2021
Å vente på svar uten å tvile
Januar 2021


Unge voksne

Å vente på svar uten å tvile

Å høste Herrens velsignelser krever tålmodighet, men som vi alle vet, er det aldri morsomt å vente.

Bilde
photo of a woman holding her phone

Da jeg var ung, hatet jeg å vente på morgenen. Jeg ble så opprømt og utålmodig med hensyn til hva neste dag ville bringe at jeg mang en natt lå og vred meg i sengen, våknet flere ganger og tok hyppige turer til vinduet, for så å slippe ut et skuffet sukk hver gang jeg innså at det fremdeles var mørkt ute. For meg tok det alltid en evighet før morgenen kom.

Noen ganger gikk jeg til mor og far midt på natten for å spørre hva klokken var. De forsikret meg om at morgenen ville komme. Jeg sov alltid bedre etter det.

Å vente på lovede velsignelser kan noen ganger føles slik. Vi holder oppriktige bønner, leser i Skriftene og føler den varme tryggheten. Men hvis våre omstendigheter ikke forandrer seg umiddelbart – hvis svar eller velsignelser ikke kommer med en gang – kan vi begynne å tvile på at de noensinne vil det.

Å tvile på at svarene vil komme

Av erfaring har jeg lært at tvil ofte kommer av å fokusere på omstendigheter istedenfor på Frelseren og hans kjærlighet til oss.

Jo mer vi forstørrer våre omstendigheter og vår håpløshet med hensyn til det som ikke ser ut til å fungere for oss ennå, desto mindre innser vi at Frelseren elsker oss og er med oss når vi tar hvert skritt fremover. Satan vet dette, og derfor sår han små frø av tvil i vårt sinn for å få oss til å tvile på Frelserens kjærlighet til oss, vår evige verdi og hvor mye vi betyr for vår himmelske Fader.

Å vente uten å tvile

Å vente er en del av livet. Og å vente på Herrens svar og velsignelser og løfter kan noen ganger føles uutholdelig. Men det er noen ting vi kan gjøre for å vente på velsignelser uten å gi etter for tvil:

For det første kan vi se tilbake på de øyeblikkene da vi fikk svar eller inntrykk. Husk de følelsene av varme eller glede som hvisket fred til ditt hjerte og sinn. Disse følelsene og svarene var fra Gud. Tidens gang forandrer ikke disse sannhetene og løftene. Vi kan følge følgende apostoliske råd: “Omfavn dine hellige minner. Tro på dem. Skriv dem ned … Ha tillit til at de kommer fra din himmelske Fader og hans elskede Sønn. La dem gi tålmodighet til din tvil og forståelse til dine vanskeligheter.”1 Ved å fokusere på Ånden og det vi vet er sant, vil vår tvil falle ut av fokus. Og vi kan ha den tillit vi trenger for å gå fremover med håp.

For det annet må vi huske at for å motta personlig åpenbaring må vi være villige til å fortsette ved troens blikk til tross for at vi ikke har fullkommen kunnskap. Akkurat som jeg alltid måtte vente til morgenen kom, kan vi innse at selv når vi venter på lovede velsignelser, er det forberedelser å gjøre, små skritt å ta og kunnskap å oppnå i mellomtiden. Mens vi venter, kan vi fortsette å lære og arbeide med flid for å være verdige til velsignelsene som venter oss.

Til slutt kan vi ha et evig perspektiv og huske at “noen velsignelser kommer snart, noen kommer sent, noen kommer ikke før i himmelen, men de kommer, til dem som tar imot Jesu Kristi evangelium”, slik eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum underviste.2 Gud forventer at dere har nok tro og besluttsomhet, nok tillit til ham, til å fortsette fremover, fortsette å leve, fortsette å fryde dere.”3 Herrens velsignelser kommer alltid, akkurat som soloppgangen hver morgen. Se hen til evigheten istedenfor til i morgen.

Lær av ventetiden

I stunder med tvil, når vi føler at vi er i et mørkt rom uten himmelens lys, la oss huske at Frelserens armer alltid er utrakt mot oss og at han ivrig venter på at vi skal strekke oss ut til ham. Han vil forsikre oss om sin kjærlighet til oss, akkurat som mine foreldre gjorde når jeg var redd for at morgenen aldri skulle komme.

Når vi gjør Frelseren til vårt hovedfokus, blir det mindre langtekkelig å vente på lovede velsignelser og svar. Ventetiden blir en tid med verdifull læring og forberedelse. Vi kan lære å fokusere på vår himmelske Faders vilje og ikke vår egen. Vi kan med sikkerhet få vite at han elsker oss og vil stille opp for oss hver gang. Og denne vissheten vil overvinne all tvil og alt mørke. Morgenen vil alltid komme, og det vil løftene hans også.

Noter

  1. Neil L. Andersen, “Åndelige minner av avgjørende betydning”, Liahona, mai 2020, 21.

  2. Jeffrey R. Holland, “En yppersteprest for de goder som skulle komme”, Liahona, jan. 2000, 45.

  3. Jeffrey R. Holland, “Terror, Triumph, and a Wedding Feast” (temakveld ved Brigham Young University, 12. sep. 2004), 3, speeches.byu.edu.