Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 20: Templet, porten till upphöjelse


Kapitel 20

Templet, porten till upphöjelse

Vi är härför att i samarbete med Gud, frälsa de levande [och] återlösa de döda.1

Ur John Taylors liv

Pa grund av ökad förföljelse i Nauvoo fruktade profeten Joseph Smith att han kanske inte skulle leva så länge att han fick se templet i Nauvoo färdigställt. Eftersom han ville förvissa sig om att andra fick de nycklar och den kunskap som krävdes, iordningställde han ett rum ovanför en butik i Nauvoo där han kunde ge tempelförordningarna till några få utvalda.2 Bland dessa utvalda befann sig John Taylor, som intresserat sig för tempelförordningarna ända sedan dessa principer hade uppenbarats till kyrkan. Genom denna och andra upplevelser fick president Taylor insikt om templet och de förordningar som utförs där.

När president Taylor talade vid invigningen av tempelplatsen i Logan i Utah, berättade han för de församlade om vad han kände när han besökte templet i S:t George, det första tempel som färdigställdes i territoriet Utah.

”När jag besökte detta heliga tempel i sällskap med mina bröder, upplevde vi ett heligt glädjerus och en högtidlig, vördnadsbjudande känsla. När vi gick in genom dess heliga portaler, kände vi att vi stod på helig mark och att vi, i likhet med någon i forna dagar, upplevde att ”detta måste vara Guds boning, ja, här är himlens port”[Se 1 Mos 28:17.] Detta är inte bara ett bildligt uttryck utan verklighet, ty det är i detta hus, och i det hus som skall byggas på denna mark, som Guds allra heligaste förordningar kommer att utföras, förordningar som står i samband med den mänskliga familjens intressen och lycka, både för de levande och döda. Jag kände hur jag i hjärtat ville jubla över att vi hade kommit så här långt i uppförandet av ett tempel till vår Fader och Guds namn.”3

Förutom att president Taylor förstod templets betydelse, visste han att antalet tempel och antalet som verkade i dem skulle fortsätta att öka allteftersom Guds plan genomfördes. När president Taylor visade tempelbygget i Salt Lake City för en besökare från ett annat land, profeterade han att antalet tempel i världen skulle öka: ”Vi räknar med att bygga hundratals framöver och att verka i dem för att utföra Guds verk.”4

John Taylors lärdomar

Gud är intresserad av både de dödas och levandes upphöjelse.

Det fanns en storslagen och vittomspännande plan som den Allsmäktige utformade för att frälsa den mänskliga familjen, som är hans barn, ty han är den Gud och Fader som råder över anden i allt kött. Det betyder att han är intresserad av deras välfärd, av deras framgång, av deras lycka och av allt det som rör deras upphöjelse i tiden och kommande evigheter. Eftersom han är så intresserad, och då så lite av evangeliet har uppenbarats i de olika tidsåldrarna, och så mycket av mörkrets krafter och orättfärdighet har florerat bland människor, var det nödvändigt att något gjordes för både döda och levande. Gud är intresserad av både döda och levande.5

Vi är här för att i samarbete med Gud frälsa de levande, återlösa de döda, välsigna våra förfäder och utgjuta välsignelser över våra barn. Vi är här för att återlösa och förnya den jord som vi bor på, och Gud har satt sin myndighet och sina råd här på jorden i den avsikten, så att människor kan lära sig att göra hans vilja på jorden liksom den sker i himlen. Detta är syftet med vår tillvaro, och det är vårt ansvar att förstå detta.6

Vi lever som sagt i en viktig tidsålder på jorden … [Gud] har kvarhållit oss för de sista dagarna, så att vi kan utföra detta verk som han förordnade före världens grundläggning. Om människorna åtnjutit några välsignelser i världens tidigare tidsutdelningar, så kommer de också att tilldelas er, ni sista dagars heliga, om ni lever i enlighet med er religion och lyder Guds lagar. Det finns inget fördolt som inte skall uppenbaras, säger Herren. Han är beredd att uppenbara allt, allt rörande himlarna och jorden, allt rörande de människor som har levat, som nu lever och som kommer att leva, så att vi kan undervisas om varje princip som rör den värld vi bor på eller gudarna i de eviga världarna.7

Vi bygger tempel för hela mänsklighetens upphöjelse.

