Bøker og leksjoner
Kapittel 44: Jesu Kristi annet komme


Kapittel 44

Jesu Kristi annet komme

Bilde
The resurrected Jesus Christ (wearing white robes with a magenta sash) standing above a large gathering of clouds. Christ has His arms partially extended. The wounds in the hands of Christ are visible.

Vi ser frem til Frelserens annet komme

Førti dager etter Jesu oppstandelse var han og hans apostler samlet på Oljeberget. Tiden var inne til at Jesus skulle forlate jorden. Han hadde fullført alt han skulle gjøre på dette tidspunkt. Han skulle vende tilbake til vår himmelske Fader inntil tiden for hans annet kome.

Etter at Jesus hadde instruert sine apostler, fór han opp til himmelen. Mens apostlene sto og stirret opp mot himmelen, sto med ett to engler ved siden av dem og sa: «Galileiske menn! Hvorfor står dere og ser opp mot himmelen? Denne Jesus, som er tatt opp fra dere til himmelen, skal komme igjen på samme måten som dere så ham fare opp til himmelen» (Apostlenes gjerninger 1:11).

Fra den tid av og til nå har Jesu Kristi følgesvenner sett frem til hans annet komme.

Hva vil Jesus gjøre når han kommer tilbake?

Når Jesus kommer tilbake til jorden, vil han gjøre følgende:

  1. Han vil rense jorden. Når Jesus kommer tilbake, vil han komme i kraft og stor herlighet. På det tidspunkt vil de ugudelige bli tilintetgjort. Alt som er forgjengelig vil bli brent, og jorden vil bli renset med ild (se L&p 101:24-25).

  2. Han vil dømme sitt folk. Når Jesus kommer tilbake, vil han dømme nasjonene og skille de rettferdige fra de ugudelige (se Matteus 25:31-46, se også kapittel 46 i denne boken). Johannes åpenbareren skrev dette om dommen: «Jeg så troner, og de satte seg på dem, og det ble gitt dem makt til å holde dom. Og jeg så deres sjeler som var blitt halshogd for Jesu vitnesbyrds skyld og for Guds ords skyld, … Og de ble levende og hersket sammen med Kristus i tusen år.» De ugudelige han så «ble ikke levende igjen før de tusen år var gått» (Joh.åp. 20:4-5, se også L&p 88:95-98).

  3. Han vil innvarsle tusenårsriket. Tusenårsriket er den tusenårige perioden da Jesus vil regjere på jorden. De rettferdige vil bli tatt opp for å møte Jesus ved hans annet komme (se L&p 88:96). Hans komme vil innlede det tusenårige styre. (Se kapittel 45 i denne boken.)

    President Brigham Young sa:

    «I tusenårsriket, når Guds rike er opprettet på jorden i kraft, herlighet og fullkommenhet, og det ugudelige styre som så lenge har hatt overhånd, er blitt undertrykket, vil Guds hellige få anledning til å bygge sine templer og gå inn i dem og så å si bli støtter i Guds templer [se Johannes’ åpenbaring 3:12], og de vil forrette for sine døde. Da vil vi se våre venner komme, og kanskje noen som vi har blitt kjent med her… Og vi vil få åpenbaringer så vi kan kjenne våre forfedre helt tilbake til fader Adam og moder Eva, og vi vil gå inn i Guds templer og forrette for dem. Da vil [barn] bli beseglet til [foreldre] helt til kjeden er blitt komplett tilbake til Adam, så det vil være en komplett prestedømskjede fra Adam til den avsluttende scene.» (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Brigham Young [1997], 333-34.)

  4. Han vil fullføre den første oppstandelse. De som har gjort seg fortjent til å komme frem i de rettferdiges oppstandelse, vil reise seg fra sine graver. De vil bli tatt opp for å møte Frelseren da han kommer ned fra himmelen. (Se L&p 88:97-98.)

