Andre ressourcer
Sømmelighed


Sømmelighed

Sømmelighed er en holdning af ydmyghed og anstændighed i tøjet, udseendet, sproget og opførslen. Hvis du er sømmelig, tiltrækker du dig ikke upassende opmærksomhed. I stedet søger du at ære »Gud med [dit] legeme« (1 Kor 6:20; se også vers 19).

Hvis der er nogen tvivl om, hvorvidt dit tøj eller udseende er sømmeligt, så spørg dig selv: »Ville jeg have det godt med mit udseende, hvis jeg var i Herrens nærhed?« Du kan stille dig et lignende spørgsmål om dit sprog og opførsel: »Ville jeg sige disse ord og deltage i disse aktiviteter, hvis jeg var i Herrens nærhed?« Dit ærlige svar på disse spørgsmål kan lede dig til at træffe vigtige forandringer i dit liv. Følgende information vil hjælpe dig i din indsat for at være sømmelig.

Tøj og soignering

Profeter har altid rådet os til at klæde os sømmeligt. Dette råd er grundlagt i den sandhed, at det menneskelige legeme er Guds hellige skabning. Respekter dit legeme som en gave fra Gud. Du kan i din påklædning og fremtoning vise Herren, at du ved, hvor dyrebart dit legeme er.

Dit tøj udtrykker, hvem du er. Det sender budskaber om dig, og det påvirker den måde, hvorpå du og andre handler. Når man er velplejet og går sømmeligt klædt, indbyder man Ånden til at ledsage sig og kan øve en god indflydelse på dem omkring sig.

Helt afgørende i forhold til befalingen om at være sømmelig er en forståelse af skabelsens hellige kraft, evnen til at sætte børn i verden. Denne kraft skal kun bruges af mand og hustru i forening. Afslørende og seksuelt antydende tøj, som omfatter korte shorts og nederdele, tætsiddende tøj, bluser, som ikke dækker maven og kan stimulere lyster og gerninger, som er et brud på Herrens lov om kyskhed.

Ud over at undgå tøj, som er afslørende, bør du undgå ekstremer i tøj, udseende og frisure. Sørg altid for at være soigneret og ren i dit tøj, udseende og manerer, og vær aldrig sjusket eller upassende klædt. Skæm ikke dig selv med tatoveringer eller piercinger på kroppen. Hvis du er kvinde og ønsker huller i dine ører, så bær kun et sæt øreringe, der ikke er prangende.

Sørg altid for at bevare høje standarder i form af sømmelighed i alle situationer. Sænk ikke dine standarder for at trække opmærksomhed til dit legeme eller for at søge anerkendelse fra andre. Jesus Kristi sande disciple fastholder Herrens standarder uanset den nuværende mode eller pres fra andre.

Sprog og opførsel

Ligesom dit tøj og dit udseende er det, så er dit sprog og din opførsel udtryk for din karakter. Dine ord og gerninger kan have en stor virkning på dig og andre. Udtryk dig selv i et rent, positivt og opløftende sprog og i gerninger, som bringer lykke til dem, som er omkring dig. Din indsats for at være beskeden i ord og gerning leder til øget vejledning og trøst fra Helligånden.

Undgå beskidt sprogbrug og den tilfældige uærbødige brug af Herrens navn, som er så almindelig i verden. Modstå enhver fristelse til at deltage i ekstrem eller upassende opførelse. Den uærbødige natur i et sådant sprogbrug og opførsel svækker din evne til at modtage de stille tilskyndelser fra Helligånden.

Yderligere henvisninger: L&P 42:40-41; Trosartiklerne 1:13

Se også Gudsbespottelse; Kyskhed; Piercinger; Tatoveringer