Presidenttien opetuksia
Luku 45: Viimeiset ajat


Luku 45

Viimeiset ajat

Kun Brigham Young asetettiin apostoliksi, hänelle annettiin tehtäväksi ”lähteä maailmaan ja koota valitut valmistautumisena Herran tulemisen suurta päivää varten” (HC, osa 2, s. 118). Hän palveli lähetystyössä Englannissa, missä hän ja hänen apostolitoverinsa aloittivat laajamittaisen käännytys- ja julkaisuohjelman ja käännynnäisten valmistamisen muuttoa varten Amerikkaan, nuoren kirkon pääpaikkaan. Joseph Smithille kirjoittamassaan raportissa vanhin Young selosti yksityiskohtaisesti heidän ponnistelujaan sanoen: ”Evankeliumi leviää, pahat henget riehuvat, sikäli kuin voin havaita – – he ovat kokoamassa rikkaviljaa kimpuiksi, vehnä on kerääntymässä yhteen, kansakunnat vapisevat ja valtakunnat horjuvat; ’kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava maailmaa’” (HC, osa 4, s. 114). Toimiessaan kirkon johtajana seuraavat lähes 40 vuotta presidentti Young neuvoi pyhiä jatkamaan Herran lunastavaa työtä ja olemaan pelkäämättä kuohuntaa, joka on profetoitu tapahtuvaksi lopun aikoina.

Brigham Youngin opetuksia

Lopun ajat ovat suuren kuohunnan aikaa

Kaikki se, mitä me olemme tähän mennessä kuulleet ja kokeneet, on tuskin edes sen saarnan esipuhetta, joka tullaan pitämään, kun vanhinten todistaminen lakkaa ja kun Herra sanoo heille: ”Tulkaa kotiin. Minä saarnaan nyt oman saarnani maan kansoille”, niin kaikkea sitä, mitä te nyt tiedätte, voidaan tuskin nimittää edes sen saarnan esipuheeksi, joka saarnataan tulella ja miekalla, myrskyillä, maanjäristyksillä, rakeilla, sateella, jyrinällä ja salamoinnilla ja peljättävällä tuholla. Mitä merkitystä on muutaman rautatievaunun tuholla? Kuulette mahtavien, ihmisten nyt ihannoimien kaupunkien vajoavan maan syvyyksiin ja niiden asukkaiden hautautuvan. Meri kohoaa yli äyräidensä ja ahmaisee mahtavia kaupunkeja. Nälänhätä leviää kansojen keskuuteen, ja kansa nousee kansaa vastaan, valtakunta valtakuntaa vastaan ja valtiot valtioita vastaan omassa maassamme ja vieraissa maissa, ja ne tuhoavat toisiaan välittämättä lähimmäistensä ja perheidensä verestä tai hengestä tai omasta hengestään. (DBY, s. 111–112)

Ammoisiin aikoihin ei ole ollut sellaista päivää – ei siitä lähtien, kun tosi kirkko apostolien ajan jälkeen tuhottiin – joka siinä määrin vaatisi jumalisten miesten ja jumalisten naisten uskoa ja tarmoa ja Kaikkivaltiaan taitoa, viisautta ja voimaa heidän kanssaan, kuin tämä kansa tällä hetkellä tarvitsee. Tällaista tarvetta, tällaista aikaa ei maan päällä ole ollut sen jälkeen kun kirkko joutui tuhoon ja pappeus otettiin maan päältä, jolloin pimeyden vallat ja maan ja helvetin vallat olisivat olleet niin katkerasti, kiihkeästi ja raivokkaasti suuntautuneet Jumalaa ja jumalisuutta vastaan maan päällä kuin ne tällä hetkellä ovat. (DBY, s. 112)

