Bøker og leksjoner
Kapittel 21: Den hellige ånds gave


Kapittel 21

Den hellige ånds gave

Bilde
A young girl being confirmed. Two men are standing behind her with their hands on her head.

Den hellige ånd

I kapittel 7 lærte vi at Den hellige ånd er et medlem av Guddommen. Han er en «ånd i persons skikkelse» (L&p 130:22). Han har ikke et legeme av kjøtt og ben. Hans innflytelse kan være overalt samtidig. Hans misjon er å bære vitnesbyrd om Faderen og Sønnen og om all sannhet. Dessuten renser, eller helliggjør, Den hellige ånd oss for å forberede oss til å bo i Guds nærhet. Den hellige ånd renser vårt hjerte så vi ikke lenger ønsker å gjøre noe ondt.

Det er forskjell på Den hellige ånd og Den hellige ånds gave. I dette kapitlet skal vi lære hva Den hellige ånds gave er og hvordan vi kan motta denne store gaven fra Gud.

Den hellige ånds gave

  • Hva er forskjellen mellom Den hellige ånd og Den hellige ånds gave?

Den hellige ånds gave er det privilegium å motta stadig veiledning og inspirasjon fra Den hellige ånd, noe som gis til personer som har tro på Jesus Kristus, har blitt døpt og bekreftet som medlemmer av Kirken.

Joseph Smith at vi tror man i dag nyter godt av Den hellige ånds gave i like stor grad som i de første apostlers dager. Vi tror på denne gave i all dens fylde, kraft, storhet og herlighet. (Se Læresetninger fra Kirkens presidenter: Joseph Smith [2007], 97-98.)

En person kan få midlertidig veiledning fra Den hellige ånd uten å motta Den hellige ånds gave (se L&p 130:23). Men denne veiledning vil ikke fortsette uten at vedkommende blir døpt og mottar håndspåleggelse for Den hellige ånds gave. I Apostlenes gjerninger 10 leser vi at den romerske soldat Kornelius mottok inspirasjon fra Den hellige ånd slik at han visste at Jesu Kristi evangelium var sant. Men Kornelius mottok ikke Den hellige ånds gave før etter at han var blitt døpt. Profeten Joseph Smith sa at hvis Kornelius ikke hadde mottatt dåp og Den hellige ånds gave, ville Den hellige ånd ha forlatt ham (se Læresetninger fra Kirkens presidenter: Joseph Smith, 97).

I dag lærer mange som ikke er medlemmer av Kirken, ved Den hellige ånds kraft at Mormons bok er sann (se Moroni 10:4-5). Men dette første vitnesbyrd forlater dem hvis de ikke mottar Den hellige ånds gave. De mottar ikke den stadige forsikring som kan komme til dem som har Den hellige ånds gave.

Motta Den hellige ånds gave

  • Hva må vi gjøre for stadig å kunne bli ledsaget av Den hellige ånd?

Etter at man er blitt døpt, blir man bekreftet som medlem av Kirken og blir gitt Den hellige ånds gave ved håndspåleggelse. Herren har sagt: «Den som har tro, skal dere bekrefte ved håndspåleggelse i min kirke, og jeg vil skjenke dem Den Hellige Ånds gave» (L&p 33:15).

Enhver verdig eldste i Kirken kan, når han bemyndiges til det, gi en annen person Den hellige ånds gave. Men det er ingen garanti for at vedkommende vil motta inspirasjon og veiledning fra Den hellige ånd bare fordi eldstene har lagt sine hender på hans eller hennes hode. Enhver må «motta Den hellige ånd». Dette betyr at Den hellige ånd bare vil komme til oss når vi er trofaste og ønsker hjelp fra dette himmelske sendebud.

For å være verdig til å få hjelp fra Den hellige ånd må vi oppriktig strebe etter å adlyde alle Guds bud. Vi må ha rene tanker og gjerninger.

Lær å gjenkjenne Den hellige ånds innflytelse

Den hellige ånd kommuniserer vanligvis stille med oss. Hans innflytelse omtales ofte som en «lav røst» (se 1. Kongebok 19:9-12; Helaman 5:30; L&p 85:6). President Boyd K. Packer har sagt: «Den hellige ånd taler med en røst som du føler mer enn du hører … Når vi taler om å “lytte” til Åndens hvisken, er det vanligst å beskrive åndelige tilskyndelser ved å si: “Jeg hadde en følelse …”» Han fortsatte: «Denne Åndens røst taler mildt og tilskynder deg til hva du skal gjøre eller hva du skal si, eller den kan varsle eller advare deg» (i Conference Report, okt. 1994, 77; eller Lys over Norge, jan. 1995, 59).

En av Guds største gaver

  • Hvilke velsignelser kan vi motta ved Den hellige ånds gave?

Den hellige ånds gave er en av Guds største gaver til oss. Ved Den hellige ånd kan vi vite at Gud lever, at Jesus er Kristus, og at hans kirke er blitt gjenopprettet på jorden. Den hellige ånds tilskyndelser kan vise oss alt vi skulle gjøre (se 2. Nephi 32:5). Den hellige ånd helliggjør oss for å forberede oss til Guds nærhet. Vi kan nyte godt av Åndens gaver (se kapittel 22 i denne boken). Denne store gave fra vår himmelske Fader kan også gi oss fred i vårt hjerte og en forståelse av det som hører Gud til (se 1. Korinterbrev 2:9-12).

  • Hvorfor er Den hellige ånds gave en av Guds største gaver til oss?

Ytterligere skriftsteder