Andre ressourcer
Håb


Håb

Ordet håb misforstås ofte. I vores daglige sprog har ordet ofte en antydning af usikkerhed. Vi siger fx, at vi håber på en forandring af vejret eller på et besøg fra en ven. I evangeliets sprog er ordet håb sikkert, vakler ikke og er aktivt. Profeterne taler om at have en »fast forhåbning« (Alma 34:41) og »et levende håb« (1 Pet 1:3). Profeten Moroni forklarede: »Derfor kan den, som tror på Gud, visselig have håb om en bedre verden, ja en plads ved Guds højre hånd; og dette håb kommer af tro og er et anker for menneskesjælene, som vil gøre dem sikre og standhaftige, altid rige på gode gerninger til forherligelse af Gud« (Ether 12:4).

Når vi nærer håb, stoler vi på Guds løfter. Vi har en stille forsikring om, »at den, der gør retfærdigheds gerninger, skal få sin løn, nemlig fred i denne verden og evigt liv i den tilkommende« (L&P 59:23). Mormon forklarede, at et sådant håb kun kommer gennem Jesu Kristi forsoning: »Og hvad skal I håbe? Se, jeg siger jer, at I skal håbe gennem Kristi forsoning og hans opstandelses kraft at blive oprejst til evigt liv, og dette som følge af jeres tro på ham i overensstemmelse med forjættelsen« (Moroni 7:41).

Når du stræber efter at efterleve evangeliet, vokser du i din evne til at »blive … rige i håbet ved Helligåndens kraft« (Rom 15:13). Dit håb vokser, når du beder og søger Guds tilgivelse. I Mormon Bog forsikrede en missionær ved navn Aaron en lamanitisk konge: »… dersom du vil omvende dig fra alle dine synder og bøje dig for Gud og påkalde hans navn i tro, forvisset om, at du skal få, da skal du få det håb, du ønsker« (Alma 22:16). Du opnår også håb, når du studerer skrifterne og følger deres lærdomme. Apostlen Paulus forklarede: »Alt, hvad der tidligere er skrevet, er jo skrevet, for at vi skal lære af det, så vi med udholdenhed og med den trøst, som skrifterne giver os, kan fastholde håbet« (Rom 15:4).

Princippet om håb rækker ind i evighederne, men det kan også opretholde dig i hverdagens udfordringer. Salmisten sagde: »Lykkelig den, hvis hjælp er Jakobs Gud, hvis håb står til Herren, hans Gud« (Sl 146:5). Med håb kan du finde glæde i livet. Du kan »have tålmodighed og udholde … genvordigheder med fast forhåbning, at I engang skal finde hvile for alle jeres lidelser« (Alma 34:41). Du kan »stræbe fremad med standhaftighed i Kristus og have et fuldkommen klart håb og kærlighed til Gud og alle mennesker. Og om I således stræber fremad og mætter jer med Kristi ord samt holder ud indtil enden, se, så siger Faderen, skal I få det evige liv« (2 Nephi 31:20).

Yderligere henvisninger: Klages 3:25-26; 1 Kor 15:19-22; 1 Peter 3:15; 1 Joh 3:2-3; Jakobs Bog 4:4-6; Alma 13:28-29; 27:28; Ether 12:32; Moroni 8:26; 9:25; 10:22

Se også Forsoning, Jesu Kristi; Modstand; Næstekærlighed; Tro