Paholainen vastustaa Jeesusta aivan yhtä paljon nyt kuin kapinan aikana taivaassa. Ja aivan samoin kuin paholainen lisää joukkojaan saamalla ihmiset jumalattomiksi, samoin Jeesus Kristus lisää omia joukkojaan ja voimaansa saattamalla ihmiset nöyriksi ja vanhurskaiksi. Ihmissuku joutuu ennen pitkää antamaan äänensä, ja se haluaa tietää, kumpi puolue voittaa. (DBY, s. 112)

Vanhurskaus voittaa maailman lopulla

Tulee aika, jolloin jokainen polvi on notkistuva ja jokainen kieli ylistävä Häntä ja jolloin ne, jotka ovat eläneet maan päällä ja ovat halveksineet ajatusta Korkeimmasta Olennosta ja Häneltä tulevista ilmoituksista, lankeavat maahan Hänen edessään ja häpeissään ja nöyrinä huudahtavat: ”Jumala on olemassa! Oi, Jumala, kerran me hylkäsimme sinut emmekä uskoneet sinun sanaasi ja pidimme sinun neuvojasi halpana, mutta nyt me kumarrumme häveten ja tunnustamme, että on olemassa Jumala ja että Jeesus on Kristus.” Tämä aika koittaa varmuudella. Me uskomme Herran Jeesuksen evankeliumiin. (DBY, s. 112–113)

Mitä he tekevät? He kuulevat Siionin viisaudesta, ja kansojen kuninkaat ja mahtimiehet tulevat ylös Siioniin kysymään Herran teistä ja tutkimaan sitä suurta tietoa, viisautta ja ymmärrystä, joka ilmenee Korkeimman pyhien keskuudessa. (DBY, s. 113)

Heidän on notkistettava polvensa ja tunnustettava, että Hän on Jumala ja että Jeesus Kristus, joka kärsi maailman syntien tähden, todellakin on sen Lunastaja; että Hän verensä vuodattamalla on lunastanut miehet, naiset, lapset, eläimet, linnut, kalat, itse maan ja kaiken, mitä Johannes näki ja minkä hän kuuli ylistävän taivaassa [ks. Ilm. 5:13]. (DBY, s. 113)

Profeetan sanojen mukaisesti maailma kokee ennen pitkää mullistuksen, ja me näemme vanhurskauden hallinnan alkavan, ja synnin ja pahuuden on poistuttava. Mutta pahan voima ja periaatteet, jos niitä nyt voidaan periaatteiksi sanoa, eivät koskaan väisty hiukkaakaan Vapahtajan vanhurskaan etenemisen tieltä, vaan ne on tuuma tuumalta nujerrettava, ja meidän on väkipakolla vallattava maaperä. Niin, uskon ja hyvien tekojen henkisellä voimalla evankeliumin eteneminen jatkuu, leviää, kasvaa ja kukoistaa, kunnes maan kansat tuntevat, että Jeesuksella on oikeus hallita kansojen Kuninkaana, kuten Hän hallitsee pyhien Kuninkaana. (DBY, s. 113)

Tiedättekö, että nyt on Saatanan hallinnan yhdestoista hetki maan päällä? Jeesus tulee hallitsemaan, ja kaikki te, jotka pelkäätte ja vapisette vihollistenne takia, lakatkaa pelkäämästä heitä ja oppikaa pelkäämään Jumalan loukkaamista. Pelätkää Hänen lakiensa rikkomista, pelätkää sitä, että teette pahaa veljellenne tai mille tahansa olennolle maan päällä, älkääkä pelätkö Saatanaa ja hänen voimaansa älkääkä myöskään niitä, joilla on ainoastaan valta tappaa ruumis, sillä Jumala varjelee kansaansa. (DBY, s. 114)

Kun aika, jota elämme, etenee, me havaitsemme profetian täyttyvän, ja me näemme siinä valmistautumisen Herramme ja Vapahtajamme toisen tulemisen varalle, jolloin Hän tulee asumaan maan päällä. Me odotamme, että valheiden turvapaikka pyyhkäistään pois ja että se kaupunki, kansa, hallitus tai valtakunta, joka ei palvele Jumalaa eikä noudata totuuden ja uskonnon periaatteita, hävitetään ja tuhotaan perin juurin. (DBY, s. 114)

