Bøker og leksjoner
Kapittel 19: Omvendelse


Kapittel 19

Omvendelse

Bilde
An Hispanic young woman crying. She is holding a handkerchief. Tears are rolling down her face.

Vi trenger alle å omvende oss

  • Hva er synd? Hvilken virkning har våre synder på oss?

Tro på Jesus Kristus fører naturlig til omvendelse. Behovet for omvendelse har eksistert i verden fra Adams tid og til i dag. Herren forklarte Adam: «Derfor, lær dine barn at alle mennesker, hvor de enn måtte være, må omvende seg, ellers kan de på ingen måte arve Guds rike, for intet urent kan bo der eller i hans nærhet» (Moses 6:57).

Vi kommer til jorden i den hensikt å vokse og ha fremgang. Dette er en livslang prosess. I denne tiden synder vi alle (se Romerne 3:23). Vi trenger alle å omvende oss. Noen ganger synder vi på grunn av uvitenhet, noen ganger på grunn av våre svakheter og noen ganger på grunn av at vi med vilje er ulydige. I Bibelen leser vi at «det finnes ikke et rettferdig menneske på jorden som bare gjør godt og aldri synder» (Predikanten 7:20) og at «dersom vi sier at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss» (1. Johannes 1:8).

Hva er synd? Jakob sa: «Den som altså vet hva godt han burde gjøre, men ikke gjør det, for ham er det synd» (Jakobs brev 4:17). Johannes beskrev synd som «enhver urettferdighet» (1. Johannes 5:17) og «synd er lovbrudd» (1. Johannes 3:4).

Det er derfor Herren har sagt: «Alle mennesker, hvor de enn måtte være, må omvende seg» (Moses 6:57). Bortsett fra Jesus Kristus, som levde et fullkomment liv, har alle som har levd på jorden, syndet. I sin store kjærlighet har vår himmelske Fader gitt oss denne anledningen til å omvende oss fra våre synder.

Hvordan bli fri fra våre synder gjennom omvendelse

  • Hva er omvendelse?

Omvendelse er den måte som er gitt oss til å bli fri fra våre synder på og motta tilgivelse for dem. Synder sinker vår åndelige fremgang og kan til og med stoppe den. Omvendelse gjør det mulig for oss å vokse og utvikle oss åndelig igjen.

Privilegiet å omvende seg er muliggjort ved Jesu Kristi forsoning. På en måte som vi ikke fullt ut forstår, betalte Jesus for våre synder. President Joseph Fielding Smith sa om dette:

«Jeg har hatt smerter, det har dere også, og av og til har det vært sterke smerter, men jeg kan ikke forstå en smerte … som fikk blodet, i likhet med svette, til å komme ut av legemet. Det var noe grusomt og forferdelig …

… Det fantes overhodet intet menneske som er født i denne verden, som kunne ha tålt vekten av den byrde som ble lagt på Guds Sønns skuldre da han bar dine og mine synder og åpnet døren slik at vi kan blir befridd for våre synder» (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954-56], 1:121; kursiv i originalen).

Omvendelse krever av og til stort mot, stor styrke, mange tårer, uopphørlige bønner og utrettelige anstrengelser for å etterleve Herrens bud.

Omvendelsens prinsipper

  • Hva er omvendelsens prinsipper?

President Spencer W. Kimball sa: «Det finnes ingen storslagen vei til omvendelse, og ingen privilegert sti til forlatelse. Ethvert menneske må følge den samme kurs, enten han er rik eller fattig, skolert eller uskolert, stor eller liten, prins eller fattigmann, konge eller menigmann» (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Spencer W. Kimball [2006], 39; kursiv i originalen).

Vi må innrømme våre synder

For å omvende oss må vi vedgå for oss selv at vi har syndet. Hvis vi ikke innrømmer dette, kan vi ikke omvende oss.

Alma ga følgende råd til sin sønn Corianton, som ikke hadde vært trofast i sitt misjonskall og hadde begått alvorlige synder: «[Føl] uro over dine synder, en uro som skal bringe deg ned til omvendelse … Forsøk ikke å unnskylde dine synder det aller minste» (Alma 42:29-30). Skriftene råder oss videre til ikke å rettferdiggjøre våre syndige handlemåter (se Lukas 16:15-16).

Vi kan ikke skjule noen gjerning vi gjør i livet, hverken for oss selv eller for Herren.

Vi må føle sorg for våre synder

I tillegg til å innrømme våre synder må vi føle oppriktig sorg for det vi har gjort. Vi må føle at våre synder er fryktelige. Vi må ønske å snu ryggen til dem og bli kvitt dem. Skriftene sier oss: «Alle de som ydmyker seg for Gud og ønsker å bli døpt – og kommer frem med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, og … i sannhet har omvendt seg fra alle sine synder … skal ved dåp opptas i hans kirke» (L&p 20:37).

Vi må forsake våre synder

Vår oppriktige sorg skulle føre til at vi forsaker (slutter med) våre synder. Hvis vi har stjålet noe, vil vi ikke stjele noe mer. Hvis vi har løyet, vil vi ikke lyve mer. Hvis vi har drevet hor, vil vi slutte med det. Herren åpenbarte til profeten Joseph Smith: «Ved dette kan dere vite om et menneske omvender seg fra sine synder – se, han vil bekjenne dem og avstå fra dem» (L&p 58:43).

