Bøker og leksjoner
Kapittel 10: Skriftene


Kapittel 10

Skriftene

Bilde
A Chinese woman sitting at a table with scriptures open in front of her. She is using a highlighter to mark them.

Skriftene er tilgjengelige for oss i dag

  • Hva er noen av de velsignelser vi nyter godt av i dag fordi Skriftene er så lett tilgjengelige?

Når Herrens tjenere taler eller skriver under Den hellige ånds innflytelse, blir deres ord hellig skrift (se L&p 68:4). Helt fra begynnelsen av har Herren befalt sine profeter å føre en opptegnelse over hans åpenbaringer og hans handlemåte med sine barn. Han sa: «Jeg befaler alle mennesker, både i øst og i vest og i nord og i syd og på øyene i havet, at de skal skrive de ord som jeg taler til dem. For ut av bøkene som skal skrives, vil jeg dømme verden, enhver etter sine gjerninger, i overensstemmelse med det som er skrevet» (2. Nephi 29:11).

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige godtar fire bøker som hellig skrift: Bibelen, Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle. Disse bøkene kalles Kirkens standardverker. Våre levende profeters inspirerte ord blir også godkjent som hellig skrift.

Bibelen

Bibelen er en samling av hellige skrifter som inneholder Guds åpenbaringer til menneskene. Disse skriftene dekker mange århundrer, fra Adams tid til den tid da Jesu Kristi apostler levde. De ble skrevet av mange profeter som levde på forskjellige tidspunkter i verdens historie.

Bibelen er delt i to deler, Det gamle og Det nye testamente. Mange profetier i Det gamle testamente forutsier at det skulle komme en Frelser og Forløser. Det nye testamente forteller om livet til denne Frelser og Forløser, som er Jesus Kristus. Det forteller også om opprettelsen av hans kirke på den tiden. «Vi tror at Bibelen er Guds ord så langt som den er riktig oversatt» (Trosartiklene 1:8).

Gjennom profeten Joseph Smith har Herren gitt oss større forståelse av noen skriftsteder i Bibelen. Herren inspirerte profeten Joseph til å gjengi sannheter i Bibelens tekst som hadde vært tapt eller endret siden den opprinnelige tekst ble skrevet. Disse inspirerte korrigeringer kalles Joseph Smiths oversettelse av Bibelen. Utvalgte skriftsteder fra Joseph Smiths oversettelse finnes i Veiledning til Skriftene.

Mormons bok

Mormons bok er en hellig opptegnelse om noen av de folkeslagene som levde på de amerikanske kontinenter mellom ca. 2000 f.Kr. og 400 e.Kr. Den inneholder fylden av Jesu Kristi evangelium (se L&p 20:9; 42:12; 135:3). Mormons bok forteller om Jesu Kristi besøk til folket i Amerika like etter hans oppstandelse.

Joseph Smith oversatte Mormons bok til engelsk ved Guds gave og kraft. Han sa at den er «den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok» (Innledningen til Mormons bok).

President Ezra Taft Benson hjalp oss å forstå hvordan Mormons bok er sluttstenen i vår religion. Han sa:

«Mormons bok er sluttstenen i vår religion på tre måter. Den er sluttstenen i vårt vitnesbyrd om Kristus. Den er sluttstenen i vår lære. Den er vitnesbyrdets sluttsten.

Mormons bok er sluttstenen i vårt vitnesbyrd om Jesus Kristus, som selv er hjørnesten i alt vi gjør. Den bærer mektig og tydelig vitnesbyrd om at han lever …

[Den] utvider vår forståelse av de frelsende læresetninger … Mormons bok … ble skrevet for vår tid … I Mormons bok [finner vi] et mønster for forberedelse til det annet komme …

… Mormons bok lærer oss sannhet [og] bærer vitnesbyrd om Kristus. … Men det er noe mer. Det finnes en kraft i boken som vil begynne å tilflyte deres liv i samme øyeblikk som dere begynner på et seriøst studium av boken. Dere vil få større kraft til å motstå fristelse. Dere vil få kraft til å unngå å bli ført vill. Dere vil få kraft til å holde dere på den rette og smale sti. Skriftene kalles ”livets ord”, og ingen steder er det i større grad tilfelle enn i Mormons bok … “Enhver siste-dagers-hellig skulle gjøre studiet av denne boken til et livslangt foretagende.”» (i Conference Report, okt. 1986, 4-7; eller Lys over Norge, jan. 1987, 3-5; sitat fra Marion G. Romney, i Conference Report, apr. 1980, 90; eller Lys over Norge, okt. 1980, 117.)

