Andre ressourcer
Slægtshistorie og genealogi


Slægtshistorie og genealogi

Den 3. april 1836 kom profeten Elias til Joseph Smith og Oliver Cowdery i templet i Kirtland. Han overdrog dem beseglingsnøglen i præstedømmet, hvilket gjorde det muligt for familier at blive beseglet i alle generationer. Ved at overdrage denne magt opfyldte han profetien om, at Herren ville sende ham »for at vende fædrenes hjerte til børnene og børnenes til fædrene« (se L&P 110:14-16, se også Mal 4:5-6).

Du kan gennem slægtsforskning deltage i den fortsatte opfyldelse af denne profeti. Du kan lære om dine forfædre og øge din kærlighed til dem. Du kan blive inspireret af deres beretninger om mod og tro. Du kan videregive denne arv til dine børn.

Disse er vedvarende fordele, som kommer fra det slægtshistoriske arbejde, men det er ikke hovedårsagen til Kirkens store indsats for at indsamle genealogiske optegnelser. Hele Kirkens indsats inden for slægtshistorie er rettet mod at danne et »sammenføjende led mellem fædrene og børnene« (L&P 128:18). Dette sammenføjende led dannes af præstedømmets kraft gennem de hellige tempelordinancer, som vi modtager til gavn for vore forfædre.

Forløse de døde

Mange af vor himmelske Faders børn er døde uden mulighed for at modtage evangeliets fylde. I sin nåde og uendelige kærlighed har Herren vist dem en vej til at opnå et vidnesbyrd om evangeliet og modtage præstedømmets frelsende ordinancer.

I åndeverden bliver »evangeliet forkyndt for dem, der [er] døde i deres overtrædelse uden kundskab om sandheden eller i synd, idet de [har] forkastet profeterne. Disse [bliver] undervist om tro på Gud, omvendelse fra synd, stedfortrædende dåb til syndernes forladelse, håndspålæggelse for Helligåndsgaven, samt alle andre evangeliske principper, det [er] nødvendigt for dem at kende, for at de [kan] blive dømt på legemet som mennesker dømmes, men leve i ånden, som Gud lever« (L&P 138:32-34).

Mange tager i åndeverden imod evangeliet. Men de kan ikke modtage præstedømmets ordinancer for sig selv, fordi de ikke har et fysisk legeme. I de hellige templer har vi det privilegium at modtage ordinancer på deres vegne. Disse ordinancer omfatter dåb, bekræftelse, ordination i Det Melkisedekske Præstedømmet (for mænd), begavelsen, ægteskabsbeseglingen og beseglingen af børn til forældre. Herren åbenbarede dette værk for profeten Joseph Smith og gengav det, som var blevet åbenbaret for de kristne kort tid efter Jesu Kristi opstandelse (se 1 Kor 15:29).

Når du modtager præstedømmets ordinancer for mennesker, som er døde, bliver du en befrier på Zions bjerg for dem (se Obad 1:21). Din indsats nærmer sig ånden i Frelserens sonoffer – du udfører et frelsende værk for andre, som ikke kan gøre det for sig selv.

Dit ansvar i det slægtshistoriske arbejde

I det slægtshistoriske arbejde har du tre grundlæggende ansvar:

  1. Modtage tempelordinancerne for dig selv og hjælpe dine nære familiemedlemmer med at modtage dem.

  2. Have en gyldig tempelanbefaling og komme i templet så ofte som forholdene tillader.

  3. Indsamle slægtshistoriske oplysninger, så du kan hjælpe dine forfædre med at modtage evangeliets velsignelser.

Du kan deltage i tempeltjenesten og i det slægtshistoriske arbejde, i det mindste i et vist omfang, uanset hvor du bor, eller hvordan dine forhold er. Selv om du måske ikke kan gøre det hele, kan du gøre noget. Følgende forslag kan hjælpe dig med at komme i gang:

  • Nedskriv vigtige detaljer om dit eget liv. Nedskriv din fødselsdag og dit fødested, samt hvornår du er blevet døbt og bekræftet. Før en dagbog over højdepunkterne i dit liv, herunder de personlige oplevelser, som vil styrke troen hos dine børn og andre fremtidige generationer.

  • Lær om dine forfædre. Begynd med at nedskrive information fra din hukommelse og fra de kilder, som er til rådighed i dit hjem. Nedskriv de vigtige oplysninger, som du husker eller kan finde derhjemme om søskende, forældre, onkler og tanker, bedsteforældre og oldeforældre. Hvor det er muligt, så skaf kopier af attester og andre dokumenter, som indeholder disse oplysninger. Når du indsamler yderligere oplysninger, kan du søge andre steder såsom i offentlige optegnelser. Den lokale menighed har en slægtshistorisk konsulent, som kan hjælpe dig. Du kan også besøge Kirkens officielle hjemmeside for slægtshistorie: www.familysearch.org.

  • Når du finder frem til dine forfædre, så brug en anetavle og et familiegruppeskema til at nedskrive den information, som du finder. Disse formularer er til rådighed på papir og på de kirke-producerede softwareprogrammer, såsom Personal Ancestral File.

Når du har indsamlet den nødvendige information om dine forfædre, som er døde uden at modtage evangeliet, så sørg for at tempelordinancerne bliver udført for dem. Selv om de ikke bor i nærheden af et tempel eller nært nok til, at du og dine familiemedlemmer er i stand til at udføre ordinancerne, kan du indsende forfædrenes navne til et tempel, så andre kan udføre ordinancerne for dem. Du kan måske besøge et nærtliggende slægtshistorisk center eller tale med de slægtshistoriske konsulenter i menigheden om, hvordan dette gøres.

Profeten Joseph Smith har sagt, at der er »grundsætninger med hensyn til de levende og døde, som ikke kan forbigås i ligegyldighed, da de berører vor frelse. Thi deres frelse er nødvendig og væsentlig for vor frelse … ›[de] kan [ikke] fuldkommes uden os,‹ ej heller kan vi fuldkommes uden vore døde« (L&P 128:15). Gennem din deltagelse i det slægtshistoriske arbejde kan du og dine forfædre udvikle jer hen mod frelse.

Se også Templer