Andre ressourcer
Bøn


Bøn

Du er Guds barn. Din himmelske Fader elsker dig og kender dine behov, og han ønsker, at du vil tale med ham gennem bøn. Bed til ham og ingen anden. Herren Jesus Kristus lærte os: »Derfor skal I altid bede til Faderen i mit navn« (3 Nephi 18:19).

Når du gør dig til vane at nærme dig Gud i bøn, vil du komme til at kende ham og komme ham nærmere. Dine ønsker vil blive mere som hans. Du vil være i stand til at sikre de velsignelser for dig selv og andre, som han er rede til at give, hvis du blot vil spørge i tro.

Bønnens principper

Din himmelske Fader er altid rede til at høre og besvare dine bønner. Styrken i dine bønner afhænger af dig. Mens du stræber efter at gøre bøn til en del af dit liv, så husk dette råd:

Gør dine bønner meningsfyldte. Profeten Mormon advarede, at hvis nogen »ikke beder med et oprigtigt hjerte; ja, og det gavner ham intet, thi Gud annammer ingen sådan« (Moroni 7:9). Du må for at gøre dine bønner meningsfyldte bede med oprigtighed og »af [dit] ganske hjerte« (Moroni 7:48). Vær påpasselig: »lad ikke munden løbe«, når du beder (se Matt 6:7). Tænk alvorligt over din holdning og de ord, som du bruger.

Brug ord, som viser kærlighed, respekt, ærbødighed og nærhed. Anvendelsen af dette princip vil variere alt efter, hvilket sprog du taler. Uanset sprog, så er princippet det samme: Når du beder, bør du bruge ord, som på passende vis videregiver et kærligt og tilbedende forhold til Gud. Du kan måske have svært ved at lære at bruge bønnens sprog, men du vil gradvist blive mere fortrolig med det, når du beder og læser i skrifterne.

Giv altid tak til din himmelske Fader. Du bør dagligt »leve i taksigelse for den store nåde og velsignelse, som han skænker [dig]« (Alma 34:38). Når du tager dig tid til at huske dine velsignelser, vil du forstå, hvor meget din himmelske Fader har gjort for dig. Udtryk din tak til ham.

Søg vor himmelske Faders vejledning og styrke i alt, hvad du gør. Alma rådede sin søn Helaman: »Ja, råb til Gud om hele dit underhold; ja, lad alle dine gerninger være for Herren, og hvor du end går, lad det ske i Herren, ja, lad dine tanker være henvendt til Herren; ja, lad dit hjertes attrå være til Herren evindelig. Rådfør dig med Herren i alle dine gerninger, og han vil vejlede dig til det gode; ja, når du lægger dig om aftenen, da læg dig for Herren, så han kan våge over dig, medens du sover; og når du står op om morgenen, da lad dit hjerte være fuldt af taksigelse til Gud; og dersom du gør det, skal du blive ophøjet på den yderste dag« (Alma 37:36-37; se også Alma 34:17-26).

Husk andres behov, når du beder. Bed »for [dit] velfærd og ligeledes for deres velfærd, som er omkring [dig]« (Alma 34:27). Bed din himmelske Fader om at velsigne og trøste dem, som har behov. Bed ham om at inspirere og styrke Kirkens præsident, de andre generalautoriteter og dine lokale kirkeledere. Bed for dine familiemedlemmers og dine venners velfærd. Bed for dem, der leder dit land. Bed Herren om at inspirere og beskytte missionærerne og dem, som de underviser.

Søg Helligåndens vejledning, så du vil vide, hvad du skal medtage i dine bønner. Helligånden kan lære dig hvordan du skal bede, og vejlede dig i det, som du skal sige (Rom 8:26; 2 Nephi 32:8). Han kan hjælpe dig med at bede »efter Guds vilje« (L&P 46:30).

Når du anmoder om noget gennem bøn, så gør alt, hvad du kan for at hjælpe med til, at det bliver givet. Vor himmelske Fader forventer, at du gør mere end blot at bede ham om velsignelser. Når du har en vigtig beslutning at træffe, vil han ofte kræve, at du »udtænke(r) det i dit eget sind« før han vil give dig et svar (L&P 9:7-8). Dine bønner om vejledning vil ikke være mere effektive end dine bestræbelser på at være modtagelig over for Helligåndens tilskyndelser. Dine bønner for dit eget velfærd og for andres velfærd vil være forgæves, hvis du »bortviser den trængende og den nøgne og ikke besøger den syge og den bekymrede og ikke deler [dine] midler – om [du] har nogen – med dem, som trænger dertil« (Alma 34:28).

Hvis du har en vanskelig opgave foran dig, så glæder det vor himmelske Fader, hvis du knæler ned og beder om hjælp og derpå rejser dig op og går i gang. Han vil hjælpe dig i alle dine retfærdige beskæftigelser, men han vil sjældent gøre noget for dig, som du selv kan gøre.

