Bøker og leksjoner
Kapittel 28: Tjeneste


Kapittel 28

Tjeneste

Bilde
Jesus Christ with the twelve apostles. Christ (depicted wearing a white robe with a yellow sash), is kneeling before one of the apostles as He washes the feet of that apostle. The other eleven apostles are gathered around a table (having just completed the last supper). They are watching Christ. (John 13:1-20)

Hvordan vi kan tjene

  • Tenk over hvordan folk har tjent deg og dine familiemedlemmer.

Jesus sa: «Jeg er som en tjener blant dere» (Lukas 22:27). Som Jesu sanne følgesvenner må vi også tjene andre.

Tjeneste er å hjelpe andre som har behov for hjelp. Kristus-lignende tjeneste vokser frem av ekte kjærlighet til Frelseren og kjærlighet og omtanke for dem han gir oss anledninger til og rettledning om å hjelpe. Kjærlighet er mer enn en følelse. Når vi elsker andre, ønsker vi å hjelpe dem.

Vi må alle være villig til å tjene, uansett inntekt, alder eller samfunnsposisjon. Noen tror at bare de fattige og laverestående skulle tjene. Andre mener at bare de rike skulle yte tjeneste. Men Jesus lærte oss noe annet. Da mor til to av hans disipler ba ham hedre hennes sønner i hans rike, svare Jesus: «Den som vil være stor blant dere, han skal være de andres tjener, og den som vil være den første blant dere, skal være de andres trell» (Matteus 20:26-27).

Det er mange måter å tjene på. Vi kan hjelpe andre økonomisk, sosialt, fysisk og åndelig. Vi kan for eksempel dele mat eller andre ting med dem som trenger det. Vi kan hjelpe trengende ved å gi et rundhåndet fasteoffer. Vi kan være en venn for en nykommer. Vi kan plante i haven for en eldre person eller pleie en som er syk. Vi kan forkynne evangeliet for en som trenger sannheten, eller trøste en som sørger.

Vi kan utføre både små og store tjenestegjerninger. Vi skulle aldri unnlate å hjelpe noen fordi vi ikke kan utrette store ting. En enke fortalte om to barn som kom til hennes dør like etter at hun hadde flyttet til et nytt sted. Barna hadde med seg en kurv med mat og en lapp, hvor det sto: «Hvis du ønsker noen til å gå ærend, ring til oss.» Enken ble glad for denne lille oppmerksomheten, og hun glemte den aldri.

Men noen ganger må vi ofre mye for å tjene noen. Frelseren ga sitt liv for å tjene oss.

  • Tenk på personer i din familie eller i lokalmiljøet som er trengende økonomisk, sosialt eller åndelig. Tenk over hva du kan gjøre for å hjelpe dem.

Hvorfor Frelseren ønsker at vi skal tjene andre

  • Hvorfor ønsker Herren at vi skal tjene andre?

Gjennom den tjeneste unge menn, unge kvinner, gutter og piker utfører, utføres Guds verk. President Spencer W. Kimball forklarte: «Gud legger merke til oss, og han våker over oss. Men det er vanligvis gjennom et annet menneske han dekker våre behov» (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball [2006], 82).

Gjennom hele livet er vi avhengige av andres hjelp. Da vi var små, var det våre foreldre som ga oss mat, klær og pleie. Uten slik omsorg ville vi ha dødd. I oppveksten var det også andre som lærte oss ferdigheter og holdninger. Mange av oss har hatt behov for pleie under sykdom, eller penger i en økonomisk krise. Noen av oss ber Gud om å velsigne lidende mennesker, uten å gjøre noe for dem. Vi må huske at Gud arbeider gjennom oss.

Når vi hjelper hverandre, tjener vi Gud. Kong Benjamin, en stor konge på Mormons boks tid, lærte sitt folk dette prinsippet ved sin livsførsel. Han tjente dem hele sitt liv, han tjente til eget livsopphold fremfor å la seg forsørge av folket. I en inspirert tale forklarte han hvorfor han elsket å tjene, og han sa:

«Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste …

og hvis jeg, som dere kaller deres konge, arbeider for å tjene dere, burde da ikke dere arbeide for å tjene hverandre? (Mosiah 2:17-18).

  • Hva kan vi gjøre for å være rede til å dekke andres behov?

Vi får velsignelser ved å tjene

  • Hvilke velsignelser får vi ved å tjene andre?

Når vi tjener andre, får vi viktige velsignelser. Gjennom tjeneste øker vi vår evne til å elske. Vi blir mindre selviske. Når vi tenker på andres problemer, virker våre egne mindre alvorlige. Vi må tjene andre for å oppnå evig liv. Gud har sagt at de som lever med ham, må elske og tjene hans barn (se Matteus 25:34-40).

