Bøker og leksjoner
Kapittel 43: Tegn på Kristi annet komme


Kapittel 43

Tegn på Kristi annet komme

Bilde
The resurrected Jesus Christ (wearing white robes with a magenta sash) standing above a large gathering of clouds. Christ has His arms partially extended. The wounds in the hands of Christ are visible. Numerous angels (each blowing a trumpet) are gathered on both sides of Christ. A desert landscape is visible below the clouds. The painting depicts the Second coming of Christ. (Acts 1:11)

Jesus Kristus vil komme tilbake til jorden

  • Hva er tegnene på Det annet komme?

Frelseren fortalte Joseph Smith: «Jeg vil åpenbare meg fra himmelen med kraft og stor herlighet … og bo i rettferdighet hos menneskene på jorden i tusen år, og de ugudelige skal ikke bestå» (L&p 29:11, se også kapittel 44 og 45 i denne boken). Jesus har fortalt oss at visse tegn og hendelser vil varsle oss når tiden for hans annet komme er nær.

I mange tusen år har Jesu Kristi disipler sett frem til Det annet komme som en fredens og gledens tid. Men før Frelseren kommer vil jordens befolkning oppleve store prøvelser og katastrofer. Vår himmelske Fader ønsker at vi skal være forberedt på disse vanskelighetene. Han forventer også at vi skal være åndelig rede når Frelseren kommer i sin herlighet. Han har derfor gitt oss tegn, som er hendelser som vil fortelle oss når Frelserens annet komme er nær. Gjennom alle tidsaldre har Gud åpenbart disse tegnene til sine profeter. Han har sagt at alle som trofast følger Kristus, vil vite hvilke tegn det er og vil se etter dem (se L&p 45:39). Hvis vi er lydige og trofaste, vil vi studere Skriftene og kjenne tegnene.

Noen av tegnene som forutsier Jesu Kristi annet komme, har allerede blitt oppfylt, og noen er i ferd med å oppfylles. Andre vil bli oppfylt i fremtiden.

Ugudelighet, krig og opprør

Mange av tegnene er skremmende og fryktelige. Profetene har advart og sagt at jorden vil oppleve kaotiske tilstander, ugudelighet, krig og lidelse. Profeten Daniel sa at tiden før Det annet komme vil være en trengselstid som det aldri har vært på jorden (se Daniel 12:1). Herren sa: «Menneskenes kjærlighet skal bli kold, og ugudelighet skal gripe om seg» (L&p 45:27). «Og alle ting skal være i forvirring, og … frykt skal komme over alle folk» (L&p 88:91). Vi kan forvente jordskjelv, sykdom, hungersnød, voldsomt uvær, lyn og torden (se Matteus 24:7, L&p 88:90). Haglstormer vil ødelegge jordens avlinger (se L&p 29:16).

Jesus fortalte sine disipler at det ville være krig overalt på jorden: «Dere vil høre om kriger og rykter om krig … For folk skal reise seg mot folk, og rike mot rike» (Matteus 24:6-7). Profeten Joseph Smith sa: «Bli ikke motløse når vi forteller dere om vanskelige tider, for de må snarlig komme, for krig, hungersnød og pest nærmer seg. Det skal komme store ødeleggelser over dette landet, for dere må ikke tro at en eneste tøddel av alle de hellige profeters profetier ikke skal bli oppfylt, og det er mange som ennå ikke er oppfylt» (Læresetninger fra Kirkens presidenter -- Joseph Smith [2007], 248).

Mange av disse tegnene er i ferd med å oppfylles. Ugudelighet florerer overalt. Nasjoner er i konstant krig. Jordskjelv og andre katastrofer skjer. Mange blir offer for ødeleggende stormer, tørke, sult og sykdommer. Vi kan være forvisset om at disse katastrofene vil bli enda voldsommere før Herren kommer.

Men ikke alle hendelser forut for Det annet komme er fryktelige. Mange av dem bringer glede til verden.

Gjengivelsen av evangeliet

Herren sa: «Lys [skal] bryte frem blant dem som sitter i mørke, og det skal være fylden av mitt evangelium» (L&p 45:28). Oldtidens profeter forutsa evangeliets gjengivelse. Apostelen Johannes så at evangeliet ville bli gjengitt ved en engel (se Joh.åp. 14:6-7). Som oppfyllelse av denne profetien bragte engelen Moroni og andre himmelske besøkende Jesu Kristi evangelium til Joseph Smith.

