Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 24: Guds rike


Kapitel 24

Guds rike

Vi lägger en grund för ett rike som skall vara för evigt, som skall slä ut i blom i tiden och blomma i evighet. Vi deltar i det största verk som någonsin upptagit dödligas uppmärksamhet.1

Ur John Taylors liv

John Taylor trodde fullt och fast på att Guds rike skulle upprättas på jorden. Han förstod att detta inte var beroende av profeten Joseph Smith eller någon annan människa, utan att det i sista hand styrdes av Herren. Och han var redo att ge sitt liv för det.

År 1838, strax efter att han kallats till de tolvs kvorum, reste John Taylor till Far West i Missouri för att ansluta sig till de heliga. På vägen dit skulle han tala till en grupp i närheten av Columbus i Ohio. Kort före utsatt tid kom några bröder och berättade att ett antal män hade samlats på mötesplatsen och att de planerade att tjära och fjädra äldste Taylor. Bröderna rådde honom att ställa in mötet eftersom de var underlägsna i antal och därför inte skulle kunna beskydda honom. Äldste Taylor insisterade emellertid på att predika som planerat och sade att han skulle göra det även om han måste gå dit ensam.

När han kom fram till den stora skara som samlats för att lyssna på honom, började han med att tala om att han nyligen kommit från länder som styrdes av monarker. Han berättade om den glädje han kände över att få stå på fri mark. Med hänvisning till hur denna frihet uppnåddes, sade han: ”Mina herrar, jag står nu bland människor vars förfäder stred för och erhöll en av de största välsignelser som mänskligheten någonsin erhållit - rätten att tänka, tala och skriva, rätten att bestämma vem som skall styra dem och rätten att dyrka Gud enligt sitt eget samvetes bjudande - alla de heliga mänskliga rättigheter som den amerikanska konstitutionen garanterar. Jag ser runt omkring mig sönerna till dessa ädla fäder som hellre än att böja sig för en tyranns vilja förpliktade sitt liv, sitt välstånd och sin heder för att spränga dessa slaveriets bojor och själva få åtnjuta frihet och få lämna den i arv till sina efterkommande, eller dö i försöket.”

Äldste Taylor fortsatte sedan: ”Av en händelse har jag emellertid blivit upplyst om att ni avser att tjära och fjädra mig på grund av mina religiösa åsikter. Är det den förmånen ni ärvt från era fäder? Är detta välsignelsen de köpte med sitt hjärteblod - är detta er frihet? I så fall har ni nu ert offer, och vi kommer att få uppleva ett offer till frihetens gudinna.”

När han sagt detta slet han upp västen och utbrast: ”Mina herrar, kom med er tjära och era fjädrar, ert offer är redo. Och ni ärevördiga patrioters skuggor, betrakta era vansläktade söners gärningar! Kom nu, mina herrar! Kom nu, säger jag, jag är redo!” Äldste Taylor gjorde en paus på några minuter, men ingen rörde sig eller sade något. Då fortsatte han med sitt tal och predikade oförskräckt och kraftfullt för mängden i tre timmar.2

Som äldste Matthias F Cowley i de tolvs kvorum sade många år senare efter president Taylors död: ”Han levde, verkade och dog som det fullkomliga exemplet på sitt personliga motto: ’Guds rike eller ingenting.’”3

John Taylors lärdomar

Jorden är Herrens och han är dess rättmätige härskare, domare och kung.

Vem skapade jorden? Herren. Vem uppehåller den? Herren. Vem föder och kläder de miljoner människor som bor på den, både heliga och syndare? Herren. Vem bär upp allt i universum? Herren … Vem har givit människan hennes förstånd? Herren. Vem har givit hednafilosofen, maskinkonstruktören m fl varje gnutta intelligens de har i fråga om den elektriska telegrafen, ångkraften och dess bruk för mänsklighetens behov samt varje uppfinning som bringats i dagen under det senaste århundradet? Herren … Vem har rätt att härska över nationerna, bestämma över rikena och råda över alla människor på jorden?4

Denna jord är som sig bör de heligas boning och rättmätiga arvedel. Eftersom den tillhör Jesus Kristus, tillhör den också hans tjänare och efterföljare, ty det är sagt: ”Jorden och allt som uppfyller den tillhör Herren” [Ps 24:1], och att när allt är som sig bör, skall ”den Högstes heliga ta emot riket och väldet över alla riken under himlen skall ges åt det folk som är den Högstes heliga.” [Se Dan 7:18, 27.] Den är därför deras rättmätiga arvedel.5

Skrifterna … framställer Kristus som den rättmätige arvingen och denna världens arvtagare. De framhåller att han en gång kom för att sona för världens synder, men att han sedan skall komma som dess härskare, domare och kung.6

Kyrkan är upptakten till Guds rike på jorden.