Når vi betrakter livet til personer som tjener uselvisk, kan vi se at de får mer enn de gir. En slik person var en siste-dagers-hellig ved navn Paul, som mistet begge bena i en ulykke. Enkelte menn ville kanskje ha blitt bitre og unyttige, men Paul valgte isteden å tenke på andre. Han lærte seg et yrke og tjente nok til å kjøpe et hus. Der gjorde han og hans hustru plass til mange hjemløse, uønskede barn. Noen av dem var sterkt funksjonshemmede. Helt til sin død 20 år senere tjente han disse barna og andre. Til gjengjeld var han høyt elsket, og han fikk tankene bort fra de ubrukelige bena. Han kom nær til Herren.

President Spencer W. Kimball sa: «Vi blir mer betydningsfulle når vi tjener andre – det blir i sannhet lettere å finne seg selv fordi det da blir så mye mer av oss å finne!» (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball, 87).

Anledninger til å tjene

Noen av oss tjener bare dem vi liker å være sammen med og unngår alle andre. Men Jesus befalte oss å elske og tjene alle. Vi har mange anledninger til å tjene (se Mosiah 4:15-19).

Vi kan tjene våre familiemedlemmer. Mann og hustru skulle være oppmerksom på hverandres behov. Foreldre skulle tjene sine barn, ikke bare ved å gi dem mat og klær, men også ved å undervise dem, leke med dem og arbeide sammen med dem. Barn kan tjene ved å hjelpe til med husarbeid og ved å hjelpe sine brødre og søstre.

Mann og hustru tjener og hjelper hverandre. De kan hjelpe hverandre å ta vare på barna, og de kan støtte hverandre i deres individuelle interesser og gjøremål. En mor og far kan ofre for å sende et barn på misjon. En eldre gutt kan trøste en lillesøster som er redd for mørket, eller hjelpe henne å lære å lese. Våre profeter har sagt oss at en familie er den viktigste enhet i samfunnet. Vi må tjene vår familie godt (se Mosiah 4:14-15).

Vi har mange anledninger til å tjene våre naboer, venner og til og med fremmede. Hvis en nabo har problemer med å få avlingen i hus før uværet kommer, kan vi hjelpe. Hvis en mor er syk, kan vi passe barna hennes eller hjelpe til med husarbeidet. Hvis en ung mann er i ferd med å falle fra Kirken, kan vi lede ham tilbake. Hvis et barn blir mobbet, kan vi være hans eller hennes venn og overtale andre til å være snille. Vi behøver ikke kjenne dem vi tjener. Vi skulle se etter anledninger til å tjene så mange som vi kan av vår himmelske Faders barn.

Hvis vi har spesielle talenter, skulle vi bruke dem til å tjene andre. Gud velsigner oss med talenter og evner til å bidra til å forbedre andres liv.

Vi har anledninger til å tjene i Kirken. En av hensiktene med Kirkens organisasjon er å gi oss anledninger til å hjelpe hverandre. Medlemmer av Kirken tjener ved å utføre misjonærarbeid, påta seg lederansvar, besøke andre medlemmer av Kirken, undervise klasser og utføre annet arbeid i Kirken. I Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er det ikke noe lønnet presteskap, så legmedlemmer må stå for alle Kirkens aktiviteter.

  • Hvordan kan vi få tid nok til vår familie med så mange anledninger til tjeneste i Kirken og lokalmiljøet?

Jesus Kristus er det fullkomne eksempel på tjeneste

  • Har du noen favorittskriftsteder der Frelseren viser oss et eksempel når det gjelder å tjene?

Frelseren var det fullkomne eksempel på tjeneste. Han forklarte at han ikke kom til jorden for å bli betjent, men for å tjene og gi sitt liv for oss (se Matteus 20:28).

Jesus Kristus elsker oss alle mer enn vi kan fatte. Mens han var på jorden, tjente han fattige, uvitende, syndere og foraktede. Han forkynte evangeliet til alle som ville lytte, ga mat til skarer av sultne mennesker som kom for å høre ham, han helbredet syke og oppreiste døde.

Han er jordens Skaper og vår Frelser, likevel utførte han mange ydmyke tjenestegjerninger. Like før han skulle korsfestes kom han sammen med sine disipler. Etter å ha undervist dem, tok han et fat med vann og et håndkle og vasket deres føtter (se Johannes 13:4-10; se også bildet i dette kapitlet). I de dager var det å vaske en gjests føtter en hedersbevisning, og det ble vanligvis utført av en tjener. Jesus gjorde det som et eksempel på kjærlighet og tjeneste. Når vi villig tjener andre i en kjærlig ånd, blir vi mer lik Kristus.

  • Hva kan vi lære av Frelserens eksempel på tjeneste?

Ytterligere skriftsteder