Bøker og leksjoner
Kapittel 46: Den endelige dom


Kapittel 46

Den endelige dom

Bilde
Resurrected Christ with arms outstretched stands above a throng of people of all races and times, some prone, some standing. The people on the right side of Christ are in the attitude of worship. The people on the left side of Christ are in anguish. Scenes of ruin are in the foreground and background. The Washington D.C. temple is pictured in the upper left corner.

Guds dom

  • Hvilke forskjellige dommer går forut for den endelige dom? Hva er felles for alle disse dommer?

Vi leser ofte i Skriftene at den dag skal komme da vi skal stå for Gud og bli dømt. Vi trenger å forstå hvordan dommen finner sted, slik at vi kan være bedre forberedt til denne viktige begivenhet.

Skriftene lærer oss at vi alle vil bli dømt etter våre gjerninger: «Og jeg så de døde, små og store, stå for Gud, og bøker ble åpnet. Og en annen bok ble åpnet, som er livets bok. De døde ble dømt etter det som var skrevet i bøkene, etter sine gjerninger» (Johannes’ åpenbaring 20:12; se også L&p 76:111; 1. Nephi 15:32; Abraham 3:25–28). Vi vil også bli dømt «etter [våre] hjerters ønsker» (L&p 137:9; se også Alma 41:3).

Her på jorden blir vi ofte bedømt med hensyn til verdighet til å motta anledninger i Guds rike. Når vi blir døpt, blir vi funnet verdige til å motta denne ordinans. Når vi kalles til å virke i Kirken eller intervjues for å bli forfremmet i prestedømmet eller for å få tempelanbefaling, blir vi bedømt.

Alma forkynte at når vi dør, går vår ånd til en tilstand av lykke eller elendighet (se Alma 40:11–15). Dette er en dom.

Våre ord, gjerninger og tanker brukes til å dømme oss

  • Tenk deg å bli bedømt etter alle dine tanker, ord og gjerninger.

Profeten Alma vitnet: «Våre ord vil fordømme oss, ja, alle våre gjerninger vil fordømme oss… og våre tanker vil også fordømme oss» (Alma 12:14).

Herren sa: «Hvert unyttig ord som menneskene sier, skal de gjøre regnskap for på dommens dag. For etter dine ord skal du bli kjent rettferdig, og etter dine ord skal du bli fordømt» (Matteus 12:36-37).

Tro på Jesus Kristus hjelper oss å bli forberedt til den endelige dom. Ved å være hans trofaste disipler og omvende oss fra alle våre synder, kan vi få tilgivelse for våre synder og bli rene og hellige så vi kan bo i Guds nærhet. Når vi omvender oss fra våre synder og gir avkall på enhver uren tanke og gjerning, vil Den hellige ånd forandre vårt hjerte slik at vi ikke engang lenger ønsker å synde (se Mosiah 5:2). Når vi så er dømt, vil vi bli funnet verdig til å komme inn i Guds nærhet.

  • Tenk over hva du kan gjøre for å forbedre dine tanker, ord og gjerninger.

Vi vil bli dømt etter opptegnelser

  • Hvilke opptegnelser vil vi bli dømt etter? Hvem vil dømme oss?

Profeten Joseph Smith sa at de døde vil bli dømt ut fra opptegnelser som blir ført på jorden. Vi vil også bli dømt ut fra «livets bok», som blir ført i himmelen (se L&p 128:6–8).

«Hver enkelt av dere … må stå for “Israels Helliges domstol, og så … må de dømmes ifølge Guds hellige dom.” (2. Nephi 9:15.) Og ifølge Johannes’ syn ble “bøker … åpnet. Og en annen bok ble åpnet, som er livets bok. De døde ble dømt etter det som var skrevet i bøkene, etter sine gjerninger.” (Johannes’ åpenbaring 20:12.) De ”bøker” som omtales, er ”de opptegnelser [om deres gjerninger] som føres på jorden … Og boken som er livets bok, er den opptegnelsen som er ført i himmelen.” (Lære og pakter 128:7.)» (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Harold B. Lee [2001], 226).

Det er en annen opptegnelse som vil bli brukt for å dømme oss. Apostelen Paulus sa at vi selv er en opptegnelse over vårt liv (se Romerbrevet 2:15). Lagret i vårt legeme og sinn er en fullstendig beretning om alt vi har gjort. President John Taylor forkynte denne sannhet: «[Hver enkelt] forteller historien selv og bærer vitnesbyrd mot seg selv … Denne opptegnelse som mennesket selv har skrevet på sitt eget sinns tavler, denne opptegnelse som ikke kan lyve, vil på den dag bli rullet opp for Gud og engler og dem som skal sitte som dommere.» (Deseret News, 8. mars 1865, 179.)