Mormons boks fremkomst

Herren fortalte nephittene om et annet tegn: Mormons bok skulle komme til deres etterkommere (se 3. Nephi 21). I gammeltestamentlig tid forutså profetene Jesaja og Esekiel Mormons boks fremkomst (se Jesaja 29:4-18, Esekiel 37:16-20). Disse profetiene oppfylles nå. Mormons bok har blitt bragt frem og bringes ut til hele verden.

Evangeliet vil bli forkynt for hele verden

Et annet tegn på de siste dager er at «evangeliet om riket skal bli forkynt over hele jorden til et vitnesbyrd for alle folkeslag» (Matteus 24:14, se også Joseph Smith – Matteus 1:31). Alle mennesker vil høre evangeliets fylde på sitt eget språk (se L&p 90:11). Hele tiden siden Kirken ble gjenopprettet har misjonærer forkynt evangeliet. Misjonærinnsatsen har økt, og titusener av misjonærer forkynner nå i mange av verdens nasjoner og på mange språk. Før Det annet komme og i tusenårsriket vil Herren tilrettelegge måter å få bragt sannheten ut på til alle nasjoner.

Elijahs komme

Profeten Malaki profeterte at før Frelserens annet komme ville profeten Elijah bli sendt til jorden. Elijah ville gjengi beseglingsmyndigheten så familier kunne besegles til hverandre. Han ville også inspirere menneskene til å bli opptatt av sine forfedre og etterkommere. (Se Malaki 4:5-6, L&p 2.) Profeten Elijah kom til Joseph Smith i april 1836. Siden den tid har interessen for genealogi og slektshistorie tiltatt. Vi er også istand til å utføre beseglingsordinanser i templene for levende og døde.

Lehis etterkommere vil bli et stort folk

Herren sa at når hans annet komme var nær, ville lamanittene bli et rettferdig og respektert folk. Han sa: «Før Herrens store dag kommer, skal lamanittene … blomstre som en rose» (L&p 49:24). Et stort antall av Lehis etterkommere mottar nå evangeliets velsignelser.

Oppbygging av Det nye Jerusalem

Nær Jesu Kristi komme vil trofaste hellige bygge en rettferdig by, en Guds by, kalt Det nye Jerusalem. Jesus Kristus vil selv regjere der. (Se 3. Nephi 21:23-25; Moses 7:62-64; Trosartiklene 1:10.) Herren sa at byen ville bli bygget i delstaten Missouri i USA (se L&p 84:2-3).

Dette er bare noen av de tegn Herren har gitt oss. Skriftene beskriver mange flere.

  • Hvilke tegn ser du på at disse tegnene er i ferd med å oppfylles?

Å kjenne tidens tegn kan være en hjelp for oss

  • Hvordan kan vi forholde oss rolig og føle fred selv om noen av tegnene er fryktelige og skremmende?

I en omtale av sitt annet komme sa Herren: «Timen og dagen kjenner intet menneske, ikke engang englene i himmelen» (L&p 49:7). Han underviste ved hjelp av lignelsen med fikentreet. Han sa at når vi ser at et fikentre får blader, kan vi vite at sommeren står for døren. På samme måte kan vi, når vi ser de tegn som Skriftene beskriver, vite at hans komme er nær. (Se Matteus 24:32-33.)

Herren gir oss disse tegnene for å hjelpe oss. Vi kan sette vårt liv i orden og forberede oss selv og vår familie på det som ennå skal komme.

Vi har blitt varslet om store ulykkeshendelser og blitt bedt om å forberede oss på dem, men vi kan også se frem til Frelserens komme og føle glede. Herren sa: «Vær ikke bekymret, for når alt dette skjer, da kan dere vite at løftene som er gitt dere, skal gå i oppfyllelse» (L&p 45:35). Han sa at de som er rettferdige når han kommer, ikke vil bli tilintetgjort «men skal utholde dagen. Og jorden skal bli gitt dem til en arv, … og deres barn skal vokse opp uten synd… For Herren skal være midt iblant dem, og hans herlighet skal være over dem, og han vil være deres konge og deres lovgiver» (L&p 45:57-59).

Ytterligere skriftsteder