Lære og pakter

Lære og pakter er en samling av åpenbaringer fra vår tid. I kapittel 1 i Lære og pakter forteller Herren at boken er utgitt til jordens innbyggere for å forberede dem på hans komme:

«Derfor er Herrens røst til jordens ender, så alle som vil høre kan høre:

Bered dere, bered dere til det som skal komme, for Herren er nær» (L&p 1:11-12).

Denne boken inneholder åpenbaringer angående Jesu Kristi Kirke slik den er blitt gjenopprettet i disse siste dager. Flere kapitler i boken forklarer Kirkens organisasjon og definerer embedene i prestedømmet og deres funksjoner. Andre kapitler, som for eksempel kapittel 76 og 88, inneholder storslagne sannheter som var tapt for verden i hundrevis av år. Atter andre, som kapittel 29 og 93, kaster lys over læresetninger i Bibelen. Dessuten er det noen kapitler, for eksempel kapittel 133, som inneholder profetier om fremtidige hendelser. Gud har befalt oss å studere hans åpenbaringer i denne boken: «Ransak disse bud, for de er sanne og troverdige, og profetiene og løftene som er i dem, skal alle bli oppfylt» (L&p 1:37).

Den kostelige perle

Den kostelige perle inneholder Mose bok, Abrahams bok og noen inspirerte skrifter av Joseph Smith. Mose bok inneholder en beretning om noen av Moses’ syner og skrifter, åpenbart til profeten Joseph Smith. Den klargjør lærdommer og læresetninger som var gått tapt fra Bibelen, og gir ytterligere opplysninger angående jordens skapelse.

Profeten Joseph Smith oversatte Abrahams bok fra en papyrusrull som kom fra de egyptiske katakomber. Denne boken inneholder verdifulle opplysninger om skapelsen, evangeliet, Guds natur og prestedømmet.

Joseph Smiths skrivelser omfatter en del av Joseph Smiths inspirerte oversettelse av Bibelen, utdrag fra hans History of the Church, og trosartiklene.

  • Kan du nevne noen historier i Skriftene som har inspirert deg? Kan du nevne noen læresetninger i disse hellige bøker som har hjulpet deg?

Våre levende profeters ord

I tillegg til disse fire bøker med hellig skrift blir våre levende profeters ord hellig skrift for oss. Vi får deres ord gjennom konferanser, tidsskriftene Liahona eller Ensign og instruksjoner til lokale prestedømsledere. «Vi tror på alt som Gud har åpenbart, alt som han nå åpenbarer, og vi tror at han fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående Guds rike» (Trosartiklene 1:9).

  • Hvor kan vi finne våre levende profeters ord?

Studer Skriftene

  • Hvilke velsignelser kan vi motta når vi studerer Skriftene?

Vi skulle alle studere Skriftene hver dag. Vi skulle dele disse sannheter med våre barn. Vi skulle lese i standardverkene med våre barn, slik at de vil bli glad i dem og benytte dem på grunn av de sannheter de inneholder.

Hvis vi ønsker å unngå denne verdens onder, må vi fôre vårt sinn med den sannhet og rettferdighet vi finner i Skriftene. Vi vil komme nærmere Gud og hverandre når vi sammen leser i Skriftene og grunner på dem.

Når vi leser i Skriftene, grunner på dem og ber angående dem og ber Gud hjelpe oss å forstå, vil Den hellige ånd bære vitnesbyrd for oss om sannheten av disse ting. Vi vil alle vite selv at disse ting er sanne. Vi vil ikke bli bedratt (se Joseph Smith – Matteus 1:37). Vi kan få de samme følelser som Nephi ga uttrykk for da han sa: «Min sjel fryder seg over de ting som er av Herren, og mitt hjerte fordyper seg stadig i de ting som jeg har sett og hørt» (2. Nephi 4:16).

  • Hvordan kan vi holde forpliktelsen om å studere Skriftene hver dag? Overvei å planlegge et tidspunkt og et sted for skriftstudium hver dag.

Ytterligere skriftsteder