Guds rike betyder Guds styrelse. Det betyder makt, myndighet, stadgar, herravälde och ett folk att råda över. Men denna princip är inte uppfylld, kan inte helt uppfyllas förrän, som vi läser i skrifterna, herraväldet över denna världs riken tillhör vår Herre och hans Kristus, och han skall råda över dem [se Upp 11:15], och då varje knä skall böjas och varje tunga bekänna att han är Kristus [se L&F 88:104], till Guds, Faderns, ära. Den tiden har ännu inte kommit, men vi har fått vissa principer förbundna därmed, nämligen upptakten till detta rike, och upptakten till detta rike kunde endast åstadkommas genom att den varelse som är Kung och Härskare, och detta styrelsesätts Överhuvud, först meddelar sina avsikter, sina principer, sina lagar, sitt styrelsesätt till folket. Annars skulle vi inte ha kännedom om hans lagar.7

Vad är det första som behövs för att upprätta hans rike? Det är att uppresa en profet och låta honom förkunna Guds vilja. Det andra är att ha ett folk som visar lydnad mot Herrens hand genom den profeten. Om ni inte har båda delarna, kan ni aldrig upprätta Guds rike på jorden.8

Gud önskade inleda sitt rike på jorden och måste då för det första organisera sin kyrka, organisera folket som han skingrat bland nationerna och föra dem tillsammans, så att de kan bli en hjord och en herde [se Joh 10:16], och en Herre, en tro och ett dop, en Gud som är i alla och genom alla [se Ef 4:5-6], som allt skall låta sig ledas av. För att underlätta detta organiserade han sitt heliga prästadöme så som det fanns i himlarna.9

Vi talar ibland om Guds kyrka, varför gör vi det? Vi talar om Guds rike, varför gör vi det? Jo, för att det måste finnas en Guds kyrka innan det kan bli ett Guds rike, och därför var det nödvändigt att evangeliets första principer predikades för alla nationer liksom i forna dagar när Herren Jesus Kristus och andra var här på jorden. Och varför var det nödvändigt? Därför att det är omöjligt att införa Guds lag bland ett folk som inte vill underkasta sig och vägledas av uppenbarelsens ande.10

Gud kunde inte bygga upp ett rike på jorden såvida han inte hade en kyrka och ett folk som underordnat sig hans lag och var villiga att underordna sig den. Och med en organisation bestående av ett sådant folk, som samlats ur jordens nationer under ledning av en man som var inspirerad av Gud och var Jehovas talesman för sitt folk, jag säger er att med en sådan organisation kan Herren Gud uppenbaras, kan livets lagar manifesteras, kan Gud införa himlens principer på jorden och Guds vilja ske på jorden liksom den sker i himlen.11

Jesus Kristus kommer till sist att upprätta hela sitt rike och välde på jorden.

”Komme ditt rike” [Matt 6:10] … Detta undervisade Jesus sina lärjungar om när de kom till honom och ville att han skulle lära dem att be … Komme ditt rike. Vilket rike? Vad betyder ”komme ditt rike”? Det betyder Guds välde. Det betyder Guds lag. Det betyder Guds styrelsesätt. Det betyder ett folk som har lyssnat till och som är villiga att lyssna till och iaktta Jehovas befallningar. Och det betyder att det finns en Gud som är villig att leda och instruera och bistå sitt folk. Komme ditt rike, så att ditt styrelsesätt kan inrättas och så att den eviga sanningens principer såsom de finns i himlarna kan meddelas människorna. Och så att dessa människor, när de meddelats dem, kan underkasta sig dessa lagar och detta styrelsesätt och leva i gudsfruktan, hålla hans bud och stå under hans ledning. Komme ditt rike, så att fördärvet, det onda och orättfärdiga, de mord och den blodsutgjutelse som nu sker bland människorna kan försvinna, så att sanningens och rättfärdighetens principer, principerna för vänlighet, barmhärtighet och kärlek kan finnas bland oss liksom de finns i gudarnas sköte.12

