Bøker og leksjoner
Innledning


Innledning

En studieveiledning og lærerhåndbok

Evangeliets prinsipper ble skrevet både som en personlig studieveiledning og som lærerhåndbok. Når du studerer den og søker Herrens ånd, kan du få større forståelse og vitnesbyrd om Gud Faderen, Jesus Kristus og hans forsoning og om evangeliets gjengivelse. Du kan finne svar på livets spørsmål, få forsikring om ditt formål og din egenverdi, og hvordan møte personlige utfordringer og utfordringer i familien med tro.

Instruksjoner for undervisning i Kirken og i hjemmet

Å være lærer er et stort ansvar som innbefatter mange anledninger til å styrke andre og se at de blir «næret ved Guds gode ord» (Moroni 6:4). Du vil være en dyktig lærer hvis du følger disse prinsippene:

  • Ha kjærlighet til dem du underviser.

  • Undervis ved Ånden.

  • Undervis i læren.

  • Oppmuntre til å søke lærdom flittig.

Ha kjærlighet til dem du underviser

Når du viser at du har kjærlighet til dem du underviser, blir de mer mottakelige for Herrens ånd. De blir mer entusiastiske når det gjelder å lære, og mer åpne overfor deg og andre. Gå inn for å bli kjent med dem du underviser, og la dem forstå at du virkelig bryr deg om dem. Vær klar over hvilke utfordringer personer med spesielle behov har. Skap en behagelig atmosfære i klassen så deltakerne føler seg fri til å stille deg eventuelle spørsmål de har om prinsipper i evangeliet og hvordan de skal anvende dem.

Herrens ånd vil være tilstede når det råder kjærlighet og enhet. Herren sa: «Et nytt bud gir jeg dere. Dere skal elske hverandre! Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre» (Johannes 13:34).

Du finner mer om dette emnet i Undervisning, intet større kall, side 31-39.

Undervis ved Ånden

Det viktigste du noen gang vil undervise i, er Kristi læresetninger slik de er åpenbart i Skriftene og av profeter i nyere tid og slik de bekreftes av Den hellige ånd. For å kunne gjøre dette effektivt må du ha Herrens ånd med deg. «Ånden skal bli gitt dere ved troens bønn,» sa Herren, «og hvis dere ikke mottar Ånden, skal dere ikke undervise» (L&p 42:14, se også L&p 50:13-22). Den hellige ånd er den virkelige læreren, derfor er det viktig å skape en atmosfære hvor Herrens ånd kan være tilstede.

Du finner mer om dette emnet i Undervisning, intet større kall, side 41-49.

Undervis i læren

Før du underviser fra et kapittel, bør du studere det grundig for å forsikre deg om at du forstår læresetningen. Studer også skriftstedene som finnes i slutten av kapitlet. Du underviser med større oppriktighet og kraft når læresetningene i kapitlet har påvirket deg personlig. Innlat deg aldri på spekulasjoner om Kirkens lære. Undervis bare i det som har støtte i Skriftene, uttalelser fra profeter og apostler i nyere tid, og Den hellige ånd (se L&p 42:12-14, 52:9).

Hvis du har blitt kalt til å bruke denne boken for å undervise et quorum eller en klasse, skal du ikke bruke materiell annetsteds fra, uansett hvor interessant det måtte være. Hold deg til Skriftene og denne boken. Når det er på sin plass, kan du bruke personlig erfaring og artikler fra Kirkens tidsskrifter for å supplere leksjonene.

Du finner mer om dette emnet i Undervisning, intet større kall, side 50-58.

Oppmuntre til å søke lærdom flittig

Mens du underviser, skulle du hjelpe andre å se hvordan evangeliets prinsipper angår dagliglivet. Oppmuntre til samtaler om hvordan disse prinsippene kan påvirke vår følelse for Gud, oss selv, vår familie og våre naboer. Oppmuntre deltakerne til å etterleve prinsippene.

Prøv å involvere så mange som mulig i leksjonene. Det kan gjøres ved å be dem lese høyt, svare på spørsmål eller fortelle om erfaringer, men gjør det bare når du er sikker på at det ikke vil gjøre dem forlegne. Gi gjerne spesielle oppgaver til deltakere mens du forbereder leksjonene. Vær var for andres behov og følelser. Det kan være nødvendig å snakke med enkelte på tomannshånd før en leksjon og spørre hva de føler for å delta.

Du finner mer om dette emnet i Undervisning, intet større kall, side 61-74.

Ytterligere hjelp for lærere

Hvert kapittel i denne boken inneholder en eller to merknader til læreren. Merknadene er forslag som kan hjelpe deg med hensyn til å elske dem du underviser, undervise ved Ånden, undervise i læren og innby til flittig læring blant dem du underviser.