När profeten Elia visade sig för Joseph Smith, gav han honom nycklarna till denna tidsutdelning, och därför har vi satt i gång att bygga tempel… Det ligger förordningar bakom detta som går tillbaka in i evigheten och framåt in i evigheten … som är avsedda för mänsklighetens välfärd, lycka och upphöjelse, för dem som lever och för dem som är döda och för dem som kommer att leva framdeles. Dessa rör både våra föregångare och våra efterkommande. Och det är en av de nycklar som har vridits om.8

Varför bygger vi tempel? För att Elia förlänade vissa nycklar som han innehade till Joseph Smith. Och när denne lade sina händer på äldster och förlänade dem det heliga prästadömet, gav han er och andra de principer som Elia hade delgivit honom … och så småningom, när kyrkan började insamlas, började vi tala om att bygga tempel i vilka vi kan erhålla och utföra förordningar som hade uppenbarats för Joseph Smith och som är av intresse för levande och döda och nödvändiga för vår frälsning och upphöjelse i vår Guds rike, liksom för deras som vi erbjuder dem åt. Och vi har inte bara talat om det, utan vi har också utfört mycket inom detta område.9

Vi har nu avslutat detta tempel [i Logan i Utah], och somliga frågar sig vad det är till för. Det är till för mycket: för att våra beseglingar och förordningar skall kunna utföras på ett sätt om är acceptabelt för Gud och de heliga änglarna, för att vadhelst som binds på jorden enligt det eviga prästadömets lagar skall vara bundet i himlarna, för att det skall finnas en förenande länk mellan levande och döda, mellan dem som har levat, alla de forntida fäder jag talat om som är intresserade av sina efterkommandes välgång, för att det skall finnas ett konungsligt prästadöme, ett heligt folk, ett rent folk, ett ärbart folk på jorden att officiera och verka till de levandes och dödas bästa, ett folk som inte ser så mycket till sig själva som till Gud, till Guds verk och till fullbordandet av det som Gud avsett att utföra i tidernas fullhets utdelning [se L&F 128:18], när allting skall förenas till ett, och för att de skall vara förberedda att verka med prästadömet i himlarna för att återlösa denna världs invånare, från Adams dagar intill närvarande tid.10

Vi måste vara värdiga att gå in i Guds heliga tempel.

Personer som önskar komma till och närvara vid förordningar i dessa hus måste ha en rekommendation från sin biskop … När de fått denna rekommendation från biskopen måste den sedan undertecknas av stavspresidenten … För många människor är detta ett eldprov. För män och kvinnor som är uppriktiga, rättskaffens och hedervärda är det en mycket enkel sak. De stöter inte på några som helst svårigheter. Men för dem som har slarvat med sina plikter, som har avvikit från Guds lagar och som har tummat på eller brutit mot evangeliets förordningar - för dessa människor är det ett kritiskt ögonblick.

Det väntar emellertid något som är långt svårare än detta, vilket bara är utgångspunkten. Det som ligger framför oss är mycket svårare att utföra. Vad är det? Den dag kommer när vi inte bara skall passera de ämbetsmän som jag har talat om - för att så att säga få vår biskops och stavspresidentens godkännande och samtycke … utan vi måste, som det står i denna bok (Läran och förbunden), passera änglarna och gudarna. Vi har kanske gjort det minimala som krävs. Vi kanske har klarat oss bra nog och fått passera, även om det ibland har varit med ett nödrop. Men hur kommer det att bli när vi kommer över på andra sidan och måste passera änglarna och gudarna innan vi kan få gå in i vår upphöjelse? Om vi inte kan passera dem, vad händer då? Vi kan inte passera, det är allt. Och om vi inte kan passera, kommer vi då att kunna gå in i vår upphöjelse? Det tror jag inte.11

Ni kan lura biskopen och ni kanske kan lura stavspresidenten, och ni kan lura kyrkans generalauktoriteter, men ni kan inte lura Herren Jesus Kristus eller den Helige Anden. Ni känner er själv bättre än någon annan och om det finns något orättfärdigt hos er, så är detta tiden att omvända sig och göra upp med Herren. Och om ni inte omvänder er, kommer dagen när ni blir ödmjukade, och ju högre upp ni tagit er, desto större blir ert fall.12

Vi har ett ansvar att vara frälsare på Sions berg.

