Andre ressourcer
Åbenbaring


Åbenbaring

Åbenbaring er kommunikation fra Gud til sine børn. Denne vejledning kommer gennem forskellige kanaler i overensstemmelse med behovene og forholdene hos den enkelte, familien og Kirken som helhed.

Når Herren åbenbarer sin vilje til Kirken, taler han gennem sin profet. Skrifterne indeholder mange sådanne åbenbaringer – Herrens ord gennem fortidige og nutidige profeter. I dag fortsætter Herren med at vejlede Kirken ved at åbenbare sin vilje til sine udvalgte tjenere.

Profeter er ikke de eneste mennesker, som kan modtage åbenbaring. Du kan også i overensstemmelse med din trofasthed modtage åbenbaring, der kan hjælpe dig med dine specifikke behov, ansvar og spørgsmål, og som vil hjælpe og styrke dit vidnesbyrd.

Forbered dig til at modtage åbenbaring gennem Helligånden.

Skrifterne fortæller om forskellige former for åbenbaring, så som syn, drømme og besøg af engle. Herren har gennem sådanne kanaler gengivet sit evangelium i de sidste dage og har åbenbaret sandheder angående sådanne lærdomme som forudtilværelsen, de dødes forløsning og de tre herlighedsriger. Men de fleste åbenbaringer kommer til ledere og medlemmer af Kirken gennem Helligåndens hvisken.

De stille åndelige tilskyndelser synes måske ikke så spektakulære som syn eller englebesøg, men de er stærkere, varige og ændrer livet. Helligåndens vidnesbyrd gør et indtryk på sjælen, som er mere betydningsfuldt end det, du kan se eller høre. Du vil gennem sådanne åbenbaringer modtage varig styrke til at forblive trofast over for evangeliet og hjælpe andre med at gøre det samme.

Følgende råd vil hjælpe dig med at forberede dig til at modtage Helligåndens tilskyndelser.

Bed om vejledning. Herren sagde: »Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for« (Matt 7:7-8). For at finde og modtage må du søge og spørge. Hvis du ikke banker på – beder til din himmelske Fader om vejledning – vil åbenbaringsdøren ikke blive åbnet for dig. Men hvis du vil nærme dig din Fader i ydmyg bøn, vil du til sidst »modtage åbenbaring på åbenbaring, kundskab på kundskab, så du må lære at kende hemmeligheder og fredelige ting – det, som bringer glæde og evigt liv« (L&P 42:61).

Vær ærbødig. Ærbødighed er dyb respekt og kærlighed. Når du er ærbødig og fredfyldt, er du åben for åbenbaring. Selv når alt omkring dig er i bevægelse, kan du være ærbødig i din indstilling og være forberedt til at modtage vejledning fra Herren.

Vær ydmyg. Ydmyghed er tæt forbundet med ærbødighed. Når du er ydmyg, vil du erkende din afhængighed af Herren. Profeten Mormon forklarede: »… som følge af ydmyghed og sagtmodighed kommer den Helligånds besøg, og denne Trøster fylder dem med håb og fuldkommen kærlighed« (Moroni 8:26).

Hold befalingerne. Når du holder befalingerne, er du rede til at modtage, erkende og følge Helligåndens tilskyndelser. Herren har lovet: »Men den, som holder mine befalinger, vil jeg åbenbare mit riges hemmeligheder, og disse skal i ham blive til en levende kilde, der vælder op til evigt liv« (L&P 63:23).

Deltag værdigt i nadveren. Nadverbønnerne forklarer, hvordan man modtager Helligåndens konstante fællesskab. Når du nyder nadveren, vidner du over for Gud, at du er villig til at påtage dig hans Søns navn og altid huske ham og holde hans befalinger. Vor himmelske Fader lover, at når du holder disse pagter, vil du altid have Ånden hos dig. (Se L&P 20:77, 79).

Studér skrifterne hver dag. Når du omhyggeligt studerer skrifterne, lærer du fra eksempler på mænd og kvinder, som er blevet velsignet i deres liv, når de har fulgt Herrens åbenbarede vilje. Du bliver også mere modtagelig for Helligånden i dit eget liv. Når du læser og overvejer, modtager du åbenbaring om, hvordan et bestemt skriftsted gælder for dig eller om noget andet, som Herren ønsker at kommunikere til dig. Da læsning i skriften kan hjælpe dig med at modtage personlig åbenbaring, bør du studere skrifterne hver dag.

Tag dig tid til at overveje. Når du tager dig tid til at overveje evangeliets sandheder, kan du åbne dit sind og hjerte for Helligåndens vejledende indflydelse (se 1 Nephi 11:1; L&P 76:19; 138:1-11). Overvejelse leder dine tanker væk fra verdens trivialiteter og bringer dig nærmere til Ånden.

