Bøker og leksjoner
Kapittel 18: Tro på Jesus Kristus


Kapittel 18

Tro på Jesus Kristus

Bilde
Full length profile portrait of Jesus Christ. He is depicted wearing a white robe with a blue belt. He has one hand extended. His other hand is touching His chest.

Hva er tro?

Tro på Herren Jesus Kristus er evangeliets første prinsipp. Det er en åndelig gave og er nødvendig for vår frelse. Kong Benjamin sa: «Frelse kommer ikke til noen … uten ved omvendelse og tro på Herren, Jesus Kristus» (Mosiah 3:12).

Tro er å håpe «på noe som ikke er sett, som er sant» (Alma 32:21, se også Hebreerne 11:1). Tro er et handlingens og kraftens prinsipp som motiverer våre daglige aktiviteter.

Ville vi studere og lære hvis vi ikke trodde at vi kunne oppnå visdom og kunnskap? Ville vi arbeide hver dag hvis vi ikke håpet at vi ved å gjøre dette kunne oppnå noe? Ville en bonde så hvis han ikke regnet med å høste? Hver dag handler vi på grunnlag av noe vi håper på, uten at vi kan se det endelige resultat. Dette er tro. (Se Hebreerne 11:3.)

Mange beretninger i Skriftene forteller hvor store ting man kan oppnå ved tro.

Ved tro bygget Noah en ark og reddet sin familie fra vannflommen (se Hebreerne 11:7). Moses skilte vannet i Rødehavet (se Hebreerne 11:29). Elijah nedkalte ild fra himmelen (se 1. Kongebok 18:17-40). Nephi ba om hungersnød (se Helaman 11:3-5). Han ba også Herren gjøre slutt på hungersnøden (se Helaman 11:9-17). Urolig sjø er stilnet, syner har blitt mottatt og bønner besvart, og alt ved troens kraft.

Når vi studerer Skriftene nøye, lærer vi at tro er en sterk tiltro i oss til sannheten som motiverer oss til å gjøre godt. Dette får oss til å spørre: Hvem skulle vi ha tro på?

  • Tenk på dine daglige gjøremål. Hva er noe av det du gjør hver dag som du ikke kan se de endelige resultater av? Hvordan driver tro deg til handling?

Hvorfor skulle vi ha tro på Jesus Kristus?

Herren Jesus Kristus må være det sentrale i vår tro.

Å ha tro på Jesus Kristus betyr at vi har slik tillit til ham at vi er lydige mot alt han befaler. Når Jesus Kristus er det sentrale i vår tro og vi blir hans lydige disipler, vil vår himmelske Fader tilgi oss våre synder og forberede oss til å vende tilbake til ham.

Apostelen Peter forkynte at «det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved» (Apostlenes gjerninger 4:12; se også Mosiah 3:17). Jakob forkynte at menneskene må ha «fullkommen tro på Israels Hellige [Jesus Kristus], ellers kan de ikke bli frelst i Guds rike» (2. Nephi 9:23). Gjennom tro på Frelseren og gjennom omvendelse gjør vi hans forsoning fullstendig virksom for oss. Ved tro kan vi også motta styrke til å overvinne fristelser (se Alma 37:33).

Vi kan ikke ha tro på Jesus Kristus uten også å ha tro på vår himmelske Fader. Hvis vi har tro på dem, vil vi også ha tro på at Den hellige ånd, som de sender, vil lære oss all sannhet og trøste oss.

  • Hvordan kan tro på Jesus Kristus påvirke oss i våre kall i Kirken? i våre familieforhold? i vårt yrke? Hvordan påvirker tro på Jesus Kristus vårt håp om evig liv?

Hvordan kan vi styrke vår tro på Jesus Kristus?

Vi vet at det følger mange velsignelser når vi utøver tro på Jesus Kristus, og derfor skulle vi søke å styrke vår tro på ham. Frelseren sa: «Om dere har tro som et sennepsfrø, … [skal] ingen ting være umulig for dere» (Matteus 17:20). Et sennepsfrø er veldig lite, men det vokser til et stort tre.

Hvordan kan vi styrke vår tro? På samme måte som vi styrker eller utvikler enhver annen ferdighet. Hvordan utvikler vi ferdighet i treskjæring, veving, maling, matlagning, keramikkarbeider eller i å spille et musikkinstrument? Vi studerer og øver og arbeider med det. Når vi gjør dette, blir vi dyktigere. Slik er det også med troen. Hvis vi ønsker å styrke vår tro på Jesus Kristus, må vi arbeide med det. Profeten Alma sammenlignet Guds ord med et frø som må næres ved tro:

«Men se, hvis dere vil våkne opp og anstrenge deres evner, ja, prøve mine ord og utøve tro i den minste grad, ja, selv om dere ikke kan gjøre mer enn ønske å tro, la dette ønske virke i dere inntil dere tror så mye at dere kan gi plass for en del av mine ord.