Tuhatvuotinen valtakunta on ykseyden, rauhan ja temppelityön aikaa

Tuhatvuotinen valtakunta koostuu seuraavasta: jokainen sydän kirkossa ja Jumalan valtakunnassa on yhtä; valtakunta on kasvanut niin, että se on voittanut kaiken, mikä on taivaan järjestyksen vastaista, ja Saatana on sidottu ja sinetöity. Kaikki muu on kuten nytkin; me syömme, juomme ja käytämme vaatteita. (DBY, s. 115)

Olkoon kansa pyhä, niin maa sen jalkain alla on pyhä. Olkoon kansa pyhä ja täynnä Jumalan Henkeä, niin jokainen eläin ja matelija on täynnä rauhaa, maaperä tuottaa täydellä voimallaan ja sen hedelmät ovat ihmisen ravintona. Mitä enemmän on puhtautta, sitä vähemmän on taistelua; mitä ystävällisempiä me olemme eläimiämme kohtaan, sitä enemmän rauha kasvaa ja järjettömien luontokappaleiden kesytön luonto talttuu. Jos ihmiset eläessään eivät enää hetkeäkään palvelisi paholaista, jos tässä kuulijakunnassa vallitsisi tällainen henki ja päättäväisyys, niin tuhatvuotinen valtakunta olisi tässä paikan päällä. Vallitkoon tämä henki tämän kaupungin asukkaiden keskuudessa, vallitkoon tämä henki tämän territorion asukkaiden keskuudessa, niin tuhatvuotinen valtakunta on täällä. Vallitkoon tämä henki – – kaikkien asukkaiden keskuudessa, niin tuhatvuotinen valtakunta on täällä, ja siten se leviää kaikkeen maailmaan. (DBY, s. 115–116)

Tuhatvuotisen valtakunnan aikana, jolloin Jumalan valtakunta on perustettu maan päälle voimassa, kirkkaudessa ja täyteydessä ja siihen asti vallinnut pahuuden mahti on lakkautettu, Jumalan pyhillä on etuoikeus rakentaa temppeleitään ja astua niihin tullakseen ikään kuin Jumalan temppeleiden tukipilareiksi [ks. Ilm. 3:12], ja he suorittavat toimituksia kuolleidensa puolesta. Silloin me näemme ystäviemme tulevan esiin ja ehkä myös joidenkuiden, jotka olemme täällä tunteneet. – – Ja meidän annetaan ilmoitusten kautta tietää esi-isämme aina isä Aadamiin ja äiti Eevaan asti, ja me astumme Jumalan temppeleihin ja suoritamme toimitukset heidän puolestaan. Silloin [lapset] sinetöidään [vanhempiin], kunnes on aikaansaatu täydellinen ketju Aadamiin asti, niin että on olemassa katkeamaton pappeuden ketju Aadamista lopun ajan tapahtumiin asti. (DBY, s. 115)

Tämä on myöhempien aikojen pyhien työnä tuhatvuotisen valtakunnan aikana. (DBY, s. 116)

Meidän tulee pyhittäytyä valmistautuaksemme Jeesuksen Kristuksen toista tulemista varten

Älkää toivoko liian innokkaasti, että Herra jouduttaisi työtään. Olkoon intomme keskittynyt yhteen ainoaan, oman sydämemme pyhittämiseen, omien tunteidemme puhdistamiseen, valmistautumiseen niiden tapahtumien liikkeellepanoon, jotka joutuisasti lähestyvät meitä. Tämän pitäisi olla huolenamme, tämän pitäisi olla tutkimuksenamme, tämän pitäisi olla päivittäisenä rukouksenamme, eikä meidän pitäisi kiirehtiä nähdäksemme jumalattomien kukistumisen. (DBY, s. 117)

