Bøker og leksjoner
Kapittel 47: Opphøyelse


Kapittel 47

Opphøyelse

Bilde
Two planets orbiting in a sky where clouds show swirlling movement.

Planen for vår fremgang

Da vi levde sammen med vår himmelske Fader, forklarte han en plan for vår fremgang. Vi kunne bli ham lik, en opphøyet person. Planen innebar at vi måtte bli adskilt fra ham og komme til jorden. Adskillelsen var nødvendig for å vise om vi ville adlyde vår Faders bud selv om vi ikke lenger var i hans nærhet. Planen sørget for at vi etter jordelivet ville bli dømt og belønnet i henhold til graden av vår tro og lydighet.

Av Skriftene lærer vi at det er tre herlighetsriker i himmelen. Apostelen Paulus nevnte at han kjente en mann som ble «rykket like inn i den tredje himmel» (2. Korinterbrev 12:2). Paulus nevnte to av rikene i himmelen: det celestiale og det terrestriale (se 1. Korinterbrev 15:40–42). Det celestiale er det høyeste, og deretter kommer det terrestriale. (I den norske bibelutgave kalles de himmelske og jordiske legemer. Overs.anm.) Gjennom åpenbaring i de siste dager lærer vi at det tredje rike er det telestiale rike (se L&p 76:81). Vi lærer også at det er tre himler eller grader i det celestiale rike (se L&p 131:1).

Opphøyelse

  • Hva er opphøyelse?

Opphøyelse er evig liv, den slags liv som Gud lever. Han lever i stor herlighet. Han er fullkommen. Han er i besittelse av all kunnskap og all visdom. Han er far til åndebarn. Han er skaper. Vi kan bli vår himmelske Fader lik. Dette er opphøyelse.

Hvis vi viser oss trofaste mot Herren, vil vi leve i den høyeste grad av himmelens celestiale rike. Vi vil bli opphøyet for å leve sammen med vår himmelske Fader i evige familier. Opphøyelse er den største gave vår himmelske Fader kan gi sine barn (se L&p 14:7).

Opphøyelsens velsignelser

  • Hva er noen av de velsignelser som vil bli gitt dem som er opphøyet?

Vår himmelske Fader er fullkommen, og han fryder seg over at det er mulig for hans barn å bli ham lik. Hans gjerning og herlighet er «å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv» (Moses 1:39).

De som mottar opphøyelse i det celestiale rike ved tro på Jesus Kristus, vil motta spesielle velsignelser. Herren har lovet: «Alt hører dem til» (L&p 76:59). Her er noen av velsignelsene som opphøyede personer mottar:

  1. De vil leve evig i vår himmelske Faders og Jesu Kristi nærhet (se L&p 76:62).

  2. De vil bli guder (se L&p 132:20–23).

  3. De vil bli forenet for evig med sine rettferdige familiemedlemmer og vil være i stand til evig formering.

  4. De vil motta en fylde av glede.

  5. De vil ha alt som vår himmelske Fader og Jesus Kristus har – all makt, herlighet, herredømme og kunnskap (se L&p 132:19–20). President Joseph Fielding Smith skrev: «Gjennom Sønnen har Faderen lovet at alt han har, skal bli gitt dem som er lydige mot hans bud. De skal øke sin kunnskap, visdom og makt og gå fra nåde til nåde inntil fylden av den fullkomne dag skal strømme nedover dem.» (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954-56], 2:38; kursiv i originalen.)

Krav for å bli opphøyet

Tiden for å oppfylle kravene til opphøyelse er nå (se Alma 34:32‑34). President Joseph Fielding Smith sa: «For å bli opphøyet må vi godta evangeliet og alle dets pakter, vi må påta oss de forpliktelser Herren har tilbudt oss, og vi må vandre i sannhetens lys og forståelse og ”leve ved hvert ord som utgår fra Guds munn.”» (Frelsende læresetninger, 2:44.)

For å bli opphøyet må vi først og fremst ha tro på Jesus Kristus og deretter holde ut i denne troen helt til livets slutt. Vår tro på ham må være slik at vi omvender oss fra våre synder og adlyder hans bud.

