Bøker og leksjoner
Kapittel 27: Arbeid og personlig ansvar


Kapittel 27

Arbeid og personlig ansvar

Bilde
A man working indoors on a lathe.

Arbeid er et evig prinsipp

  • Hvilke erfaringer har du hatt som har vist deg betydningen av arbeid?

Vår himmelske Fader og Jesus Kristus har vist oss ved sitt eksempel og sine læresetninger at arbeid er viktig både i himmelen og på jorden. Gud utførte arbeid da han skapte himlene og jorden. Han forårsaket at havene samlet seg på ett sted og det tørre land kom frem. Han fikk gress, urter og trær til å vokse på det tørre land. Han skapte solen, månen og stjernene. Han skapte alt liv i havet og på land. Så plasserte han Adam og Eva på jorden til å ivareta den og ha herredømme over alt levende. (Se 1. Mosebok 1:1-28.)

Jesus sa: «Min Far arbeider inntil nå, også jeg arbeider» (Johannes 5:17). Han sa også: «Jeg må gjøre hans gjerninger som har sendt meg» (Johannes 9:4).

Vi er befalt å arbeide

Arbeid har vært levemåten på jorden siden Adam og Eva forlot Edens have. Herren sa til Adam: «I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød» (1. Mosebok 3:19). Adam og Eva arbeidet på marken for å dekke sitt eget og barnas behov (se Moses 5:1).

Herren sa til Israels folk: «Seks dager skal du arbeide» (2. Mosebok 20:9).

I den gjenopprettede kirkes tidligste dager sa Herren til de siste-dagers-hellige: «Nå, jeg, Herren, finner ikke behag i Sions innbyggere, for det er lediggjengere blant dem» (L&p 68:31).

En Guds profet har sagt: «Arbeid skal gjenvinne sin posisjon som det styrende prinsipp i livet til Kirkens medlemmer» (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Heber J. Grant [2002], 110).

Familiens ansvar

  • Nevn noe av det ansvar som fedre, mødre og barn har for å opprettholde et hjem. Hva kan familiemedlemmer gjøre for å dele på arbeidet?

Foreldre samarbeider for at familien skal ha det godt fysisk, åndelig og følelsesmessig. De skulle aldri forvente at noen skal ta dette ansvaret for dem. Apostelen Paulus skrev: «Den som ikke har omsorg for sine egne, og særlig for husets folk, han har fornektet troen» (1. Timoteus 5:8).

Ektepar skulle søke inspirasjon fra Herren og følge profetenes råd når de fastsetter individuelt ansvar. Å skape et hjem hvor det daglig undervises i evangeliets prinsipper og hvor det råder stor kjærlighet og orden, er like viktig som å sørge for grunnleggende nødvendigheter som mat og klær.

Barna skulle utføre sin del av arbeidet i familien. Det er nødvendig at barn får arbeidsoppgaver som passer deres evner. De trenger ros for det de gjør bra. God arbeidsinnstilling, vaner og ferdigheter læres ved vellykkede erfaringer i hjemmet.

Noen ganger møter man vanskeligheter når man gjør sitt beste for å forsørge familien. Kronisk sykdom, tap av ektefelle eller merarbeid med en eldre mor eller far kan øke arbeidsoppgavene i hjemmet. Vår himmelske Fader er oppmerksom på familier i slike situasjoner og gir dem styrke til å utføre sine plikter. Han vil alltid velsigne dem hvis de ber ham i tro.

Vi kan føle glede over arbeidet

  • Hvordan påvirker vår holdning arbeidet?

For noen er arbeid et ork. For andre er det en spennende del av livet. En måte å kunne glede seg over livets rikeste goder på er å lære å elske arbeidet.

Ikke alle kan velge det arbeidet vi gjør. Noen av oss arbeider lange dager bare for det aller nødvendigste. Det er vanskelig å føle glede ved slikt arbeid. Likevel har de lykkeligste mennesker lært å like sitt arbeid, uansett hva det er.

Vi kan hjelpe hverandre i arbeidet. Den tyngste bør blir lettere når noen deler den med oss.