Se, poltetaanko maailma vuoden vai tuhannen vuoden kuluessa, ei merkitse pennin vertaa teille tai minulle. Meillä on iankaikkisen elämän sanat. Meillä on oikeus saada kirkkaus, kuolemattomuus ja iankaikkiset elämät. Haluatteko siis saada nämä siunaukset? (DBY, s. 117)

Meillä on rakennettavana Jumalan valtakunta, lunastettavana Siion; meidän on pyhitettävä itsemme niin, että olemme valmiit tulemaan temmatuiksi ylös Esikoisen seurakunnan kanssa. Ja jos me käytämme hyvin jokaisen päivän ja jokaisen hetken, jos me silloin kuolemme, meidät havaitaan vanhurskautetuiksi. Mutta jos me elämme edelleen, meistä on todella tultava pyhiä, muuten jäämme vaille sitä Jumalan kirkkauden täyteyttä, joka on ilmestyvä. (DBY, s. 444)

Minun asiani ei ole tietää Herran aikaa, mutta Hän on laupias, pitkämielinen ja kärsivällinen, ja Hänen vihansa ei ilmene ennen kuin armo on ammennettu tyhjiin, ja silloin tuomio tarttuu ohjaksiin. En tiedä miten, enkä tällä hetkellä haluakaan tietää. Meille riittää, kun tiedämme, miten palvella Jumalaamme ja elää uskontomme mukaan, ja siten Jumalan mielisuosio meitä kohtaan kasvaa. (DBY, s. 117–118)

Opiskeluehdotuksia

Lopun ajat ovat suuren kuohunnan aikaa

  • Mitä koettelemuksia presidentti Youngin mukaan tulee lopun aikoina? Miksi nämä tuomiot lankeavat maan ylle?

  • Mikä presidentti Youngin sanojen mukaan olisi ainoa syy siihen, että vaino kirkkoa kohtaan päättyisi?

  • Millä tavalla sota taivaassa jatkuu yhä maan päällä tänä aikana? Mitä jumalisilta miehiltä ja jumalisilta naisilta vaaditaan lopun aikoina?

Vanhurskaus voittaa maailman lopulla

  • Mitä maailman jumalattomat ihmiset tekevät, kun he ”kuulevat Siionin viisaudesta”?

  • Mitä meidän pitäisi oppia pelkäämään tänä ”Saatanan hallinnan yhdennentoista hetken” aikana maan päällä? Kuinka me voimme olla pelkäämättä vanhurskauden vihollisia?

  • Presidentti Young sanoi, että jumalattomat on ”nujerrettava” ja ”uskon ja hyvien tekojen henkisellä voimalla evankeliumin eteneminen jatkuu”. Millä tavalla usko voi olla henkistä voimaa? Kuinka hyvät teot voittavat jumalattomuuden? Kuinka me voimme edistää evankeliumin marssin etenemistä, leviämistä, kasvamista ja kukoistamista?

Tuhatvuotinen valtakunta on ykseyden, rauhan ja temppelityön aikaa

  • Mikä presidentti Youngin mukaan on tuhatvuotinen valtakunta? (Ks. myös LK 43:30–31; 88:110.)

  • Kuinka maa ja sen asukkaat tehdään rauhanomaisiksi ja pyhiksi?

  • Mikä on myöhempien aikojen pyhien työnä tuhatvuotisen valtakunnan aikana?

Meidän tulee pyhittäytyä valmistautuaksemme Jeesuksen Kristuksen toista tulemista varten

  • Presidentti Young sanoi, että meidän tulee pyhittäytyä valmistautuaksemme Jeesuksen Kristuksen toista tulemista varten. Kuinka me voimme pyhittäytyä? (Ks. myös He. 3:35; LK 20:31.)

  • Miksi meidän ei tulisi olla huolissamme toisen tulemisen tarkasta ajankohdasta?

Kuva
Christ returning to earth

Jeesus Kristus tulee pilvien keskellä kirkkaudessa aloittamaan tuhatvuotisen valtakunnan aikakauden.