Apostelen Johannes forkynte at «Faderen [dømmer ikke] noen, men har overgitt hele dommen til Sønnen» (Johannes 5:22). Sønnen vil i sin tur kalle på andre til å hjelpe til ved dommen. De tolv som var sammen med ham i hans virke, skal dømme Israels tolv stammer (se Matteus 19:28; Lukas 22:30). De tolv nephittiske disipler skal dømme nephittene og lamanittene (se 1. Nephi 12:9–10; Mormon 3:18–19).

Hvordan arve en plass i et herlighetsrike

  • Hvordan vil vår trofasthet i jordelivet påvirke vårt liv i evighetene?

Ved den endelige dom vil vi arve en plass i det rike vi er forberedt til. Skriftene omtaler tre herlighetsgrader – det celestiale rike, det terrestriale rike og det telestiale rike (se L&p 88:20–32).

I Lære og pakter 76 beskrev Herren hvordan vi kan velge å leve her på jorden. Han forklarte at våre valg vil avgjøre hvilket rike vi gjør oss forberedt til. Av denne åpenbaringen lærer vi at også medlemmer av Kirken vil arve forskjellige riker fordi ikke alle vil være like trofaste og tapre i sin lydighet overfor Kristus.

Det følgende er valgmuligheter når det gjelder hvordan vi vil leve, og hvilke riker våre valg vil føre til.

Celestial

«Det er de som mottok Jesu vitnesbyrd og trodde på hans navn og ble døpt …, så de ved å holde budene kunne bli tvettet og renset fra alle sine synder og motta Den Hellige Ånd.» Dette er de som overvinner verden ved sin tro. De er rettferdige og sanne så Den hellige ånd kan besegle deres velsignelser på dem. (Se L&p 76:51–53.) De som arver den høyeste grad av det celestiale rike, som blir guder, må også ha blitt viet for tid og evighet i templet (se L&p 131:1-4). Alle som arver det celestiale rike, vil leve sammen med vår himmelske Fader og Jesus Kristus for evig (se L&p 76:62).

Gjennom arbeidet vi utfører i templer, kan alle mennesker som har levd på jorden, få like muligheter til å motta evangeliets fylde og frelsens ordinanser, slik at de kan arve en plass i den høyeste grad av celestial herlighet.

Terrestrial

Dette er de som forkastet evangeliet på jorden, men senere mottok det i åndeverdenen. Dette er jordens hederlige mennesker som ble forblindet overfor Jesu Kristi evangelium ved menneskers list. Dette er også de som mottok evangeliet og et vitnesbyrd om Jesus, men senere ikke var tapre. De vil bli besøkt av Jesus Kristus, men ikke av vår himmelske Fader. (Se L&p 76:73-79.)

Telestial

Disse mottok ikke evangeliet eller vitnesbyrd om Jesus hverken på jorden eller i åndeverdenen. De skal lide i helvete for sine synder til etter tusenårsriket, da de skal oppstå. «Disse er de som er løgnere og trollmenn og horkarer, de som driver hor og enhver som elsker og taler løgn.» Disse er så tallrike som stjernene på himmelen og sanden på strandbredden. De vil bli besøkt av Den hellige ånd, men ikke av Faderen eller Sønnen. (Se L&p 76:81–88, 103–6, 109.)

Det ytterste mørke

Dette er de som hadde vitnesbyrd om Jesus gjennom Den hellige ånd og hadde kjent Herrens kraft, men tillot Satan å overvinne seg. De fornektet sannheten og trosset Herrens kraft. Det finnes ingen tilgivelse for dem, for de fornektet Den hellige ånd etter å ha mottatt den. De vil ikke få et herlighetsrike. De vil leve i evig mørke, pine og elendighet sammen med Satan og hans engler for evig. (Se L&p 76:28–35, 44–48.)

Vi skulle forberede oss til dommen nå

  • Hva må vi gjøre for å være forberedt til den endelige dom?

Egentlig er hver dag en dommens dag. Vi snakker, tenker og handler i overensstemmelse med en celestial, terrestrial eller telestial lov. Vår tro på Jesus Kristus, vist i våre daglige gjerninger, bestemmer hvilket rike vi skal arve.

Vi har Jesu Kristi gjengitte evangelium i dets fylde. Evangeliet er det celestiale rikes lov. Alle prestedømsordinanser som er nødvendige for vår fremgang, har blitt åpenbart. Vi har gått ned i dåpens vann og har inngått en pakt om å leve et Kristus-lignende liv. Hvis vi er trofaste og holder paktene vi har inngått, har Herren fortalt oss hvordan vår dom vil bli. Han vil si til oss: «Kom hit, dere som er velsignet av min Far! Arv det rike som er beredt for dere fra verdens grunnvoll ble lagt» (Matteus 25:34).

Ytterligere skriftsteder