Personlig bøn

I sin bjergprædiken rådede Jesus Kristus: »Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig« (Matt 6:6). Personlig og fortrolig bøn er en afgørende del af din åndelige udvikling.

Find under alle omstændigheder hver morgen og aften et sted, som er uforstyrret. Knæl ned i ydmyghed og søg fællesskab med din himmelske Fader. Selv om du af og til har behov for at bede i stilhed, så gør en ekstra indsats for til tider at bede lydeligt (se L&P 19:28; 20:51).

Husk, at bøn er en to-vejskommunikation. Når du afslutter dine bønner, så tag dig tid til at holde en pause og lytte. Vor himmelske Fader vil til tider rådgive, vejlede eller trøste dig, mens du er på dine knæ.

Tro aldrig nogen sinde, at du ikke er værdig til at bede. Denne idé kommer fra Satan, som ønsker at overbevise dig om, at du ikke må bede (se 2 Nephi 32:8). Hvis du ikke har lyst til at bede, så bed, indtil du har lyst til at bede.

Herren har befalet: »Bed altid, så du må vinde sejr, ja, så du kan overvinde Satan og slippe ud af hænderne på Satans tjenere, der understøtter hans værk« (L&P 10:5). Selvom du ikke hele tiden kan ligge på dine knæ, så bed altid en personlig og fortrolig bøn, så dit hjerte kan være »fyldt og opløftet i bøn til [Gud] bestandig« (Alma 34:27; se også 3 Nephi 20:1). Du kan hver dag bevare en konstant følelse af kærlighed til din himmelske Fader og hans elskede Søn. Du kan i stilhed udtrykke din taknemlighed til din Fader og bede ham styrke dig i dine ansvar. Når du fristes eller er i fysisk fare, kan du i stilhed bede om hans hjælp.

Familiebøn

Udover at befale os at bede i enerum har Frelseren formanet os at bede sammen med vores familie. Han sagde: »Bed altid til Faderen i mit navn i jeres familie, så jeres hustruer og børn må blive velsignet« (3 Nephi 18:21).

Hvis du er gift, så gør familiebøn til en vedvarende del af dit familieliv. Knæl hver morgen og hver aften ned i ydmyghed. Giv hvert eneste familiemedlem hyppig mulighed for at bede bønnen. Foren jer i taknemlighed for de velsignelser, som vor himmelske Fader har givet jer. Foren jer i tro for at bede om de velsignelser, som I har behov for, og for at bede for andre.

Gennem regelmæssig familiebøn vil du og din familie komme nærmere til Gud og til hinanden. Jeres børn vil lære at kommunikere med deres himmelske Fader. I vil alle blive bedre forberedt til at tjene andre og til at modstå fristelse. Jeres hjem vil være et sted med åndelig styrke, en tilflugt fra den onde indflydelse i verden.

Offentlig bøn

Der er tidspunkter, hvor du måske vil blive bedt om at bede bøn ved et møde i Kirken eller i en klasse. Når du modtager denne mulighed, så husk, at du taler med vor himmelske Fader og ikke giver en offentlig prædiken. Bekymr dig ikke om, hvad andre tænker om det, som du siger. Bed i stedet en enkel bøn fra hjertet.

Modtag svar på bønner

Frelseren belærte: »Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for« (Matt 7:7-8). Til nephiterne sagde han: »og hvad I beder Faderen om i mit navn, som er ret, og tror, I skal få det, se, det skal gives jer« (3 Nephi 18:20).

Vor himmelske Fader hører dine bønner. Han svarer måske ikke altid, som du forventer, men han svarer – i hans egen tid og i overensstemmelse med hans vilje. Men fordi han ved, hvad der er bedst for dig, vil han af og til svare nej, selv om din bønner er oprigtige.

Svar på bønner kan komme på mange måder. De kommer ofte gennem den stille, sagte røst fra Helligånden (se »Åbenbaring«, s. 179-183). De kan komme i forbindelse med dit livs forhold eller gennem venlige gerninger fra andre omkring dig. Når du fortsat søger nærmere til din himmelske Fader gennem bøn, vil du lettere kunne genkende hans barmhjertige og kloge svar på din bøn. Du vil opleve, at han er din »tilflugt og styrke, altid at finde som hjælp i trængsler« (Sl 46:2).

Yderligere henvisninger: Matt 6:5-15; Jak 1:5-6; Enos 1:1-17; Mosiah 4:11-12; 3 Nephi 13:6-7; 14:7-8; L&P 19:38; 88:63-65; JS-H 1:9-19

Se også Faste og fasteoffer; Tilbedelse; Tro