Nå vil vi sammenligne ordet med et frø. Hvis dere gir plass så et frø kan bli sådd i deres hjerte, se, hvis det er et ekte frø, eller et godt frø, og hvis dere ikke kaster det ut ved deres vantro så dere derved motsetter dere Herrens Ånd, se, da vil det begynne å svulme i deres bryst, og når dere føler denne svulmende bevegelse, vil dere begynne å si til dere selv: Dette må nødvendigvis være et godt frø – eller ordet må være godt – for det begynner å utvide min sjel, ja, det begynner å opplyse min forstand …

Og se, ville ikke dette styrke deres tro?» (Alma 32:27-29).

Vi kan altså styrke vår tro på Gud ved å handle ut fra vårt ønske om å ha tro på ham.

Vi kan også styrke vår tro ved å be til vår himmelske Fader angående våre håp, ønsker og behov (se Alma 34:17-26). Men vi må ikke tro at alt vi har å gjøre er å be. Skriftene sier oss at «dersom [troen] ikke har gjerninger, er den død i seg selv» (Jakobs brev 2:17). Her følger en historie om en mann som viste sin tro ved sine gjerninger.

Denne mannen ønsket å studere Skriftene, men han kunne ikke lese. Han ba sin himmelske Fader hjelpe ham å lære å lese. Etter en stund kom en lærer til hans landsby, og han ba læreren hjelpe ham. Han lærte alfabetet. Han studerte lyder og lærte å sette bokstavene sammen til ord. Snart kunne han lese enkle ord. Jo mer han øvet, desto mer lærte han. Han takket Herren for at han hadde sendt læreren og hjulpet ham å lære å lese. Denne mannen har styrket sin tro, ydmykhet og kunnskap i en slik grad at han har vært grenspresident i Kirken.

President Spencer W. Kimball forklarte: «Det må være gjerninger sammen med troen. Hvor tåpelig det ville være å be Herren gi oss kunnskap, men hvor klokt det er å be Herren hjelpe oss å tilegne oss kunnskap, studere konstruktivt, tenke klart og bevare det vi har lært» (Faith Precedes the Miracle [1972], 205; kursiv i originalen).

Tro innebærer at vi gjør alt vi kan for å virkeliggjøre det vi håper på og ber om. President Kimball sa: «I tro sår vi frøet, og snart ser vi blomstringens mirakel. Menneskene har ofte misforstått og har satt prosessen i revers.» Han fortsatte med å forklare at mange av oss ønsker helse og styrke uten å overholde helselovene. Vi ønsker fremgang uten å betale tiende. Vi ønsker å stå Herren nær, men ønsker ikke å faste og be. Vi ønsker å få regn til rett tid og ha fred i landet uten å overholde sabbaten som en hellig dag og uten å holde de andre Herrens bud. (Se Læresetninger fra Kirkens presidenter: Spencer W. Kimball [2006], 145.)

En viktig måte å styrke vår tro på er å høre og studere Herrens ord. Vi hører Herrens ord på våre møter i Kirken. Vi kan studere hans ord i Skriftene. «Og ettersom ikke alle har tro, søk derfor flittig og lær hverandre visdoms ord, ja, søk visdoms ord fra de beste bøker, søk lærdom ved studium og også ved tro» (L&p 88:118).

  • Hvilket forhold ser du mellom vår tro og våre handlinger?

Hva er noen velsignelser som følger med tro?

Ved troens gave blir mirakler utført, engler viser seg, andre Åndens gaver blir gitt, bønner blir besvart, og menn blir Guds sønner (se Moroni 7:25-26, 36-37).

«Når troen kommer, bringer den … apostler, profeter, evangelister, hyrder, lærere, gaver, visdom, kunnskap, mirakler, helbredelse, tungemål, tolking av tungemål osv. Alt dette finnes når troen er på jorden, og det forsvinner når den forsvinner fra jorden, for dette er resultater av tro … Og den som er i besittelse av den, vil gjennom den få all nødvendig kunnskap og visdom, inntil han kjenner Gud og den Herre Jesus Kristus, som han har sendt – han som det er det evige liv å kjenne.» (Lectures on Faith [1985], 83.)

  • Hva er noen historier i Skriftene om personer som har blitt sterkere fordi de hadde tro på Jesus Kristus? Hvordan har du sett dette skje med deg selv?

Ytterligere skriftsteder