Jag har visat… att Guds rike bokstavligen skulle upprättas på jorden. Det är inte fråga om någon eterisk syn, som några visionärer hävdar, utan en konkret verklighet. Det kommer som sagt att upprättas på en verklig jord och bestå av verkliga män, kvinnor och barn, av levande heliga som håller Guds bud och av uppståndna kroppar som verkligen skall komma ut ur sina gravar och leva på jorden. Herren kommer att vara kung över hela jorden och hela mänskligheten bokstavligen vara under hans överhöghet. Varje nation under himlarna blir tvungna att erkänna hans auktoritet och underkasta sig hans spira. De som tjänar honom i rättfärdighet kommer att kunna kommunicera med Gud och med Jesus, kommer att bli betjänade av änglarna och kommer att känna till det förflutna, nuet och framtiden. Och andra människor, som kanske inte helt lyder hans lagar, som kanske inte fått utförlig undervisning om hans förbund, kommer ändå att till fullo behöva underkasta sig hans lagar, ty Gud kommer att regera på jorden och han kommer att upprätthålla sina lagar och kräva denna lydnad av världens nationer, vilket är hans lagliga rätt. Satan kommer därefter inte tillåtas att ha herravälde över dess invånare, ty Herren Gud blir kung över hela jorden, och riket och rikets härlighet kommer att ges till de heliga.13

Vilka följder får upprättandet av Kristi rike eller Guds regering på jorden? … Det gör slut på krig, blodsutgjutelse, nöd, sjukdomar och synd, och inleder ett rike där frid, rättfärdighet, rättvisa, lycka och välstånd råder. Det är återställelsen av jorden och människan till deras ursprungliga härlighet och forntida överlägsenhet, återupprättandet av allt det som samtliga profeter har talat om sedan världens begynnelse [se Apg 3:21].14

Herren har kallat sina heliga att hjälpa till att upprätta hans rike.

En äldre herre i Frankrike började tala med mig och ville veta om vi tänkte åstadkomma något stort i världen. Jag berättade för honom att vi hade kommit för att predika evangeliet för hela världen, och att det redan hade nått ut till jordens ändar. Det är inte ett verk som kommer att utföras i något litet hörn av världen, utan det kommer att sträcka sig genom tiden in i evigheten. Det går tillbaka in i evigheten och tar tag i dem som har dött för flera tusen år sedan och för dem in i Guds rike. Det utgjuter välsignelser över kommande generationer och förenar till sist himmel och jord, och detta kommer vi att åstadkomma i Israels Guds namn. Himlens krafter hjälper oss, och våra fäder i den eviga världen förenar sig med oss, ty vi har löftet om det liv som vi nu lever, och även om det som skall komma.

Vi har just påbörjat vårt underbara företag. Efterhand kommer vi att åstadkomma allt det som forntida profeter har talat om … Vi kommer att gå framåt, bröder, och inte bara lära oss det vi själva är intresserade av, utan hur vi skall åstadkomma fullbordandet av Guds underbara avsikter … Sanningens kraft måste gå fram, mörkrets kedjor måste brytas och Guds rike måste byggas upp. Ingen kraft kan hindra det.15

Vi har talat i många år om Guds rikes stadgar och styrelsesätt och det slutliga upprättandet av riket på jorden, i frid och rättfärdighet. Vi har också talat om tiden när allt skapat i himlarna och på jorden, och under jorden och på havet, ja, allt som finns i dem hörs säga: ”Honom som sitter på tronen, honom och Lammet, tillhör tacksägelsen och priset, äran och makten i evigheternas evigheter” (Upp 5:13). Vi har talat om detta, men det är mycket att göra under den återstående tiden mellan nuet och denna outgrundliga period i den härliga framtiden. Allt handlar inte om tro utan det krävs också handling. Det är något vi själva måste deltaga i, enskilt och kollektivt som ett folk, och det är en angelägenhet av inte ringa vikt.16

