Andre ressourcer
Fred


Fred

Mange mennesker tænker på fred som et fravær af krig. Men selv under krig kan vi opleve fred, og modsat mangelen på fred, selv om der ingen krig er. Den blotte mangel på konflikt er ikke nok til at bringe fred til vores hjerte. Fred kommer gennem evangeliet – gennem Jesu Kristi forsoning, Helligåndens betjening, og vores egen retskaffenhed, oprigtige omvendelse og trofaste tjeneste.

Selv når verden er i oprør omkring dig, kan du modtage velsignelsen af indre fred. Denne velsignelse vil fortsætte med at være hos dig, når du forbliver trofast over for dit vidnesbyrd om evangeliet, og når du husker, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus elsker dig og våger over dig.

Udover at opleve indre fred, kan du være en indflydelse til fordel for fred i din familie, dit samfund og i verden. Du kan arbejde for freden, når du holder befalingerne, yder tjeneste, viser omsorg for familiens medlemmer og naboer og fortæller andre om evangeliet. Du arbejder for freden, når som helst du letter en andens lidelse.

Frelserens følgende ord forklarer os, hvordan vi kan opleve den fred, som evangeliet bringer:

»Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.

Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!« (Joh 14:26-27).

»Frygt ikke for at gøre det gode, mine sønner, thi hvad I sår, skal I også høste; thi dersom I derfor sår det gode, skal I også høste det gode som belønning derfor.

Frygt derfor ikke, lille hjord! Gør godt! Lad jord og helvede forene sig imod dig; thi dersom I er bygget på min klippe, kan de ikke få overhånd.

Se, jeg fordømmer jer ikke; gå bort og synd ikke mere. Udfør med alvor det arbejde, jeg har befalet jer.

Vend alle jeres tanker mod mig. Tvivl ikke, frygt ikke.

Betragt sårene i min side og naglegabene i mine hænder og fødder; vær tro; hold mine bud, og I skal arve himmeriges rige« (L&P 6:33-37).

»Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden« (Joh 16:33).

Når du husker på Frelseren og følger ham, vil du i sandhed være ved godt mod. Du kan opleve virkelig og vedvarende fred til alle tider. Du kan finde håb i Frelserens første ord til sine disciple efter sin opstandelse: »Fred være med jer!« (Joh 20:19).

Yderligere henvisninger: L&P 59:23

Se også Helligånden; Håb; Jesus Kristus; Krig; Kærlighed; Næstekærlighed; Tjeneste