Bøker og leksjoner
Kapittel 3: Jesus Kristus, vår valgte leder og Frelser


Kapittel 3

Jesus Kristus, vår valgte leder og Frelser

Bilde
Cropped portion of Carl Bloch's painting depicting Christ sitting at a table with the two men with whom He walked on the road to Emmaus.

En Frelser og leder var nødvendig

  • Hvorfor trengte vi å forlate vår himmelske Faders nærhet? Hvorfor trenger vi en Frelser?

Da planen for vår frelse ble fremlagt for oss i den førjordiske åndeverden, var vi så lykkelige at vi ropte av glede (se Job 38:7).

Vi forsto at vi måtte forlate vårt himmelske hjem for en tid. Vi skulle ikke leve i vår himmelske Faders nærhet. Mens vi var borte fra ham, ville vi alle synde, og noen av oss ville komme bort fra veien. Vår himmelske Fader kjente og elsket hver enkelt av oss. Han visste at vi ville trenge hjelp, så han planla hvordan han skulle hjelpe oss.

Vi trengte en Frelser til å sone for våre synder og lære oss hvordan vi kan komme tilbake til vår himmelske Fader. Vår Fader sa: «Hvem skal jeg sende?» (Abraham 3:27). Jesus Kristus, som ble kalt Jehova, sa: «Her er jeg, send meg» (Abraham 3:27; se også Moses 4:1-4).

Jesus var villig til å komme til jorden, gi sitt liv for oss og påta seg våre synder. Han, i likhet med vår himmelske Fader, ønsket at vi skulle velge hvorvidt vi ville adlyde vår himmelske Faders bud. Han visste at for å kunne vise oss verdige til opphøyelse, måtte vi ha frihet til å velge. Jesus sa: «Fader, din vilje skje, og herligheten være din evindelig» (Moses 4:2).

Satan, som ble kalt Lucifer, kom også, og han sa: «Se, her er jeg, send meg, jeg vil være din sønn, og jeg vil forløse hele menneskeheten så ikke en eneste sjel går tapt, og jeg vil visselig gjøre det, gi meg derfor din ære» (Moses 4:1). Satan ønsket å tvinge oss alle til å gjøre som han ville. Med hans plan ville vi ikke få anledning til å velge. Han ville frata oss den valgfrihet som vår himmelske Fader hadde gitt oss. Satan ville ha hele æren for vår frelse. Med hans forslag ville hensikten med vårt komme til jorden blitt kullkastet (se Læresetninger fra Kirkens presidenter: David O. McKay [2003], 209).

Jesus Kristus ble vår valgte leder og Frelser

  • Tenk, mens du leser denne delen, på hva du føler for Frelseren.

Da han hadde hørt begge sønnene tale, sa vår himmelske Fader: «Jeg vil sende den første» (Abraham 3:27).

Jesus Kristus ble valgt og forutordinert til å være vår Frelser. Mange skriftsteder forteller om dette (se for eksempel 1. Peter 1:19-20; Moses 4:1-2). Ett skriftsted forteller oss at lenge før Jesus ble født, viste han seg for en profet i Mormons bok som vi kjenner som Jareds bror, og sa: «Se, jeg er den som fra verdens grunnvoll ble lagt, ble beredt til å forløse mitt folk. Se, jeg er Jesus Kristus …Ved meg skal hele menneskeheten ha liv, ja, evig liv vil komme til dem som tror på mitt navn» (Ether 3:14).

Mens Jesus levde på jorden, forkynte han: «Jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg … For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv. Og jeg skal oppreise ham på den siste dag» (Johannes 6:38, 40).

Striden i himmelen

Fordi vår himmelske Fader valgte Jesus Kristus som vår Frelser, ble Satan rasende og gjorde opprør. Det ble strid i himmelen. Satan og de som fulgte ham, kjempet mot Jesus Kristus og de som fulgte ham. Frelserens følgesvenner «seiret over [Satan] i kraft av Lammets blod og det ord de vitnet» (Johannes’ åpenbaring 12:11).

I dette store opprøret ble Satan og alle de ånder som fulgte ham, sendt bort fra Guds nærhet og kastet ned fra himmelen. En tredjedel av himmelens hærskarer ble straffet fordi de fulgte Satan (se L&p 29:36). De ble nektet retten til å motta jordiske legemer.

Ettersom vi er her på jorden og har jordiske legemer, vet vi at vi valgte å følge Jesus Kristus og vår himmelske Fader. Satan og de som fulgte ham, er også på jorden, men som ånder. De har ikke glemt hvem vi er, og de er rundt oss daglig og frister oss og lokker oss til å gjøre ting som ikke er behagelige for vår himmelske Fader. I vårt førjordiske liv valgte vi å følge Jesus Kristus og godta Guds plan. Vi må fortsette å følge Jesus Kristus her på jorden. Bare ved å følge ham kan vi komme tilbake til vårt himmelske hjem.

  • Hvordan fortsetter striden i himmelen i dag?

Vi har Frelserens læresetninger å følge

  • Tenk over hvordan Frelserens læresetninger har påvirket deg.

Jesus Kristus har fra begynnelsen åpenbart evangeliet, som forteller oss hva vi må gjøre for å komme tilbake til vår himmelske Fader. Til fastsatt tid kom han selv til jorden. Han lærte oss om frelsesplanen og opphøyelse ved sine ord og sin livsførsel. Han opprettet sin kirke og sitt prestedømme på jorden. Han påtok seg våre synder.

Ved å følge hans læresetninger kan vi arve en plass i det celestiale rike. Han gjorde sin del for å hjelpe oss å vende tilbake til vårt himmelske hjem. Nå er det opp til oss å gjøre vår del og bli verdige til opphøyelse.

Ytterligere skriftsteder