2010
Mormons bok som personlig veileder
September 2010


Budskap fra Det første presidentskap

Mormons bok som personlig veileder

Bilde
President Henry B. Eyring

I våre beste stunder har vi alle et ønske om å vende hjem for å bo hos Gud. Han ga oss i gave sin elskede Sønn som vår Frelser, så han kunne vise oss veien og lære oss å følge den. Han ga oss profeter til å peke ut veien. Profeten Joseph Smith ble inspirert til å oversette profeters opptegnelse, den som nå er Mormons bok. Den er vår sikre veiledning på veien hjem til Gud.

Joseph Smith sa om denne dyrebare boken: «Jeg fortalte brødrene at Mormons bok var den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske ville komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.»1

Mormons boks forskrifter er Guds bud som vi finner i den. Noen er direkte befalinger fra Frelseren gjennom hans profeter om hva vi skal gjøre og hva vi skal bli. Mormons bok gir oss Frelserens eksempel med hensyn til å styrke vår tro og beslutning om å adlyde hans befaling om å følge ham. Boken er fylt med Kristi læresetninger som skal lede oss. Her er et eksempel fra 2. Nephi:

«[Jesus] sa til menneskenes barn: Følg meg! Derfor, mine elskede brødre, kan vi følge Jesus hvis vi ikke er villige til å holde Faderens bud?

Og Faderen sa: Omvend dere, omvend dere, og bli døpt i min elskede Sønns navn»,” (2. Nephi 31:10–11).

Boken forklarer tydelig at vi må motta Den hellige ånd som en dåp ved ild så den kan hjelpe oss å holde oss på den rette og smale sti. Vi får lære at vi alltid må be i Kristi navn, uten å svikte, og hvis vi gjør det, har vi følgende løfte: «Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv» (2. Nephi 31:20).

Mormons bok forklarer tydelig i kong Benjamins store tale hva det vil si å ha kjærlighet til Gud og til alle mennesker. Når vår natur blir forandret ved forsoningens kraft og gjennom trofast lydighet mot budene, vil vi bli fylt av kjærlighet til Gud (se Mosiah 4:1–12).

Mormons bok gir oss også tillit til at vi kan bli så rene i dette liv at vi ikke lenger ønsker å gjøre noe ondt (se Mosiah 5:2). Dette håp gir oss mot og trøst mens Satan prøver å friste oss og gjøre oss motløse på vår ferd.

Hver gang jeg leser, om så bare noen få linjer, i Mormons bok, føler jeg at mitt vitnesbyrd om at boken er sann, styrkes, at Jesus er Kristus, at vi kan følge ham hjem, og at vi kan ta dem vi er glad i med oss. For meg har den vært bøkenes bok. Den er Guds ord.

Jeg ber om at vi og alle vi er glad i, daglig vil nyte den i stor grad. Jeg vitner i Jesu Kristi navn om at den er en sann veiledning.

Note

  1. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 64.

Kristus i landet Overflod, av Simon Dewey © 2003 IRI

T.v.: Fotoillustrasjon: Craig Dimond; illustrasjoner: Steve Kropp