Andre ressourcer
Tilgivelse


Tilgivelse

Skrifterne henviser til tilgivelse på to måder. Herren har befalet os at omvende os fra vore synder og søge hans tilgivelse. Han har også befalet os at tilgive dem, som har såret eller gjort os fortræd. I bønnen Fadervor råder Jesus os til at bede til vor himmelske Fader: »forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere« (Matt 6:12).

Søg Herrens tilgivelse

Synd er en tung byrde. Det bringer spændinger i form af skyld og smerte at vide, at vi har handlet imod vor himmelske Faders vilje. Det bringer en vedvarende sorg, når vi erkender, at vi med vore gerninger har såret andre og hindret os selv i at modtage de velsignelser, som vor Fader har været klar til at give os.

Vi kan på grund af Jesu Kristi forsoning modtage tilgivelse for vore synder gennem oprigtig og fuldstændig omvendelse. Synd bringer lidelse og smerte, mens Herrens tilgivelse bringer lettelse, trøst og glæde. Herren har lovet:

»Se, den, der omvender sig fra sine synder, ham er de forladt, og jeg, Herren, kommer dem ikke mere i hu« (L&P 58:42).

»Er jeres synder som skarlagen, kan de blive hvide som sne; er de røde som purpur, kan de blive som uld« (Es 1:18)

Du kan opleve dette mirakel, uanset om du har behov for at omvende dig fra alvorlige synder eller fra din daglige svagheder. På samme måde som Frelseren på sin tid bønfaldt mennesker, bønfalder han dig i dag:

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let« (Matt 11:28-30).

»Vil I nu ikke vende tilbage til mig og angre jeres synder og blive omvendt, så at jeg kan helbrede jer?

Ja, sandelig siger jeg jer, hvis I vil komme til mig, skal I have evigt liv. Se, min barmhjertigheds arm er udrakt imod jer, og hver den, der vil komme, ham vil jeg modtage; og velsignet er de, der kommer til mig« (3 Nephi 9:13-14).

Se »Omvendelse« på side 111-115 vedrørende en forklaring på omvendelse.

Tilgiv hinanden

Udover at søge tilgivelse for vore egne synder, må vi være villige til at tilgive andre. Herren sagde: »Derfor siger jeg jer, at I skal tilgive hinanden; thi den, som ikke tilgiver sin broder hans synder, står fordømt for Herren; thi på ham hviler en større synd. Jeg, Herren, tilgiver, hvem jeg vil, men af jer forlanges det, at I tilgiver alle mennesker« (L&P 64:9-10).

I livets almindelighed vil du helt sikkert blive behandlet forkert af andre mennesker – somme tider på uskyldig vis og somme tider med vilje. Det er let at blive bitter eller vred eller hævngerrig i sådanne situationer, men det er ikke Herrens måde. Frelseren rådede derimod: »Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer« (Matt 5:44). Han satte det fuldkomne på tilgivelse, da han hang på korset. Han bad med henvisning til de romerske soldater, som havde korsfæstet ham: »Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør« (Luk 23:34).

Bed om styrke til at tilgive dem, som har forurettet dig. Giv slip på følelser af vrede, bitterhed eller hævn. Se efter det gode i andre, snarere end at fokusere på deres fejl og forstørre deres svagheder. Giv Gud mulighed for at dømme andres skadelige gerninger. Det kan måske være vanskeligt at give slip på sårede følelser, men det kan gøres med Herrens hjælp. Du vil opleve, at denne tilgivelse kan hele frygtelige sår og erstatte stridens og hadets gift med den fred og kærlighed, som kun Gud kan give.

Yderligere henvisninger: Matt 6:14-15; 18:21-22; 1 Nephi 7:16-21

Se også Dømme andre; Forsoning, Jesu Kristi; Omvendelse