeligt og evigt potentiale, og at han vil hjælpe dig i dine oprigtige anstrengelser for at nå dit potentiale.

Den allerhøjeste Skaber

Vor himmelske Fader er den allerhøjeste Skaber. Gennem Jesus Kristus skabte han himmel og jord og alt, hvad der findes i dem (se Moses 2:1). Alma sagde: »… alt viser, at der er en Gud, ja, selve jorden og alle ting, som er på den, dens bevægelse og ligeledes alle planeterne, som bevæger sig i deres sædvanlige gang, vidner om, at der er en allerhøjeste Skaber« (Alma 30:44).

Overvej fra tid til anden skabelsens skønhed: træerne, blomsterne, dyrene, bjergene, oceanernes bølger og et nyfødt barn. Tag dig tid til at se op på himlen, hvor stjernerne og planeterne bevæger sig i deres baner og er bevis på at »Gud røre[r] sig i sin majestæt og kraft« (se L&P 88:41-47).

Frelseplanens Skaber

Vor himmelske Fader ønsker, at vi skal dvæle hos ham for evigt. Hans gerning og herlighed er at »tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Han har for at muliggøre dette forberedt frelsesplanen. Han har sendt sin elskede søn, Jesus Kristus, til at løse døden bånd og sone for verdens synder: »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv« (John 3:16). Dette offer er det største udtryk for vor himmelske Faders kærlighed til os.

Lær Gud Faderen at kende

Vi har som Guds børn et særlig forhold til ham, der adskiller os fra alle hans øvrige skabninger. Søg at kende din himmelske Fader Han elsker dig, og han har givet dig den værdifulde mulighed at komme ham nær, når du beder. Dine ydmyge og oprigtige bønner bliver hørt og besvaret.

Du kan også komme til at kende din Fader ved at lære om hans elskede Søn og ved at anvende evangeliet i dit liv. Frelseren belærte sine disciple: »Kender I mig, vil I også kende min fader … Den, der har set mig, har set Faderen« (Joh 14:7, 9).

Du kommer Gud Faderen nær, når du studerer skrifterne og ordene fra de sidste dages hellige profeter, og når du yder tjeneste. Når du følger Guds vilje og lever, som han ønsker, at du skal leve, så bliver du mere og mere som ham og hans søn. Du forbereder dig selv til at vende tilbage til at leve i deres nærhed.

Yderligere henvisninger: Joh 14:6, 21-24; 17:3; Mosiah 4:9; L&P 132:22-24; Trosartiklerne 1:1

Se også Frelsesplanen; Guddommen; Skabelsen