Vi har en stor uppgift att utföra - vi måste försöka styra oss själva enligt Guds rikes lagar. Och vi kommer att märka att en av de svåraste uppgifter vi någonsin åtagit oss, är att lära oss att tygla oss själva, våra lustar, vårt humör, våra böjelser, våra känslor, vårt liv, vår ande, vår kritik av andra, att alla våra önskningar underkastar sig Guds rikes lag och sanningens ande. Det är mycket viktigt att vi deltar i uppbyggandet av Guds rike - som vi nu har grundstommen till.17

Frukta Gud, gör rättfärdighetens gärningar, lev i enlighet med er religion, håll buden och ödmjuka er inför honom, var ett, och förena er med det heliga prästadömet och med varandra, så säger jag er i Guds namn att Sion kommer att stå upp och lysa och Guds kraft kommer att vila på henne, och hennes härlighet kommer att bli uppenbar, och vi kommer att glädja oss åt fullheten av fridens evangeliums välsignelser, och Guds verk kommer att fortsätta att växa tills denna världens riken skall tillhöra vår Gud och hans Kristus [se Upp 11:15], och varje skapelse i himlen och på jorden och under jorden skall höras säga: Honom som sitter på tronen, honom och Lammet, tillhör tacksägelsen och priset, äran och makten och majestätet och herraväldet i evigheternas evigheter [se Upp 5:13].18

Förslag till studier och diskussion

  • Varför är Jesus Kristus jordens rättmätige arvinge och härskare? Hur borde denna kunskap påverka vårt förhållande till honom?

  • Varför var kyrkans återställelse nödvändig för att kunna upprätta Herrens rike på jorden? Vad har du lärt dig som medlem i kyrkan om hur vi bör förbereda oss för att bo hos Herren? På vilka sätt kan vårt tjänande i kyrkan bidra till upprättandet av Herrens rike?

  • Hur har du sett kyrkan växa och utvecklas för att i högre grad upprätta Guds rike på jorden? Vad kan du göra enskilt och tillsammans med din familj för att hjälpa till att upprätta Guds rike på jorden?

  • President Taylor talade om de stora välsignelser som vi kommer att ha när Frälsaren återvänder för att regera över sitt rike under tusenårsriket. Hur kommer livet på jorden att vara under tusenårsriket? (Se även L&F 29:11; 43:29-32; 101:22-35; Tionde trosartikeln.)

  • President Taylors eget motto lydde: ”Guds rike eller ingenting!” Vilka exempel har du sett på människor som har denna övertygelse? Vad innebär detta motto för dig? Vad tror du skulle bli följden om vi som medlemmar i kyrkan antog detta motto som vårt eget?

Skriftställen som hör till detta ämne: Daniel 2:26-45; Matteus 6:33; L&F 45:1; 65; 104:58-59

Slutnoter

  1. Times and Seasons, 15 jul 1844, s 578.

  2. Se B H Roberts, The Life of John Taylor (1963), s 47,53-55.

  3. 1 Kate B Carters Our Pioneer Heritage, 20 vol (1958-1977), 7:e vol, s 218.

  4. Deseret News (veckoupplagan), 11 nov 1857, s 283; styckeindelningen ändrad.

  5. The Government of God (1852), s 72-73.

  6. The Government of God, s 74.

  7. The Gospel Kingdom, urval av G Homer Durham (1943), s 205.

  8. The Gospel Kingdom, s 214.

  9. The Gospel Kingdom, s 208-209.

  10. The Gospel Kingdom, s 210.

  11. The Gospel Kingdom, s 210.

  12. The Gospel Kingdom, s 205-206.

  13. The Gospel Kingdom, s 207-208.

  14. The Gospel Kingdom, s 216; styckeindelningen ändrad.

  15. Millennial Star, 1 dec 1850, s 361-362; styckeindelningen ändrad.

  16. The Gospel Kingdom, s 211.

  17. The Gospel Kingdom, s 214.

  18. Deseret News: Semi-Weekly, 27 jan 1880, s 1.

Bild
John Taylor and men

Även när John Taylor mötte motstånd vittnade han modigt om sanningen och arbetade outtröttligt för att upprätta Guds rike på jorden.

Bild
Jesus Christ

När Kristus återvänder för att upprätta sitt rike på jorden kommer han att inleda ”ett rike där frid, rättfärdighet, rättvisa, lycka och välstånd råder”.