Bøker og leksjoner
Kapittel 24: Sabbatsdagen


Kapittel 24

Sabbatsdagen

Bilde
A congregation gathered in a chapel for sacrament meeting. They are singing a hymn.

Betydningen av sabbatsdagen

  • Hva er sabbatsdagen?

«Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig» (2. Mosebok 20:8; se også L&p 68:29).

Ordet sabbat kommer fra et hebraisk ord som betyr hvile. Før Jesu Kristi oppstandelse var sabbatsdagen til minne om Guds hviledag etter at han hadde fullført skapelsen. Den var et tegn på pakten mellom Gud og hans folk. Vi leser i 1. Mosebok at Gud skapte himmelen og jorden på seks tidsperioder som han kalte dager: «Gud fullførte på den sjuende dagen det verk han hadde gjort, og han hvilte på den sjuende dagen fra alt sitt verk som han hadde gjort. Gud velsignet den sjuende dagen og helliget den» (1. Mosebok 2:2-3). Nå er sabbaten også til minne om Jesu Kristi oppstandelse.

Sabbatsdagen er hver syvende dag. Det er en hellig dag da Gud har foreskrevet at vi skal hvile fra vårt daglige arbeid og tilbe ham.

Formålet med sabbatsdagen

  • Hvordan ville du forklare formålet med sabbatsdagen for en som ikke vet noe om sabbaten?

Jesus forkynte at sabbatsdagen var innstiftet til beste for oss (se Markus 2:27). Formålet med sabbatsdagen er å gi oss en bestemt dag i uken da vi skulle rette våre tanker og handlinger mot Gud. Det er ikke bare en dag da vi skal hvile fra arbeidet. Det er en hellig dag som skal tilbringes i tilbedelse og ærbødighet. Når vi hviler fra våre vanlige daglige gjøremål, frigjøres vårt sinn så vi kan grunne på det åndelige. På denne dagen skulle vi fornye våre pakter med Herren og gi vår sjel næring av det som hører Ånden til.

  • Tenk over hva du kan gjøre for å ha sabbatens formål i tankene når du forbereder deg til den dagen hver uke.

Sabbatens historie

Gud innviet den syvende dag til sabbat ved jordens begynnelse (se 1. Mosebok 2:2-3). Fra de tidligste tider er tradisjonen med en hellig syvende dag blitt bevart blant forskjellige folk på jorden. Gud fornyet et bud om denne dagen for israelittene da han sa: «Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig» (2. Mosebok 20:8). Overholdelse av sabbatsdagen var også et tegn på at israelittene var hans paktsfolk (se 2. Mosebok 31:12-13, 16; Jesaja 56:1-8; Jeremia 17:19-27).

Men enkelte jødiske ledere laget mange unødvendige regler om sabbaten. De bestemte hvor langt man kunne gå, hva slags knuter man kunne knytte og så videre. Da visse jødiske ledere kritiserte Jesus Kristus fordi han helbredet syke på sabbaten, minnet Jesus dem om at sabbaten var til for menneskets skyld.

Nephittene overholdt også sabbatsdagen ifølge Guds bud (se Jarom 1:5).

I vår tid har Herren gjentatt sitt bud om at vi skulle huske sabbatsdagen og holde den hellig (se L&p 68:29).

Herrens dag

  • Hvorfor ble sabbaten forandret fra den syvende til den første dag?

Inntil sin oppstandelse overholdt Jesus Kristus og hans disipler den syvende dag som sabbatsdagen. Etter hans oppstandelse ble søndagen helligholdt som Herrens dag til minne om hans oppstandelse på denne dagen (se Apostlenes gjerninger 20:7; 1. Korinterbrev 16:2). Fra da av fastsatte hans tilhengere den første dag i uken som sin sabbat. I begge tilfeller var det seks arbeidsdager og en dag til hvile og gudsdyrkelse.

I vår tid har Herren gitt oss et direkte bud om at også vi skulle helligholde søndagen, Herrens dag, som vår sabbat (se L&p 59:12).