    Etter at Jesus Kristus oppsto fra de døde, oppsto også andre rettferdige mennesker som var døde. De viste seg i Jerusalem og også på det amerikanske kontinent. (Se Matteus 27:52-53, 3. Nephi 23:9-10). Dette var begynnelsen til den første oppstandelse. Noen mennesker har også oppstått etter dette. De som allerede har oppstått og de som vil oppstå ved hans annet komme, vil arve det celestiale rikes herlighet (se L&p 76:50-70).

    Etter at de har oppstått som vil arve det celestiale rikes herlighet, vil en annen gruppe oppstå: de som vil motta en terrestrial herlighet. Når alle disse har oppstått, vil den første oppstandelse være komplett.

    De ugudelige som lever ved Herrens annet komme, vil bli tilintetgjort i kjødet. Sammen med de ugudelige som allerede er døde, vil de måtte vente til den siste oppstandelse. Alle de døde som er igjen, skal oppstå for å møte Gud. De vil enten arve det telestiale rike eller bli kastet ut i ytterste mørke sammen med Satan (se L&p 76:32–33, 81–112).

  5. Han vil innta sin rettmessige plass som himmelens og jordens konge. Når Jesus kommer, vil han opprette sitt styre på jorden. Kirken vil bli en del av dette rike. Han vil regjere i fred over alle mennesker på jorden i 1000 år.

    Første gang Jesus Kristus kom til jorden, kom han ikke i herlighet. Han ble født i en beskjeden stall og lagt i en krybbe med høy. Han kom ikke med store arméer, slik jødene hadde ventet av sin Frelser. Isteden kom han og sa: «Elsk deres fiender, … gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere» (Matteus 5:44). Han ble forkastet og korsfestet. Men han vil ikke bli forkastet ved sitt annet komme, «for hvert øre skal høre den, og hvert kne skal bøye seg, og hver tunge skal bekjenne» at Jesus er Kristus (L&p 88:104). Han vil bli hilst som «herrers herre og kongers konge» (Johannes’ åpenbaring 17:14). Han vil bli kalt «Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste» (Jesaja 9:6).

  • Hva tenker og føler du når du overveier det som skal skje ved Det annet komme?

Hvordan vil vi vite når Frelserens komme er nær?

Da Jesus Kristus ble født, visste svært få mennesker at verdens Frelser var kommet. Når han kommer igjen, skal det ikke være noen tvil om hvem han er. Ingen kjenner den nøyaktige tid da Frelseren vil komme igjen. «Den dag og time kjenner ingen, ikke engang himmelens engler, men bare min Far» (Matteus 24:36; se også L&p 49:7).

Herren brukte en lignelse for å gi oss en idé om tidspunktet for hans komme:

«Lær en lignelse av fikentreet: Når grenene har fått sevje og bladene springer ut, da vet dere at sommeren er nær.

Slik skal dere også, når dere ser dette skje, vite at han er nær og står for døren» (Markus 13:28-29).

Herren har også gitt oss noen tegn for å la oss vite når hans komme er nær. Etter å ha oppgitt tegnene ga han følgende advarsel:

«Våk derfor! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer …

Vær derfor beredt, dere også! For Menneskesønnen kommer i den time dere ikke tenker» (Matteus 24:42, 44).

Se kapittel 43 i boken for å finne ytterligere informasjon om hvordan vi kan vite når Jesu annet komme er nær.

Hvordan kan vi være rede når Frelseren kommer?

Den beste måten vi kan forberede oss til Frelserens komme på, er å godta evangeliets læresetninger og gjøre dem til en del av vårt liv. Vi skulle hver dag leve så godt vi kan, akkurat slik Jesus forkynte da han var på jorden. Vi kan se hen til profeten for å få veiledning og følge hans råd. Vi kan leve verdig så vi kan ha Den hellige ånd som veileder. Da vil vi se frem til Frelserens komme med glede og ikke med frykt. Herren sa: «Frykt ikke, lille hjord, riket er deres inntil jeg kommer. Se, jeg kommer hastig. Slik er det. Amen» (L&p 35:27).

  • Hvorfor skulle vi være opptatt av vår forberedelse istedenfor av det nøyaktige tidspunkt for Det annet komme?

Ytterligere skriftsteder