Vi är här för att förbereda oss för att leva och för att lära våra barn hur de skall leva efter oss, för att lära världen samma sak om de bara vill ta emot vår undervisning. Vi vet att våra andar fanns hos Fadern innan vi kom hit. Vi vet att vi både är odödliga och dödliga varelser och att vi har upplevt både en annan värld och denna. Vi vet att världen översvämmas av fördärv, men det är vår sak att hålla oss borta från sådant och att gå framåt i dygd, sanning, redbarhet och helighet.

Vi kom hit för att vara frälsare. ”Frälsare?” ”Ja.” ”Vi trodde det bara fanns en Frälsare.” ”Det finns många frälsare. Vad står det i skriften?” När en av de gamla profeterna talade om detta, sade han att frälsare skall dra upp på Sions berg [se Obadja 1:21]. Frälsare? Ja. Vilka skall de frälsa? Först och främst sig själva, sedan sin familj, sedan sina grannar, vänner och bekanta, sedan sina förfäder, sedan utgjuta välsignelser över sin efterkommande. Ar det sant? Ja …

Vi har en önskan att välsigna våra efterkommande. Vi läser om Abraham, Isak och Jakob som innan de lämnade denna tillvaro samlade sin familj och under profetians och uppenbarelsens andes inspiration lade sina händer på dem och uttalade särskilda välsignelser över dem. Dessa välsignelser åtföljer deras efterkommande under varje påföljande tidsperiod. Vi har samma evangelium och prästadöme, samma ljus och förstånd, och vi strävar efter frälsning och upphöjelse för våra efterkommande familjer, liksom de gjorde, och vi liksom de strävar efter att Guds välsignelser skall utgjutas över våra efterkommande. Och om våra fäder har dött utan att känna till evangeliet, utan att ha haft möjlighet att få höra det, söker vi finna dem. Vi döper oss för dem, så att de kan bli frälsta och upphöjda i Guds rike tillsammans med oss.13

När Jesus kom, kom han för att utföra ett verk som på många sätt liknar det verk som vi är en del av, och när han hade avslutat sitt verk här, var han världens och den mänskliga familjens Frälsare. Han kom för att predika glädjens budskap för de fattiga, för att öppna fängelseportarna för de fängslade, för att ge dem frihet och för att predika ett nådens år från Herren, och så vidare. Detta var ett verk som var knutet till folket som levde vid tiden för floden, de som blev förintade och satta i fängelse, där de skulle sitta tills Herren ansåg det lämpligt att låta dem få del av hans barmhärtighet. Vi läser sålunda: ”Så led också Kristus en gång för våra synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe, för att föra oss till Gud. Han blev dödad till köttet, men levandegjorde genom Anden. I Anden gick han bort och utropade ett budskap för andarna i fängelset, för dem som den gången var olydiga när Gud tåligt väntade under Noas dagar.” [Se 1 Pet 3:18-20.] När han avslutat sitt verk på jorden för de levande, började han att utföra ett verk för de döda. Vi har fått veta att han gick bort och predikade för andarna i fängelset som fordom var olydiga på Adams tid.

Det har förbehållits oss att utföra ett verk för avlidna personer som inte har åtlytt eller har haft tillgång till evangeliet under sin livstid. Vi är här för att göra ett arbete som rör de dödas återlösning. När befallningen kom att bygga templet i Nauvoo, efter det att templet byggts i Kirtland, och efter det att så många nycklar hade återställts till jorden, och efter det att man upplevt så många manifestationer, syner och betjäningar, sades det att det inte fanns en plats på jorden där man kunde utföra förordningen dop för de döda. Joseph fick befallning att bygga ett hus för detta ändamål.14

Många som har gått över på andra sidan väntar på att vi skall fullgöra våra skyldigheter.