  • Hvordan kan det å minnes oppstandelsen påvirke vår gudstjeneste på sabbaten?

Hold sabbatsdagen hellig

  • Hva vil det si å holde sabbatsdagen hellig?

Herren ber oss for det første om å helligholde sabbatsdagen. I en åpenbaring gitt til Joseph Smith i 1831 befalte Herren de hellige å gå til bønnens hus og oppsende sine sakramenter, hvile fra sitt arbeid og dyrke Den aller høyeste (se L&p 59:9-12).

For det annet ber han oss hvile fra vårt daglige arbeid. Dette betyr at vi ikke skulle utføre noe arbeid som vil hindre oss i å vie det åndelige vår fulle oppmerksomhet. Herren sa til israelittene: «Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken din trell eller din trellkvinne, eller ditt fe» (2. Mosebok 20:10). Våre profeter har fortalt oss at vi ikke skulle gjøre innkjøp, gå på jakt, fiske, være tilstede ved sportsbegivenheter eller delta i lignende aktiviteter på denne dagen.

President Spencer W. Kimball har imidlertid advart oss og sagt at hvis vi bare driver dank og ikke gjør noe på sabbaten, holder vi ikke dagen hellig. Sabbaten krever konstruktive tanker og gjerninger. (Se Læresetninger fra Kirkens presidenter: Spencer W. Kimball [2006], 173.)

Hva kan vi gjøre på sabbaten? Profeten Jesaja foreslo at vi skulle vende oss bort fra å gjøre det som behager oss selv og «kaller sabbaten en lyst, kaller Herrens hellige dag ærverdig» (Jesaja 58:13).

Vi skulle overveie hva godt vi kan gjøre på sabbaten. Eksempelvis kan vi holde sabbatsdagen hellig ved å være tilstede på Kirkens møter; lese i Skriftene og Kirkens lederes ord; besøke syke, gamle og våre kjære; lytte til oppløftende musikk og synge salmer; be til vår himmelske Fader med pris og takksigelse; utføre tjeneste i Kirken; føre slektshistoriske opptegnelser og skrive personlig historie; fortelle trosfremmende historier og bære vitnesbyrd for familiemedlemmer og dele åndelige opplevelser med dem; skrive brev til misjonærer og våre kjære; faste med et formål og tilbringe tid sammen med barn og andre i hjemmet.

Når vi skal bestemme oss for hvilke andre aktiviteter vi passende kan delta i på sabbaten, skulle vi spørre oss selv: Vil det oppløfte og inspirere meg? Viser det respekt for Herren? Leder det mine tanker mot Ham?

Det kan være tider da det kreves at vi må arbeide på sabbaten. Vi skulle unngå dette når det er mulig, men når det er absolutt nødvendig, skulle vi likevel bevare sabbatens ånd i vårt hjerte så mye som mulig.

  • Tenk på noe du kan gjøre for å forbedre din innsats for å helligholde sabbatsdagen. Hvis dere er foreldre eller besteforeldre, kan dere tenke på noe dere kan gjøre for å hjelpe deres barn eller barnebarn å forstå betydningen av sabbaten.

Velsignelser ved å overholde sabbaten

  • Hva er noen velsignelser vi kan motta når vi holder sabbatsdagen hellig?

Hvis vi helligholder sabbatsdagen, kan vi motta store åndelige og timelige velsignelser. Herren har sagt at hvis vi overholder sabbatsdagen med takksigelse og godt humør, vil vi bli fylt av glede. Han har lovet:

«Jordens fylde [skal] være deres, … enten til mat eller klær, til hus eller låve, til frukthaver, haver eller vingårder,

Ja, alt som kommer av jorden i sin egen årstid, er til for menneskets beste og til dets behov, både til øyets fryd og til hjertets glede;

ja, til føde og til klær, til smak, til lukt, til å styrke legemet og til opplivelse av sjelen» (L&p 59:16-19).

Ytterligere skriftsteder