Han befaler oss alle å motta visse ordinanser:

  1. Vi må bli døpt.

  2. Vi må motta håndspåleggelse for å bli bekreftet som medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og motta Den hellige ånds gave.

  3. Brødre må motta Det melkisedekske prestedømme og foredle sitt kall i prestedømmet.

  4. Vi må motta tempelbegavelsen.

  5. Vi må bli viet for evigheten, enten i dette liv eller i det neste.

I tillegg til å motta de ordinanser som kreves, befaler Herren oss alle å:

  1. Elske Gud og vår neste.

  2. Holde budene.

  3. Omvende oss fra våre feil.

  4. Søke etter våre avdøde forfedre og motta evangeliets frelsende ordinanser for dem.

  5. Være tilstede på Kirkens møter så regelmessig som mulig så vi kan fornye vår dåpspakt ved å delta i nadverden.

  6. Elske våre familiemedlemmer og styrke dem i Herrens veier.

  7. Holde familiebønn og personlig bønn hver dag.

  8. Undervise andre i evangeliet ved ord og eksempel.

  9. Studere Skriftene.

  10. Lytte til Herrens profeters inspirerte ord og etterleve dem.

Til syvende og sist må vi alle motta Den hellige ånd og lære å følge hans veiledning i vårt personlige liv.

  • Hvordan forbereder ordinanser og pakter oss til opphøyelse?

  • Hvordan hjelper tro på Jesus Kristus oss å adlyde budene?

  • Hvorfor må vi lære å følge Den hellige ånds veiledning for å bli opphøyet?

Etter at vi har vært trofaste og holdt ut til enden

  • Hva skjer når vi har holdt ut til enden som trofaste Kristi disipler?

Herren har sagt: «Hvis du holder mine bud og holder ut til enden, skal du få evig liv som er den største av alle Guds gaver» (L&p 14:7). President Josph Fielding Smith sa: «Hvis vi vil bli i Gud, eller med andre ord holde hans bud, tilbe ham og elske hans sannhet, da skal den tid komme at vi skal bli badet i sannhetens fylde, som skal bli klarere og klarere inntil den fullkomne dag.» (Frelsende læresetninger, 2:39.)

Profeten Joseph Smith forkynte: «Når du klatrer opp en stige, må du begynne nederst og gå oppover trinn for trinn inntil du kommer til toppen. Og slik er det også med evangeliets prinsipper – du må begynne med det første og gå videre inntil du har lært alle opphøyelsens prinsipper. Men det vil gå svært lang tid etter at du har gått gjennom sløret [dødd], før du vil ha lært dem. Ikke alt kan forstås i denne verden, også på den andre siden av graven vil det bli et stort arbeide å lære om vår frelse og opphøyelse.» (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 264.)

Joseph Smith forkynte: «Det er evangeliets første prinsipp med bestemthet å kjenne Guds karakter … Han var en gang et menneske som vi; … Gud selv, vår alles Fader, bodde på en jord akkurat som Jesus Kristus selv gjorde.» (Profeten Joseph Smiths læresetninger, red. Joseph Fielding Smith [1976], 262).

Vår himmelske Fader kjenner våre prøvelser, våre svakheter og våre synder. Han har medlidenhet og barmhjertighet. Han ønsker at vi skal lykkes, slik han gjorde.

Tenk dere hvilken glede hver enkelt av oss vil oppleve når vi vender tilbake til vår himmelske Fader, hvis vi kan si: «Fader, jeg levde ifølge din vilje. Jeg har vært trofast og har holdt dine bud. Jeg er lykkelig for at jeg er hjemme igjen.» Da vil vi høre ham si: «Vel gjort …! Du har vært tro over lite, jeg vil sette deg over meget. Gå inn til din herres glede» (Matteus 25:23).

  • Repeter Matteus 25:23. Tenk over hva du ville føle hvis du hørte Herren si disse ordene til deg.

Ytterligere skriftsteder