Når du søger specifik vejledning, så studér sagen i dit eget sind først. Til tider kommer Herrens svar først efter, du har studeret et anliggende i dit eget sind. Herren forklarede denne proces til Oliver Cowdery, som tjente som Joseph Smiths skriver i forbindelse med en stor del af oversættelsen af Mormons Bog. Herren talte gennem profeten Joseph Smith til Oliver Cowdery og forklarede, hvorfor Oliver ikke havde været i stand til at oversætte Mormons Bog, selv om han var blevet givet oversættelsens gave: »Se, du har ikke forstået det ret. Du har troet, at jeg ville give dig, uden at du selv gjorde dig nogen anstrengelse, blot du bad. Men se, jeg siger dig: Du må udtænke det i dit eget sind, og da må du adspørge mig, om det er rigtigt; og dersom det er rigtigt, vil jeg bevirke, at dit hjerte brænder i dig, og derved skal du fornemme, at det er rigtigt« (L&P 9:7-8).

Søg tålmodigt Guds vilje. Gud åbenbarer sig »i hans egen bestemte tid og på hans egen måde og efter hans egen vilje« (se L&P 88:63-68). Åbenbaring vil sandsynligvis komme til dig »linie på linie, bud på bud, lidt her og lidt der« (2 Nephi 28:30; se også Es 28:10; L&P 98:12). Forsøg ikke at tvinge åndelige ting. Sådan kommer åbenbaring ikke. Vær tålmodig og stol på Herrens timing.

Følg Helligåndens tilskyndelser

Midt i de mange lyde og budbringere i verden i dag, må du lære at genkende Helligåndens hvisken. Her følger nogle vigtige måder, hvorpå Helligånden kommunikerer med os:

Han taler til sindet og hjertet med en stille og sagte røst. Herren har forklaret: »Ja, jeg vil tale til dig i din sjæl og i dit hjerte gennem den Helligånd, der skal komme over dig, og som skal bo i dit hjerte. Se, dette er åbenbaringens ånd« (L&P 8:2-3). Somme tider vil Helligånden hjælpe dig til at forstå en evangelisk sandhed eller give dig en tilskyndelse, som »har optaget [dit] sind og gjort det allerstærkeste indtryk på [dine] følelser« (L&P 128:1). Selv om en åbenbaring kan påvirke dig stærkt, kommer den næsten altid stille, som en »stille, sagte røst« (se 1 Kong 19:9-12; Helaman 5:30; L&P 85:6).

Han tilskynder os gennem vore følelser. Selv om vi ofte beskriver kommunikation fra Ånden som en røst, så er den røst, noget som vi føler, snarere end vi hører den. Mens vi taler om at »lytte« til Åndens hvisken, så beskrives åndelige tilskyndelser oftest ved at sige: »Jeg havde en følelse …« Herrens råd til Oliver Cowdery i afsnit 9 i Lære og Pagter, som drøftes på side 182, underviser i dette princip. Men dette råd misforstås af og til. Nogle medlemmer af Kirken bliver, når de læser dette skriftsted, forvirrede, fordi de frygter, at de aldrig har modtaget en tilskyndelse fra Helligånden, fordi de aldrig har følt en brænden i deres hjerte. Læg mærke til Herrens afsluttende ord i L&P 9:8: »… derved skal du fornemme, at det er rigtigt.« Denne brænden, som er beskrevet i dette skriftsted, beskriver en følelse af trøst og renhed, og ikke nødvendigvis en følelse af varme. Når du fortsætter med at søge samt følger Herrens vilje i dit liv, vil du komme til at kende, hvordan Helligånden påvirker dig personligt.

Han bringer fred. Helligånden kaldes ofte Talsmanden (se Joh 14:26; L&P 39:6). Når han åbenbarer Herrens vilje for dig, vil han gyde »fred i dit sjæl« (L&P 6:23). Den fred, som han giver, kan ikke forveksles med verdslige indflydelser eller falske lærdomme. Det er den fred, som Frelseren lovede, da han forsikrede sine disciple om, at han ville sende Talsmanden: »Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!« (Joh 14:27).

Yderligere henvisninger: Amos 3:7; Matt 16:13-18; 1 Kor 2:9-14; 12:3; Åb 19:10; Alma 5:43-48; 17:2-3; L&P 76:5-10; 121:26-33; Trosartiklerne 1:7, 9

Se også Bøn; Helligånden; Skrifter; Tro; Ærbødighed; Åndelige gaver