Vår holdning til arbeidet er svært viktig. Følgende historie viser hvordan en mann så lenger enn til sitt daglige arbeid. En reisende passerte et steinbrudd og så tre menn som arbeidet der. Han spurte hver av dem hva de gjorde. Den enkeltes svar avslørte ulik holdning til den samme jobben. «Jeg kutter stein,» svarte den første. Den andre svarte: «Jeg tjener tre gullmynter om dagen.» Den tredje mannen smilte og sa: «Jeg hjelper til med å bygge et Guds hus.»

Vi kan tjene Gud i ethvert ærlig arbeid. Kong Benjamin, en nephit-profet, sa: «Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste» (Mosiah 2:17). Selv om vårt arbeid bare innbringer tilstrekkelig til det nødvendigste til oss selv og familien, hjelper vi likevel noen av Guds barn.

  • Hvordan kan vi forbedre vår holdning til arbeidet?

Gud fordømmer dovenskap

Herren finner ikke behag i den som er doven og uvirksom. Han sa: «Den dovne skal ikke ha plass i kirken medmindre han omvender seg i all sin ferd» (L&p 75:29). Han befalte også: «Du skal ikke være doven, for den som er doven, skal ikke ete arbeiderens brød eller slite hans klær» (L&p 42:42).

Helt fra Kirkens tidligste dager har profetene lært siste-dagers-hellige å være uavhengige og selvhjulpne og unngå uvirksomhet. Sanne siste-dagers-hellige vil ikke frivillig gi fra seg byrden med å forsørge seg selv. Så lenge de er istand til det, vil de sørge for livets nødvendigheter til seg selv og sin familie.

I den grad de er istand til det, skulle alle Kirkens medlemmer påta seg ansvar for å hjelpe slektninger som selv ikke er istand til å forsørge seg selv.

  • Hvordan påvirker uvirksomhet oss? Familien? Samfunnet?

Arbeid, avkobling og hvile

  • Hvorfor er det viktig å ha balanse i livet mellom arbeid, avkobling og hvile?

Vi skulle alle finne den riktige balansen mellom arbeid, avkobling og hvile. Det er et gammelt ord som sier: «Det hardeste arbeid er å ikke gjøre noe, for da kan man ikke stanse opp og hvile». Når man ikke arbeider, har ikke hvile og avkobling noen mening.

Ikke bare er det behagelig og nødvendig å hvile, vi er befalt å hvile på sabbatsdagen (se 2. Mosebok 20:10; L&p 59:9-12). Denne hviledagen etter seks arbeidsdager kvikker oss opp for dagene som kommer. Herren lover også «jordens fylde» til dem som helligholder sabbatsdagen (se L&p 59:16-20; se også kapittel 24 i denne boken).

På andre dager i uken skulle vi, i tillegg til å arbeide, bruke litt tid på å utvikle våre talenter og hygge oss med våre hobbyer, avkobling og annet som vil kvikke oss opp.

  • Hva kan vi gjøre for å skape en god balanse mellom arbeid, avkobling og hvile? Hvordan kan foreldre hjelpe sine barn å opprettholde denne balansen?

Arbeidets velsignelser

  • Nevn noen velsignelser som kommer av ærlig arbeid.

Herren åpenbarte til Adam: «I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød» (1. Mosebok 3:19). I tillegg til å være en timelig lov var dette en lov til frelse for Adams sjel Det eksisterer ikke noe virkelig skille mellom åndelig, mentalt og fysisk arbeid. Arbeid er av største betydning for oss alle når det gjelder vekst, karakteroppbygging og mange tilfredsstillelser som den dovne aldri kan oppleve.

President David O. McKay sa: «La oss innse at det er en gave å kunne arbeide, at evnen til å arbeide er en velsignelse og at kjærlighet til arbeidet er ensbetydende med suksess» (Pathways to Happiness[1957], 381).

«Mennesket er til for å kunne ha glede» (2. Nephi 2:25). Arbeid er en nøkkel til en fylde av glede i Guds plan. Hvis vi er rettferdige, vil vi vende tilbake for å leve sammen med vår himmelske Fader, og vi vil få arbeid å utføre. Etter hvert som vi bli ham mer lik, vil vårt arbeid bli mer likt hans arbeid. Hans gjerning er «å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv» (Moses 1:39).

Ytterligere skriftsteder