Det verk som vi är en del av är större än vi i allmänhet kan föreställa oss. Våra handlingar och vår verksamhet i dag står i förbindelse med det förflutna, med det närvarande och med framtiden. Napoleon sade vid ett tillfälle till sin här, när de befann sig i Egypten, att fyrtio släktled iakttog dem. Men de himmelska härskarorna iakttar oss. Prästadömet som var verksamt i de olika släktleden och under de olika tidsutdelningarna från världens begynnelse har ögonen på oss. Våra bröder som vi umgåtts med här på jorden och som nu är bortom slöjan har ögonen på oss. Otaliga mängder döda som har sovit i den tysta graven utan kunskap om evangeliet har ögonen på oss, och de förväntar sig att vi skall fullgöra de skyldigheter och ansvar vi har, det är vad de är intresserade av.

Hela det heliga prästadömet - de forna patriarkerna, profeterna och apostlarna och gudsmännen som har levt i de olika släktleden - iakttar oss och förväntar sig att vi skall uppfylla de stora och viktiga krav som Jehova ställer beträffande världens väl och återlösning: frälsningen av levande och döda. Gud vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus, vår Återlösare, iakttar oss även de och förväntar sig att vi skall vara trogna våra förbund.15

Förslag till studier och diskussion

  • Vad innebär det för dig att ”i samarbete med Gud frälsa de levande [och] återlösa de döda”? Hur känner du dig när du tar tillfället i akt att genom tempeltjänst bli till välsignelse för dina egna förfäder?

  • Vad var Elias syfte med att visa sig för profeten Joseph Smith i templet i Kirtland? (Se även L&F 110:13-16.) Vilka välsignelser finns nu tillgängliga för oss tack vare de nycklar som Elia återställde?

  • Varför är det viktigt att vara ärlig i tempelintervjun? Vilka välsignelser är vi lovade om vi värdigt besöker templet? (Se även L&F 97:15-17.) Hur har du erfarit dessa välsignelser? Vad kan vi göra för att förbereda våra barn och ungdomar så att de är värdiga att komma till templet?

  • På vilka sätt kan vi vara ”frälsare på Sions berg”? Varför är vårt tjänande så viktigt för de dödas frälsning?

  • Hur känner du dig när du tänker på att ”de himmelska härskarorna iakttar oss … och förväntar sig att vi skall fullgöra [våra] skyldigheter och ansvar”? Vilka är våra skyldigheter och ansvar rörande tempeltjänst och släktforskning? Hur kan vi bli bättre på att tjäna i templet och släktforska?

  • Läs L&F 135:3. Hur hjälper dig insikten om profeten Josephs roll i återställelsen av tempeltjänsten att bättre förstå denna vers?

  • Varför behöver vi komma till templet oftare? Vad betyder templet för dig personligen? Hur kan vi öka templets inflytande i vårt eget liv och i vår familjs liv?

Skriftställen som hör till detta ämne: Läran och förbunden 109; 124:39–41; 128:15–25; 138

Slutnoter

  1. The Gospel Kingdom, urval av G Homer Durham (1943), s 286.

  2. Se The Gospel Kingdom, s 286–287.

  3. Deseret News: Semi-Weekly, 19 jun 1877,s 1.

  4. The Gospel Kingdom, s 294.

  5. The Gospel Kingdom, s 286.

  6. The Gospel Kingdom, s 286.

  7. Deseret News: Semi-Weekly, 10 jun 1884, s 1.

  8. The Gospel Kingdom, s 292.

  9. The Gospel Kingdom, s 288.

  10. The Gospel Kingdom, s 290.

  11. The Gospel Kingdom, s 290–291.

  12. Citerad i Matthias F Cowley, ”The Spirit of Discernment Manifested”, i N B Lundwalls Temples of the Most High (1941), s 104.

  13. Deseret News: Semi-Weekly, 11 feb 1873, s 2; styckeindelningen ändrad.

  14. Deseret Neivs: Semi-Weekly, 10 jun 1884, s 1.

  15. Deseret News (veckoupplagan), 7 maj 1879, s 211; styckeindelningen ändrad.

Bild
Logan Temple

Templet i Logart i Utah invigdes av president Taylor 1884.1 templen utförs ”Guds allra heligaste förordningar … som står i samband med den mänskliga familjens intressen och lycka, både för de levande och döda”.