Vi må bekjenne våre synder

Det er svært viktig å bekjenne våre synder. Herren har befalt at vi skal bekjenne våre synder. Bekjennelse letter synderens tunge byrde. Herren har lovet: «Jeg, Herren, tilgir synder og er barmhjertig mot dem som bekjenner sine synder med ydmykt hjerte» (L&p 61:2).

Vi må bekjenne alle våre synder for Herren. Dessuten må vi bekjenne alvorlige synder – som hor, homoseksuelle forhold, overgrep mot ektefelle eller barn og salg eller bruk av illegale stoffer – som kan innvirke på vårt medlemskap i Kirken, for riktig prestedømsmyndighet. Hvis vi har syndet mot en annen person, skulle vi bekjenne for den vi har krenket. Enkelte mindre alvorlige synder involverer ingen andre enn oss selv og Herren. Disse kan vi bekjenne for Herren i enerom.

Vi må gjøre opp for det gale vi gjør

En del av omvendelse består i gjenopprettelse. Dette betyr at vi så langt som mulig må gjøre godt igjen det gale vi har gjort. Eksempelvis skulle en tyv gi tilbake det han har stjålet. En løgner skulle gjøre sannheten kjent. En som har fart med sladder og ærekrenket en persons karakter, skulle gå inn for å gjenopprette vedkommendes gode navn og rykte. Når vi gjør dette, vil ikke Gud nevne våre synder for oss når vi blir dømt (se Esekiel 33:15-16).

Vi må tilgi andre

En svært viktig del av omvendelse består i å tilgi dem som har syndet mot oss. Herren vil ikke tilgi oss hvis ikke vårt hjerte er fullstendig rent for alt hat og all bitterhet og alle vonde følelser mot andre (se 3. Nephi 13:14-15). «Derfor sier jeg dere at dere skulle tilgi hverandre, for den som ikke tilgir sin bror hans overtredelser, står fordømt for Herren, for på ham hviler en større synd» (L&p 64:9).

Vi må holde Guds bud

For å gjøre vår omvendelse fullstendig må vi holde Herrens bud (se L&p 1:32). Vi har ikke omvendt oss fullstendig hvis vi ikke betaler tiende, helligholder sabbatsdagen eller retter oss etter Visdomsordet. Vi er ikke omvendt hvis vi ikke oppholder Kirkens autoriteter og ikke elsker Herren eller vår neste. Hvis vi ikke ber og vi er uvennlige mot andre, har vi i sannhet ikke omvendt oss. Når vi omvender oss, blir vårt liv forandret.

President Kimball sa: «For det første omvender man seg. Etter å ha fått fotfeste må man dernest etterleve Herrens bud for å bevare sin gode utgangsposisjon. Dette er nødvendig for å sikre en fullstendig tilgivelse» (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Spencer W. Kimball, 45).

  • Hvordan skiller læresetningene i dette avsnittet seg ut fra den feilaktige tanken at omvendelse består i å utføre en rekke enkle trinn eller rutinemessige handlinger?

Hvordan omvendelse hjelper oss

  • På hvilke måter hjelper omvendelse oss?

Når vi omvender oss, trer Jesu Kristi forsoning i full kraft for oss, og Herren tilgir oss våre synder. Vi blir fri fra våre synders trelldom, og vi finner glede.

Alma fortalte om sin erfaring i forbindelse med at han omvendte seg fra sin syndige fortid:

«Min sjel var i høyeste grad opprørt og sønderrevet av alle mine synder.

Ja, jeg husket alle mine synder og misgjerninger, og for dette ble jeg pint med helvetes smerter. Ja, jeg forsto at jeg hadde gjort opprør mot min Gud, og at jeg ikke hadde holdt hans hellige bud.

… Så store synder hadde jeg begått at bare tanken på å komme i min Guds nærhet plaget min sjel med ubeskrivelig angst.

… Og det skjedde at mens jeg således var … opprørt ved tanken på mine mange synder, se, da husket jeg også å ha hørt min far profetere … om en Jesus Kristus som skulle komme, en Guds Sønn som skulle sone for verdens synder.

Da mitt sinn ble grepet av denne tanken, ropte jeg i mitt hjerte: O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg …

Og se, da jeg tenkte dette, kunne jeg ikke lenger huske mine smerter …

Hvilken glede og hvilket strålende lys jeg så! Ja, min sjel ble fylt med glede, like stor som min smerte hadde vært.

… Ikke noe [kan] være så intenst og sødmefylt som min glede var» (Alma 36:12-14, 17-21).

  • Hvordan ga omvendelse og tilgivelse Alma glede?

Farene ved å utsette vår omvendelse

  • Hva er noen mulige konsekvenser av å utsette vår omvendelse?

Profetene har sagt at «dette liv er den tid menneskene har til å forberede seg til å møte Gud» (Alma 34:32). Vi skulle omvende oss nå, hver dag. Når vi står opp om morgenen, skulle vi granske oss selv for å se om Guds ånd er med oss. Før vi sovner om kvelden, skulle vi tenke gjennom hva vi har sagt og gjort den dagen, og be Herren hjelpe oss å forstå hva vi trenger å omvende oss fra. Når vi omvender oss hver dag og får Herrens tilgivelse for våre synder, gjennomfører vi den daglige prosessen for å bli fullkommen. I likhet med Alma kan vi oppleve en intens og sødmefylt glede.

Ytterligere skriftsteder